پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 10451
منتشر شده در سه شنبه, 19 آذر 1398 08:46
تعداد دیدگاه: 0

روز گذشته قیمت میلگرد بالای ۵ هزار تومان هم در بازار آزاد شنیده شد؛ گویی بازار تمام تلاش خود را به‌کار گرفته بود تا به این نرخ دست‌ یابد.  

افزایش قیمت شمش در کنار جو روانی رشد قیمت دلار را می‌توان مهم‌ترین دلیل برای تداوم رشد قیمت‌ها به‌شمار آورد، آن‌هم در شرایطی که رقابت برای خرید در بورس کالا هم بی‌ارتباط با این افزایش قیمت‌ها نبوده است. تا روز گذشته تمایل به خرید در بازار بالا بود و این جریان همراه با افزایش قیمت‌ها در طرف عرضه، تاکنون به یک روند افزایشی نرخ منجر شده است که ماه‌ها شاهد آن نبوده‌ایم، گویا بازار فولاد می‌خواهد تاوان چند ماه آرامش قیمتی را از مصرف‌کننده نهایی دریافت کند. البته مدتی است که خریداران بازار فولاد نه تنها مصرف‌کننده نهایی نیستند بلکه مشخص نیست که قرار است محموله‌های خریداری شده به مصرف چه کسی برسد یا چه بخش دیگری و به چه دلیلی خریدار آن‌ خواهد بود.

بازار مدت‌ها بود که سودای میلگرد ۵ هزار تومانی را در سر داشت و روز گذشته اولین جرقه‌ها از این رخداد به ثبت رسید تا شاید این‌بار بخشی از جو روانی انتظاری برای رشد قیمت‌ها آرام بگیرد. در این بازار تنها می‌توان به نظاره رشد قیمت‌ها نشست و افزایش نرخ در بازار اکثر مصنوعات فولادی را مشاهده کرد بدون آنکه بتوانیم دورنمای مشخصی از رشد قیمت‌ها را ترسیم کنیم اگرچه تجربه نشان داده که این اوضاع بازار دائمی نمی‌ماند. روز گذشته اولین پله مهم روانی در بازار میلگرد تجربه شد و به این معنی است که بخشی از اهالی بازار اندکی جانب احتیاط را رعایت خواهند کرد اگرچه جو روانی حاصل از رشد قیمت دلار در بازار آزاد خود بحث‌های جانبی دیگری را در بر دارد. در هر حال رشد قیمت دلار در بازار آزاد جذابیت صادرات را تقویت می‌کند ولی محموله‌های صادراتی اغلب از کارخانه‌های تولیدی به‌صورت مستقیم یا با یک رابطه با واحد تولیدی مورد معامله قرار گرفته و صادر می‌شود یا به عبارت ساده‌تر صادرات محموله‌هایی که در انبار هستند با اما و اگرهای خاص خود روبه‌رو خواهد بود. در نهایت در شرایطی که جو روانی حاکم بر بازار افزایشی است نه می‌توان چشم‌اندازی را برای دورنمای قیمت‌ها ترسیم کرد و نه می‌توان احتمال تغییر فاز بازار را بیان کرد و تنها باید منتظر ماند و دید که این بازار چه زمانی دست از سرکشی برخواهد داشت.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید