نهاد تحقیقاتی وابسته به دویچه‌بانک به تازگی گزارش سالانه خود را با عنوان «نقشه قیمت‏های جهانی» منتشر کرده است. این گزارش قیمت کالاها و خدمات در شهرهای بزرگ و قدرتمند جهان را ارائه می‏کند. امسال، دویچه بانک برای نخستین‏ بار در این گزارش بخشی را به رتبه‏ بندی شهرهای جهان براساس کیفیت زندگی اختصاص داده است. در این بخش 47 شهر مورد بررسی قرار گرفته‏اند و براساس معیارهای قدرت خرید، امنیت، بهداشت و درمان، هزینه زندگی، قیمت املاک نسبت به درآمد، زمان تردد در ترافیک، آلودگی هوا و آب رتبه‏ بندی شده‏اند.

به‏ طور کلی، شهرهایی که در رتبه ‏های بالای فهرست باکیفیت‏ترین شهرهای جهان جای گرفته‏ اند در نیم‏ کره شمالی و در کشورهای توسعه‏ یافته غربی واقع شده‏ اند. با این وجود شهرهایی از آفریقای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند نیز در این رتبه‏ بندی جای گرفته‏ اند. در گزارش دویچه بانک، 10شهر اول که دارای بهترین وضعیت به لحاظ هزینه سکونت و پارامترهای زیست محیطی و ترافیکی هستند، لیست شده است که سه شهر از آنها، جزو 10 شهر اول در گزارش دوره‏ای موسسه «مرسر» نیز قرار دارد. موسسه آمریکایی «مرسر»، همه ساله، شهرهای مختلف جهان را با پارامترهای متنوع از حوزه‏های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تا بخش‏های فرهنگی و مسائل زیست محیطی، رتبه ‏بندی می‏ کند. بررسی همزمان گزارش مرسر و دویچه بانک نشان می‏دهد: در میان 10 شهر اول جهان از نگاه این دو نهاد،‏ شهرهای وین، زوریخ و کپنهاگ، از جایگاه ویژه برخوردار هستند.

1- ولینگتون، واقع در نیوزیلند

این شهر از نظر دویچه بانک باکیفیت‏ترین شهر جهان محسوب می‏شود. این شهر که پایتخت نیوزیلند است. در میان شهرهای مورد بررسی، کمترین میزان آلودگی را داراست و در معیارهای زمان تردد در ترافیک، قیمت املاک نسبت به درآمد، قدرت خرید و آب و هوا جزو 10 رتبه برتر است.

2- ادینبرو، واقع در بریتانیا

این شهر که پایتخت اسکاتلند است به بزرگی و قدرتمندی لندن نیست، اما کیفیت زندگی در این شهر نسبت به لندن بالاتر است. این شهر درمیان شهرهای مورد بررسی، بهترین رتبه را در زمینه زمان تردد در ترافیک کسب کرده است و در زمینه بهداشت و درمان دومین رتبه را داراست. ادینبرو همچنین در معیار آلودگی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و سومین شهر دارای کمترین آلودگی محسوب می‏شود.

3- وین، واقع در اتریش

پایتخت اتریش در میان شهرهای مورد بررسی بالاترین رتبه بهداشت و درمان را به خود اختصاص داده و از نظر ایمنی نیز رتبه ششم را کسب کرده است. به همین دلیل این شهر در فهرست باکیفیت‏ترین شهرهای جهان رتبه سوم را به خود اختصاص داده که بالاترین رتبه در میان شهرهای کشورهای غیرانگلیسی زبان محسوب می‏شود.

4- ملبورن، واقع در استرالیا

این دومین شهر بزرگ استرالیا در معیار قدرت خرید رتبه سه را به خود اختصاص داده است و در معیارهای بهداشت و درمان، قیمت املاک نسبت به درآمد و آب و هوا جزو 10 رتبه برتر قرار دارد.

5- زوریخ، واقع در سوئیس

سوئیس معمولا به‏عنوان مدینه فاضله شناخته می‏شود و رتبه زوریخ در فهرست باکیفیت‏ترین شهرهای جهان این مساله را تایید می‏کند. زوریخ در معیار قدرت خرید بالاترین رتبه را دارد و در معیارهای امنیت و عدم آلودگی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

6- کپنهاگ، واقع در دانمارک

معمولا کپنهاگ در تمامی رتبه‏بندی‏های مربوط به کیفیت زندگی در بالای فهرست قرار دارد و رتبه‏بندی دویچه بانک نیز از این مساله مستثنی نیست. این شهر پنجمین شهر امن این فهرست و هشتمین شهری است که کمترین آلودگی را دارد.

7- اتاوا، واقع در کانادا

در میان شهرهای مورد بررسی، پایتخت کانادا از نظر معیارهای قدرت خرید، قیمت املاک نسبت به درآمد و آلودگی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

8- بوستون، واقع در ایالات متحده

از دیدگاه دویچه بانک این شهر در میان شهر‏های آمریکا بالاترین کیفیت زندگی را داراست و در میان شهرهای مورد بررسی، در معیار قدرت خرید رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

9- آمستردام، واقع در هلند

پایتخت هلند به دلیل تعداد دوچرخه‏سوارانش مشهور است و به همین دلیل در معیار زمان تردد در ترافیک رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

10- سیدنی واقع در استرالیا

این شهر به دلیل اینکه در تمام طول سال از نور خورشید برخوردار است یکی از جذاب‏ترین شهرهای جهان محسوب می‏شود. این شهر درمعیار قدرت خرید رتبه 11، در معیار آلودگی رتبه 12، در معیار آب و هوا رتبه 12 و در معیار بهداشت و درمان رتبه 15 را به دست آورده است.

هلسینکی واقع در فنلاند، برلین واقع در آلمان، آوکلند واقع در نیوزیلند، تورنتو واقع در کانادا و لیسبون واقع در پرتغال نیز در رتبه‏های یازده تا پانزدهم در گزارش دویچه بانک قرار دارند.

پس از لیسبون، به ترتیب شهرهای «مادرید»، «کیپ‏تاون»، «سانفرانسیسکو»، «پراگ»، «استکهلم»، «دوبلین»، «شیکاگو»، «ورشو»، «بروکسل»، «ژوهانسبورگ»، «اسلو»، «توکیو»، «نیویورک»، «میلان»، «پاریس»، «استانبول»، «آتن»، «لندن»، «بنگلور»،«مکزیکو سیتی»، «هنگ‏کنگ»، «شانگهای»، «مسکو»، «سنگاپور»، «سائو پائولو»، «دهلی»، «پکن»، «ریو دو ژانیرو»، «جاکارتا»، «کوآلالامپور» و «مانیل» در رتبه‏های بعدی جای گرفته‏اند.

دویچه‏ بانک در شرایطی برای نخستین‏بار شهرهای جهان را به لحاظ کیفیت زندگی مورد ارزیابی قرار داده است که موسسه معتبر تحقیقاتی «مرسر» سال‏ها است به رتبه‏بندی شهرهای با کیفیت جهان می‏پردازد. مرکز تحقیقاتی «مرسر» هرسال شاخص کیفیت زندگی را منتشر و شهرهایی که بهترین کیفیت زندگی را دارند، معرفی می‏کند. «مرسر» در گزارش 2017 خود با بررسی 231 شهر جهان، «وین» پایتخت اتریش را برای هشتمین سال متوالی به‏عنوان باکیفیت‏ترین شهر جهان معرفی کرد. براساس رتبه‏بندی مرسر، «بغداد» با کسب رتبه 231 بی‏کیفیت‏ترین شهر جهان لقب گرفت. مرکز تحقیقاتی «مرسر» برای رتبه‏بندی شهرهای جهان به لحاظ کیفیت زندگی 10شاخص کلان را در نظر گرفته است. این شاخص‏ها عبارتند از:

• فضای سیاسی و اجتماعی که شامل ثبات سیاسی، میزان جرم و جنایت و اجرای قانون است.

• فضای اقتصادی که قوانین مربوط به نرخ پول و خدمات بانکی را دربر می‏گیرد.

• فضای اجتماعی-فرهنگی که در دسترس بودن رسانه‏ها و میزان سانسور و همچنین محدودیت‏های آزادی شخصی را شامل می‏شود.

• ملاحظات پزشکی و بهداشتی که عرضه و خدمات پزشکی، بیماری‏های مسری، سیستم فاضلاب، دفع زباله و آلودگی هوا را شامل می‏شود.

• مدارس و آموزش که استانداردها و در دسترس بودن مدارس بین‏المللی را درنظر می‏گیرد.

• حمل و نقل و خدمات عمومی که برق، آب، حمل و نقل عمومی و تراکم ترافیک را دربر می‏گیرد.

• تفریح و سرگرمی که شامل رستوران، تئاتر، سینما، ورزش و اوقات فراغت است.

• کالاهای مصرفی که شامل در دسترس بودن مواد غذایی، اقلام مصرفی روزانه و خودرو می‏شود.

• مسکن که شامل مسکن اجاره‏ای، لوازم منزل، مبلمان و خدمات تعمیر و نگهداری می‏شود.

• محیط زیست که شرایط جوی و سابقه بلایای طبیعی را در بر می‏گیرد.

براساس معیارهای «مرسر»، 10 شهر باکیفیت جهان به ترتیب عبارتند از: «وین»، «زوریخ»، «آوکلند»،«مونیخ»، «ونکوور»، «دوسلدورف»، «فرانکفورت»،«ژنو»، «کپنهاگ» و «بازل».

گرچه معیارهای رتبه‏بندی مرسر با معیارهای دویچه بانک متفاوت است، اما در رتبه‏بندی مرسر نیز باکیفیت‏ترین شهرهای جهان عمدتا مربوط به قاره اروپا هستند.