البته اين موضوع هم جالب توجه است كه قيمت خودروها در بازاري بدون مشتري و فرو رفته در ركود همچنان بالا مي‌رود و به نظر مي‌رسد كه دست «سفته‌بازان» براي جولان در بازار بي‌مشتري باز گذاشته شده است.  فعالان اين بازارمعتقدند بازار خودرو هم مانند ديگر بازارها در اقتصاد ايران از تورم رنج مي‌برد به اين معنا كه تورم و وضعيت اقتصاد كلان كشور بر خودرو، ميزان عرضه و جو رواني بازار تاثير گذاشته است و همان‌گونه كه شاهديم در بازار بي‌رمق خودرو روند افزايش قيمت‌ها در برخي از خودروهاي داخلي همچنان ادامه دارد اما سوال اينجاست زماني كه خودرويي فروخته نمي‌شود چرا قيمت آن هر روز افزايش پيدا مي‌كند؟

رشد نرخ ارز خودرو را گران كرد
عليرضا پورحسني، كارشناس بازار خودرو در خصوص اين افزايش قيمت‌ها در مردادماه نسبت به تير ماه به «اعتماد» گفت: با توجه به تعطيلات كرونايي اصناف و اعياد قربان و غدير و تعطيلي مراكز شماره‌گذاري خريد و فروش خودرو نيز محدود شد اما با صعودي شدن نرخ ارز قيمت خودرو نيز به تدريج از يك ماه قبل افزايشي شد. اين كارشناس بازار خودرو با اشاره به انتشار اخبار ضد و نقيض مربوط به برجام خاطرنشان كرد: پس از برجام گروه خودرويي‌ها از جمله زيرمجموعه‌هاي صنعتي بودند كه به همكاري با شركت‌هاي خارجي اميد بسته بودند اما اين اميد، با خروج ايالات متحده امريكا از برجام از بين رفت و در حالي كه شركت‌هاي پژو و رنو سيتروئن براي همكاري به ايران آمده بودند با اين حال با وجود راه‌اندازي سايت‌هاي توليد، اين همكاري قطع شد. او افزود: حدود سه سال از انزواي خودروسازي ايران و قطع ارتباط با خارجي‌ها به دليل تحريم‌هاي امريكا مي‌گذرد اين در حالي است كه احياي احتمالي توافق هسته‌اي و برجام مي‌توانست زمينه‌ساز بازگشت شركاي پيشين و حتي شركت‌هاي جديد به كشور شود اما متاسفانه اخبار مثبتي از مذاكرات برجام به گوش نمي‌رسد و در حالي كه خريد خودرو در ايران در فصل تابستان بيشتر از فصول ديگر سال است اما شاهد آنيم كه ركود در اين بازار بيش از پيش شده است.
تنها قيمت كوئيك ثابت  ماند
پورحسني تصريح كرد: هر چند در فاصله 30 روز گذشته برخي از خودروها افزايش قيمت را تجربه كردند اما در برخي از مدل‌ها هم تغيير قيمتي رخ نداده است به عنوان مثال خودروي كوئيك اتومات از يك ماه قبل ۲۳۴ ميليون تومان باقي مانده و افزايشي نداشته است. اين كارشناس خودرو افزود: البته در برخي از مدل‌هاي خودرو افزايش ۳ تا ۴ ميليون توماني را شاهد بوديم و در برخي ديگر از ۱۰ تا ۲۰ ميليون تومان رشد قيمتي به وجود آمد به عنوان مثال پژو ۲۰۶ تيپ ۲ و تيپ ۵ بيشترين افزايش قيمت را داشتند اما از همين خانواده پژو ۲۰۷ اتومات تغيير قيمت چنداني  نداشت.
آيا سياست‌هاي خودرويي در دولت جديد تغيير  مي‌كند؟
پورحسني در ادامه با بيان اينكه تغيير تيم اقتصادي دولت نيز در ركود بازار بي‌تاثير نخواهد بود، افزود: تحليل رفتار خريداران و فروشندگان فعال در بازار خودرو نشان مي‌دهد كه فعلا هيچ‌ گونه خريد و فروش خاصي در حوزه بازار خودرو صورت نمي‌گيرد و اكثر فعالان اين بازار منتظر برنامه دولت جديد هستند به گونه‌اي كه تعدادي از افراد كه حتي قصد خريد خودرويي را دارند در انتظار صحبت‌هاي اوليه رييس‌جمهور جديد هستند چرا كه برنامه‌هاي آقاي رييسي در خصوص واردات و توليد خودرو مي‌تواند بر روي قيمت‌ها و بازار خودرو تاثيرگذار باشد. پورحسني ادامه داد: با اين وجود خيلي نمي‌شود در خصوص كاهش سطح عمومي قيمت‌ها در كوتاه‌مدت اميدوار بود و به هرشكل اين فضاي متورم وجود دارد، از طرف ديگر مردم نيز قدرت خريد ندارند و در سال ۱۴۰۰ ما تركيب دوگانه ركود و تورم خواهيم داشت. او با انتقاد از خودروهاي وارداتي كه در گمرك خاك مي‌خورند، تصريح كرد: در حالي كه به روزهاي آخر دولت دوازدهم نزديك مي‌شويم اما شاهد آنيم كه همچنان بيش از ۲۲۰۰ خودرو در گمرك باقي مانده و هنوز تعيين تكليف نشده‌اند. البته بايد ديد ديدگاه دولت جديد در اين زمينه چيست؟ آيا ممنوعيت واردات خودرو را دنبال مي‌كند يا نظري غير از اين خواهند داشت؟
احتمال بورسي شدن خودرو   بيشتر  شد
گفتني است رييس سازمان بورس در نامه‌اي به رييس شوراي رقابت خواستار اعلام فهرست افرادي كه در فرآيند نرخ‌گذاري خودرو مشاركت دارند، شده است. روز شنبه نهم مرداد ماه محمدعلي دهقان دهنوي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌اي به رضا شيوا، رييس شوراي رقابت اعلام كرد اين شورا طبق قانون بورس اوراق بهادار فهرست افرادي كه در فرآيند نرخ‌گذاري خودرو مشاركت دارند را به سازمان بورس اعلام كند كه ارسال اين نامه احتمال بورسي شدن خودرو را بيشتر كرده است. در اين نامه گفته شده: احتراما با عنايت به اينكه آن شورا بنا به ملاحظات قوانين و مقررات در جريان امور مربوط به نرخ‌گذاري شركت‌هاي خودروساز است، خواهشمند است به منظور انجام وظايف قانوني توسط اين سازمان و به استناد قانون بازار اوراق بهادار و تبصره‌هاي آن، فهرست افرادي را كه در جريان امور فوق‌الذكر هستند در قالب فرم شماره ۳ دستورالعمل پيوست به اين سازمان معرفي نماييد.