سکه با سود ۹ درصدی شاید شما را برای خرید اغفال کند، اما خواستان را حسابی جمع کنید و دم به تله ندهید. شاید در نگاه اول این سود ۹ درصدی خیلی ایده‌آل به نظر برسد، اما اگر آن را کنار رشد ۱۷ درصدی شاخص بورس بگذارید متوجه می‌شوید سکه در این مدت چطور سرمایه گذارانش را متضرر کرده است. استرس هر روزه بالا و پایین شدن قیمت‌ها، خطر دزدیده شدن سکه‌ها، احتمال تقلبی بودن و... را هم می‌توانید به مشکلاتی که خرید سکه می‌تواند به همراه داشته باشد اضافه کنید. اصلا کسی را می‌شناسید که با اطمینان کامل بگوید سکه در یک ماه آینده چه قیمتی دارد؟ اگر کسی چنین ادعایی دارد حتما به صحت ادعایش شک کنید. مگر آن زمان‌هایی که سکه از مرز شش میلیون تومان به کانال چهار میلیونی سقوط کرد، کسی چنین اتفاقی را پیش‌بینی می‌کرد؟ صد البته برعکس این موضوع هم درست است و هیچ کس نمی‌تواند با قاطعیت بگوید سکه در یک ماه آینده ارزان خواهد شد. همه این موارد به خود ما برمی‌گردد که ریسک سرمایه‌گذاری در چنین بازاری را بپذیریم یا نه؟

 

سکه تمام پنج میلیون و ۱۷۰ هزار تومان قیمت خورد
به گزارش فرارو، آخرین قیمت سکه تمام طرح جدید پنج میلیون و ۱۷۰ هزار تومان است. امروز سکه با کاهش نسبی ۵۰ هزار تومانی به این رقم رسید. همچنین قیمت خرید این سکه در بازار پنج میلیون و ۱۱۰ تومان است. در طرف مقابل هر سکه تمام طرح قدیم چهار میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود و قیمت خرید آن با فاصله ۱۵۰ هزار تومانی، تقریبا چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. نیم سکه امروز روی قیمت دو میلیون و ۹۳۰ هزار تومان ایستاده و هر ربع سکه با قیمتی حدود یک میلیون و ۹۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه و نواسانات الاکلنگی در سال ۹۸
سکه تمام طرح امامی اولین روز‌های کاری سال ۹۸ را با افزایش شروع کرد. شنبه ۱۷ فروردین به عنوان اولین روز فعالیت بازار رسمی در سال ۹۸ قیمت هر سکه تمام طرح جدید چهار میلیون و ۷۱۰ هزار تومان بود و طی یک روند صعودی بعد از گذشت سه چهار روز به پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. تا اینجا کار خوش به حال خریداران سکه بود، اما کاخ آرزو‌های سکه‌دار‌ها در یک روز فرو ریخت و ۲۱ فروردین قیمت سکه در یک روز ۲۰۰ هزار تومان ارزش خود را از دست داد و به چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. این روند نزولی در روز‌های بعد هم ادامه داشت و قیمت آن در ۲۴ فروردین به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. بعد از آن سکه یک روند صعودی موقت به خود گرفت و بعد از بازگشت به قیمت چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در ۲۶ فروردین، دوباره سقوط کرد و روز بعد به چهار میلیون و ۷۴۰ هزار تومان رسید. این کمترین نرخی است که سکه در روز‌های فعالیت بازار در سال ۹۸ به خود دیده است. از آن روز به بعد سکه روند صعودی دارد و به جز چند روز که شاهد کاهش نسبی قیمت سکه بودیم، بقیه روز‌ها اغلب قیمت سکه روی تابلوی صرافی‌ها افزایشی بود تا اینکه امروز سکه تمام با ثبت رقم پنج میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، افزایش ۴۶۰ هزار تومانی را نسبت به اول سال به نام خود ثبت کرد. با این حال معلوم نیست این افزایش قمیت تا چه زمانی ادامه داشته باشد. هیچ کس از آینده خبر ندارد و ممکن است همین فردا با یک خبر سیاسی قیمت سکه به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد. کما اینکه سکه سابقه سقوط‌های ناگهانی اینچنینی را در کارنامه خود دارد. به طور کلی سکه در سال ۹۸ جمعا ۵۶۰ هزار تومان ارزان و ۹۵۰ هزار تومان گران شده است.

شکست سنگین سکه از بورس در سوددهی به سرمایه‌گذار‌ها
احتمالا افزایش ۴۶۰ هزار تومانی سکه از اول سال تا حالا حسابی گولتان زده باشد و همین الان برای خرید آن وسوسه شده باشید، اما وقتی این افزایش قیمت را با دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری مقایسه کنید می‌بینید خرید سکه نه‌تن‌ها برای خریداران آن در سال ۹۸ سودآور نبوده، بلکه سرمایه آن‌ها را از یک سود درست و حسابی دریغ کرده است. گیرم سکه در این یک ماهی که از فعالیت بازار در سال ۹۸ گذشته با افزایش ۹ درصدی از چهار میلیون و ۷۱۰ هزار به پنج میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسیده، می‌دانید بورس در همین مدت چقدر افزایش داشته؟ ۱۷ درصد! یعنی رقمی معادل دو برابر آنچیزی که سکه سود کرده است. شاخص کل بورس در اولین روز فعالیت خود در سال ۹۸ روی رقم ۱۷۹ هزار و ۱۹۴ واحد قرار داشت و حالا با گذشت یک ماه و ۱۰ روز به رقم ۲۰۹ هزار و ۱۵۶ واحد رسیده است. این یعنی میانگین قیمت نماد‌های بورسی ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. تازه این میانگین کل بورس است. ممکن است بعضی شرکت‌ها در این مدت خیلی بیشتر سود کرده باشند. نمونه آن یکی از نماد‌های بانکی بود که همین یکی دو هفته پیش در سه ساعت توانست سرمایه سهامدارانش را نزدیک ۳۰ درصد افزایش دهد. به عبارتی این نماد در سه ساعت اندازه چهار برابر فعالیت سکه در یک ماه گذشته به سرمایه‌گذارهایش سود رساند. علاوه بر این سرمایه‌گذاری در بازاری مثل بورس، کلی نکته مثبت نسبت به سرمایه‌گذاری روی سکه دارد. خطرات سرمایه‌گذاری روی سکه فقط به کاهش قیمت آن محدود نیست و به محض اینکه سراغ خرید سکه بروید خطر‌های مختلفی سرمایه شما را تهدید می‌کند.

با خرید سکه، خودتان را برای مواجهه با خطر‌ها آماده کنید
چه سکه بخرید، چه طلا و چه دلار، یک خطر همیشه تهدیدتان می‌کند. آن هم امکان گم شدن یا سرقت آن است. وقتی پول را در بانک می‌گذارید یا سهام بورس می‌خرید هیچ نگرانی بابت امنیت آن نیست و هیچکس نمی‌تواند آن را از شما بدزدد، اما با خرید سکه همیشه باید در مورد سرمایه‌تان نگران باشید. شاید فکر کنید احتمال اینکه خانه‌تان را دزد بزند خیلی پایین است، اما نمی‌توان به این مورد زیاد اطمینان کرد. چراکه همین چند ماه پیش بود که چند سارق خوش شانس وقتی وارد خانه‌ای شدند حتی از یخچال خانه هم طلا بیرون کشیدند. آن خانه متعلق به کسی نبود جز یکی از اعضای اتحادیه طلا و جواهر تهران!

خطر سرقت فقط یکی از دردسر‌هایی است که با خرید سکه سراغتان می‌آید. مورد بعدی احتمال تقلبی بودن سکه‌ای است که خریده‌اید. شاید فکر کنید با خرید سکه‌های وکیوم شده دیگر نگرانی بابت تقلبی بودن آن نیست، اما مگر وکیوم کردن سکه کار سختی است؟ اتفاقا یکی از روش سودجو‌ها برای غالب کردن سکه‌های تقلبی، وکیوم کردن آنهاست. برای همین بهتر است در این مورد همیشه به فروشنده سکه طلا خوش‌بین نباشید.

احتمالا خطر بعدی را جدی نگیرید، ولی کافی است از کسانی که برای سرمایه‌گذاری سراغ خرید سکه، طلا یا دلار رفته‌اند بپرسید و خودتان متوجه شوید خرید سکه چه بار روانی برایتان درست می‌کند. از همان لحظه‌ای که سکه بخرید، هر روز فکر و ذکرتان می‌شود قیمت سکه و بالا و پایین شدن آن. با بالا رفتن قیمت آن غرور کاذب می‌گیرید و به محض مشاهده اعداد قرمز رنگ جلوی قیمت آن فشارتان می‌افتد. حالا دیگر به خودتان بستگی دارد که خرید سکه به تحمل این خطر‌ها و استرس‌ها می‌ارزد یا نه؟