صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای مالی تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار هستند. کارشناسان بازار سرمایه به دلیل مزایای مختلف این صندوق‌ها، همواره به سرمایه‌گذاران حقیقی توصیه می‌کنند از طریق این نهادهای تخصصی به بورس ورود کنند و ریسک معاملات جاری در بازار سرمایه را برای خود کاهش دهند. یکی از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری که همواره بر آن تاکید می‌شود، مدیریت حرفه‌ای سرمایه است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری به طور حرفه‌ای توسط مدیران مجرب و تحلیلگران دانش‌آموخته در حوزه بازارهای مالی اداره می‌شوند بنابراین ریسک معاملات برای سرمایه‌گذاران کاهش می‌یابد. مزیت دیگری که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار می‌گیرد، تنوع‌بخشی است. متنوع کردن دارایی‌ها و چینش درست یک سبد سهام به کاهش ریسک آن کمک می‌کند. در روش سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌ها، به دلیل اینکه سرمایه بزرگی تجمیع می‌شود، امکان متنوع‌سازی سبد به راحتی فراهم می‌شود. همچنین دیگر مزیت مهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری، قابلیت نقد‌شوندگی بالای آنهاست. به‌ویژه اگر صندوق دارای یک ضامن نقد‌شوندگی مطمئن باشد این امر تسهیل می‌شود. اما نظارت و شفافیت اطلاعاتی، دیگر مزیت صندوق‌هاست. عملکرد هر صندوق سرمایه‌گذاری مشترک طی بازه‌های معینی توسط نهادهای مالی بازبینی می‌شود. این نهادها عموما شامل سازمان بورس، متولی صندوق و حسابرس است و تمامی فعالیت‌های یک صندوق به ‌طور شفاف اطلاع‌رسانی می‌شود. در این صورت سرمایه‌گذاران، رسانه‌ها و تحلیلگران می‌توانند عملکرد صندوق را به راحتی مورد بررسی قرار دهند. صرفه‌جویی در هزینه‌ها را نیز می‌توان به عنوان مزیت دیگری برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها عنوان کرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک حجم بالایی از دارایی‌ها را به صورت معاملات بلوکی انجام می‌دهند. بر همین اساس این صندوق‌ها صرفه‌جویی قابل‌توجهی در کاهش هزینه‌ها دارند. صرفه‌جویی در زمان نیز مزیت مهم دیگری است. این مزیت به ویژه برای صاحبان سرمایه‌ای که دارای مشاغلی زمانبر هستند مفید خواهد بود. یکی از مسائل مهم برای ورود به معاملات بازار سرمایه بحث انتخاب بهترین سهم برای سرمایه‌گذاری است. این امر از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری تسهیل شده است. در واقع قابلیت مقایسه و انتخاب یکی از مهم‌ترین مزایای صندوق‌هاست. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ماه‌های گذشته به تدریج توانسته‌اند جایگاه خود را در میان معاملات بازار سهام تثبیت کنند و اندک‌اندک مورد اقبال سهامداران قرار گیرند.


بازدهی مثبت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط
ارزش صندوق‌های مختلط در پایان روز دوم دی ماه سال جاری به ۲۶ هزار و ۳۶۵ میلیارد ریال رسیده است. در این هفته شاهد خروج ۱۶۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال منابع مالی از این صندوق‌ها در قالب ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری بوده‌ایم. بیشترین ارزش صندوق‌های مختلط مربوط به دو صندوق تجربه ایرانیان و ثروت‌آفرین پارسیان به ترتیب با ۶۹۵/۸ و ۵۱۳/۳ میلیارد ریال است که این دو صندوق بیش از ۴۶ درصد از ارزش صندوق‌های مختلط را به خود اختصاص داده‌اند. در هفته‌ای که بازدهی تمامی صندوق‌های مختلط مثبت بود، متوسط سود کسب شده آنها در هفته منتهی به دوم دی ماه معادل دو درصد بوده است. بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به دو صندوق مشترک کوثر و آرمان سپهر آشنا به ترتیب با ۵/۵ و چهار درصد بازدهی است. کمترین بازدهی هم مربوط به صندوق‌های نیکی‌گستران و توسعه پست بانک به ترتیب با ۳۴/۰ و ۵/۰ درصد بازدهی است. متوسط بازدهی ماهانه و سالانه این صندوق‌ها نیز به ترتیب معادل ۴/۶ و ۱۶۲ درصد است.
عبور ارزش صندوق‌های با درآمد ثابت از مرز ۲۷۲هزار میلیارد تومان
ارزش کل صندوق‌های با درآمد ثابت در پایان روز سه‌شنبه دوم دی‌ماه سال جاری به ۲۷۲ هزار و ۲۸۸ میلیارد تومان رسیده است. در هفته قبل شاهد جذب ۲۶ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال منابع مالی جدید در قالب صدور واحد‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم. بیشترین جذب منابع مالی در سه صندوق اندوخته پایدار سپهر، ثابت حامی و بانک گردشگری با ۷۵۹/۱۰، ۴۳۵/۷ و ۰۷۳/۵ میلیارد ریال صورت گرفته است. بیشترین خروج منابع مالی نیز در صندوق‌های گنجینه زرین‌شهر، صندوق اوج ملت و صندوق قابل معامله اعتمادآفرین پارسیان به ترتیب با ۳۲۶/۵، ۷۸۵/۱ و ۴۰۰/۱ میلیارد ریال صورت گرفته است. همچنان سه صندوق گنجینه زرین‌شهر، لوتوس پارسیان و ره‌آورد آباد مسکن به ترتیب با ۰۰۰/۳۰، ۶۰۰/۲۳ و ۰۰۰/۱۵ میلیارد تومان بیشترین ارزش صندوق‌های درآمد ثابت را به خود اختصاص داده‌اند. این صندوق‌ها بیش از ۲۵ درصد از ارزش کل صندوق‌های با درآمد ثابت را به خود اختصاص داده‌اند. متوسط بازدهی ماهانه صندوق‌های درآمد ثابت و در ۷۴ صندوق مورد بررسی به ۹/۱ درصد رسیده است. بیشترین بازدهی ماهانه مربوط به صندوق‌های مشترک صبای هدف، پیشگامان سرمایه نوآفرین و توسعه سرمایه نیکی به ترتیب با ۵/۵، ۲/۵ و ۸/۳ درصد بازدهی بوده است. ضعیف‌ترین عملکرد ماهانه نیز مربوط به سه صندوق پارند پایدار سپهر، قابل معامله کیان و ارزش‌آفرین گلرنگ به ترتیب با ۱، ۲/۱ و ۲/۱ درصد بازدهی است. متوسط بازدهی سه‌ماهه و سالانه صندوق‌های درآمد ثابت نیز به ترتیب معادل ۶/۴ و ۶/۳۱ درصد بوده است. بیشترین بازدهی سالانه مربوط به صندوق‌های گنجینه الماس بیمه دی، گنجینه الماس پایدار و توسعه سرمایه نیکی به ترتیب با ۸/۷۴، ۶/۶۲ و ۱/۶۰ درصد بازدهی است. ضعیف‌ترین عملکرد سالانه نیز مربوط به صندوق‌های امین انصار، امین ملت و گنجینه زرین‌شهر به ترتیب با ۹/۱۸، ۱۹ و ۱/۱۹ درصد بازدهی است.
عملکرد هفتگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام
ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در پایان روز سه‌شنبه دوم دی‌ماه سال جاری به ۳۸۴ هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال رسید. بیشترین ارزش صندوق‌های سهامی همچنان در اختیار سه صندوق پیشرو، ارزش کاوان آینده و امید توسعه است. این سه صندوق در حدود ۱۹ درصد از کل ارزش صندوق‌های سهامی را به خود اختصاص داده‌اند. در هفته قبل همچنین شاهد خروج دو هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال منابع مالی از صندوق‌های سهامی و در قالب ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری بوده‌ایم. بیشترین خروج منابع مالی به صندوق‌های بورسیران، پیشرو و ثروت‌آفرین تمدن به ترتیب با ۸۴۲/۱، ۴۷۷/۱ و ۰۰۴/۱ میلیارد ریال بوده است و بیشترین ورود منابع مالی نیز مربوط به صندوق‌های مشترک خاورمیانه، امیدتوسعه و مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی به ترتیب با ۴۸۷/۱، ۲۵۲/۱ و ۵۱۴ میلیارد ریال است. به گزارش بورس‌نیوز، میانگین بازدهی هفتگی صندوق‌های سهامی و در ۶۸ صندوق مورد بررسی معادل ۷/۲ درصد بوده است. این در حالی است که بازدهی بازار بر اساس معیار شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن به ترتیب ۲/۱ و ۴/۴ درصد بوده است. بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به سه صندوق سهم آشنا، قابل معامله ارزش‌آفرین بیدار و کارگزاری بانک ملی به ترتیب با ۶/۶، ۲/۶ و ۱/۶ درصد بازدهی بوده است. کمترین بازدهی نیز مربوط به گنجینه ارمغان الماس با بازدهی منفی ۴/۴ درصد بوده است. صندوق‌های رشد سامان و توسعه صادرات نیز با ۱/۰ و ۱۵/۰ درصد بازدهی از دیگر صندوق‌های با عملکرد ضعیف بوده‌اند. صندوق‌های میعاد ایرانیان و سهام بزرگ کاردان نیز که بر اساس جداول فوق بازدهی منفی ۴/۴ و ۲/۲ درصد را ثبت کرده‌اند با توجه به اینکه آخرین به‌روزرسانی اطلاع آنها مربوط به ۳۰ آذرماه هستند، قابلیت مقایسه با سایر صندوق‌ها را ندارند. متوسط بازدهی ماهانه و فصلی صندوق‌های سهامی به ترتیب معادل ۸/۸ درصد مثبت و ۵/۵ درصد منفی بوده است. در بازدهی فصلی بیشترین بازدهی مربوط به صندوق سهام آشنا با ۷/۲۵ درصد و ضعیف‌ترین بازدهی فصلی نیز مربوط به صندوق امین آوید با ۱۵ درصد بازدهی منفی است. همچنین متوسط بازدهی سالانه صندوق‌های سهامی به ۲۹۳ درصد رسیده است تا همچنان این بازدهی در سطحی پایین‌تر از ۳۰۰ درصد باشد. همچنین متوسط بازدهی صندوق‌های سهامی نسبت به عملکرد بازار و در مقایسه با معیار‌های مربوط به آن ضعیف‌تر است و در حالی که متوسط بازدهی بازار سرمایه در یک سال منتهی به ۲ دی‌ماه امسال و بر اساس معیار شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن به ترتیب معادل ۳۰۲ و ۳۰۹ درصد است، متوسط بازدهی کسب‌شده صندوق‌های سهامی معادل ۲۹۳ درصد بوده است. بیشترین بازدهی سالانه مربوط به سه صندوق قابل معامله سروسودمند مدبران، سهام بزرگ کاردان و قابل معامله هستی‌بخش آگاه به ترتیب معادل ۴۲۱، ۳۸۲ و ۳۸۱ درصد بوده است. ضعیف‌ترین عملکرد سالانه نیز مربوط به صندوق‌های سبحان، سینا و قابل معامله امین تدبیرگران فردا به ترتیب با ۴/۱۹، ۱۹۷ و ۲۲۲ درصد است.
صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا
در طول هفته گذشته صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین افت ۵/۰ درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند، به موازات آن گواهی سپرده یک‌روزه سکه طلای بانک رفاه ۶/۰ درصد افت قیمت داشت و ۷/۰ درصد پایین‌تر از قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد. به گزارش اقتصادآنلاین، صندوق ETF پشتوانه طلای زرافشان (زر) بیشترین بازدهی (۳/۰ درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد. صندوق «زر» نیز که حباب منفی ۳/۷ درصدی داشت بیشترین ارزان‌ترین صندوق در بین صندوق‌های قابل معامله طلایی است.