تأسیساتی که در ساختمان‌های ایرانی استفاده می‌شود مربوط به دهه شصت است. این موضوعی است که دیروز رامین کرمی، عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران اعلام کرد و گفت: قوانین کارشناسی نشده شهرداری باعث شده است ساختمان‌های ایران حجم قابل توجهی انرژی هدر بدهند. براساس اعلام سازمان نظام مهندسی تهران ساختمان‌های کشور سهم ٤٠‌درصدی از مجموع مصرف انرژی دارند. این درحالی است که گزارش‌های آژانس جهانی انرژی نشان می‌دهد ایرانی‌ها رتبه یازدهم مصرف انرژی و رتبه چهارم مصرف نفت جهان را به خود اختصاص داده‌اند. جالب است بدانید که از این میان میانگین مصرف انرژی ساختمان‌های کشور، ٧,٢ برابر استاندارد جهانی است.
کار را به دست کاردان نمی‌دهیم
یکی از مهمترین معضلات ساخت‌وساز در کشور که دامن تأسیسات ساختمان‌ها را هم گرفته است، استفاده نکردن از نیروی متخصص و مجری کاردان است.
کرمی، عضو سازمان نظام مهندسی که قوانین ناکارآمد شهرداری را عامل اتلاف گسترده انرژی در ساختمان‌های کشور می‌داند گفت: در کلانشهر تهران شهرداری به ساخت‌وساز متراژهای زیر ‌هزار و ٥٠٠ متر امکان استفاده از مهندس برق و مکانیک را تاکنون نداده است. از طرفی، هرچند که طبق قانون، باید یک مجری ذیصلاح (مهندس رشته مربوطه) در امر ساخت‌وساز به‌عنوان ناظر حضور داشته باشد اما شهرداری‌ها تمام مسئولیت را در حوزه نظارت، بر روی دوش مهندس عمران گذاشته‌اند.
کرمی، با بیان این‌که قانون تأکید کرده که در ساخت و سازها باید از مجری ذیصلاح استفاده شود،‌ تأکید کرد: در مباحثی مانند شبکه آبرسانی ساختمان‌ها، با افت فشار مواجه هستیم،‌ ضمن آن‌که در بحث فاضلاب، آب‌های سطحی به جای هدایت به آب‌های زیرزمینی به تصفیه‌خانه هدایت می‌شود که یک معضل بسیار جدی است.
به گفته رامین کرمی، شهرداری، قانون و توصیه‌های رهبری در بخش ساخت‌وساز را نادیده گرفته است. او با اشاره به تخلف‌های شهرداری در حوزه ساخت‌وساز دیروز گفت: شهرداری‌ها به‌رغم وجود قانون و توصیه‌های مستقیم مقام معظم رهبری، نسبت به اجرای قوانین ساخت‌وساز ازجمله استفاده از مجریان ذیصلاح اقدام نمی‌کنند و این درحالی است که در کشور بیش از ٤٠٠‌هزار مهندس در سازمان‌های نظام مهندسی سراسر کشور عضو هستند.
عضو سازمان نظام مهندسی با اشاره به این‌که از ٦ ماه پیش با هماهنگی‌های انجام شده با آب و فاضلاب به ساخت و سازهایی که مهندس مکانیک نداشته باشند، انشعاب داده نمی‌شود، گفت: تجهیزاتی که در ساخت‌وساز ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد مربوط به دو تا سه دهه قبل است و هنوز این تجهیزات با استفاده از فناوری‌های نوین جایگزین نشده است.
۶‌هزار تخلف امضا فروشی
موضوع دیگری که در نشست خبری روز گذشته مطرح شد، مشکلات مربوط به لوله‌کشی گاز ساختمان‌ها و تخلفات مربوطه بود. بر همین اساس، عضو هیأت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از اتمام بررسی پرونده تخلفات فروش امضای لوله‌کشی گاز در واحدهای مسکونی استان تهران از سوی وزارت راه و شهرسازی خبر داد. کرمی گفت: وزارت راه و شهرسازی پرونده‌های امضا فروشی را در بخش گاز به‌طور کامل بررسی کرده و درحال حاضر تعداد متخلفان این پرونده کمتر از ۵ تا ۶‌هزار فقره امضا فروشی اعلام شده است. به گفته او بخش مهندسی گاز و نظارت بر لوله‌کشی گاز واحدهای مسکونی در استان تهران از ‌سال ۸۴ به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران واگذار شد که در ۱۱‌سال گذشته، سوانح گازی کشور، ۵۰‌درصد کاهش یافته است. این به معنی بهبود نقشه و لوله‌کشی گاز منازل از زمان آغاز نظارت نظام مهندسی بر لوله‌کشی گاز است به همین دلیل شرکت گاز استان تهران، بخش مهندسی خود را به سازمان نظام مهندسی استان تهران و این سازمان ٢هزار و ۷۰۰ مهندس به شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای ارتقای شبکه آب و فاضلاب ساختمان‌ها واگذار کرده است.

منبع:شهروند