بررسی صادرات و واردات ۵ ماهه نخست سال ۹۸ ایران نشان می‌دهد که تراز تجاری ایران با چین و ترکیه مثبت و با امارات منفی شده است.

به گزارش اقتصادبازار به نقل از ایپنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند تجارت خارجی کشور در ۵ ماهه نخست امسال پرداخته و تراز تجاری ایران با سه کشور چین، ترکیه و امارات را بررسی کرده است.

در این گزارش آمده است: با توجه به اینکه، گمرک از اردیبهشت ۱۳۹۸ تاکنون جزئیات آمارهای صادرات و واردات را منتشر نکرده، صرفاً به بررسی ارزش صادرات و واردات ایران و سه کشور چین، ترکیه و امارات که جز پنج کشور مهم مبدا و مقصد تجاری ایران به شمار می روند، پرداخته می‌شود.

صادرات کالایی ایران به ترکیه طی پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۸ نسبت به پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۷ بیش از ۳ برابر شده است. این در حالی است که واردات از این کشور طی بازه مذکور، بیش از دو برابر شده است. تراز تجاری ایران و ترکیه بدون احتساب نفت خام، در پنج ماهه نخست ۱۳۹۸ حدود ۲۰۰ میلیون دلار به نفع ایران بوده است.

صادرات بدون نفت خام ایران به ترکیه در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ حدود ۷۰۰ میلیون دلار بوده که این رقم به ۲.۴ میلیارد دلار رسیده که رشدی ۲۵۷ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین واردات ایران از این کشور همسایه نیز از ۹۳۰ میلیون دلار تا پایان مرداد ۱۳۹۷ به ۲.۲ میلیارد دلار در مدت مشابه امسال رسیده که ۱۳۸ درصد رشد یافته است.

در ۵ ماهه نخست سال گذشته تراز تجاری دو کشور منفی ۰.۳ درصد به نفع ترکیه بود که این رقم برای مدت زمان مشابه امسال ۲۰۰ میلیون دلار به نفع ایران شده است.

براساس این گزارش، صادرات کالایی ایران به چین طی پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۸ نسبت به پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۷ حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که واردات از این کشور طی بازه مذکور با کاهش حدود ۱۰ درصدی همراه بوده است. تراز تجاری ایران و چین بدون احتساب نفت خام، طی بازه زمانی مذکور، حدود ۱۰۰ میلیون دلار به نفع ایران بوده است.

صادرات ایران از ۳.۸ میلیارد دلار در ۵ ماهه نخست سال ۹۷ به ۴.۴ میلیارد دلار در مدت مشابه امسال افزایش یافته است. میزان واردات ایران از اژدهای زرد نیز از ۴.۸ میلیارد دلار به ۴.۳ میلیارد دلار کاهش یافته که اُفتی ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

براین اساس درحالی که تراز تجاری ایران با چین در مدت زمان مورد اشاره از یک میلیارد دلار به نفع چین، به ۱۰۰ میلیون دلار به نفع ایران تغییر کرده است. صادرات کالایی ایران به امارات طی پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۸ نسبت به پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۷ حدود۵۱ درصد کاهش یافته است. این درحالی است که واردات از این کشور طی بازه مذکور، حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهند که صادرات بدون نفت خام ایران به امارات در ۵ ماهه نخست سال گذشته ۳.۵ میلیارد دلار بوده که این رقم به ۱.۷ میلیارد دلار کاهش یافته است. از سوی دیگر واردات ایران از امارات با ۱۳ درصد رشد در مدت زمان مورد بررسی، از ۲.۷ میلیارد دلار به ۳.۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.

تراز تجاری ایران و امارات متحده عربی بدون احتساب نفت خام، طی پنج ماهه نخست ۱۳۹۸ حدود ۱.۳ میلیارد دلار به نفع امارات بوده است. تراز تجاری دو کشور در مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۷، ۸۰۰ میلیون دلار به نفع ایران بود.