نوسان: پس فراز و فرودهای بسیار، نمایشگاه بین المللی اصفهان به بهره برداری رسید. اما چرا اتاق بازرگانی به این پروژه ورود کرد و انتظار پارلمان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی از روند آتی نمایشگاه چیست؟

آذر ماه سال گذشته در حاشیه افتتاح نمایشگاه فرش اصفهان، مدیر عامل شرکت نمایشگاه اعلام کرد که اگر اتاق ما را در تامین مالی پروژه نمایشگاه همراهی نکند در عمل تامین بودجه این طرح متوقف خواهد شد. از سوی دیگر در آن زمان برخی شایعات این بود که شاید اتاق راغب به همراهی در این پروژه نیست، بنابراین در جلسه هیئت نمایندگان این مسئله، طرح موضوع شد و به این جمع بندی رسیدیم که رونق کسب و کار اعضا و فعالان اقتصادی با شعار مهیا نمی شود و باید ابزار آن مهیا شود. باید توجه داشت که نمایشگاه، ابزار تجارت خارجی است و اگرچه به لحاظ اقتصادی و بازگشت سرمایه، طرح های دیگری برای سرمایه گذاری اتاق وجود داشت، اما اتاق اصفهان رسالت توسعه ای را در پیش رفت و در کمتر از یک سال گذشته سهام خود در نمایشگاه تقویت کرد تا اینکه امروز فاز نخست نمایشگاه اصفهان به عنوان نخستین شهرک نمایشگاهی کشور بعد از ۱۸ سال فراز و نشیب افتتاح شد.

نوسان: بنابراین در فازهای بعدی نمایشگاه، نگاه اتاق بازرگانی همچنان توسعه ای خواهد بود؟

توجه داشته باشید که در کنار این سالن مادر، ۸ سالن جانبی دیگر باید احداث شود. بنابراین از اکنون باید اجرای فازهای توسعه ای در دستور کار قرار گیرد. از سوی دیگر اصفهان صنایع مادری همچون نساجی، ماشین سازی، سنگ، فرش و … دارد که باید نمایشگاه های دائمی خود را در کنار سالن اصلی احداث کنند، به همین منظور می توان سالن های محل قبلی را به محل جدید نمایشگاه منتقل کنیم. ایجاد کارخانه نوآوری و یا موضوع شتابدهنده های صادراتی را در این شهرک قرار دهیم و به این معنا از امروز برنامه توسعه ای جهت زیرساخت های استان داشته باشیم.

نوسان: متاسفانه در سال های گذشته گاها شاهد افت کیفی برخی نمایشگاه های اصفهان بودیم. به اعتقاد شما آیا در فضای جدید شاهد برپای نمایشگاه های تخصصی و باکیفیت ملی و بین المللی خواهیم بود؟

به اعتقاد من ارزیابی مستمر و انتخاب چشم انداز مناسب و همچنین تعیین شاخص های مناسب و سنجش عملکرد یک سازمان، شرط هر موفقیت است. به طور قطع نمایشگاه بین المللی اصفهان نیز باید این مسیر را طی کند و امیدواریم هیئت مدیره آن بتواند این ساختار را متناسب با نیازهای حال و آتی اقتصاد استان، بازنگری کنند. قطعا رونمایی از لوگو جدید نمایشگاه و ریبرندینگ آن به این معناست که این مجموعه سعی دارد اندیشه سازمانی خود را نیز تغییر بدهد.

نوسان: اما یکی از نگرانی های فعالان اقتصادی فاصله نمایشگاه اصفهان تا مرکز شهر است، آیا اتاق بازرگانی در مباحث تکمیلی و امنیتی نیز پشتیبانی خود را از این طرح ادامه خواهد داد؟

شرکت نمایشگاه ها، شرکتی مستقل بوده و اتاق بازرگانی نیز به عنوان عضوی از هیئت مدیره و سرمایه گذار این مجموعه حضوری فعال دارد. با این وجود باید توجه داشت ناحیه ای که نمایشگاه جدید واقع شده به جهت مجاورت با مرکز همایش های بین المللی و فرودگاه،  زون تجاری اصفهان خواهد بود و از سوی دیگر احداث هتل در مجاورت نمایشگاه و همچنین احداث ساختمان جدید اتاق می تواند تکمیل کننده این زون باشد. با این وجود اگر مدیریت شهری اصفهان به این موضوع نگاه عمیق داشته باشد و دچار روزمرگی نشود، در سایه تعامل با یکدیگر و توسعه زیرساخت های مختلف، می توان شاهد اتفاق تازه ای برای اصفهان باشیم.

نوسان: به بحث تعامل مدیران شهری اشاره کردید؛ آیا در سال های گذشته تعامل بین اتاق بازرگانی و مدیریت شهری اصفهان برای توسعه زیرساخت های تجاری و اقتصادی شهر شکل گرفته است؟

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نماد تعاملی اتاق با بدنه اجرایی استان است که همواره خوشبختانه شاهد حضور شهردار در جلسات این شورا هستیم. اما قرار نیست اگر من سهامدار نمایشگاه هستم، به دنبال امتیازخواهی باشم و کرده های دیگران را زیر سوال ببرم. قرار است هر بخش ظرفیت های خود را به میان آورد تا با تعامل و هم افزایی موجب توسعه اصفهان شویم.

نوسان: به اعتقاد شما در بهره برداری از پروژه نمایشگاه بین المللی اصفهان این تعامل در اصفهان شکل گرفت؟

به طور قطع احداث نمایشگاه بین المللی اصفهان نمادی از تعامل چند وجهی دستگاه های مختلف است و امروز شاهدیم که مدیریت دوره نهم اتاق بازرگانی، مدیریتی تعامل گرا با دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری جهت توسعه اقتصادی استان دارد.

نوسان: اگرچه قرار است شرق اصفهان، به منطقه ای تجاری و اقتصادی تبدیل شود و زیرساخت های آن نیز در حال مهیا شدن است، اما چطور از این ظرفیت ها می توان در توسعه گردشگری به خصوص در شرایط کرونا بهره برد؟

در دورانی که به دلیل شیوع کرونا، صنعت گردشگری اصفهان محدود شده است، اما شرکت نمایشگاه ها اگر هدفگذاری درستی داشته باشد، می تواند در تعاملی سازنده با هتل های مختلف شهر، شروع به ارائه بسته های مناسب گردشگری تجاری بکند. بنابراین نگاه شرکت نمایشگاهها صرفا نباید اقتصادی باشد و نگاه باید توسعه ای باشد؛ مثلا اگر در سایه برپایی نمایشگاه، قرار است ۲ هزار نفر وارد شهر شوند، با رونق صنعت هتلداری و تورهای گردشگری، ظرفیت هتل ها و تخت ها تکمیل خواهد شد و ما شاهد اثرات پروانه ای رونق نمایشگاه در اقتصاد شهری خواهیم بود و این اثرات به صورت غیرمستقیم به اصفهان بازخواهندگشت. بنابراین از امروز نمایشگاه باید برنامه های خود را براساس این چشم انداز بازنگری کنند و در تبیین ماموریت های خود، ساختار و سازمان و برنامه های خود تغییراتی ایجاد کند.

نوسان: آیا در مسیر توسعه نمایشگاه، رویکرد اتاق بازرگانی و شهرداری اصفهان همچنان حمایتی خواهد بود؟

سیاست اتاق بازرگانی، همواره تعامل است و به طور قطع با خرد ورزی در محیط کسب و کار، موفق خواهیم بود. تجربه نشان داده که همه به دنبال همراهی هستند.

نوسان: در سالهای اخیر بخش خصوصی در برخی صنایع مانند صنعت گردشگری بسیار جدی و باقدرت ورود کرد. اما با وقوع تحریم ها و شرایط کرونایی این حوزهها هم با آسیب های جدی مواجه شد. برنامه  ویژه اتاق برای افزایش نقش بخش خصوصی در حوزه های مختلف چیست؟

در سند آمایش اصفهان حوزه گردشگری و اقتصاد دانامحور رکن توسعه استان است. اما شیوع کرونا موجب آسیب جدی به ویژه در حوزه گردشگری اصفهان شد. با این وجود نباید در این شرایط به خواب برویم. باید از اکنون زیرساخت های لازم برای توسعه آن را مهیا کنیم. از سوی دیگر اقتصاد صنعتی به دلیل محدودیت های اعمالی تحریم ها، امروز فرصت استثنایی به دست آورده است، مشروط به اینکه تهدیدات تامین مواد اولیه مرتفع شود و در این مسیر دولت باید از تجربیات بخش خصوصی استفاده کافی را ببرد. به طور قطع اگر بخش خصوصی خوب کار کند سهم این بخش در اقتصاد کشور از ۱۵ به ۵۰ درصد افزایش می یابد.  اگرچه در شرایط عادی دولتی ها اجازه ظهور و بروز بخش خصوصی را نمی دهند، اما در شرایط کنونی و با وجود تحریم ها، بخش خصوصی می تواند با عملکرد خوب خود ناجی اقتصاد کشور شود.