خشکشویی‌های ٢٤ ساعته فعالیتشان را در بازار شروع کرده‌اند. آنها فقط با یک تلفن می‌آیند. لباس‌هایتان را تحویل می‌گیرند و بعد از شست‌وشو و اتو برمی‌گردانند. اگر نیاز به خدمات خیاطی داشتید می‌توانید اندازه‌هایتان را به صورت اینترنتی ثبت کنید و تغییرات مورد نظر لباستان را به صورت توضیح بنویسید. آنها رنگ کردن لباس‌هایتان را هم می‌پذیرند. خوب است بدانید قیمت خدمات خشکشویی‌های آنلاین ارزان‌تر است. شما را از رفت و آمد بی‌‌نیاز می‌کنند و کارشان دقیق و مطمئن است. برای همین هم هست که مطمئنا آینده درخشان‌تری در انتظار آنهاست.


البته سنتی‌ترهای بازار نگاه چندان مثبتی به خشکشویی‌های آنلاین ندارند و می‌گویند معلوم نیست لباس‌های شما را با لباس‌های بیمارستانی بشویند یا مثل ما باکیفیت‌ترین مواد را به کار ببرند!
گرچه آنلاین‌ها این موضوع را ناشی از رقابت سنتی‌ها با اینترنتی‌ها می‌دانند ولی رضایی، رئیس پیشین اتحادیه خشکشویی به «شهروند» می‌گوید: «آنلاین‌ها مجوز فعالیت ندارند و هر بلایی سر لباس‌هایتان آمد امکان شکایت ندارید.»
٢٤ ساعته فعالیت می‌کنیم
کار و کاسبی خشکشویی‌های آنلاین این روزها رونق گرفته است. گرچه سنتی‌های بازار می‌گویند کار و کاسبی کساد است، اما آنلاین‌ها می‌گویند چون ٢٤ ساعته در دسترس هستند و بسیاری از افراد خانواده شاغل هستند، خدمات شست‌وشو و اتوی لباس آن هم به صورت آنلاین پرطرفدارتر از گذشته شده است.
خشکشویی‌های آنلاین می‌گویند مانند تاکسی‌های آنلاین، خشکشویی‌های داوطلب را در نقاط مختلف شهر بسیج کرده‌اند و سفارش‌هایشان را به آنها تحویل می‌دهند.
برای استفاده از خشکشویی‌های آنلاین ابتدا باید اپلیکیشن موبایلی را نصب کنید و در غیراین صورت می‌توانید سفارش خود را در وب سایت آنها ثبت کنید. پس از ثبت سفارش در زمان و آدرس مقرر شده اجناس را از شما تحویل گرفته و فرآیند خشکشویی و اتوبخار انجام می‌شود. پس از فرآیند خشکشویی تمامی سفارشات پس از هماهنگی در زمان و مکان مقرر شده تحویل داده می‌شود.
یکی از کسانی که سال‌های زیادی است خشکشویی دارد می‌گوید:«چنین اقداماتی را خشکشویی‌های سنتی هم انجام می‌دهند؛ به‌عنوان مثال اگر البسه بیشتر از ٥ تکه باشد، در صورت تماس به در منزل آنها می‌رویم و تحویل می‌گیریم.» اما تفاوت سنتی‌ها و آنلاین‌ها این است که شما با یک اپلیکیشن یا سایت امکان دسترسی به ده‌ها خشکشویی سطح شهر را دارید و البته قیمت‌ها برایتان ارزان‌تر تمام می‌شود.
آنلاین‌ها ارزان‌ترند یا سنتی‌ها؟
هزینه خدمات خشکشویی‌های آنلاین از پیش تعیین شده است و بنا بر محله زندگی یا تشخیص صاحب مغازه قیمت آن تعیین نمی‌شود.
سنتی‌ها معمولا قیمت‌ها را براساس تشخیص صاحب مغازه تعیین می‌کنند. گرچه اتحادیه خشکشویی نرخ مصوبی برای آنها تعیین کرده، اما دست آنها تقریبا باز است تا براساس درجه بندی کیفی خدماتشان قیمت‌ها را بالا و پایین ببرند. با این وجود آنلاین‌ها هزینه کمتری می‌گیرند. به‌عنوان مثال هزینه تمام شده برای خشکشویی و اتوی کت و شلوار ٢٨‌هزار تومان است درحالی‌که خشکشویی‌های آنلاین همین البسه را با قیمت ٢٤ تومان تقبل می‌کنند.
دامن ١١هزار تومان و در خشکشویی‌های آنلاین ٩هزار تومان می‌شود.شلوار،بلوز و پیراهن مردانه هم قیمتی مشابه به دامن دارد. البته البسه دیگری چون کت در خشکشویی‌های آنلاین ١٨هزار تومان و در خشکشویی‌های آنلاین ١٤‌هزار تومان است. دیگر اجناس هم رویه‌ای به همین شکل دارند.
نکته دیگر آن‌که خشکشویی آنلاین و اینترنتی معمولا تا ساعت۲۴ به ارایه خدمات می‌پردازد و لباس‌ها را در محدوده زمانی ٢٤ تا ٤٨ ساعت تحویل می‌دهد. البته ارایه خدماتی چون رنگ لباس و خیاطی مزید بر علت شده تا مردم از خشکشویی‌های آنلاین استفاده کنند.
با این وجود خشکشویی‌های سنتی می‌گویند این تفاوت قیمت ریشه در مواد مصرفی ما دارد و مشخص نیست شیوه استفاده از مواد خشکشویی‌های آنلاین به چه شکل است.
کارمان بیشتر با خیاطی می‌چرخد
کار و بار خشکشویی‌های سنتی اما کساد است. محمد پسر ٢٧-٢٨ ساله‌ای که در یکی از خشکشویی‌های حوالی انقلاب کار می‌کند، به «شهروند» می‌گوید: «کار خشکشویی و لباسشویی در مغازه‌های سنتی حسابی کساد است و بیشترین مشتریانمان برای تعمیرات لباس به سراغمان می‌آیند.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «معمولا خشکشویی‌ها برای اینکه چرخ زندگیشان بچرخد، کار‌های تعمیرات لباس و رنگرزی هم
انجام می‌دهند.»
البته چنین خدماتی منحصر به خشکشویی‌های سنتی نیست، چراکه اگر به سایت خشکشویی آنلاین سر بزنید می‌بینید که چنین خدماتی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. به‌عنوان مثال خدمات خیاطی آنلاین شامل این موارد می شود: تعویض زیپ لباس، تنگ کردن لباس، خیاطی لباس زنانه، خیاطی لباس مردانه، دوخت لباس، روفوی لباس که قیمت تمام‌شده برای چنین خدماتی از ١٥‌هزار تومان شروع شده و تا ٢٥‌هزار تومان است.
با این حال محمد می‌گوید برای تعمیرات خیاطی، مردم هنوز هم بیشتر به خشکشویی‌های سنتی اعتماد دارند. محمد در توضیح این موضوع می‌گوید: «معمولا مردم برای دریافت چنین خدماتی به ما مراجعه می‌کنند، چراکه سایز شدن لباسشان برایشان اهمیت دارد، در صورتی که اگر به خشکشویی‌های آنلاین مراجعه کنند، مجبورند خودشان لباس را اندازه بزنند، آن هم معلوم نیست سایزشان شود یا نه.»
چرا خشکشویی‌های بالای شهر گران‌ترند؟
خشکشویی‌های سنتی درجه‌بندی کیفی دارند، اما آنلاین‌ها معلوم نیست با چه درجه‌ای از کیفیت، کار را برای شما انجام می‌دهند. این جملات را سنتی‌ها به «شهروند» می‌گویند و تاکید می‌کنند: «مردم لباس‌های گرانقیمتشان را به خشکشویی‌های آنلاین ندهند، زیرا در صورت آسیب به لباس و پارچه‌های گرانبها نمی‌شود از آنلاین‌ها شکایت کرد، چون آنها مجوز فعالیت از اتحادیه ندارند و مسئولیت سپردن پارچه‌های گرانقیمت‌شان به آنها با خودشان است.»
خشکشویی‌های سنتی معمولا براساس درجه‌بندی‌شان قیمت‌گذاری می‌کنند، البته برای خشکشویی‌های سنتی بعد زمان و مکان بی‌تاثیر نیست، یعنی خشکشویی‌های بالای شهر به دلیل اجاره بیشتری که می‌پردازند، نرخ خدماتشان
بالاتر است.
عیدها مشتریمان بیشتر است
خشکشویی‌های سنتی می‌گویند مشتریان ثابت دارند و البته دم عید نوروز سرشان از همیشه شلوغ‌تر است. ابراهیم یکی از فعالان بازار سنتی خشکشویی در این زمینه می‌گوید: «ما در همه فصل‌ها مشتری داریم، البته تابستان و زمستان مشتری‌هایمان بیشتر می‌شود، به‌خصوص زمستان چون کارهای شب عید را هم داریم. کار و کاسبی‌مان نسبت به دیگر اوقات رونق پیدا می‌کند.»