در تور یک روزه رسانه ای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با همکاری انجمن صنفی آژانس های گردشگری به روستاهای کوهپایه در 65 کیلومتری شرق اصفهان که بمناسبت هفته گردشگری برگزار شد، ظرفیت های بومگردی در روستاهای منطقه شرق اصفهان از ارکان مهم در توسعه صنعت توریسم، اشتغالزایی و مهاجرت معکوس به روستاها عنوان شد.

درگذر از شرق اصفهان، به کوهپایه در ۴۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان ورزنه می رسیم که این شهر از طرف شمال با شهرستان اردستان از طرف جنوب با بخش‌های جلگه، شهرستان ورزنه (بخش بن رود) از طرف شرق با شهرستان نائین و از طرف غرب با شهرستان اصفهان در ارتباط است.

نصر، عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با بیان آنکه امسال "گردشگری روستایی"، شعار جهانی گردشگری است، بازدید از روستاها و خانه های بومگردی بعنوان هدف این تور را، فرصتی برای معرفی جاذبه های گردشگری منطقه شرق اصفهان و شناخت فرهنگ اصیل این سرزمین عنوان کرد. وی گفت: با توجه به اینکه گردشگری به یک نیاز اساسی تبدیل شده، باید در شرایط کرونایی، همزیستی گردشگری با کرونا را بگونه ای نهادینه سازیم که تورها بتوانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و استانداردهای سفر، فعالیت خود را هرچند محدود ادامه دهند.

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی بین بخشی، نقش همکاری و تعامل نهادهای مخلف در این حوزه را مطرح کرد و افزود: با حمایت از گردشگری روستایی در منطقه شرق اصفهان می توانیم این منطقه را بعنوان یک مقصد پایدار در گردشگری مطرح سازیم.

سلطان الکتابی، دیگر عضو فعال گردشگری با اشاره به آسیب های گردشگری در نتیجه مباحث بین المللی از نیمه دوم سال 98 و سپس شیوع کرونا، به نقش رسانه ها در اطلاع رسانی تورهای مجازی اشاره کرد و گفت: آژانس ها در مقاصد درون استانی و برون استانی می توانند با استفاده از رسانه ها اطلاع رسانی بیشتری درخصوص برگزاری تورها داشته باشند.

وی گفت: این تور بمناسبت هفته گردشگری توسط انجمن صنفی شرکت های خدمات مسافرتی با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ترتیب داده شده که مقصد آن، منطقه شرق اصفهان است و در سالهای اخیر، با فعالیت گردشگران بویژه در ورزنه، مورد استقبال قرار گرفته است. در این مسیر از طرف زیار به سمت جرقویه سفلی و سپس جرقویه علیا، نیک آباد، روستای 4هزار ساله بارنه، روستای محمدآباد، کویر وحشی خارا و دریاچه نمک که از مقاصد جذاب گردشگری روستایی هستند، عبور می کنیم. در حرکت به سمت شمال، روستای تاریخی ورزنه، نگین انگشتری گردشگری اصفهان و ادامه آن، تالاب بین المللی گاوخونی قرار دارد و در شمال غربی ورزنه، کوهپایه با آثار ارزشمند تاریخی ازجمله، کاروانسرای عباسی، مزرعه حاج حسن، مسجدجامع متعلق به دوران سلجوقیان و آتشکده هایی قبل از اسلام، چندین امامزاده، آب انبارهای زیبا، بازار قدیمی و روستای قهی یکی از روستاهای دارای هویت تاریخی با ثبت میراثی و خانه هایی از دوران صفویه و قاجار است که در این سفر مورد توجه قرار گرفت.

مزرعه حاج حسن ازجمله مقاصد گردشگری این تور بود که مدتی بعنوان شهرک سینمایی مورد استفاده قرارمیگرفته و میزبان فیلم "کاروان" و "صنوبر زندگی" (زندگینامه امام خمینی(ره) بوده و اکنون توسط سرمایه گذار بخش خصوصی، قرار است به سایت بزرگ گردشگری روستایی تبدیل گردد.

مهرداد متین فر، مدیر اجرایی پروژه با اشاره به اینکه نه برای اهداف مالی بلکه به عشق احیای بخشی از هویت تاریخی این سرزمین و احداث فضایی مفرح بدور از دغدغه وارد این عرصه شده است، از مشکلاتی که در اخذ مجوزها در ارتباط با نهادهای مسئول دارد، ابراز گلایه کرد و افزود: با احداث این پروژه، برای 80 نفر اشتغالزایی صورت میگیرد. وی با اظهار آنکه تاکنون بیش از 700 میلیون هزینه کرده است، تاخیر در اخذ مجوزها را عاملی برای طولانی شدن پروژه و افزایش سرسام آور هزینه ها بیان کرد.

متین فر گفت: مزرعه حاج حسن جوهری از موقوفات خاص دارای متولی است که درزمان قاجار ساخته شده، اما اکنون متروکه ای است که نیازمند هزینه های فراوان برای تبدیل به گردشگری روستایی است. وی در تشریح مزرعه حاج حسن گفت: این مزرعه شامل چند منزل زیبا و یک مسجد، آب انبار و حمام است که به علت واقع شدن در کنار جاده اصفهان نائین و برخورداری از المان های روستایی، قابلیت تبدیل شدن به یک واحد اقامتی بین راهی جذاب را دارد. این مجموعه دارای یک مزرعه و یک رشته قنات بوده که در چند سال اخیر آب آن به‌شدت کاهش یافته است. متین فر با اشاره به بازسازی سردر این بنا به سبک اصلی قاجاری خود، از بازسازی حمام بسیار زیبا با کاربری های خاص حمام، انجام درختکاری، تخلیه نخاله ها، خانه های اربابی رعیتی، مسجد و کاروانسرا، حوضخانه، آرامستان و فضاهای نگهداری حیوانات خانگی و تجربه سبک زندگی روستایی برای اقامت در این مزرعه صحبت کرد.

در ادامه، گذارمان به روستای قرهی معروف به قهی با قدمت 4هزارساله افتاد که دارای آثاری از دوران صفویه، قاجار، مسجد جامع و عمارت های تاریخی ارزشمندی است و فرصت مناسبی برای بومگردی و کسب و کارهای روستایی است. منزل خان نایب با قدمتی صدساله دارای نقوش و معماری زیبا ازجمله ابنیه تاریخی است که در طول 4سال با 2500تومان هزینه ساخته شده است. محمد قرهی، نسل پنجم این خانواده از تصمیمات خاندان خود برای تبدیل این واحد به یک خانه بومگردی خبر داد.

در ادامه، از عمارت های آیینه خانه، فاطمه سلطان و چند ابنیه دیگر بازدید صورت گرفت که اکنون به خانه های های بومگردی روستایی تبدیل شده اند.

خانه تقوی نیز با قدمتی بیش از صدسال که آب قنات از داخل آن با ماهیان قزل آلا عبور میکند، از فرصت های زیبای گردشگری روستایی در منطقه شرق اصفهان است.

حمزه علی مرتضوی، نماینده اداره کل میراث در بخش جلگه، با اشاره به اینکه بافت خشتی این بناها مدام به مرمت نیاز دارد، کاهش اعتبارات را از موانع بازسازی و احیای ابنیه عنوان کرد و افزود: مشکل دیگر ما در احیای خانه ها، وجود مالکان متعدد است که در روستا ساکن نیستند و حتی در خارج از کشور بسر می برند.

رحمت ا..ترابی، بخش دار کوهپایه، در اشاره به تعداد بالای خانه های قدیمی با ارزش میراثی در منطقه، لزوم حفظ و نگهداری این آثار را موجب رونق صنعت گردشگری و انتقال به نسل آینده عنوان کرد و افزود: هرچند کرونا مشکلاتی را برای صنعت گردشگری پدید آورده ولی نقش رسانه ها در معرفی این آثار در سطح جهان حائز اهمیت است. وی گفت: علاوه برآثار باستانی، صنایع دستی خوبی داریم که ازجمله هنر قلمزنی، غذاهای بومی و در بخش کشاورزی، عناب کوهپایه شهرت دارد.

محسن علیخانی، شهردار کوهپایه با بیان آنکه کوهپایه یک پنجم از مساحت استان را تشکیل می دهد، نبود اعتبارات لازم را موجب مغفول ماندن آثار و ابنیه تاریخی دانست و افزود: خانه تاریخی غیاث الدین متعلق به پدر خواجه حافظ شیرازی است که با وجود اسناد و پیگیری های فراوان، حافظ را به شیراز می شناسند. وی گفت: راه ترانزیت استان اصفهان در این منطقه به سمت استان های شرقی کشور، از فرصت های جذاب گردشگری است.

علیرضا میری، رئیس شورای شهر کوهپایه به مشکلات ورود سرمایه گذار و آثار فراوانی که نیاز به مرمت دارند، اشاره کرد و گفت: اکنون مشکل کرونا، وضعیت را برای ورود سرمایه گذار سخت تر کرده و امدواریم با تخصیص اعتبارات محلی بتوانیم این آثار را احیا و به گردشگران معرفی نماییم.

سعید ملکیان، مسئول نمایندگی اداره کل میراث در بخش کوهپایه در بازدید از مسجد جامع کوهپایه گفت: ستون پایه ها متعلق به قبل از اسلام است، گنبد بعد از اسلام بازسازی شده و کاشی ها نشان می دهند که در آن زمان، اسماعیلیه، مذهب غالب بوده است. وی وجود زیرزمین صلیبی شکل را حاکی از حضور میترائیون در منطقه دانست و افزود: قلعه ای متعلق به دوران ساسانی نزدیک به مسجد نشان از قدمت منطقه دارد که ساسانیان در سفر به یزد و خراسان از مسیر خاصی عبور می کردند و پذیرنده یا کاوانسراهای خاصی داشتند.

در این سفر، سری هم به تودشک، معروف به نقطه پرگار ایران زدیم. در تودشک، بادیدی از خانه های بومگردی خالوعباس، پذیرنده گردشگر داخلی، خانه تک تکو ویژه اقامت گردشگران خارجی و دهستان جبل شامل 33 روستا و 36 قنات با آب و هوای خنک، روستای خداقرضان هزیره ، مسجد و ابنیه تاریخی انجام شد.