وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به فرار مالیاتی 30 تا 40 هزار میلیارد تومانی گفت: در حال تنظیم دستورالعملی برای ارائه خدمات به مودیان خوش حساب مالیاتی هستیم.

به گزارش فارس، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران در مورد آمار فرار مالیاتی گفت: این آمار به مقاطع زمانی بستگی دارد و اینکه آیا جرایمی شامل آن می‌شود یا خیر؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: سازمان امور مالیاتی کشور برای پرداخت بدهی‌های مالیاتی به مودیان تا آخر مهرماه فرصت داده تا معوقات خود را پرداخت کنند و در صورت پرداخت جرایم آنها مشمول بخشودگی می‌شود.

وی افزود: میزان فرار مالیاتی بدون احتساب جریمه 30 تا 40 هزار میلیارد تومان است و علت این دامنه ناشی از عدم دقت نیست بلکه به علت نوع تفسیری است که بر اجرا وجود دارد.

دژپسند در مورد شاخصه‌های مسیر سبز مالیاتی مودیان خوش‌حساب بیان داشت: برای بهبود فضای کسب و کار و سهولت کار فعالان اقتصادی که کارنامه بسیار مشخص و قابل قبولی در پرداخت مالیات دارند مسیر سبز مالیاتی را مشخص کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: برخی مودیان مالیاتی برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در موعد تعیین شده یعنی دقیقا در پایان مهلت سه ماهه اقدام می‌کنند بنابراین در نظر داریم تا این مودیان در اعطای تمام نیازمندی‌ها از سازمان مالیاتی در مسیر سبز قرار گیرند. به عنوان مثال اگر گواهی می‌خواهد نباید معطل بماند.

دژپسند بیان داشت: بنابراین از رئیس سازمان امور مالیاتی خواسته‌ایم تا دستورالعملی تنظیم شود تا سازمان امور مالیاتی مودیان مالیاتی خوش حساب در صورتی که نیازمند گواهی یا مواردی از این قبیل باشند معطل نمانند و دریافت گواهی‌های مورد نیاز آنها با حداقل مشکلات انجام و به سهولت کار آنها انجام شود.

وی افزود: این دستورالعمل در حال تنظیم است و در آینده نزدیک ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

دژپسند درباره اجرایی شدن صندوق‌های مکانیزه بیان داشت: شورای نگهبان بعد از بررسی‌ها دو ایراد به چگونگی اجرای صندوق مکانیزه گرفته است بنابراین در صورت رفع این دو ایراد در مجلس ابلاغ نهایی خواهد شد و تا پایان امسال این مسائل رفع خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد طرح اصلاح نظام بانکی اظهار داشت: تاکید رئیس جمهور به بنده به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی تهیه طرح اصلاح نظام بانکی و در اولویت قرار دادن آن بود که براین اساس این طرح تنظیم و به رئیس جمهور ارائه شد.

دژپسند با بیان اینکه در این راستا کارگروهی در وزارت اقتصاد تشکیل شده است گفت: بحث‌های ما در این کارگروه اجرای حاکمیت شرکتی، ناترازی بانک‌ها، مطالبات معوق بانک‌ها از بخش خصوصی و دولتی و افزایش سرمایه بانک‌ها، سبک کردن دارایی بانک‌ها از دارایی‌های منجمد (دارایی سمی)، افزایش سرمایه بانک‌ها و کفایت بانک‌ها و اصلاح مدیریت داخلی بانک‌ها بوده است که این بحث‌ها تدوین شده است و در چندین جلسه نظر مشاورین و صاحبنظران اتخاذ شده و در انتظار طی شدن مراحل هستیم.

وی با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی در بانک‌های دولتی آغاز شده است گفت: در جلسه پنج‌شنبه هفته گذشته با مدیران عامل بانک‌ها مطرح شد تا گام‌های لازم برای اصلاح نظام بانکی برای تشکیل یک بانک کارا انجام شود و از جمله بحث‌های ما دیجیتالی کردن بانک‌ها است.

دژپسند گفت: در صورت دیجیتالی شدن بانک‌ها هزینه‌ بانک‌ها کاهش می‌یابد ضمن اینکه قدرت ارائه خدمات آن افزایش می‌یابد و با شکل‌گیری دیواره شیشه‌ای بانک‌ها سالم سازی می‌شوند.

وی بیان داشت: در 18 ماه گذشته میزان صادرات غیر نفتی کشور 61 میلیارد دلار بوده است که از این میزان 27 میلیارد دلار ارز به کشور بازگشته است به عبارتی 45 درصد از ارز حاصل از صادرات بازگشته و 55 درصد هنوز بازنگشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات اظهار داشت: براساس قانون صادرات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است و سازمان امور مالیاتی باید ظرف 30 روز از مالیات پرداختی صادرکنندگان را مسترد کند.

وی افزود: این در حالی است که در شرایط خاص کشور و مسائل ارزی، سال گذشته استرداد مالیات بر ارزش افزوده مشروط به رفع تعهد ارزی شد که این موضوع مشکلاتی را بوجود آورد.

دژپسند در پایان بیان داشت: مقرر شده تا بانک مرکزی ظرف دو هفته آینده بررسی‌های لازم را در راستای استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان انجام و آن را تسریع بخشد.