شرکت پلی‌اکریل اصفهان در طول سال‌های گذشته همواره دچار بحران‌های متعددی بوده و حتی در مقاطعی به تعطیلی کشیده شده است. هنوز هم حواشی ایجادشده در دوره محمود احمدی‌نژاد و فسادهای مالی پیش آمده در زمان سرپرستی سهامدار عمده این شرکت در آن زمان به پایان نرسیده است. طی سال‌های گذشته این کارخانه مدیران بسیاری به خود دیده و شاهد اعتراضات بسیاری از سوی سهامداران و کارگران بوده است. یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت پلی‌اکریل اصفهان طی این سال‌ها، عدم شفافیت اطلاعاتی است. اگرچه این شرکت در بازار سرمایه نیز حضور دارد اما همچنان از ابهام در صورت‌های مالی رنج می‌برد. در این میان گفته می‌شود مدیران پیشین و هیات اجرایی این شرکت نیز چندان علاقه‌مند به ورود محصولات به بورس کالا نیستند و همین مخالفت‌ها بر نگرانی سهامداران نسبت به سوءاستفاده مدیران از سرمایه‌های آنان افزوده است. طی دو ماه گذشته این شرکت مجددا با بحران تازه‌ای روبه‌رو شده و آن گونه که از اخبار مجمع شرکت پیداست، باز هم ردپای ابهامات مالی و عدم شفافیت اطلاعات در این ماجرا دیده می‌شود. گفته می‌شود قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی پلی‌اکریل اصفهان طی دوره منتهی به مجمع، فاصله زیادی با هزینه‌های واقعی داشته و قیمت بالاتری نسبت به قیمت‌های بازار در صورت‌های مالی ثبت شده است. در این میان به دلیل عدم افشای به موقع اطلاعات، فرابورس نماد این شرکت را در بازار پایه تنزل داده است.
در مجمع چه گذشت
پس از مدت‌ها کشمکش میان سهامداران و هیات‌مدیره منتخب از یک سو و هیات‌مدیره موقت و هیات اجرایی شرکت پلی‌اکریل اصفهان از سوی دیگر، بالاخره نوبت اول مجمع عمومی در روز نوزدهم آذرماه سال جاری با حضور نمایندگان ۸/۴ درصد از سهامداران و بدون حضور همه اعضای هیات‌مدیره موقت و سهامداران حقوقی تشکیل شد. با این حال همان گونه که قبل‌تر هم پیش‌بینی شده بود، این مجمع رسمیت نیافت. ماجرا از این قرار بود که قبل از برگزاری این نوبت از مجمع خبرهایی مبنی بر دستور منع تغییر در هیات‌مدیره شرکت‌های تحت مالکیت سهامدار عمده پلی‌اکریل (گروه العقیلی) منتشر شده بود و با توجه به اینکه یکی از دستورات جلسه‌های مجمع تعیین اعضای هیات‌مدیره بود این قرار منع تغییر شامل این شرکت هم می‌شد. با این حال پس از کش و قوس‌های فراوان، مجمع شرکت پلی‌اکریل ایران روز سوم دی‌ماه بالاخره برای دومین بار با حضور ۲/۱۶ درصد سهامداران برگزار شد اما نکته حائز اهمیت این مجمع آن بود که صورت‌های مالی «شپلی» مورد تصویب قرار نگرفت. بند‌های متعدد حسابرسی و ابهامات فراوان در صورت‌های مالی این شرکت موجب شد صورت‌های مالی این شرکت حسابرسی مجدد شود. مهدی علیدوستی سرپرست پلی‌اکریل در انتقاد از ابهامات صورت‌های مالی تصریح کرده بود: این صورت‌های مالی مربوط به هیات‌مدیره سابق است و پاسخی برای آن نداریم. او گفته بود: این ابهامات برای ما نیز وجود دارد و هر تصمیمی که مجمع در این باره بگیرد احترام می‌گذاریم. در همین حال برخی سهامداران این شرکت نیز مدعی آن هستند که از ورود آنان به مجمع جلوگیری شده است. اما رضا مناجاتی رییس مجمع شرکت پلی‌اکریل در گفت‌وگو با بورس‌نیوز بیان کرده بود: در زمان برگزاری مجمع تعدادی از سهامداران در سالن سرپوشیده مطابق مقررات ستاد مقابله با کرونا حضور یافتند و تعداد دیگری از سهامداران هم در محیط باز، مجمع را از طریق پوشش آنلاین و شنیدن صدای داخل سالن پیگیری می‌کردند و درنهایت هم به کلیه سهامدارانی که حق رای داشتند، چه آنان که در داخل سالن حضور داشتند و چه آنان که در خارج از سالن در فضای باز اخبار مجمع را رصد می‌کردند، حق رای داده شد و همه حاضران رای خود را به صندوق ریختند. با این حال همچنان اعتراضاتی در میان سهامداران این شرکت مبنی بر عدم پاسخگویی مسوولان پلی‌اکریل و شفاف‌سازی درباره روند مدیریتی و صورت‌های مالی وجود دارد. گفتنی است بر اساس رای‌گیری صورت گرفته در این مجمع، صندوق ضمانت صادرات، شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش ماشینی آران و بیدگل، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک صنعت و معدن، صندوق مشترک سرمایه‌گذاری کوثر و مهدی زرافشانی به ترتیب به عنوان پنج عضو هیات‌مدیره انتخاب شدند.


انتقال به بازار نارنجی
حواشی پیش آمده در شرکت پلی‌اکریل و عدم شفافیت صورت‌های مالی این شرکت بالاخره سبب شد نماد «شپلی» که به بازار زرد فرابورس منتقل شده بود، این بار به بازار نارنجی سوق داده شود. در این میان برخی طرف‌های منازعه عنوان می‌کنند که اصلی‌ترین دلیل افت رتبه شرکت، عدم پایبندی هیات‌مدیره سابق به قوانین فرابورس بوده است.
گفته می‌شود هیات‌مدیره قبلی شرکت (پیش از انتخاب هیات‌مدیره جدید در ۲۹ تیرماه ۹۹) دو مورد تخلف در ارسال گزارش (سه ماهه و شش ماهه سال مالی) با تاخیر بیش از ۵۰ روز را در کارنامه خود داشته‌اند که موجب برخورد قانونی مقام ناظر فرابورس در ماه جاری شده است. این گروه از سهامداران و دست‌اندرکاران شرکت عنوان می‌کنند که هیات‌مدیره سابق و هیات اجرایی به وظایف خود به درستی عمل نکرده و آنها را به سوءاستفاده مالی نیز متهم می‌کنند. در این میان مهدی علی‌دوستی عضو هیات‌مدیره منتخب در تیرماه۹۹ و سرپرست شرکت پلی‌اکریل در خصوص تصمیم کمیته درج مبنی بر انتقال نماد معاملاتی «شپلی» به بازار پایه نارنجی توسط فرابورس، از این تصمیم انتقاد کرده است. در همین حال تعدادی از سهامداران پلی‌اکریل طی نامه‌ای به مدیرعامل فرابورس، خواستار تجدیدنظر در تصمیم کمیته درج فرابورس در ارتباط با انتقال شرکت پلی‌اکریل ایران به بازار نارنجی شده‌اند. موج ایجادشده در میان سهامداران شرکت شپلی خواستار واگذاری شرکت از سوی هیات اجرایی به هیات‌مدیره منتخب و شفاف‌سازی صورت‌های مالی شده است. اکنون با توجه به وضعیت مبهم شرکت و عدم شفافیت اطلاعاتی شپلی دچار شرایط شکننده‌ای در بازار سرمایه شده که دود آن به چشم سهامداران می‌رود. اخیرا هم کارزاری برگزار شده و سهامداران شرکت پلی‌اکریل ایران در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه، درخواست صدور دستور تسریع در ثبت تصمیمات این مجمع و انجام حسابرسی مجدد و تحویل کارخانجات شرکت به هیات‌مدیره منتخب مجمع کرده‌اند. در همین حال برخی از سهامداران شپلی عنوان می‌کنند که پیش از این درباره نوع مدیریت هیات‌مدیره سابق و هیات اجرایی و شیوه تنظیم صورت‌های مالی که در اختیار آنان قرار داشته، به مسوولان فرابورس اطلاع‌رسانی شده و آنان در جریان وضعیت شرکت قرار داشته‌اند. اکنون این انتقاد مطرح می‌شود که چرا فرابورس بر مبنای اطلاعات منتشرشده روی کدال و ابهامات صورت‌های مالی، پیش از این و در طول چهار سال گذشته به موضوع ورود نکرده است.