زارعیان به «شهروند» می‌گوید: «این تماس‌ها بیشتر از سمت کشورهای آفریقایی است و ایرانی‌ها به این دلیل از سمت کلاهبرداران انتخاب شده‌اند که پایش‌های خدمات مخابراتی جهان نشان می‌دهد که مردم ایران نسبت به جواب‌هاي پاسخ‌نداده‌شان حساس هستند و دوباره با آن شماره‌ها تماس می‌گیرند.»  معاون امور مشتریان  شركت مخابرات ايران توضیح می‌دهد که بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای بخشی از درآمدشان را از این طریق به دست می‌آورند و با برگزاری مسابقات و درخواست شرکت تلفنی در این مسابقات، مدت‌های طولانی بیننده را پشت خط نگه می‌دارند و از این طریق كسب درآمد مي‌كنند.
معاون امور مشتریان شرکت مخابرات درباره کلاهبرداری Wangiri Fraud می‌گوید: «متأسفانه گزارش‌های زیادی از این کلاهبرداری به ما داده شده و با وجود هشدارهایی که داده شده، برخی هنوز با شماره‌های ناشناس خارجی روی تلفن آنها تماس از‌دست‌رفته یا Missed Call می‌اندازند و پس از تماس  هزینه زیادی را متحمل می‌شوند.» او ادامه می‌دهد: «اگر بخواهم ساده‌تر توضیح بدهم، فرض کنید شما با یک مشاوره تلفنی تماس می‌گیرید و هزینه این مشاوره از هزینه یک تماس عادی برای شما بیشتر خواهد بود. سازوکار این کلاهبرداری‌ها هم به این شکل است و ممکن است کسانی که در مسابقات ماهواره‌ای شرکت می‌کنند، بیشتر گرفتار چنین کلاهبرداری‌هایی شوند و گول بخورند. متأسفانه در کشور ما همچین اتفاقات زیادی رخ می‌دهد و با وجود هشدارهایی که داده می‌شود، باز هم شاهد قربانی‌شدن هموطنان‌مان درچنین کلاهبرداری‌هایی هستیم.» به گفته زارعيان، مردم تا زمانی که قبض تلفن‌همراه خود را نبینند، متوجه این کلاهبرداری نمی‌شوند: «هزینه چنین کلاهبرداری‌هایی روی قبض تلفن می‌آید، بنابراین قربانی‌ها تا زمانی که قبض تلفن‌همراه خود را نبینند، متوجه این کلاهبرداری نمی‌شوند.»
ماجرا از چه قرار است؟
به گزارش ایسنا کلاهبرداری Wangiri Fraud به این صورت عمل می‌کند که کلاهبردار، یک روبوکال یا ربات تماس‌گیرنده را روی یک شماره قرار می‌دهد و بعد از یک یا دو بوق، تماس را قطع می‌کند. این ربات‌ها حتی ممکن است چندین‌بار با یک شماره تماس بگیرند. ایده این کلاهبرداری هم این است شخصی که تماس از دست‌‌رفته را دریافت کرده، با شماره تماس بگیرد. در این شیوه از کلاهبرداری، مهاجم یکسری شماره‌های ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه می‌کند. شماره‌های پرمیوم شماره‌هایی هستند که براي ارایه سرویس خاصی ایجاد شده‌اند و هزینه تماس با آنها بیشتر از حالت معمولی است و از آنها به ‌صورت رندوم به شماره‌های سراسر دنیا تماس‌هایی را برقرار و بلافاصله قطع می‌کنند تا یک تماس از دست‌رفته (Missed Call) در گوشی قربانی مشاهده شود. درصورتی که قربانی به برقراری تماس مجدد  (Call Back) با مهاجم اقدام کند، یک پیام ضبط‌‌شده برای او پخش شده و بدون اینکه فرد متوجه باشد، درگیر قبوض بالا می‌شود؛ اغلب مهاجمان‌ سعی می‌کنند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده‌شدن مشتری در لاتاری و غیره قربانی را براي صحبت بیشتر ترغیب و هزینه بیشتری را به او تحمیل کنند.
مبدأ تماس‌ها چه کشورهایی هستند؟
اين نوع كلاهبرداري براي نخستین‌بار در ‌سال ۲۰۱۳ از آمریکا انجام شد و بعد به تدریج در سراسر جهان گسترش یافت. این تماس‌ها عمدتا از کشورهای کوچک یا درحال توسعه منشأ می‌گیرد. این کشورها شامل بوتسوانا، گینه و گویان نشأت گرفته است. این کشورها دارای کدهایی هستند که به ترتیب با ۲۶۷+، ۲۴۲۴+ و ۵۹۲ +شروع می‌شوند. البته این شماره‌ها ممکن است از هرکجای جهان باشد، همان‌طور که در ایران هم با پیش‌شماره‌هایی ازجمله ۹۹۴+ متعلق به کشور جمهوری‌آذربایجان با مشترکان تماس گرفته شده است. پيش از اين محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از این کلاهبرداری خبر داده بود. او گفته بود، علاوه بر دستور پیگیری به شرکت زیرساخت برای شناسایی و قطع منشأ کلاهبرداری تلفنی به مشترکان تلفن‌همراه توصیه کرده بود که پس از برقراری هر تماس ناآشنای بین‌المللی و قطع مکالمه، نسبت به تماس دوباره با شماره مذکور خودداری کنند.