توان اتاق برای
توسعه صادرات کافی نیست!
اگرچه تحریم ها سدی بر سر راه توسعه صادرات است، اما به اعتقاد رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان مشکلات صادرات کشور را باید در خودمان جستجو کنیم!؛ چرا که تنها به دنبال این هستیم که مازاد کالای تولید شده خود را صادر کنیم و هرگز برای رشد صادرات بازاریابی و سلیقه یابی نکرده ایم! به این دلیل تاکنون در خارج کشور به یک بازار پایدار و باثبات دست نیافته ایم.
به گفته قاسمعلی جباری، یکی از مشکلات صادرات کشور عدم مطالعه نیاز بازارهای مختلف است! همچنین از بازارهای منطقه اطلاعات و شناخت کافی نداریم، در نتیجه نمی توان در ارتباط با دنیا ذهنیتی نزدیک داشته باشیم. وی با اعتقاد بر اینکه امروز اقتصاد کشور مشکلات اساسی در شناخت و روابط خود دارد و صادرات به تنهایی نمی تواند یک الگوی اقتصادی باشد، ادامه داد: کشور بضاعت چندانی برای صادرات ندارد، اما می خواهیم یک شبه و بدون هماهنگی و برنامه ریزی و همچنین نداشتن یک هلدینگ و پشتوانه صادراتی حرکت کنیم.
به گفته جباری، حتی زمانی که کشور درگیر تحریم نبود نیز برنامه به خصوصی برای صادرات نداشتیم. وی تاکید کرد: اگر بخواهیم به بازار پایدار صادراتی دست یابیم؛ باید با مطالعه بیشتر مطالبه کنیم، نه اینکه خود را پشت حصار تحریم ها و مشکلات سیستم بانکی حبس کنیم! البته مشکلاتی همچون عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح، شرکت پایین در نمایشگاه ها و ... وجود دارد؛ اما نباید دیگران را مقصر بدانیم.
وی همچنین در مورد نقش اتاق بازرگانی در توسعه صادرات، گفت: اتاق بازرگانی به خصوص طی چهار سال گذشته سعی کرده با افزایش سطح فرهنگی و اطلاعاتی اعضا، آنها را با دیگران آشنا کند و با دعوت از گروه های تجاری مختلف به صورت رو در رو اشتراک مساعی ایجاد کند، اما نباید انتظار داشت دیگران به راحتی برای صادرات با ایران قرارداد امضا کنند.
رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان با اعتقاد بر اینکه اتاق بازرگانی به تنهایی از عهده برنامه ریزی برای توسعه صادرات برنمی آید، افزود: در این مسیر مسئولان، تولیدکنندگان، فرهنگ اجتماعی و ... موجب توسعه صادرات می شوند، البته اتاق بازرگانی اصفهان در راستای توسعه زیرساخت های صادراتی تمام تلاش خود را می کند، اما این تلاش به تنهایی کفایت نمی کند و نیازمند تداوم آن در دوره بعدی اتاق هستیم.

 

کارگوترمینال برای
بهره برداری صرفه اقتصادی نداشت
نائب رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تاکید بر اینکه متاسفانه مشکلات بخش صادرات همچنان پا برجا و حتی بعد از تحریم های دوباره آمریکا شرایط سخت تر شده است، اظهار کرد: در این حوزه دو بخش پول و صادرات باید به موازات یکدیگر حرکت کنند، اما به دلیل تحریم های بانکی این شرایط پیچیده است و صادرکننده برای دریافت پول خود مشمول زمان طولانی می شود.
مصطفی رناسی افزود: از سوی دیگر به دلیل عدم ثابت سیاست های ارزی و تلاطم دائمی نرخ دلار صادرکننده نمی داند با چه نرخ ارزی صادرات انجام می دهد و در این شرایط دچار زیان می شود!؛ همچنین تورم شدید داخلی و افزایش لحظه ای قیمت ها، موجب بی ثباتی بازار صادراتی می شود و در نهایت بخشنامه های متعدد دولت ثبات بخش صادرات را از بین برده است. وی ادامه داد: موضوع قیمت گذاری و بازگشت پول های صادراتی مشکل دیگر این حوزه است به نحوی که برخی کارشناسی های صورت گرفته در گمرک، صادرکنندگان را با مشکل مواجه می کند.
به گفته رناسی، اتاق بازرگانی برای بهبود وضعیت صادرات همواره بر شناورسازی نرخ ارز تاکید دارد که این نرخ باید توسط بازار و نه از سوی سیاست گذار و دولت تعیین شود، از سوی دیگر در روابط خارجی به خصوص با کشورهای همسایه نیازمند تغییر و بهبود هستیم، چرا که حجم بیشتر مبادلات ایران با آنهاست، البته اتاق در ارتباط با ارگان های دولتی سعی در بهبود سیاست ها و روابط با دیگر کشورها دارد.
وی همچنین با اعتقاد بر اینکه در ایران تولیدکننده و صادرکننده یکی است، ادامه داد: این در حالی است که هیچ یک با دانش صادرات آشنایی ندارند و رقابت داخلی زیادی با یکدیگر دارند که خود موجب تخریب بازار صادراتی می شود! اما اتاق بازرگانی اصفهان با توسعه شرکت های صادرات محور و با آموزش های مختلف آنها سعی در ورود صادرکنندگان واقعی به بازارهای بین المللی است. وی با تاکید بر تقویت زیرساخت های صادراتی استان نیز گفت: اتاق بازرگانی برای راه اندازی کارگوترمینال اصفهان به عنوان یکی از زیرساخت های صادراتی سرمایه گذاری بسیاری کرده است اما در این سال ها به دلیل اقتصادی نبودن کارگو و حجم پایین صادراتش، کسی حاضر به اداره آن نبود! اما در نهایت در قرارداد اتاق بازرگانی اصفهان با شرکتی که کارگو فرودگاه امام خمینی را عهده دار است، امیدواریم کارگو اصفهان فعالیت خود را به خوبی ادامه و با تداوم آن اقتصادی شود. در خصوص بندر خشک اصفهان نیز تاکنون اقدامات موثری صورت گرفته اما به دلیل بروکراسی اداری هنوز مجوز لازم برای این پروژه صادر نشده است؛ البته با فشار اتاق بازرگانی امیدواریم طی چهار سال آینده این طرح نیز به بهره برداری برسد.

 

دولت باید به
اتاق بازرگانی میدان بدهد
به اعتقاد عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني اصفهان، بخش صادرات کشور همواره دچار نوسان است و بعد از افزایش نرخ دلار شرایط به نفع صادرکنندگان شد؛ قیمت های صادراتی به نرخ واقعی خود نزدیک و موجب افزایش صادرات گردید؛ اما به دلیل قوانین دست وپاگیر و کنترل های موجود، ضریب احتیاط صادرکنندگان در ارائه و ثبت اطلاعات خود بالا رفت.
محسن پورسینا افزود: با این وجود با تمام شرایطی که حاکمیت و دولت لحاظ کرده و همچنین سهولت قانون برای صادرکنندگان، امروز فرصت های صادراتی را برای صادرکنندگانی که محصولات کیفی و خدمات پس از فروش قابل اتکا دارند مهیا کرده و آنها می توانند با حجم بالای صادرات خود عاملی در افزایش سرمایه گذاری و اشتغال شوند.
وی با اعتقاد بر اینکه با وجود نیت خیر حاکمیت، دست دولت در کوره برخی مسائل و مشکلات نیست، تاکید کرد: در این فضا باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم و در صورت توجه دولت به تشکل های رسمی هر حوزه می تواند به راهکارهای خوبی در حوزه های مختلف از جمله صادرات برسد منتها باید سرعت تصمیم گیری دولت مناسب باشد. وی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی می تواند با دور هم جمع کردن صاحبان صنعت، تجار و معدن و ... از منافع آنها حمایت کند، تصریح کرد: دولت باید میدان لازم را به اتاق بازرگانی بدهد، اما رفتار دولتمردان طی سالیان متمادی در حمایت از بخش خصوصی تنها در حد شعار و نه در عمل بوده است.
به گفته پورسینا، اتاق بازرگانی در چهارسال آینده باید مطالبه گری شفاف از بخش دولتی داشته باشد؛ به خصوص امروز که دولت مشمول تحریم هاست و باید به پتانسیل بخش خصوصی تکیه کند. از سوی دیگر افراد سالم و در چارچوبه قانون باید وارد بخش خصوصی شوند تا بتوانیم در حوزه های مختلف از جمله صادرات موفق عمل کنیم و امیدواریم منتخبان اتاق بازرگانی در دوره نهم در این مسیر موفق باشند.

زیحانه سجادی/ هفته نامه نوسان