نادر آخوندی، مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان در هفتاد و یکمین نشست خبری انلاین "سه شنبه با رسانه" با اشاره به پیش بینی رونق اقتصادی شهر تا قبل از شیوع کرونا، تغییرات حاصل در برنامه ها و محدودیت های ناشی از کرونا را مطرح کرد و افزود: با اینحال، بسته های تشویقی مربوط به صدور پروانه و صدور گواهی عدم تخلف با روند پلکانی تصویب شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، آخوندی از بازنگری 52لایحه در ستاد اقتصادی شهرداری در برنامه ریزی های اقتصادی برای سال 99 خبر داد و سیاست 52 لایحه درآمدی شهرداری در سال جاری را منبع درآمدزایی پایدار برای سازمان و شرکت های شهرداری عنوان کرد. وی گفت: به همین دلیل توانستیم با ایجاد درآمد پایدار، تجهیزات آتش نشانی را ارتقا دهیم. همچنین با پروژه های در دست اقدام در یک و نیم سال آینده، شاهد اتفاقات خوبی در ناژوان و برخی مناطق شهر خواهیم بود.

وی در صحبت ازانتشار اوراق مشارکت در شهرداری اصفهان و لزوم تخصیص بودجه های کلان به قطار شهری، یادآورشد: چون تامین مالی با درآمدهای شهرداری دشوار است، اوراق مشارکت برای این طرح درنظر گرفته شده که 50 درصد آن را دولت پرداخت می کند.

چنانچه از سال 88 تاکنون، 3هزار و 800 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کردیم و در سال 99، بالغ بر 730 میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل ریلی اختصاص یافت. در سال گذشته نیز200 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس نو هزینه شد. امسال هم برای کمک به توسعه اتوبوسرانی 130 میلیارد تومان اوراق به فروش رفت.

هوشمندسازی در سیستم حمل و نقل

آخوندی در بیان اهمیت هوشمندسازی در حوزه درآمدی گفت: اصفهان جزو معدود شهرهایی است که به صورت مستقل برای ایجاد کیف پول الکترونیک اقدام کرد و با افزایش دامنه کار به دنبال راه اندازی"کیو آر" ( کیف پول الکترونیک شهروندان اصفهانی)هستیم تا این ابزار هوشمند وارد سیستم حمل و نقل عمومی شود. برای افرادی که تلفن های هوشمند ندارند، استفاده از امکانات شهرداری از طریق کد دستوریUSSDو سامانهIsfahan.ir فراهم شده است. همچنین، بسته های حمایتی مانند کارت منزلت برای شهروندان ارائه کرده ایم.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان با اشاره به تعطیلی اماکن از 15 اسفند سال گذشته و تداوم شرایط کرونایی، از تخفیف هایی برای اماکن زیرمجموعه شهرداری خبر داد که شامل عدم پرداخت اجاره 3ماهه یا بصورت نیم بها در 6ماه و تخفیف های دیگری می باشد.

وی به تشریح اقداماتی در زمینه حفظ محیط زیست و لزوم تامین منابع مالی در این زمینه ازطریق روش های نوین با حداقل آسیب پرداخت و گفت: فروش10هزار موتور برقی با تخفیف ویژه و بازسازی 700 دستگاه اتوبوس فرسوده انجام شد.

آخوندی با اشاره به وضعیت خاص کرونا، بیکاری و خسارات مالی شهروندان، گفت: برای حمایت از برخی مشاغل، مواردی به تصویب رسید، پارکینگ داران، دفترداران و غرفه داران مکان های تفریحی زیر نظر شهرداری که متحمل خسارت هایی شدند براساس تصمیم ستاد اقتصادی کرونا با دستور شهردار و ریاست معاونت مالی، تخفیف هایی دریافت کردند. همچنین، تخفیف به مستأجران سازمان‌های وابسته به شهرداری، تخفیف سازمان آرامستان ها به پیمانکاران، فروشگاه‌های طرف قرارداد و سازمان پارک‌ها نیز به طرف قرارداد خود به مدت سه ماه، مساعدت ارائه می‌شود. وی تخفیف دریافت پایان کار را حدود 30 درصد اعلام کرد که تا پایان سال به 25 درصد می رسد و در ادامه، از برگزاری جلسات ستاداقتصادی کرونا و جذب 70درصد بودجه در 6ماهه اول امسال خبر داد.

آخوندی گفت: برای کاهش فشار اقتصادی، توزیع فیش عوارض نوسازی و کسب و کار در ابتدای سال انجام نشد اما باتوجه به قوانین، درصدد هستیم مهلت پرداخت ها را از پایان سال به اردیبهشت ماه منتقل کنیم.

بسته تشویقی ساخت و ساز در مسکن

وی در ادامه، تاثیر بسته تشویقی ساخت و ساز را انتقال نقدینگی از بازارهای موازی به سمت مسکن بیان کرد و افزود: امسال 3هزار پروانه ساختمانی در شهر اصفهان صادر شده که دلالت بر نشاط اقتصادی و توسعه اشتغال در ساخت وساز دارد.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان در مورد هزینه عوارض خودرو، به تعیین تعرفه عوارض خودرو توسط دولت براساس مدل و قیمت خودرو پرداخت و متوسط عوارض خودروهای داخلی را 40 تا 50 هزار تومان و خودروهای خارجی را یک تا دو میلیون تومان اعلام کرد. وی افزود: احتمالا در سال 1400 عوارض خودرو افزایش می یابد.

نادرآخوندی عملکرد جزیره ای را از نقاط ضعف شهرداری ها و عامل برخی خطاها دانست و اظهار کرد: در نتیجه مذاکراتی با سازمان فاوا، امسال سیستم جامع بارگذاری و بخش درآمد راه اندازی شد و به مرور دیگر بخش های حوزه مالی به این سیستم می پیوندند که این اقدام فساد و خطا را کاهش می دهد.

وی سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های شهرداری را 6هزار میلیارد و سهم درآمدی پروژه های مشارکتی از بودجه شهرداری در بودجه 1400و برنامه 1405 را 20 تا 30 درصد اعلام کرد و گفت: ظرفیت افزایش این سهم وجود دارد.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان با اذعان به اینکه کل درآمد شهرداری از محل عوارض است، گفت: امسال از بودجه 6هزار میلیارد تومانی شهرداری، تاکنون 3700 میلیارد تومان وصول درآمد ساختمانی شده که اگر هزار میلیارد تومان وام و اوراق مشارکت را از کل بودجه کسر کنیم حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان سهم درآمدی از محل عوارض است. وی درباره بازدارندگی تخلفات با اهرم اقتصادی، اظهار کرد: سهم جزیی در بودجه از محل درآمدهای ناشی از تخلف در نظر گرفته شده است.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان در مورد نحوه توزیع درآمد و هزینه در مناطق مختلف شهرداری براساس برخورداری و کمتربرخورداری، بیان کرد: با توجه به وضعیت برخی مناطق، سهم بزرگی از درآمد مناطق برخوردار به شهرداری مرکزی تخصیص می یابد و در قالب کمک یا اجرای پروژه های محرک توسعه به مناطق کمتربرخوردار تزریق می شود.

وی وضعیت جذب درآمد در مناطق 7 و 9، 8، 10، 13 را مناسب ارزیابی نمود و گفت: تاکنون در مناطق شهرداری اصفهان 88 درصد جذب درآمد انجام شده که از نظر ریالی این رقم به 2200 میلیارد می رسد و 80 درصد آن از محل صدور پروانه است.