پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 7253
منتشر شده در سه شنبه, 24 ارديبهشت 1398 00:17
تعداد دیدگاه: 0
نگاهی به نمایشگاه سنگ اصفهان در گفت و گو با " محمود بندرچی"؛

آیا طی سنوات گذشته برگزاری نمایشگاه سنگ صرفا برای روشن ماندن چراغ آن بوده است؟

گزارش هفته گذشته "نوسان" با عنوان "سنگ محک نمایشگاه سنگ" با بازتابهای متفاوتی در جامعه سنگ روبرو شد. برخی کمبودهای این نمایشگاه را به ناتوانی مجری نسبت دادند و برخی از اینکه در همین شرایط سخت اقتصادی، موفق به برگزاری آن شده، را ملاکی بر توان بالای این شرکت در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی ارزیابی کردند. اما چرا پایتخت سنگ ایران در برگزاری رویداد با اهمیتی مانند نمایشگاه سنگ دچار چالش می شود؟؛ محور مهمی که جای تامل فراوان دارد. به اعتقاد محمود بندرچی، مجری برگزاری این رویداد، متاسفانه اهالی سنگ اصفهان به دلیل ترس از دست دادن مشتریان صادراتی خود از حضور در نمایشگاه امتناع می کنند؛ این در حالی است که به اعتقاد وی سنگ اصفهان اتفاقا از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی قرار دارد. آنچه در ادامه می خوانید گفت وگوی مفصل هفته نامه "نوسان" با مدیر عامل شرکت رستاک پادویژن، مجری و برگزار کننده پانزدهین نمایشگاه صنعت سنگ اصفهان است.

 

نوسان: با وجودی که اصفهان ادعا و پتانسیل های بسیاری در حوزه سنگ دارد؛ اما در عمل، طی چهارده، پانزده دوره نمایشگاه، خروجی موفقی از حضور در نمایشگاه اصفهان برای اهالی سنگ بوجود نیامده است؟ تا چه حد این حرف را قبول دارید؟

به این دلیل که اجرای نمایشگاه یک کار تخصصی است. به واقع مشکل نمایشگاه سنگ اصفهان طی سال های گذشته این بوده که برنامه و چشم انداز مشخص و بلندمدت پنج ساله برای این نمایشگاه تعریف نشده و برگزاری نمایشگاه تنها برای روشن ماندن چراغ آن بوده است. به همین دلیل این نمایشگاه تمام مزیت ها و بازخوردهای مثبت خود را به مرور زمان از دست داده و نوعی عدم اعتماد را در بین مشارکت کنندگان ایجاد کرده است. واحدهای صنفی و صنعتی به ما نیز می گفتند که نمایشگاه به غیر از هزینه برای آنها خروجی دیگری ندارد؛ البته با توجه به شرایط گذشته، شاید تصویر درستی در ذهن فعالان سنگ پدید آمده باشد.

نوسان: یعنی اعتقاد دارید که در این دوره این برنامه و چشم انداز شکل گرفت؟

تمام تلاش ما در این دوره تغییر این ذهنیت بود و توانستیم فضا را تلطیف کنیم. باید تاکید کنم این دوره نمایشگاه، یکی از تخصصی ترین و فنی ترین دوره های نمایشگاه در استان اصفهان بود و بیش از 40 درصد مشارکت کنندگان خارج از استان اصفهان بودند. در این دوره و در همین فضا، مشارکت کنندگانی از ایتالیا، چین، ترکیه و ... حضور داشتند؛ اما زمانی که صنعت سنگ اصفهان رغبتی برای حضور در نمایشگاه ندارد، مجری نمی تواند اقدام خاصی انجام دهد؛ با این حال باید برای ایجاد فضای خوب نمایشگاهی تلاش کرد.  

نوسان: پس در این دوره از نمایشگاه سنگ فضای مطلوبی ایجاد شد؟

دقیقا؛ البته باید اعتراف کنم بهتر بود که شرکت نمایشگاه های اصفهان و همچنین مجری برگزاری نمایشگاه قبل از عقد قرارداد، باید با فعالان بخش سنگ وارد مذاکره می شد و تغییر رویکرد نمایشگاه را در این دوره یادآور می شد. اینکه هر کس توانمندی اجرا در این شرایط را دارد، وارد گود نمایشگاه شود. ما به عنوان مجری از مرداد سال گذشته، از مرحله عقد قرارداد تا بهمن ماه، دچار چالش های مختلفی بودیم و با وجود شناخت کافی اتاق بازرگانی، سازمان صنعت، معدن و کلا مجموعه های معدنی و سازمان ها و تشکل های مرتبط استان اصفهان، از مجموعه و عملکرد ما متاسفانه هیچ یک از اتحادیه ها و تشکل های سنگی، مجری نمایشگاه را تا اواسط بهمن ماه جدی نگرفتند؛ در حالیکه مجری به دنبال شناساندن مزیت های صنعت سنگ اصفهان و استفاده از توانمندی های آن بود.

نوسان: البته به نظر می رسد فعالان سنگ اصفهان یکدیگر را بیشتر رقیب هم می دانند و همگرایی بین آنها وجود ندارد؟

دقیقا این گونه است. اتاق بازرگانی برای پانزدهمین نمایشگاه سنگ اصفهان جلسات مختلفی برگزار و حدود 30 تشکل صنفی را به اتاق دعوت کرد و خواهان مشارکت آنها در این دوره از نمایشگاه شد. اتحاد صنفی سنگ اصفهان سبب رونق تولید و توسعه بازار می شود، آنها با اتحادشان نه تنها نمایشگاه سنگ اصفهان، بلکه بقیه نمایشگاه ها که تبلور وحدت یک صنعت هست را جدی نمی گیرند. البته این به مجریان سابق نمایشگاه برمی گردد. بنده سال گذشته نمایشگاه فولاد را در اصفهان برگزار کردم و خوشبختانه تشکل های فولادی و ریخته گری اصفهان با اتحاد خود از آن نمایشگاه استقبال کردند و امیدوارم در دوره آینده نیز فعالان سنگ اصفهان ما را جدی بگیرند.

نوسان: یکی از انتقادات وارده به صنعت سنگ اصفهان، تعدد تشکل های سنگی است. آیا تصور نمی کنید تعدد این تشکل ها منجر به عدم موفقیت بخش سنگ به خصوص در بخش نمایشگاه شده است؟

به عنوان برگزارکننده و مجری تخصصی نمایشگاه، با تعدد تشکل ها مشکل دارم و معتقدم تشکل ها باید یکپارچه و تجمیع شوند. در استان اصفهان 30 تشکل سنگی وجود دارد و این آمار در کشور بیشتر است. به نظرم این کار اهالی رسانه است که باید با هیئت مدیره این تشکل ها وارد مذاکره شوند و دلایل شکل گیری و تعدد آنها را بپرسند.

بدون تردید، تشکل ها دارای نقش حمایتی هستند. متاسفانه اصفهانی ها تاکید دارند که بازار نداریم؛ اما بنده با با قاطعیت می گویم بازار سنگ کشور در دست اصفهانی هاست و اکنون حتی یک واحد فراوری سنگ اجاره ای در اصفهان وجود ندارد. جالب است که مشتریان عراقی، بازار سنگ اصفهان را احاطه کرده اند، و خیلی از کارخانجات اصفهانی ها می گفتند وقت حضور در این نمایشگاه را نداریم.

نوسان: اما فعالان سنگی اصفهان رکود فضای کسب و کار را یکی از دلایل عدم حضور در نمایشگاه ها می دانند؟

متاسفانه فعالان سنگ اصفهان نگرانند هزینه ای از آنها  گرفته شود و بازخوردی به دست نیاید. امروز در شهرک محمودآباد حتی یک واحد اجاره ای سنگ وجود ندارد، اگر فضای کسب و کار نامناسب بود اکنون باید شاهد واحدهایی باشیم که تعطیل شده باشند. در حالیکه در عمل عراق بهترین بازار برای فعالان سنگ اصفهان است و حتی برخی تولیدکنندگان اصفهانی، در دنیا بازارهای متعددی دارند.

نوسان: در این اوصاف، آیا برگزاری پانزدهمین نمایشگاه سنگ اصفهان خروجی متفاوتی با دوره های گذشته خود داشت؟

خوشبختانه نمایشگاه از نظر کیفی نسبت به ادوار گذشته بهتر بود و توانستیم آن را در سطح ملی برگزار کنیم. شرکت رستاک پادویژن به عنوان مجری نمایشگاه از دوره بعد با وجود اولویت فعالان سنگ اصفهان، معطل آنها نمی شود، هر فعالی که می تواند غرفه مورد نظر خود را رزرو کند، وارد مذاکره خواهم شد. همچنین هر بخشی که نسبت به تعهدات خود پایبند بود غرفه خواهد گرفت. در غیر این صورت برای مجری نمایشگاه، اصفهانی، یزدی و تبریزی تفاوتی ندارد. متاسفانه به دلیل عملکرد نامناسب گذشته، دوستان مشارکت کننده در دوره های قبلی هر بلایی سر مجری آورده اند؛ اما قدرت و پیگیری تیم من در حدی است که توان تغییر این رویه را دارد و باید کاری کنم فعالان سنگ از یکسال قبل برای نمایشگاه سنگ اصفهان همانند دنیا رزرو سالانه داشته باشند.

اگر شرکت رستاک پادویژن نمایشگاه سنگ را در اصفهان برگزار کرد، به دلیل احساس خلا برگزاری مطلوب آن طی دوره های گذشته بود که تصور داشتیم می توانیم با حمایت فعالان سنگ این خلاها را جبران کنیم. متاسفانه در این دوره نمایشگاه، شرکت ما به عنوان مجری برگزارکننده، نزدیک 200 میلیون تومان زیان دادیم.

نوسان: با این وجود فضا را برای برگزاری شانزدهمین دوره نمایشگاه صنعت سنگ اصفهان چطور ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه فرم های نظرسنجی که پُر شده از پانزدهمین دوره برگزاری نمایشگاه صنعت سنگ اصفهان، مثبت بود و حجم تبلیغات این دوره از نمایشگاه با تمامی ادوار نمایشگاه برابری می کرد. بالغ بر 50 بیلبورد تبلیغاتی در اصفهان نصب شد و از ظرفیت تمام رسانه ها برای معرفی این رویداد استفاده شد، اما امیدوارم اصفهانی ها یک بار برای بهتر شدن با یکدیگر متحد شوند.

 

ریحانه سجادی/  نوسان

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید