مسعود دانشمند، کارشناس صنعت هوایی، در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «قیمت بالای بلیت هواپیما در ایران موجب شده که  ضریب خالی‌بودن هوایپماها بشدت افزایش پیدا کند؛ در حالی ‌که در شرایط استاندارد باید ٧٠‌درصد ظرفیت هواپیما پر باشد اما در حال حاضر هواپیماهای ایرانی بیشتر از ٨٠‌درصد ظرفیت‌شان خالی است و این موضوع ما را نسبت به آینده صنعت هوایی کشور نگران می‌کند.»


داستان گرانی بلیت هواپیما از کجا آغاز شد
آذر ماه پارسال بود که بعد از افزایش نجومی قیمت دلار قیمت بلیت هواپیما هم تغییر کرد. قرار بر این شد که شرکت‌های هواپیمایی حتی زمان سفرهای نوروزی هم دست به قیمت بلیت‌ها نزده و با همان قیمت‌گذاری آذر ماه ‌سال گذشته اقدام به فروش بلیت برای سفرهای نوروزی کنند. اردیبهشت ماه‌ سال جاری بود که باز هم شایعه افزایش قیمت بلیت‌ها مطرح شد ولی همان زمان مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، به «شهروند» اعلام کرد که فعلا درباره افزایش قیمت بلیت‌ها تصمیمی گرفته نشده و اگر شرکتی هم اقدام به افزایش قیمت کرده، متخلف است.» با این حال و بعد از کش‌وقوس‌های فراوان اواخر تیر قیمت‌های بلیت هواپیما باز هم نجومی شد. افزایش بهای بلیت هواپیما در حالی با اعتراضات بسیاری همراه بود که مسئولان صنعت هوایی آن را منطقی دانسته و اعلام کردند که هزینه شرکت‌های هواپیمایی بالارفته و با قیمت‌های قبلی قادر به ادامه فعالیت نیستند.  با این حال معاون وزیر راه‌وشهرسازی از تغییر ساختار قیمت‌گذاری بلیت هواپیما خبر داد تا قیمت‌ها این‌طور سر به فلک نکشند.


نباید دامنه قیمت‌ها باز باشد
شهرام آدم‌نژاد، معاون وزیر راه‌وشهرسازی از اقدامات وزارتخانه برای مشخص‌شدن دامنه قیمت‌ها خبر داده و گفته است: «در بحث نرخ بلیت هم کارهایی در حال انجام است تا دامنه قیمتی مشخص‌تر شود. وقتی دامنه قیمت‌ها بازتر است، تشخیص این‌که عدد چقدر بالاست، سخت است. با سازمان هواپیمایی در تلاش هستیم که دامنه قیمتی محدود و مشخص‌تر شود؛ یعنی مردم بدانند قیمت بلیت که از سایت معتبر خریداری می‌شود، گران است یا خیر یعنی قابل مقایسه باشد.» با این‌که در حال حاضر قیمت‌های بلیت هواپیما افزایش چشمگیری داشته ولی مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، درباره تغییر نحوه قیمت‌گذاری بلیت‌ها به «شهروند» می‌گوید: «جدول دامنه قیمتی بلیت هواپیما که در آذر پارسال از سوی شرکت‌های هواپیمایی مورد توافق قرار گرفت، برمبنای ارز ۱۲هزارتومانی به روز رسانی شده است. در حال حاضر کف و سقف قیمت جدیدی از سوی ایرلاین‌ها برای بلیت هواپیما بازتعریف شده تا از سقف تعریف‌شده، کسی بالاتر نفروشد؛ البته  اگر قیمت ارز کاهش پیدا کند قیمت بلیت هواپیما هم پایین می‌آید.»
او که معتقد است گرانفروشی بلیت هواپیما بیشتر از طرف سایت‌های غیرمجاز اینترنتی است، ادامه داد: «از آنجا که برخی  سایت‌های فروش اینترنتی به صورت غیرقانونی  بلیت را بالاتر از  شرکت هواپیمایی به مسافران عرضه می‌کند، دامنه قیمتی طراحی و در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری کرده‌ایم تا امکان نظارت دقیق‌تری روی قیمت‌ها وجود داشته باشد.»


بلیت‌ها باید ارزان شود
یک ساعت پرواز برای خطوط هوایی ایرانی بیش از ۴۰ دلار هزینه دارد که البته این رقم بستگی به مسیر پروازی ممکن است متفاوت باشد. با این حال کارشناسان صنعت هوایی می‌گویند افزایش بلیت هواپیما به سود صنعت هوایی کشور نیست. مسعود دانشمند، کارشناس صنعت هوایی،  در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «افزایش قیمت بلیت هواپیما باعث کاهش استقبال مردم از سفرهای هوایی خصوصا در فواصل کوتاه شده است؛ چون در حال حاضر اتوبوس‌های vip با قیمت‌های بسیار مناسب خدمات خوبی را به مسافران ارایه می‌دهند. همین موضوع باعث شده ضریب خالی بودن هواپیماها بشدت افزایش پیدا کند؛ در حالی ‌که در شرایط استاندارد باید ٧٠‌درصد ظرفیت هواپیما پر باشد اما در حال حاضر هواپیماهای ایرانی بیشتر از ٨٠‌درصد ظرفیت‌شان خالی است و این موضوع ما را نسبت به آینده صنعت هوایی کشور نگران می‌کند. بهتر است دولت به جای موافقت با افزایش قیمت بلیت هواپیما سوبسیدی را به ایرلاین‌ها اختصاص دهد تا آنها مجبور به افزایش قیمت نباشند وگرنه با این شرایط شاهد ریزش بیشتر از قبل مسافران سفرهای هوایی خواهیم بود. امیدوارم دولت برای تغییر نحوه قیمت‌گذاری بلیت هواپیما این نکات مهم را در نظر بگیرد.»