پرونده‌ی هادی رضوی که در ماجرای صندوق ذخیره فرهنگیان و پرونده‌ی فساد اقتصادی بانک سرمایه ریشه دارد، از همان جلسه‌ی اول دادگاه سر و صدای زیادی به‌پا کرد. از همان وقتی که رضوی در دادگاه گفت من داماد شریعت‌مداری‌ام، نه نتانیاهو و نماینده‌ی دادستان هم اعلام کرد که ۱۰۷ میلیارد تومان صرف عیش و نوش و خودروهای لوکسش کرده است. حالا به همه‌ی اینها ماجرای سفرهای اروپایی را هم اضافه کنید. گرچه در دادگاه‌های دیروز و پریروز هم رضوی به سیاق قبل با یک بغل زونکن و مدرک به دادگاه رفت تا به قول خودش مستند حرف بزند. او نه قصه‌ی سفرهای اروپایی را گردن گرفت و نه این حرف نماینده‌ی دادستان را که چندبار یادآوری کرده بود تنها یک متهم است که باید پاسخگو باشد، نه هیچ آدم مهم دیگری! چون در دفاع از خود گفت اگر مهم نیستم چرا پیش از دادگاه voa سه برنامه برایم ساخت؟

 

روایت جلسه‌ی دوم دادگاه

نماینده دادستان: شما متهم کلانید!

پرونده‌ی بانک سرمایه از این جهت مهم است که علاوه بر اعداد و ارقام بزرگ فساد مالی، هم متهمان سرشناسی دارد و هم ماجرای صندوق ذخیره‌ی فرهنگیان در آن مطرح است و همین برای خیلی‌ها کافی است تا ماجرا را بیشتر از سایر پرونده‌های مشابه دنبال کنند. القصه اینکه دوشنبه دومین جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات هادی رضوی به همراه ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. همان اول دادگاه قهرمانی، نماینده دادستان گفت پرونده‌ای آورده‌ که مشحون از فساد است؛ «طبق گزارش بانک مرکزی آقای رضوی ۱۰۷ میلیارد تومان از بانک سرمایه تسهیلات دریافت کرده و ۱۰۴ میلیارد تومان نیز از بانک‌های دی، اقتصاد نوین، مسکن و تجارت دریافت کرده است.» او در پاسخ به سخنان رضوی در دادگاه اول که گفته بود فقط ۸۰ میلیارد بدهی دارد، گفت: «شاید ۸۰ میلیارد تومان برای شما چیزی نباشد؛ اما درد بسیاری از مردم را درمان می‌کند. شما متهم کلان هستید».

او گفت: «سید محمد هادی رضوی از طریق سه شرکت برای غارت بانک سرمایه ورود کرده است؛ شرکت آینده‌سازان فاطمی و رهپویان کوثر ویژه تسهیلات و شرکت شایگان تجارت آتیه ویژه ضمانت‌نامه.» همچنین گفت: «سید محمدهادی رضوی در برج هفت ۹۱ تسهیلات ۲۰ میلیارد تومانی درخواست کرده که ۲.۵ میلیارد تومان مصوب می‌شود، اما او دریافت نمی‌کند تا حدود یک ماه و نیم بعد ۷.۵ میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرد».

آنطورکه نماینده دادستان تهران اعلام کرده، مقرر می‌شود فردی به نام خانم راد که از کارشناسان اعتباری پرونده بوده، شرکت رضوی را بررسی کند و از قراردادهای ارتش، توسعه تجارت و کارشناسان اعتباری مواردی را ذکر می‌کند. درنهایت راد اعلام می‌کند رضوی صلاحیت ندارد و برخی قراردادهای او صوری بوده است؛ به هیئت مدیره می‌گوید: «سید محمدهادی رضوی نه‌تنها صلاحیت دریافت ۷.۵ میلیارد تومان را ندارد بلکه صلاحیت دریافت وام ۲.۵ میلیاردی را هم ندارد و اساسا او هیچ صلاحیتی برای اخذ وام ندارد».

نماینده دادستان مورد دیگری را هم اضافه کرد: «آقای رضوی در شرکت ره‌پویان کوثر تقاضای ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات کرد که در تاریخ ۹۳.۱۲.۱۸ آقای رهبری خطاب به شعبه اسکان نامه می‌زند و می‌گوید امکان اجابت درخواست او میسر نیست؛ اما با این حال ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرد». بعد هم پای تهیه‌کننده‌ی شهرزاد به ماجرا باز شد و نماینده دادستان از بده بستان رضوی و امامی گفت: «پاسکاری بین متهم رضوی و آقای امامی برای غارت بانک به این شکل است که آقای رضوی از بانک مصوبه می‌گیرد و وثیقه وی ۳۰ درصد تعیین می‌شود که در ادامه به بانک سرمایه نامه می‌زند و می‌گوید که جای وثیقه از من پول بگیرید. در این زمان آقای امامی ورود می‌کند و جای وثیقه را پُر می‌کند و وی تسهیلات را دریافت و تبدیل به ملک و ماشین کرد».

تهیه‌کننده بودید یا گوشت منجمد می‌فروختید؟!

اتهامات رضوی همینجا تمام نشد؛ نماینده دادستان به ماجرای شرکت امور دام هم اشاره کرد که طی آن رضوی مبلغ کلانی را به جیب می‌زند. بعد هم قصه‌ی خرید ملک و خودروهای لوکسی که با پول معلمان و به نام سرمایه‌گذای می‎خرد، مطرح شد. همچنین ملکی که رضوی به نام منشی‌اش رهن می‌کند و ماشین BMWX۴ که برای او می‌خرد! ماجرا وقتی جالب‌تر شد که نماینده دادستان از ۵۰ کشوری که رضوی به آنها رفت و آمد داشت گفت؛ از ترکیه، ایتالیا، آلمان، اتریش، امارات و اوکراین. او خطاب به رضوی گفت: «تسهیلات شما سرمایه در گردش نبوده و سرمایه برای گردش بوده است! شما استودیو سازی می‌کردید، گوشت منجمد می‌فروختید، تهیه‌کنندگی می‌کردید، به ما بگویید کار شما چیست؟»

جلسه قبلی دادگاه رضوی گفته بود که داماد شریعتمداری است، نه نتانیاهو! دوشنبه هم نماینده دادستان برای بار دوم آب پاکی را ریخت روی دستش و گفت: «ما رضوی را نه داماد نتانیاهو می‌دانیم نه کسی دیگر. شما خودتان دارید پرونده را سیاسی می‌کنید تا از آن استفاده‌های خاص کنید! پرونده شما اقتصادی است. شما آدم خاصی نیستید بلکه یک مفسد اقتصادی هستید و باید پاسخگو باشید».

رضوی: اگر مهم نیستم چرا VOA سه برنامه برایم ساخت؟

رضوی خودش در جلسه‌ی قبلی پای پدر همسرش را کشیده بود وسط اما این‌بار در دفاعیاتش گفت: «اتفاقا متن سیاسی بنده با کسی که به او منتسب هستم متفاوت است همچنین جریان سیاسی من نیز متفاوت است». بعد هم تذکری داد: «من الان متهم هستم و هنوز حکمی صادر نشده لذا خواهش می‌کنم اول تقوا در رسانه رعایت شود. از سال ۸۹ تا ۹۳ نزدیک به چهار میلیارد تومان بیمه و حقوق و مالیات حقوقی برای اشتغال‌زایی داده شده بعد می‌گویند نفهمیدیم شما گوشت‌فروش بودید یا غیره». رضوی تاکید داشت بنابر مستندات صحبت می‌کند؛ «در جلسه قبل گفتم ۸۰ میلیارد تسویه کردم و بدهکار نیستم، من چه وقت گفتم که ۸۰ میلیارد چیزی نیست آن هم در شرایطی که مردم در فشار هستند! اینکه نماینده دادستان می‌گوید بنده مهم نیستم اگر من کسی نیستم چرا voa قبل از دادگاه سه برنامه برایم ساخت».

او به نکته‌ی دیگری هم اشاره کرد: «در دو قسمت کیفرخواست نماینده دادستانی گزارش خلاف واقع دارد، یکی اینکه بازرسی کل کشور هیچ گزارشی اعلام نکرده و دوم اینکه گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس وجود ندارد. درباره اساس‌نامه ملک به من می‌گویند شما گوشت‌ فروش هستید، دوربین مدار بسته می‌فروشید و... من طبق اساسنامه شرکت شایگان تجارت انجام وظیفه کرده‌ام کار من این بود من هلدینگ داشتم».

در ادامه‌ی دادگاه به دستور قاضی نوبت به علی محمدی، مسئول مطالبات بانک سرمایه رسید که در جایگاه حاضر شود. او گفت: «در این مسیر بار‌ها و بار‌ها آماج تهدید‌ها و بدترین اتهامات قرار گرفتم و تا جایی آبرویم در رسانه ملی با نشر اکاذیب یک متهم هدف قرار گرفت. در این مسیر آبرو که جای خود را دارد، جان ناقابل خود را از طریق مبارزه با فساد خواهیم داد. آقای رضوی جدای از مبلغ ۲۷ میلیارد ضمانت‌نامه، پس از اخذ ۸۰ میلیارد تومان از بانک سرمایه برخی از مبالغ را به میزان ۱۹ میلیارد تومان صرف ملکی در بلوار اندرزگو کرده‌اید و در نهایت همان ملک را به قیمت ۱۲۵ میلیارد به بانک می‌فروشید و از همان پول‌هایی که بانک به شما داده بود وام خود را تسویه می‌کنید. در حالی که ۴۱ میلیارد تومان در جیب شما جا مانده است و آن را وام بلاعوض تلقی کرده‌اید و با ۲۷ میلیارد ضمانت‌نامه داعی حقوق مردم هستید». بعد از سخنان محمدی، به دستور قاضی جلسه‌ی بعدی دادگاه به روز سه‌شنبه موکول شد. روایت جلسه‌ی سوم دادگاه

دفاع از اروپاگردی و تبانی با منشی

سومین جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات هادی رضوی، با گلایه‌ی او از تیتر رسانه‌ها آغاز شد؛ « تمامی تیترهای رسانه‌ها در دادگاه علنی من حرف‌های آقای قهرمانی است. به رسانه‌ها بگویید حرف‌های مرا هم پخش کنند. نمی‌گویم حرف‌های من را تیتر بزنند اما دادگاه علنی یعنی من دفاع کنم و دفاعیات من منعکس شود». او همچنین گفت: «آقای قهرمانی در مورد تبانی من با یک خانم صحبت کردند و گفتند با منشی خودم اروپا گردی کردم در حالی که ایشان ۱۵ سال است با من کار می‌کند. این خانم منشی من بوده و با خانواده من در آن سفر بوده است و از آن ۱۰۰ مورد ورود و خروج به کشور ۵۰ مورد فقط مربوط به عراق بوده؛ اروپاگردی در کار نبوده است. من کاسب و بازرگان بودم و طی ۱۰ سال گذشته بارها به اوکراین و جاهای دیگر سفر کرده‌ام».

حرف و حدیث‌ها که درمورد دفاعیات و مستندات رضوی بالا گرفت، قاضی مسعودی مقام اعلام کرد که این پرونده دو بخش دارد: «بخش اول آن تحصیل مال نامشروع و بخش دوم آن خیانت در امانت است.»

وکیل متهم: ۱۰۷ میلیارد بدهی نادرست است

در ادامه دادگاه وکیل مدافع رضوی با گلایه از برخی رسانه‌ها در رابطه با میزان تسهیلات دریافتی گفت: «همه جراید زده‌اند متهم ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات گرفته و برده است. طبیعتاً در جامعه‌ای که مردمش لنگ دو، سه میلیون هستند، وقتی این ارقام را می‌شنوند و می‌فهمند که متهم داماد وزیر هم هست، از نظام گله‌مند می‌شوند. در صورتی که این عدد مبلغ دریافتی بوده که آن هم تسویه شده است. ۱۰۷ میلیارد تسهیلات اخذ شده ۲۲ میلیارد به صورت ضمانت نقدی پرداخت شده و حدود ۸۵ میلیارد می‌ماند که برای آن هم ملکی وثیقه شده است. اگر این ملک را ارزیابی کنیم بر اساس نظر شما ۳۰ میلیارد می‌ارزد و ما مدعی هستیم ۱۳۰ میلیارد می‌ارزد حال اگر همان ۳۰ میلیارد شما را هم از مبلغ کم کنیم به ۵۵ میلیارد می‌رسیم. پس چرا می‌گویید فلانی ۱۰۷ میلیارد بدهی دارد؟» گلایه دیگر او این بود که چرا رسانه‌ها اخبار مربوط به دیگر تخلفات را پوشش نمی‌دهند؟! آن هم به این دلیل که به گفته‌ی وکیل متهم تخلفات مربوط به آن پرونده‌ها خیلی بیشتر از میزان بدهی هادی رضوی است؛ آن هم بدهی‌هایی که او صاف کرده است!

او به موضوع دیگری هم اشاره کرد: «در کیفرخواست آمده تسهیلات خارج از موضوع قرارداد مصرف شده اما ما معتقدیم قراردادها اصلاً موضوعی نداشته است. موضوع اصلی این است که موکل من به بانک نامه زده و اعلام کرده است که این تسهیلات را برای امور جاری می‌خواهد و حتی بعداً هم اعلام کرده است که این تسهیلات در اموری صرف شده است. شما می‌گوئید عیش و نوش و سفرهای خارجی بوده اما اسناد نشان می‌دهد که او کار کرده و تولید داشته است چون اگر کار نمی‌کرد به ۱۴ میلیارد سود نمی‌رسید که بخواهد بدهی‌هایش را بپردازد».

نماینده دادستان اعلام کرده بود که هادی رضوی متهم کلان است. وکیل او در اینباره گفت: «در زمینه کلان بودن بدهی نیاز به اصلاح کیفرخواست وجود دارد. ما با بانک کامل تسویه و سودها را کامل پرداخت کرده‌ایم. من تنها وکیل آقای رضوی نیستم همکارانم در شعبه ۳۹ در حال بررسی هستند و اگر در آن شعبه سفیدامضا بودن قراردادها تشخیص داده شود نمی‌توانند سود را از موکلم بخواهند که باید کارشناسی می‌شد. در مورد گران‌نمایی می‌گویند ۴۰۰ درصد گران نمایی کرده است. چطور این عدد را می‌گویید؟ شما که کلاً بر پرونده سوار هستید. واقعاً ۴۰۰ درصد نیست. موکل من ۷۰ میلیارد بدهی دارد و درخواست می‌کند ملکش را بدهد و تسویه بگیرد و می‌گوید برای من فرقی نمی‌کند اما برای بانک فرق دارد. او خود قبول دارد ملکش را بالاتر زده است و فرق آن برای بانک در سود آن است که بدواً ابطال این صورتحساب مالی را می‌خواهیم. مدیرعامل حاضر، بازرس، حسابرس همگی باید جوابگو باشند. بانک سرمایه شرکت بورسی است و شرکت‌های بورسی شیشه‌ای هستند و اگر ایرادی باشد معلوم می‌شود اما الان معلوم نیست بلکه محل تردید است و می‌خواهم شما بررسی کنید».

بالاخره شرکت شما تولیدی است یا بازرگانی؟

در ادامه دادگاه دیروز هم قاضی مسعودی از نماینده بانک سرمایه خواست توضیحاتی بدهد. علیمحمدی لیست پروژه‌ها و قراردادهای رضوی به بانک سرمایه را خواند و گفت: «براساس نامه اداره مالیاتی در فروردین ۹۳ تا اسفند ۹۳ میزان خرید و فروش و سود ویژه صفر است، اما مبلغ جمع دارایی ۵۷ میلیارد تومان ذکر شده است. آقای قاضی شرکتی که ۵۰ میلیون دارایی دارد و میزان خرید و فروش آن صفر است چطور مصوبه میلیاردی گرفته است؟»

علیمحمدی گلایه‌ای جدی داشت؛ «ما با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که گاهی می‌گوید صفحاتی به پرونده اضافه شده و گاهی می‌گوید علیمحمدی مواردی را از پرونده برداشته است. خجالت بکشید و شرم کنید. یک بانک می‌تواند بر اساس مصوبات ۶۰ درصد بالاتر از میزان فروش یک شرکت را به او تسهیلات بدهد. چرا میزان فروش شرکت‌های آقای رضوی ۹۸۰ میلیون عنوان شده ولی در مفاصا حساب ۸۰۰ میلیون تومان عنوان شده است؟ همچنین بر اساس مقررات و دستورالعمل‌ها بانک‌ها مجاز نیستند که بیش از ده برابر سرمایه ثبتی یک شرکت را تسهیلات بدهند با این حال من حساس شدم و رفتم و سرمایه‌های ثبتی شرکت‌های آقای رضوی را بررسی کردم. متوجه شدم این فرد بارها افزایش و کاهش سرمایه داشته که البته این موضوع به خاطر ضعف‌های قانون است. این فرد رفته و در یکی از شرکت‌ها سرمایه خود را از ۱۰۰ میلیون ریال به ۳۰ میلیارد ریال افزایش داده است و در جایی دیگر از ۸ میلیارد ریال به ۳۴ میلیارد ریال و سپس به ۵۵ میلیارد ریال و سپس به ۶۰ میلیارد ریال افزایش سرمایه داده است که پس از این روند تسهیلات گرفته و دوباره سرمایه‌اش را پایین آورده است».

آنطور که علیمحمدی گفت رضوی پروژه‌های شرکت‌های خود را در سال‌های ۹۱ و ۹۲ حدود ۲ هزار و ۲۲۶ میلیارد ریال قرار داده، اما بعداً گفته است که این قراردادها جعلی بوده و این ارقام بعداً اضافه شده‌اند در حالی که این قراردادها مربوط به سال‌های ۹۱ و ۹۲ بوده و آن زمان اصلاً بحث‌های دادگاهی نبوده. گلایه‌ی علیمحمدی هم از همین بود؛ «این فرد در جایی که به نفعش نباشد می‌گوید شرکت تولیدی است و در جایی که به نفعش نباشد می‌گوید شرکت بازرگانی است».

البته خیلی از گفته‌های نماینده‌ی بانک سرمایه به مزاج وکیل متهم خوش نیامد و اعتراض کرد. اعتراضی که البته بی‌نتیجه ماند. چون قاضی مسعودی به آقای وکیل گفت: «حدود ۱۴ ساعت است که دفاع کرده‌اید. پس دیگر لازم نیست دائم تذکر بدهید و به دفاعیات دیگران ایراد بگیرید».

زمان گذشته بود اما حرف‌ها، دفاعیات و تذکرات ناتمام مانده بود. وقت اذان که رسید، قاضی ختم جلسه را اعلام کرد و جلسه‌ی بعدی دادگاه را به پنجم خرداد موکول کرد.