هفته فرهنگی اصفهان امسال همچون سالهای قبل به همت شهرداری اصفهان از سوم اردیبهشت ماه در نصف جهان آغاز به کار کرد. این رویداد فرهنگی و هنری امسال با 162 برنامه در مناطق مختلف شهر برگزار شد و چنانچه از تعدد موضوع و محتوای برنامه ها برمی آمد، توانست نظر و توجه اقشار مختلف مردم را در مواردی جلب کرده و نوآوری هایی نیز در نحوه و محتوای برگزاری داشته باشد.
امسال از برپایی برنامه های پر سر و صدا در جوار آثار و ابنیه تاریخی همچون پل خواجو و میدان نقش جهان خبری نبود و دوستداران میراث فرهنگی توانستند نفس راحتی کشیده و شاهد برگزاری برنامه هایی در سایر نقاط شهر باشند. مسولان شهرداری اصفهان همچنان بر رویکرد هشت ماه گذشته خود که صرفه جویی در تمام امور بوده است، تاکید کردند و ترجیح دادند ضمن کاهش 30 درصدی در هزینه های برپایی این رویداد، اول آذرماه و روز نکوداشت اصفهان از منظر بسیاری از اصفهان پژوهان را به رسمیت بشناسند و در کنار آن مشارکت مستقیم خود را با سمن ها و مراکز تخصصی فرهنگی و هنری را گسترش داده و از تجربه و تخصص آنها در برگزاری این برنامه ها بهره مند شوند.
چنانچه محمد عیدی، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در نشست خبری هفته فرهنگی اصفهان از مشارکت این سازمان با سمن ها و نهادهای مردمی خبر داد و بر اهمیت مشارکت شهرداری با فعالان فرهنگی و هنری شهر تاکید کرد. عیدی، همچنین بر برگزاری روز نکوداشت اصفهان در روز نخست آذرماه سال جاری اصرار کرد و هفته فرهنگی اصفهان را محدود به آنچه در اردیبهشت ماه برگزار می شود، ندانست. اما دیدگاه فعالان شهری و فرهنگی در این خصوص چیست؟ و آیا از طرف آنها اقبال مناسبی به این رویداد صورت گرفت؟

مشارکت سمن ها مبارک بود
حشمت الله انتخابی، از فعالان فرهنگی اصفهان، معتقد است که این تعامل، ارزشمندترین رویدادی است که امسال در هفته فرهنگی اصفهان رخ داده است. او در گفت و گو با خبرنگار «نوسان» گفت: هفته فرهنگی اصفهان در آذرماه هر سال به برگزاری یک یا دو همایش توسط فعالان فرهنگی اصفهان محدود می شد. اما امسال گویا هم به لحاظ صرفه جویی در هزینه های شهردای و هم به لحاظ اینکه شهرداری بخشی از هزینه خود را به هفته اصفهان در آذرماه اختصاص داده است، این رویداد به شکلی مناسب تر از سالهای قبل و در مشارکت با تعداد قابل توجهی از فعالان فرهنگی برگزار شد و تلاش شد تا عمده برنامه ها با تمرکز بر محله محوری و توزیع عادلانه آنها در نقاط مختلف شهر با توجه به امکانات موجود برگزار شود. معتقدم باید این تعامل و رویکرد را به فال نیک گرفت و منتظر ثمرات مطلوبی برای آن بود.
انتخابی افزود: هفته فرهنگی اصفهان امسال با سرو صدای کمتری برگزار شد و شهروندان همچون سالهای قبل شاهد آذین بندی شهر و اموری از این دست نبودند. بخشی از این مسئله شاید به ضرورت صرفه جویی در هزینه ها از سوی شهرداری اصفهان بازمی گردد که البته در چنین شرایطی امری منطقی و معقول به نظر می رسد. از سوی دیگر امسال با تاکید بر مسئله محله محوری، برگزاری برنامه ها را به چند نقطه شهر محدود نکرده و آنها را به محلات و مراکز فرهنگی مختلف منتقل کردند و تلاش شد تا اقشار مختلف مردم در تمامی مناطق شهر از این برنامه ها بهره مند شوند. معتقدم این اقدام نیز اقدامی شایسته و قابل توجه بود.
این فعال فرهنگی در خصوص مشارکت سمن ها در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان هم گفت: قطعا اگر همواره بتوان بستری را برای مشارکت سمن ها و گروه های فعال غیر دولتی در اجرای امور شهر فراهم کرد، به خودی خود اتفاقی مبارک است. امسال نیز برای هفته فرهنگی اصفهان این اتفاق رخ داد، نمونه آن برنامه ای که در روز ششم اردیبهشت ماه با محوریت زاینده رود برگزار شد، به پیشنهاد من انجام گرفت و ثمرات خوبی هم به دنبال خواهد داشت.

دخالت شهرداری کمتر شود
سعید محسنی، نویسنده، طراح، کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر دانشگاه سپهر اصفهان هم کاهش دخالت شهرداری در برگزاری برنامه های هفته فرهنگی اصفهان را بارزترین ویژگی این رویداد دانست و گفت: جامعه هنری همواره به دلیل گردش مالی ضعیفی که با آن مواجه بوده است، به شهرداری صرفا از جنبه مالی و به عنوان یک عابر بانک نگاه می کند، در حالیکه فکر می کنم مسائل مالی تنها بخش کوچکی از رسالت شهرداری در این زمینه است و این نهاد قدرتمند می تواند مشارکت بیشتری با اهالی فرهنگ و هنر شهر داشته باشد. او افزود: اگر شهرداری بتواند سرمایه گذاری گسترده تری در این عرصه داشته باشد، ولی شکل و فرم برگزاری برنامه ها را به خود جامعه هنری واگذار کند، این برنامه ها به درست ترین شکل ممکن برگزار می شود. او با بیان اینکه هفته فرهنگی اصفهان امسال توانست گام نخست را در این زمینه بردارد، اظهار کرد: هفته فرهنگی اصفهان باید ویترین فعالیت های یک ساله اصفهان در عرصه امور فرهنگی باشد. من در نشست داستان خوانی که در این ایام با حضور اهالی قلم اصفهان برگزار شده بود این سوال بزرگ را از گردانندگان این جلسات داشتم که شما در گذشته با نویسندگان اصفهان چه کردید که امروز توقع دارید آنها در این برنامه ها شرکت کنند؟! بهتر است قدری از جنبه نمایشی این رویدادها بکاهیم و با نگاهی زیربنایی به آنها بپردازیم.