به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، قطعات یک و ۲ آزادراه شرق اصفهان بصورت ویدئو کنفرانس با دستور دکترحسن روحانی، رئیس جمهوری افتتاح شد. این پروژه حدفاصل آزاد راه نطنز- اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.

محمداسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه آزادراه شرق اصفهان از افزایش یک هزار کیلومتری طول بزرگراه‌ها، توسعه ۵۰ درصدی آزادراه‌ها و خطوط ریلی کشور تا پایان دولت دوازدهم خبر داد و گفت: همه این اقدام‌ها با وجود شیوع ویروس کرونا در جهان، رکود اقتصادی و شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه انجام می‌شود.

وی با اشاره به تعدد پروژه های عمرانی و ارتقای زیرساخت های شاخص حمل و نقل، از نهضت گسترش بزرگراهی نام برد که از 12هزار کیلومتر به 18هزار کیلومتر افزایش یافته و تا پایان دولت به 20هزار کیلومتر خواهد رسید.

وزیر راه از افتتاح 10 پروزه فرودگاهی خبر داد و گفت: بابهره برداری از فرودگاه های جدید، 57 میلیون مسافر فرودگاهی به 75 میلیون مسافر می رسد و تا پایان دولت، ظرفیت مسافر فرودگاهی به 100میلیون نفر خواهد رسید.

اسلامی، کنارگذر شرق اصفهان را یک قطعه بسیار مهم و راهبردی از کریدور شمال و جنوب کشور دانست که گشایش بزرگی برای ترافیک عبوری از اصفهان و استان‌های همجوار است و کمک می‌کند ۱.۵ ساعت مسیر اصفهان تا شیراز کاهش یابد که صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در زمان و مصرف سوخت نیز فراهم می گردد.

حسن روحانی، رئیس جمهور با ابراز خرسندی از افزایش 50درصدی طول آزادراه های کشور، از پروژه های 9گانه که برای حمل و نقل مهم است، نام برد و افزود: اصفهان شهر بسیار بزرگ و مهم کشور است که باتوجه به اهمیت کنترل آلودگی اصفهان، این طرح یک پروژه زیست محیطی برای سلامت مردم اصفهان نیز می باشد.

وی گفت: ما آمادگی کمک بیشتر به وزارت راه برای توسعه ایمن بزرگراه ها را داریم.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت گسترده سواحل جنوبی بلحاظ سرمایه گذاری و گردشگری، اهتمام جدی دولت در تکمیل این مسیر را موثر در توسعه منطقه اعلام کرد و افزود: امیدوارم طرح های توسعه دیگری که دردست اجرا داریم، تا پایان این دولت به بهره برداری برسد.

اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در مراسم افتتاح آزادراه شرق اصفهان، اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی را ازوظایف اصلی صندوق‌های بازنشستگی عنوان کرد و گفت: آزادراه شرق اصفهان به عنوان یک محور مواصلاتی اصلی در مرکز ایران نقش اساسی در توسعه کشور دارد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمک به احداث وتوسعه پروژه‌ها را از وظایف صندوق بازنشستگان کشور بیان کرد و گفت: عایدات آنها می تواند کمکی به بازنشستگان کشور باشد. وی با ابراز قدردانی از کسانی که در این پروژه مهم زحمت کشیده اند، گفت: ما در صندوق بازنشستگی کشوری طرح‌های دیگری داریم که بزودی شاهد افتتاح آنها خواهیم بود.

افتخاری با صحبت از طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، گفت: این طرح بار مالی سنگینی برای صندوق بازنشستگی دارد اما در این شرایط توانستیم این بزرگراه را نیز تکمیل سازیم.

سیدعلیرضاعظیمی پور، مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا از سرمایه‌گذاران این طرح، گفت: آزادراه شرق اصفهان از نظر زیست محیطی و اقتصادی می‌تواند فرآیند توزیع کالا و حمل و نقل را تسریع بخشد و در این زمینه از بهترین امکانات فنی استفاده شده است.

علیرضا صلواتی، مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان، کاهش تصادفات و سفر ایمن را از مزیت‌های آزادراه شرق اصفهان بیان کرد و افزود: با افتتاح این پروژه، سالانه مرگ ناشی از تصادف ۲۵۰ هموطن که پیش‌تر از مسیرهای دیگر مشرف به این منطقه تردد می کردند، کاسته شود و امیدواریم این نخستین آزادراه بدون تصادف کشور باشد.

وی با صحبت از تلاش‌های اخیر برای اتمام طرح ادامه داد: ۴۰ درصد تامین مالی در چنین شرایط اقتصادی و ۲ ماه قرنطینه‌ در ابتدای سال، کار را بسیار سخت کرد اما اکنون شاهد افتتاح طرح هستیم.

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان در بیان ضرورت احداث پل مرتبط با شهرستان نایین در این طرح، افزود: اگر این قسمت طرح اجرا شود، پروژه تا پیش از بهمن‌ماه  امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

صلواتی گفت: مخابرات استان و شرکت برق، همکاری بسیاری برای اینترنت و شبکه برق داشتند که سبب شد این منطقه نیز مجهز به اینترنت پرسرعت شود.

در ادامه از تمبر یادبود افتتاح آزادراه شرق اصفهان رونمایی شد.

گفتنی است آزادراه شرق اصفهان که با هزینه‌ای بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال احداث شده است، از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود و شریانی مهم برای ارتباط هرچه بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به جاده‌های استان های همجوار است.

در این مراسم، از 10پروژه فرودگاهی، ۶۳کیلومتر آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان، ۹۷کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب و باند دوم کنارگذر کرمان به ارزش ۳۱۴۳میلیارد تومان در سراسر کشور بهره برداری شد.