به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در نشست خبری خود با موضوع تشریح میزان پیشرفت پروژه های توسعه محور دولت و چشم انداز توسعه استان در سال 1400، از آماده شدن طرح ها و پیشران ها طبق مناطق هفتگانه در استان اصفهان خبر داد.

نعمت الله اکبری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در بیان میزان پیشرفت پروژه های توسعه محور در سال 1400، توضیح داد: اگرچه هنوز بودجه در مجلس نهایی نشده ولی تقریبا تمامی اسناد توسعه، طرح ها و پیشران ها را به تفکیک مناطق هفتگانه در استان اصفهان آماده کرده ایم و سند آمایش استان در سطح کشور به تصویب رسیده است.

وی با اشاره 3500 طرح نیمه تمام در استان اصفهان، تلاش دولت برای بهره برداری از طرح ها تا پایان خرداد سال آینده را مطرح کرد و در بیان مهمترین طرح های توسعه استان، از کنارگذر شرق در ادامه مسیر توسعه کشور نام برد که 40دقیقه فاصله تهران-اصفهان را کاهش می دهد و قطعه سوم که از جاده راه آهن تا شیراز ادامه دارد، بهره برداری از پروژه مترو اصفهان-بهارستان تا پایان فروردین 1400 و پروژه بزرگ آبرسانی به 14شهرستان استان در قالب طرح گلاب که تاکنون 300میلیاردتومان اعتبار(یک سوم اعتبار مورد نیاز) به پیمانکاران تزریق شده و در نتیجه این طرح، 3ونیم مترمکعب آب شرب تامین می شود. همچنین، بهره برداری از پروژه های 6باند شدن جاده اصفهان-شهرضا، فاضلاب خوانسار، راه های روستایی اردستان و تحویل 4هزارو150واحد مسکن به محرومان است که 3هزارواحد به عهده بنیاد مستضعفان و 1150 واحد توسط کمیته امداد تحویل می گردد.

اکبری در صحبت از پروژه های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، گفت: تا پایان سال جاری، 17 پروژه جهش تولید به بهره برداری می رسند که 10پروژه تسهیلاتی و متعلق به بخش خصوصی و 7 پروژه زیربنایی برخوردار از حمایت و تسهیلات دولتی با 438میلیاردتومان تسهیلات هستند. تکمیل آزمایشگاه پزشکی قانونی، تکمیل زنجیره تولید انواع طیور با 65درصد پیشرفت فیزیکی، کشتارگاه صنعتی نجف آباد با 70درصد پیشرفت فیزیکی نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان، تقسیم بندی هفتگانه دراستان را برمبنای مطالعات آمایش و ویژگی های اقلیمی، فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اعلام کرد و افزود: طرح ها و پیشران هایی به مناطق برحسب نیاز اختصاص داده ایم. وی در ادامه، اظهار کرد: چون بسیاری از پیشران ها در قابلیت بخش خصوصی می گنجد، در ابتدای 1400، لیست پیشران ها و تمام پروژه ها در سطح منطقه در اتاق بازرگانی در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد.

وی از شرق اصفهان بعنوان منطقه ویژه اقتصادی با 2پروژه بزرگ صنعتی و از غرب اصفهان، قطب گیاهان دارویی و تولیدات کشاورزی نام برد.

نعمت الله اکبری گفت: بهبود کسب و کار، تسهیلگری، کاهش بروکراتیک و تحقق دولت الکترونیک ازجمله وظایف سازمان مدیریت و برنامه ریزی بعنوان یک دستگاه فرابخشی است و با موانعی که دراین زمینه شناسایی شوند، برخورد می کنیم. چنانچه، تشکیل دو کارگروه اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در حل مشکلات تولید و رسیدگی به تخلفات بانکی به ما کمک کرده اند. وی حدف دفترچه های بیمه و اجرای نسخه الکترونیک را از ضرویات جامعه، عامل ارتقای کارآیی درمان، صرفه جویی قابل ملاحظه و سهولت دسترسی به سوابق بیمار عنوان کرد و افزود: در بودجه 1400 مجوز بیمارستان 600 تختخوابی فارابی درنظر گرفته شده است.

وی در ادامه، از پروژه های مهم سد کوهرنگ، تونل بهشت آباد و آبرسانی به 14شهرستان در نیمه شمالی و شرقی استان اصفهان خبر داد و گفت: بهشت آباد به 450میلیارد و گلاب به 3000میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وی افزود: بخش گسترده ای از استان اصفهان در معرض کم آبی شدید است و امکان صدور مجوز برای پروژه های با نیاز آبی در این استان وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در مورد طرح های ساماندهی رودخانه زاینده رود بیان کرد: دو عامل آزادسازی حریم رودخانه که توسط هردو بخش خصوصی و دولتی اشغال شده و مستلزم پیگیری حقوقی است، بارگذاری بیش از حد و برداشت های غیرمجاز، روند کار را دشوار می سازند. با توجه به اولویت ساماندهی که باید هرچه زودتر انجام شود و سازگاری صنایع با کم آبی که در دست اجرا هست، تا 2 سال آینده کل ساماندهی با همراهی و همیاری کشاورزان غرب کامل خواهد شد و آب به کشاورزان در شرق نیز می رسد. وی تحقق سهم گاوخونی را از اهداف اصلی ساماندهی زاینده رود بیان کرد.