اما داستان از کجا آغاز شد 
ائتلاف برای فردا در جریان انتخابات قبلی موفق شده بود ۳۴ کرسی از ۴۰ کرسی هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران را بدست آورد. این گروه ترکیبی از نیروهای موثر بخش خصوصی را جذب خود کرده بود و در نهایت با انجام یک فرآیند شش ماهه انتخاباتی در راس اتاق بازرگانی تهران قرار گرفت. در این دوره از رقابت‌ها بسیاری از فعالان بخش خصوصی تصور می‌کردند که ۴۰ کرسی هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران میان طیف‌های مختلف تقسیم شود. جدایی یازده عضو ائتلاف برای فردا به دلایل مختلف و همچنین تحولات چندماه گذشته این تحلیل را ساخته بود.

با این وجود این گروه طی زمانی نزدیک به دو ماه فعالیت باردیگر دست به احیای خود زد. آنها در قدم اول اقدام به نظرسنجی از میان فعالان بخش خصوصی در مورد عملکرد اتاق بازرگانی تهران کردند. این نظرسنجی تایید می‌کرد که ۸۰ درصد از افرادی که از خدمات اتاق استفاده کرده‌اند از آن رضایت دارند. همزمان گزارش فعالیت‌های چهار سال گذشته اتاق تهران در اختیار اعضای اتاق قرار گرفت. 

در درون تشکیلات ائتلاف برای فردا، فرآیند پایش عملکرد چهارساله گذشته نیز آغاز شد و تمامی اعضا رای خود در مورد نفرات که باید در دوره نهم همراه اتاق باشند را ابراز کردند. خروجی از این نظرسنجی به حذف چند چهره از میان این گروه منجر شد. در سوی دیگر دو طیف انتخاباتی فعالیت‌های خود را کلید زده بودند. خواستاران تحول و فعالان توسعه. گروه اول یک دهه قبل با نماد اصلاح‌طلبی و گروه دوم با شمایل حمایت از نیروهای سنتی در اتاق بازرگانی حضور می‌یافتند.

گروه خواستاران تحول با هدایت محمدرضا بهزادیان برای اولین بار دست به ائتلاف با نیروهای سنتی شناخته‌شده زد. اضافه شدن اعضای اتاق ایران و چین به این گروه با حضور اسدالله عسگراولادی ترکیب متفاوت از گذشته را برای آنها ساخت و برهمین اساس هم نام این ائتلاف از تحول‌خواهان به پیشگامان تحول تغییر یافت. سرلیست این گروه عسگراولادی، بهزادیان، حسینی رئیس اتاق ایران و عراق و برادر وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد و حریری نایب رئیس اتاق ایران و چین بودند. 

طیف سنتی‌های اتاق بازرگانی اما میان یارکشی‌ها تقریبا تنها ماندند. گروهی از آنان با حضور نیروی معتمدی مانند علامیرمحمدصادقی به گروه ائتلاف برای فردا پیوستند و گروه دیگری باقی ماندند تا هسته‌ای را برای ادغام پیدا کنند. گروه اول در این طیف را کارآفرینان قدیمی و شناخته‌شده‌ای مانند عباسعلی قصاعی رئیس اتاق ایران و آلمان و موسس کارخانه چینی زرین در کنار علی نقیب مالک کارخانه عبیدی تشکیل می‌دادند. محمدحسن دیده‌ور صنعت‌گر قدیمی، محمدرضا نجفی‌منش قطعه‌ساز معروف و محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران هم از جمله کسانی به شمار می‌آمدند که از طیف سنتی‌های اتاق به گروه برای فردا پیوستند. 

همچنان تا یک هفته باقی مانده به انتخابات دو چهره میان لیست‌ها جایی برای خود نیافته بودند. یحیی آل‌اسحاق که تلاشش برای عضویت در ائتلاف برای فردا بی‌نتیجه مانده بود و همچنین علینقی خاموشی که قصد داشت به صورت انفرادی وارد عرصه رقابت شود. هر دو اینها در نهایت لیستی ۱۵ نفره را تشکیل دادند که اکثریت اعضای آنها نیز با دیگر گروه‌ها مشترک بود و در نهایت وارد عرصه رقابت شدند. عده‌ای از نیروهای قدیمی اتاق بازرگانی هم در تکاپو برای یافتن لیست‌های حامی نهایت تلاش را به کار بردند ولی هیچ کدام از این گروه‌های سه‌گانه حاضر به پذیرش آنها نشدند. 

یک هفته باقی مانده تا انتخابات تقریبا ترکیب نهایی لیست‌ها شمایلی از ایده‌های درونی آنان را نشان می‌داد. ائتلاف برای فردا از افرادی تشکیل شده بود که عموما صاحب کسب وکارهای مدرن بودند. سعیدی محمدی موسس دی‌جی‌کالا یکی از این افراد بود که به دلیل نقص مدارک موفق به حضور در لیست نشد ولی به حمایت از این گروه پرداخت.

همزمان حسام‌آرمندهی موسس کافه بازار،‌ سایت دیوار و شیپور هم قصد حضور در عرصه انتخابات از طریق ائتلاف برای فردا را داشت ولی او هم به دلیل اینکه کارت بازرگانی نداشت وارد رقابت نشد و تنها در میتینگ‌های انتخاباتی به حمایت از این ائتلاف پرداخت. اما این گروه موفق به جذب مجید حسینی‌نژاد موسس استارت‌آپ علی‌بابا و جاباما شد.

او از نیروهای موثر در این پیروزی بعدی به حساب می‌آمد. شهاب جوانمردی نیروی موثر حوزه آی‌تی و مدیرعامل فناپ که اپلیکیشن آیو را در اختیار دارد نیز یکی دیگر از نیروهای جدید و موثر این گروه به شمار می‌آمد. مجید صدری مدیرعامل سابق رایتل و مدیرعامل کنونی شرکت مخابرات ایران هم دیگر چهره موثر این گروه بود. 

علیرضا کلاهی از هیئت مدیره دی‌جی‌کالا و همچنین فرزین فردیس یکی از مالکان اپلیکیشن زوم و کاناپه به همراه افشین کلاهی و محمد رضا طلایی هر دو از حوزه‌ آی‌تی ترکیب هسته مدرن این گروه را تشکیل دادند. همزمان هاله حامدی‌فر کارآفرین جوان و مدیرعامل کارخانه سیناژن نیز به این گروه اضافه شد. از سوی دیگر برای تکمیل لیست انتخاباتی اعضای ائتلاف نیروهای صنعتی نیز به جمع آنان آمدند.

احمدیان رئیس اتحادیه مبلمان و مدیرعامل برند معروف پادایران، محمدمهدی فنایی موسس گروه صنعتی الکتروکویر یزد و هرویک یاری جانیان رئیس اتاق ایران و ارمنستان ترکیب نیروهای جدید این گروه در بخش صنعت و بازرگانی را ساخت. در حوزه کشاورزی چهره معتمدی مانند احمدرضا فرشچیان (برادزاده فرشچیان نقاش معروف) به این گروه پیوست. علی نقوی‌فر مدیر قدیمی بخش کشاورزی و صاحب برند معروف سیمرغ هم در کنار برای‌فردایی‌ها قرار گرفت. در بخش معدن نیز علامیرمحمدصادقی و سجاد غرقی لیست قبلی را تکمیل کردند.

برای فردایی‌های جدید در کنار نیروهای قدیمی این گروه طی زمانی نزدیک به دو ماه فعالیت‌های تشکیلاتی خود را آغاز کردند. آنها تلاش کردند بالاترین ارتباط را با جامعه رای‌دهنده پیدا کنند، نیروهای موثر تشکل‌ها را جذب و اعتماد بخش خصوصی را بدست آوردند. به طوری که برای اولین بار در تاریخ اتاق بازرگانی ۱۳۰ تشکل بخش خصوصی به صورت رسمی از این گروه حمایت کردند. گروه برای فردا طی مدت کوتاهی موفق شد پایه رای خود در انتخابات قبلی را از ۶۰۰ رای به ۱۶۰۰ رای ارتقا دهد و برای دومین دوره متوالی ضمن اینکه اکثریت مطلق کرسی‌های اتاق را بدست آورد، رکورد میزان مشارکت در انتخابات اتاق بازرگانی را نیز بشکند. 

همزمان طیف سنتی‌های اتاق یک هفته پیش از انتخابات با درک فضای حاکم بر بخش خصوصی عملا خود را بازنده یافته بودند. نیروهایی مانند یحیی آل‌اسحاق و علینقی خاموشی تلاش کردند با رعایت قواعدی که برآنها پایبند هستند، حضور خود را به عنوان نیروهای اصیل جا بیندازند و دست از تبلیغات گسترده کشیدند ولی طیف پیشگامان تحول که ترکیبی از سنتی‌ها و نیروهای مدرن بودند فاز رقابت‌های انتخاباتی را تا انتشار کلیپ و ویدئو علیه رئیس اتاق بازرگانی تهران پیش بردند ولی این عمل تبلیغاتی آنها برخلاف تصور به ضد خود تبدیل شد و جامعه رای‌دهنده واکنش منفی به فضای افشاگری و پرونده‌سازی نشان دادند به طوری که برخی از فعالان این گروه به صورت غیررسمی از این اقدام صورت گرفته توسط بهزادیان و حسینی اعلام نارضایتی کردند. با این وجود صبح روز انتخابات گروه پیشگامان تحول تمام نیروهای خود را برای کسب رای بسیج کردند، آنها در حیاط محل اخذ رای قدم می‌زدند و به رای‌دهندگان خبر می‌دادند که قصد شکایت از اداره‌کنندگان اتاق را دارند و حتی اشاره می‌کردند که برای آنها حکم جلب گرفته‌اند.

هم‌زمان در سوی دیگر اعضای «برای فردا» همچنان به تشویق جامعه رای‌دهنده به حضور پای صندوق رای در صبح اول وقت ادامه می‌دادند به طوری که دو هزار نفر اولی که پای صندوق آمدند، اکثریت بالایی به نفع آنها داشتند. از این دوره زمانی به بعد فرآیند انتخابات مسیر عادی را پیش گرفت و گروه «پیشگامان تحول» نیز به سوی فعالیت‌های دیگری مانند ایجاد نزاع در محل برگزاری انتخابات، شکایت و نامه‌نگاری با هیئت عالی نظارت بر انتخابات کردند.

در طیف مقابل مسعود خوانساری و پدرام سلطانی به عنوان موثرترین نیروهای ائتلاف «برای فردا» و رهبران این جریان در تلاشی مدام برای حفظ آرامش گروه خود و ارائه راهبردهای انتخاباتی بودند. محمد مرتضوی مالک کارخانه آرد ستاره و رئیس خانه صنعت و معدن نیز به عنوان یکی از مدرن‌ترین نیروهای صنعتی ایران در کنار این دو حضور موثری داشت و در تلاش بود تا جامعه صنعتی رای‌دهنده را تا آخرین ساعات برگزاری انتخابات دعوت به مشارکت در این فرآیند کند. 
مجموعه‌های بزرگ صنعتی مانند کاله، گروه زر، گروه گلرنگ، گروه گلستان و چندین مجموعه مدرن صنعتی ایران نیز به سرعت در جمع حامیان این گروه قرار گرفتند و با اعلام قبلی حضور پای صندوق رای، نظر انتخاباتی خود را ابراز کردند. 

در نهایت از میان ۱۵۰ نفر کاندیدای انتخابات گروه «برای فردا» اکثریت مطلق را بدست آورد. این گروه در شامگاه برگزاری انتخابات تا آخرین ساعات اعلام نتایج در ستاد خود جمع شدند. ۴۰ عضو و نیروهای ستادی آنها یعنی جمعی نزدیک به ۲۰۰ نفر به انتظار نشستند تا نتایج نهایی اعلام شود. نیروهای شاخصی از این گروه مانند پدرام سلطانی و حامد واحدی که ترجیح داده بودند در این دوره وارد عرصه رقابت نشوند نیز در جمع آنها از ابتدای صبح حضور داشتند و اعلام نتایج نهایی نیز به عهده حامد واحدی گذاشته شد.     

انتخابات یازدهم اسفندماه اتاق بازرگانی یکی از تاریخی‌ترین تحولات بخش خصوصی ایران را رقم زد. گروه صنعتی و صاحب بیش از ۱۰۰ هزار اشتغال در کشور تمامی نیروهای باقی مانده از جامعه تجاری را کنار زدند و عملا مدیران حرفه‌ای شرکت‌ها وارد اتاق بازرگانی شدند. این گروه در آینده مسیردهی به اقتصاد ایران را تعیین خواهند کرد.

 

بهراد مهرجو، / سازندگی