مجوز ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودروی دپو شده در گمرکات کشور صادر شد. چندی پیش گمرک اعلام کرده بود که تمام مشکلات مربوط به ترخیص این خودروها که دارای پروانه الکترونیکی است برطرف شده، اما ترخیص آنها مشروط به اجازه دولت است. در این مدت رایزنی‌هایی از سوی گمرک ایران با دستگاه‌های مربوطه انجام و پیشنهادهایی درباره ترخیص ارائه شده بود که با توجه به تایید مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی ایران با موافقت دستگاه‌های ذی‌ربط و وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور ترخیص خودروهای دارای پروانه صادر و ترخیص این خودروها از امروز آغاز می‌شود. در این مدت بحث‌های زیادی درباره ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک مطرح شد، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که فعلا زمان ترخیص خودروهای باقی مانده را تمدید نمی‌کند. تاکید این وزارتخانه بر عدم تمدید مهلت زمان ترخیص در حالی است که از نظر گمرک مشکلی در ترخیص این خودروها که پروانه الکترونیکی دریافت کرده‌اند وجود نداشت. خودروهای دپو شده حدود ۱۳ هزار دستگاه بودند که از حدود دو سال پیش به دلایل متفاوت از جمله تغییر در شرایط ارزی یا ثبت سفارش‌های غیرقانونی در گمرک، مناطق و بنادر، دپو و اجازه ترخیص پیدا نکرده بودند. در نهایت از نیمه دوم سال گذشته با مجوز و بخشنامه هیات دولت، ترخیص این خودروها آغاز شد؛ اما با پایان مهلت ترخیص (۱۶ تیرماه سال جاری) بخشی از خودروها اجازه ترخیص نیافتند و ترخیص آنها با اما و اگر روبه‌رو شد. حال با مجوزی که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر شده روند ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک استارت خورد. با توجه به ممنوعیت واردات خودرو از دو سال گذشته بیش از ۱۳ هزار خودرو در گمرکات، مناطق ویژه اقتصادی و همچنین مناطق آزاد امکان ترخیص نیافتند، این در حالی است که دولت با در نظر گرفتن دو مهلت زمانی به وارد‌کنندگان، مجوز خروج خودروهای وارداتی را صادر کرد. به این ترتیب هیات وزیران مهلت چهار ماهه ترخیص وارداتی‌ها را مجددا تمدید کرد و وارد‌کنندگان تا ۱۶ تیرماه سال ‌جاری فرصت یافتند خودروهایی را که از ثبت ‌سفارش قانونی برخوردار بودند از گمرکات ترخیص کنند. با این شرایط به گفته مقامات گمرکی کشور حدود ۶ هزار و ۶۰۰ خودروی دپو شده تا پایان مهلت تعیین شده از گمرکات کشور، مناطق ویژه و آزاد خارج شدند و باقی خودروها که به گفته‌ای، تعداد آنها بیش از هزار دستگاه است امکان ترخیص نیافتند. در مورد دلایل عدم ‌خروج خودروهای باقی مانده در گمرک پیش از این رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده بود برخی از خودروهای دپو شده دارای ظرفیت موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی بودند و برخی دیگر ضوابط فنی را پاس نکردند و استاندارد آنها تایید نشد؛ ادعایی که با توجه به مجوز داده شده از سوی وی می‌توان گفت درست نبوده و ترخیص این خودروها با مشکل مهلت زمانی روبه‌رو بود.

گره ترخیص خودروهای وارداتی موجب شد تا با پایان مهلت ترخیص خودروهای دپو شده، گمرک پیشنهادی را به دولت ارائه کند تا به این طریق این گره دو ساله باز شود. متولیان این بخش به دولت پیشنهاد داده بودند تا با اصلاح مصوبه هیات دولت، عبارت «مهلت ترخیص» به «مهلت صدور پروانه الکترونیکی» تغییر کند که در این حالت تمام خودروهایی که پروانه دریافت کرده بودند امکان ترخیص خواهند داشت حتی اگر دیگر زمان برای ترخیص تمدید نشود.

در این خصوص معاون فنی و امور گمرکی ایران درگفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: دوم آبان سال جاری در نشستی شرایط ۱۰۴۸ خودروهای باقی مانده در گمرک که پروانه الکترونیکی دریافت کرده‌اند به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه شد و وزیر صمت نیز ۱۱ آبان ماه خطاب به قائم مقام این وزارتخانه در امور بازرگانی موافقت خود را با ترخیص این خودروها اعلام و در نهایت روز گذشته قائم مقام وزارتخانه نیز موافقت خود را با طرح پیشنهادی اعلام کرد. ارونقی در ادامه با اشاره به جلسه‌ای که درخصوص ترخیص خودروهای دپو شده که پروانه الکترونیکی دارند برگزار شد، عنوان کرد: روز گذشته این طرح در کارگروه هماهنگی تجاری بانک مرکزی مطرح شد و با اخذ تایید از این کارگروه ترخیص خودروهای باقی مانده که پروانه الکترونیک دریافت کرده‌اند از امروز (۱۳ آبان) آغاز خواهد شد.