رئیس کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با طرح این سوال که در شرایط بحران آب حاکم بر کشور وظیفه اتاق بازرگانی و نهادهای دولتی چیست؟ گفت: مشکلات امروز کشور نشات گرفته از عدم شفافیت در مسائل آبی است حال آن که تنها با شفافیت و آگاهی مردم از شرایط می توان از این بحران عبور کرد.
امیر یوسفی در جلسه کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز ایران با حضور نمایندگان کمیسیون کشاورزی، اتاق بازرگانی اصفهان که در خصوص وضعیت تنها حوضه آبریز فلات مرکزی کشور برگزار شد، مدیریت دولتی، سوء مدیریت، جلوگیری از مطالبه گری مردم و رانت را از دیگر دلایل به وجود آمدن شرایط کنونی دانست و تاکید کرد: عدم شفافیت در دهه های گذشته به بهانه ی جلوگیری از تنش ها نتوانست گامی را در راستای حل بحران بردارد؛ بر همین اساس اتاق های بازرگانی و نهادهای دولتی باید شفاف سازی را در دستور کار خود قرار دهند زیرا تنها در صورت وجود شفافیت است که می توان به مسئولیت پذیری، حاکمیت قانون، اثربخشی و ... دست یافت.

وی دوری از مناقشات، ریشه یابی مشکل، اقدام مشترک و یادگیری در عمل را تنها راه عبور از مشکلات حوضه آبریز زاینده رود عنوان کرد و ادامه داد: ما در کمیته آب کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان با شعار دستیابی به امنیت آبی فلات مرکزی ایران به دنبال تحقق این راه حل هستیم.

 

نگاه به توسعه نگاه سازه ای بوده است

عضو کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران نیز با اشاره به اینکه در دهه های گذشته طرح آمایش سرزمین در حوضه های آبریز وجود نداشته یا به آن اعتنا نشده است، گفت: عدم کار کارشناسی و توجه به تبعات اجتماعی و زیست محیطی در ایجاد طرح های مختلف در دهه های گذشته صدمات جبران ناپذیری را برای کشور به همراه داشته است.

وی با انتقاد از اینکه در کشور نگاه به توسعه نگاه سازه ای بوده است، اظهار داشت: عدم توجه به ضرورت اجرای قوانین به عنوان سرچشمه ی مشکلات کنونی باید مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد.

 

صحبت در مورد زاینده رود باید با نگاه ملی باشد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت: زاینده رود متعلق به تمام مردم ایران و یکی از مظاهر تمدن کشور است و با توجه به تاثیراتی که این حوضه ی آبریز بر مسائل محیط زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور دارد باید هرگونه اظهار نظر در مورد آن با نگاه ملی باشد.

سیداسماعیل محمودی با اشاره به وعده رئیس جمهور در اردیبهشت سال جاری و قبل از انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر پیگیری مشکلات زاینده رود در طراز ملی، اظهار داشت: آقای روحانی در این سفر قول مساعد دادند که به دلیل شرایط بحرانی حاکم بر فلات مرکزی ایران مساله حوضه آبریز زاینده رود مانند دریاچه ارومیه به صورت ملی در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: پیشنهاد می شود تا نتایج این جلسه در هیئت نمایندگان اتاق ایران نیز مطرح شود و در کنار آن مدیریت صحیح آب و الگوی کشت مناسب که برای تحقق آن شورای عالی آب و شورای هماهنگی نیز تشکیل شده است مورد توجه قرار گیرد.

منافع اقتصادی و ملی خود را قربانگاه مسائل سیاسی و اجتماعی کرده ایم

بلندنظر عضو کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز ایران با اشاره به بخشی از صحبت های مهندس ضیائی مبنی بر تقدم حق آبه داران قدیمی در پایین دست نسبت به حق آبه داران جدید در بالا دست گفت : بر این اساس مصوبه ی شورای نگهبان در خصوص تعیین تکلیف و پلمپ چاه های عمیق و نیمه عمیق وجاهت قانونی ندارد.

بلند نظر با بیان اینکه ما منافع اقتصادی و ملی خود را قربانگاه مسائل سیاسی و اجتماعی ذبح کرده ایم، اظهار داشت: نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی اصفهان در تاسیس صنایع آب بر در این استان و مشکلات زیست محیطی که اکنون به وجود آمده است بی تقصیر نیستند.

وی رانت و رانت خواری را مهمترین عامل در مدیریت ها و تصمیمات گذشته دانست و افزود: تنها شفافیت می تواند در حل معضلات حوضه آبریز زاینده رود مثمر ثمر باشد.

 

مدیریت تقاضا به عنوان یک عنصر مهم مورد توجه قرار گیرد

صمیمی دیگر عضو کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق بازرگانی ایران گفت: عرضه بیشتر آب از طریق انتقال های بین حوضه برای حل این مشکل راهگشا نیست و باید مدیریت تقاضا هم به عنوان یک عنصر مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عرضه بیشتر آب افزایش مصرف آب های تجدید پذیر را به دنبال دارد و این امر ما را بیشتر در بحران آب غرق می کند، افزود: حتی اگر قوانین موجود در حوضه آبریز زاینده رود توسط دولت انجام و طرح های انتقال آب نیز تکمیل شود، مادامی که مدیریت تقاضا وجود نداشته باشد مشکلات به قوه خود باقی خواهند ماند.

صمیمی متوسل شدن به طرح های انتقال آب را یک کار خطرناک دانست و ادامه داد: قبل از ایجاد ستاد ملی نجات زاینده رود لازم است تا یک کارگروه حساب رسی آب در این حوضه ایجاد شود.

 

بحران آب بحران های فرهنگی و اجتماعی در پی دارد

قاسمی دیگر عضو کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز ایران با تایید بحرانی بودن وضعیت تالاب گاوخونی، گفت: چه تضمینی وجود دارد آبی که برای نجات این تالاب رها می شود به این تالاب سرازیر شود و در بین راه مورد سوء استفاده قرار نگیرد؟

وی ادامه داد: از بین رفتن سرمایه های اجتماعی موجب به وجود آمدن بحران های اجتماعی و فرهنگی شده است و باید در حل مشکلات این حوضه به این مهم توجه داشت و در کنار آن از مدیریت تقاضا نیز غافل نشد

 

بحران آب خود بخش کوچکی از بحران اکولوژیکی است

عابدی با بیان اینکه مصرف ناپایدار، عرضه ناپایدار را به دنبال دارد و در نهایت منجر به افزایش مصرف می شود، گفت: بحران آب خود بخش کوچکی از بحران اکولوژیکی است که در جهان و از جمله ایران ایجاد شده است به گونه ای که در سال های اخیر شکاف اکولوژیکی از ۱.۹۸ به ۲.۸ هکتار جهانی افزایش یافته است.

وی بهره وری پایین در کشاورزی را یک معضل اساسی توصیف کرد و ادامه داد: باید سیستم حسابرسی آبی برای مقرون به صرفه بودن تولیدات کشاورزی ایجاد و نتایج آن اعمال شود.

 

فضاسازی علیه اصفهان مردود است

جهانی دیگر عضو کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز ایران، گفت: در سال های اخیر فضا سازی و تشویش اذهان عمومی در خصوص زیاده خواهی استان اصفهان از منابع آبی حوضه آبریز زاینده رود شدت گرفته است که با توجه به توضیحات نمایندگان کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان می توان دریافت که بخش عمده از این فضاسازی ها خلاف واقع است.