اقتصاد بازار: استان اصفهان حدود 14 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری دارد که نزدیک به 50 درصد بافت های فرسوده مربوط به کلانشهر اصفهان و پنج شهر نایین، شهرضا، خمینی شهر، نجف آباد و کاشان اختصاص دارد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، مطابق بررسی های صورت گرفته 35 شهر از 107 شهر اصفهان دارای بافت های فرسوده هستند. بنا بر اعتقاد کارشناسان، در احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، دولت و شهرداری ها باید با تخصیص اعتبار و برنامه هایی در راستای این طرح ها اقداماتی انجام دهند.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران معتقد است سالانه باید 10 درصد بافت های فرسوده نوسازی شود.
ایزدی در خصوص تدابیر اندیشیده شده و تسهیلات موردنیاز برای رفع مشکلات در کلانشهرها، می گوید: برای این مناطق با تفکیک گونه‌ای که این محدوده‌ها دارند تلاش بر این بوده تا مردم را به آن حد از توانمندی برسانیم تا خودشان وارد عرصه شوند و این توانمندی از چند طریق فراهم شده که یکی از آن‌ها در اختیار گذاشتن تسهیلات است که در این خصوص تسهیلاتی برای خرید با امتیاز ویژه در عرصه بافت‌های فرسوده پرداخت می‌شود.
وی می افزاید: صندوق یکم، وامی با ۸ درصد در اختیار متقاضیان نوسازی قرار می‌دهد و این میزان وام در بسیاری از شهرها رقمی بالغ بر ۸۰ درصد هزینه خرید یک ساختمان است و از طرفی دیگر تسهیلاتی از قبیل وام نوسازی، وام تسهیلات ودیعه مسکن و وام مقاوم‌سازی در اختیار ساکنین قرار می‌گیرد.
به گفته وی، از ابزارهای دیگری که در تسهیل امر نوسازی رابطه دو نهاد کمک می‌کند نهاد تسهیل‌گر و نهاد توسعه‌گر است.
وی می گوید: نهادهای تسهیل‌گر به‌عنوان واسطی بین مردم، دستگاه‌ها و مسئولین هستند که امروز یکی از نهادهای تسهیل‌گر در محله زینبیه اصفهان آغاز بکار کرد که می‌تواند واسطی باشد بین مردم و دستگاه‌های مربوطه.
ایزدی ادامه می دهد: ابزار دوم توسعه‌گر است، یعنی یک نهاد تخصصی که می‌تواند تجمیع کننده مجریان در عرصه ساخت و ساز باشد و به‌عنوان یک نهاد تخصصی وارد عرصه نوسازی و بهسازی شود و با نهاد تسهیل‌گر وارد مذاکره شده و با مشارکت در چارچوب ضوابط و طرح‌ها و تأمین منابع وارد عرصه ساخت و ساز شوند و دولت پشتیبان این جریان است.
در این راستا شهرداری اصفهان نیز امسال برای نوسازی بافت های فرسوده این شهر، پیش قدم شده و در تهیه بسته های تشویقی ساخت و ساز نگاه ویژه ای به بافت های فرسوده کرده است. معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان می گوید: در بسته‌های تشویقی ساخت و ساز سال جاری نگاه ویژه‌ای به بافت فرسوده شده، به طوری که تخفیف صدور پروانه در این بافت از 50 درصد به 70 درصد رسیده است.
سید جمال الدین صمصام شریعت با تاکید بر اینکه الگوهایی برای احیای بافت فرسوده در دستور کار است، تاکید می کند: تجمیع پلاک‌های ریزدانه بافت فرسوده همت‌آباد در دستور کار است بر این اساس پروانه ساخت برای پلاک‌هایی با متراژ 100 متر صادر می‌شود، شهرداری نیز بخشی از زمین‌های همت‌آباد را برای ایجاد فضای سبز خریداری کرده است.
به گفته وی، در این طرح ارتفاع منازل بر اساس مصوب کمیسیون ماده پنج، 6 طبقه بر روی پیلوت ساخته می‌شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به مشکلات بافت فرسوده، می گوید: خدمت‌رسانی در مواقع حوادث طبیعی یکی از مشکلات بافت فرسوده است که امکان امدادرسانی به شهروندان را کاهش می‌دهد.
وی بیان می کند: تخفیف 70 درصدی در بافت فرسوده فقط شامل پروانه‌های مسکونی است و واحدهای تجاری، اداری شامل این تخفیف نیستند.
صمصام شریعت با تاکید بر اینکه امیدواریم این بسته تشویقی راه نجاتی برای احیای بافت فرسوده قلب شهر باشد، می گوید: در تمام مناطق 15گانه شهرداری اصفهان بافت فرسوده وجود دارد اما در مناطق یک، سه و 10 بافت فرسوده بیشتری نسبت به دیگر مناطق وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه شهروندان برای آگاهی از وجود ملکشان در بافت فرسوده باید به نقشه‌های طرح تفصیلی شهر اصفهان مراجعه کنند، می افزاید: این نقشه‌ها بر روی سایت معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان درج شده و همه شهروندان اصفهانی و حتی شهروندان خارج از کشور می‌توانند به این نرم‌افزار دسترسی داشته باشند.
به گفته، معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان، در بسته تشویقی ساخت و ساز، امکان تقسیط نیز مهیا شده اما از میزان تخفیف آن کاسته خواهد شد.
از سوی دیگر مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از همکاری خوب بین این اداره و شهرداری ها می گوید که امکانات و تسهیلاتی برای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری فراهم شده تا تحولات خوبی در بافت‌ها ایجاد شود.
حجت الله غلامی با اشاره به میزان تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌های عامل به متقاضیان نوسازی می افزاید: با توجه به هماهنگی‌هایی که انجام شده، به این بافت‌ها تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال وام ودیعه مسکن و تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال جهت ساخت و احداث تسهیلات تعلق می‌گیرد. در زمینه اجرای پروژه‌هایی که به‌صورت بلوک‌های محرک توسعه در بافت‌های فرسوده در حال انجام است هم دفاتر محلی در حال فعالیت هستند و هم پروژه‌هایی در حال انجام هستند که ۵۰ درصد اعتبارات را شهرداری و ۵۰ درصد هزینه‌های موردنیاز توسط راه و شهرسازی تأمین می‌شود.
وی می گوید: این اقدام در شهرهای کوچک در حال انجام است ولی درکلان‌شهر اصفهان هنوز این مشارکت ۵۰ درصدی انجام نشده، ولی با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از محل املاک موجود و زمین‌های فاقد کاربری در محدوده قانونی شهر، با تغییر کاربری و ارزش افزوده ایجاد شده ناشی از این تغییرات کاربری، به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری کمک خواهیم کرد.