رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان گفت: در حال حاضر عمر متوسط ساختمان ها در اصفهان ۵۰ سال است؛ اما عمر مفید برخی ساختمان‌ها با توجه به کیفیت ساخت تا ۲۰۰ سال هم می رسد.
به گزارش اقتصادبازار، علی عموشاهی در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی جامع صنعت ساختمان و سیزدهمین نمایشگاه تخصصی کاشی و سرامیک، شیرآلات و سرویس‌های بهداشتی اصفهان، با بیان اینکه به دنبال صنعت ساختمان، پانصد صنعت دیگر نیز فعال می شود، گفت: شاخصه اقتصاد هر کشوری، صنعت ساختمان است؛ اما در ایران پول با بهره بالا به بازار تزریق می شود و در این شرایط مردم تمایلی به سرمایه‌گذاری در کار تولید و صنعت ندارند و ترجیح می‌دهند تا در بانک سپرده‌گذاری کنند. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه نرخ تورم و بهره بانکی در کشورهای توسعه‌یافته متوازن و یا با اختلاف کمی نسبت به یکدیگر قرار دارد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان علاوه بر ایجاد اشتغال، از رکود بیش از حد در این صنعت جلوگیری می‌کند.
وی با اشاره به برپایی دو نمایشگاه پیش رو در این حوزه، گفت: نمایشگاه بین‌المللی جامع صنعت ساختمان و نمایشگاه تخصصی کاشی و سرامیک، شیرآلات و سرویس‌های بهداشتی اصفهان گامی در جهت ارتقا کیفی صنعت ساختمان در اصفهان است که در پرتو آن می توان از تولیدکنندگان بخش های مختلف این صنعت حمایت کرد.
عموشاهی تاکید کرد: هرچند کیفیت بسیاری از ساختمان هایی که ساخته می شود مطلوب نیست؛ اما نسبت به سال های گذشته کیفیت آنها بهبود یافته است. وی با تاکید براینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان صرفا مجری مقررات ملی ساختمان است، گفت: پیش بینی می شود در سال جاری با توجه به افزایش مدت زمان پرداخت وام مسکن خرید و فروش ساختمان‌های با نرخ ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در اصفهان رونق بگیرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی اصفهان ادامه داد: اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان بر موضوع نگهداری ساختمان ها تاکید کرده است. عموشاهی با بیان اینکه پروانه‌های ساختمانی صادرشده در اصفهان طی سال‌های گذشته بالغ بر ۱۲ میلیون مترمربع بوده که این آمار به کمتر از ۶ میلیون متر مربع کاهش یافته است، تاکید کرد: پیش بینی می شود در سال جاری با توجه به افزایش مدت زمان پرداخت وام مسکن خرید و فروش ساختمان‌های با نرخ ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در اصفهان رونق بگیرد. وی با اشاره به اینکه برای صدور پروانه‌های ساختمانی، سازمان نظام مهندسی ساختمان ها را از نظر استحکام در برابر زلزله بر اساس آخرین استانداردهای مصوب کشوری نظارت می کند، تصریح کرد: ارتقای صنعت کیفی ساختمانی و حمایت از سرمایه‌گذاران این صنعت مهمترین وظایف سازمان نظام مهندسی است.
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، ارتقا کیفی ساختمان، حمایت از تولید ملی و حمایت از مشتریان از جمله وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان است و در صنعت ساختمان از تولید تا نظارت و اجرا و نگهداری آن و حتی پس از تخریب بازیافت آن بسیار مهم است. وی افزود: ساختمان را با بهترین مصالح و تکنولوژی‌ها می‌سازیم، اما ساختمان هم‌چون یک موجود زنده است و باید آن را به صورت مرتب چکاب و بر طبق قوانین باید به صورت دوره‌ای بازبینی شود.
در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، اظهار داشت: این شرکت در رسته های مختلف نمایشگاه های مختلفی را برگزار می کند که یکی از گسترده‌ترین رسته‌ها، رسته ساختمان و زیرگروه‌های این صنعت بزرگ در کشور است. رسول محققیان، با تاکید بر اینکه نمایشگاه ساختمان هر ساله با همکاری سازمان نظام مهندسی ارتقاء یافته است، بیان داشت: در سال‌های گذشته نمایشگاه کاشی و سرامیک از نمایشگاه ساختمان جدا شده همچنین نمایشگاه تکنولوژی سرامیک از نمایشگاه کاشی و سرامیک جدا شده است.
وی با اشاره به اینکه با بررسی بازار سرامیک و کاشی یکی از بزرگترین معضلات آن تکنولوژی تولید و ماشین آلات آن است، گفت: در این راستا نمایشگاه تکنولوژی سرامیک از نمایشگاه کاشی و سرامیک جدا شد و نمایشگاه سرامتک با حضور بازدیدکنندگان متخصص با حضور ۱۳۰ مشارکت کننده که ۸۰ مشارکت کننده خارجی و یا نمایندگی فروش اشین آلات کشورهای خارجی بودند، برگزار شد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با بیان اینکه صنعتی که از تکنولوژی عقب بماند از گردونه صنعت خارج خواهد شد، تصریح کرد: کیفیت و کمیت نمایشگاه ساختمان هر سال ارتقا یافته است. به گفته وی، بازاریابی و هماهنگی هر ۲ نمایشگاه بین‌المللی جامع صنعت ساختمان و نمایشگاه تخصصی کاشی و سرامیک، شیرآلات و سرویس‌های بهداشتی اصفهان بر عهده مجموعه سازمان نظام مهندسی است.
محققیان با بیان اینکه ظرفیت فعلی ایران برای تولید کاشی و سرامیک حدود ۶۰۰ میلیون متر مربع است، افزود: در اوضاع و شرایط مطلوب می‌توان ۴۰۰ میلیون متر مربع مصرف داشته باشد و ۲۰۰ میلیون متر مربع تولیدات مازاد است. مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان به تغییر فرهنگ ساختمان سازی در کشور اشاره کرد و گفت: به طور مثال فرهنگ استفاده از موکت در ساختمان به سرامیک تغییر کرده و در حالیکه دنیا به سمت نصب خشک سرامیک پیش رفته اما تکنولوژی سنتی که چسباندن کاشی و سرامیک با ملات ساختمان است، هنوز در کشور اجرا می‌شود. وی با انتقاد بر اینکه شیوه ابزاری و استفاده از متریال جدید را در صنعت ساختمان یاد نگرفته‌ایم، تاکید کرد: یکی از اهداف نمایشگاه نشان دادن صنایع، سلیقه‌ها و مدل‌های گوناگون و جدید است و امید است این امر محقق شود. محققیان در پایان بیان داشت: استقبال از دو نمایشگاه جامع ساختمان و کاشی و سرامیک بسیار خوب است و امیدوارم برگزاری این نمایشگاه ها مقدمه‌ای برای برگزاری نمایشگاهی بزرگتر در سال آینده باشد.
شایان ذکر است؛ بیستمین نمایشگاه بین المللی جامع صنعت ساختمان از ۲۷ تا ۳۰ مهر ماه و سیزدهمین نمایشگاه تخصصی کاشی و سرامیک و شیرآلات و سرویس‌های بهداشتی از ۱۹ تا ۲۲ مهرماه در محل نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان برگزار خواهد شد.