در ادامه روند کاهشی مهر و آبان، نرخ دلار در دوره سنتی تقاضا (آذر) نیز به این مسیر ادامه داد و دیروز با ریزشی محسوس به نیمه پایینی کانال یازده هزار تومان سقوط کرد. افتی که به عقیده کارشناسان، غیردستوری و تحت‌تاثیر عرضه و تقاضای واقعی بوده که می‌تواند نویدبخش پایان التهاب ارز باشد. شاخص بورس نیز با ریزش روز گذشته به سطح ابتدای پاییز برگشت که به‌نظر می‌رسد هیجان خریدهای دسته‌جمعی را به‌طور کامل تخلیه کرده است و مجددا از نگاه بنیادی می‌تواند با افزایش تقاضا همراه شود.
پایان هیجان سهام و دلار؟
روز چهارشنبه، قیمت دلار با شدت در کانال ۱۱ هزار تومانی شروع به ریزش کرد؛ این در حالی بود که بسیاری از نوسان‌گیران ارزی انتظار داشتند این ارز پس از برخورد به کف ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومانی، تغییر مسیر بدهد. دلار دو هفته پیش یک بار دیگر نیز از مرز ۱۲ هزار تومانی پایین رفته بود، ولی با مقاومت معامله‌گران در محدوده ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومانی به کانال ۱۲ هزار تومان بازگشته بود. روز چهارشنبه، قصه بازار با دفعه قبل بسیار تفاوت داشت. در این روز شاخص ارزی حدود ساعت ۳ بعدازظهر ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت داشت و ساعت ۴ بعدازظهر قیمت ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان برای دلار به ثبت رسید. این قیمت ۵۵۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود؛ دلار آخرین باری که قیمتی از این کمتر را تجربه کرده بود، به تاریخ ۱۰ شهریور برمی‌گشت؛ بیش از ۸۵ روز قبل!

به گفته برخی فعالان، فشار فروش به اندازه‌ای بود که پس از ساعت ۴ بعدازظهر ارقامی مانند ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان نیز برای دلار به ثبت رسید. برخی از بازیگران بازار باور داشتند، در صورتی که دلار زیر محدوده ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان باقی بماند، بازار به سوی کف محکم بعدی که عدد ۹ هزار و ۷۰۰ تومان است، حرکت خواهد کرد. قبل از آن البته بازار با کف‌های دیگری نیز رو به روست که از قدرت کمتری نسبت به مرز ۹ هزار و ۷۰۰ تومانی برخوردارند. اولین مرز حمایتی دلار مرز ۱۱ هزار تومانی است و پس از آن نقطه ۱۰ هزار و ۵۵۰ تومان، حمایت دیگری است که معامله‌گران فنی به آن اشاره کرده‌اند. در روز سقوط دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز چندین کانال قیمتی ریزش کرد. روز چهارشنبه ساعت ۴ بعدازظهر سکه ۳ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان قیمت خورد که ۱۶۰ هزار تومان افت نسبت به روز سه‌شنبه را نشان می‌داد.

به گفته فعالان، در روزهای اخیر تقاضا در بازار به شدت پایین آمده و همین موضوع موجب شده که قیمت توان حرکت به سوی محدوده‌های بالاتر را نداشته باشد. همزمان روند کم‌نوسان و کاهشی دلار به‌خصوص در یک ماه اخیر موجب شده است که برخی از معامله‌گران نسبت به رشد بیشتر قیمت ناامید شوند و بخشی از ارزهای خود را در بازار عرضه کنند. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، پیش‌تر سفته‌بازان میزان تقاضای احتیاطی را دست بالا گرفته بودند و به‌واسطه آن انتظار رشد قیمت به سوی سقف‌های پیشین را داشتند ولی با تغییر روند بازار و کاهش تقاضای سفته‌بازی، در حال حاضر دلار توان صعود به سوی قیمت‌های بالا را از خود نشان نمی‌دهد. همزمان کاهش نوسان، با عرضه ارز از سوی صرافی‌ها همراه شده است و همین موضوع به کاهش بیشتر قیمت‌ها کمک کرده است. به گفته برخی افراد عادی، حدود دو ماه پیش به‌راحتی قادر نبودند اقدام به تهیه دلار کنند و ناچار بودند برای تهیه دلار به واسطه‌گران مراجعه کنند. ولی در روزهای اخیر از بیشتر صرافی‌های خیابان فردوسی به‌راحتی می‌توانند دلار مورد نیاز خود را تهیه کنند. «دنیای‌اقتصاد» نیز در یکی از گزارش‌های هفته جاری خود اشاره کرده بود که صرافی‌ها با وجود فروش دلار، تمایل چندانی برای خرید ندارند، امری که سیگنالی از احتمال افت بیشتر قیمت می‌داد.

دیروز، بازارساز نیز سیاست معقولی را در بازار پیش گرفت. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، روز گذشته، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های دولتی همواره قیمتی را به عنوان نرخ فروش اعلام کرد که از بازار یا بیشتر بود یا فاصله چندانی با آن نداشت. به گفته برخی کارشناسان، این نوع قیمت‌گذاری نشان می‌دهد که بازار بدون فشار بازارساز در مسیر نزولی قرار گرفته است و بازارساز تنها با مدیریت خود زمینه را برای نزول بازار به وسیله عوامل درونی‌اش فراهم کرده است. در این میان، برخی از خبرگزاری‌ها نیز عنوان کردند که بانک‌ها دیروز دلار را گران‌تر از قیمت بازار خریداری می‌کردند. یکی از فعالان بازار باور داشت، این موضوع نشان‌دهنده آن است که بازارساز به‌دنبال افت آرام و با پشتوانه دلار است و سعی نمی‌کند با فشار بیشتر قیمت را به میزانی نزولی کند که با حملات سفته‌بازانه مواجه شود.