پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، دیروز (سه‌شنبه) با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت و 220 میهمان خارجی در محل برج میلاد تهران آغاز به‌کار کرد. این همایش دو روزه با محوریت زنجیره تأمین رقابت پذیر (مواد اولیه، قطعه سازی، لجستیک) برپا شده است.
در این همایش بین‌المللی علاوه بر میهمانان خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، چین، تایوان، هند، روسیه، ترکیه، عراق، ترکمنستان و ایتالیا، هزار و 560 متخصص و فعال صنعت خودرو کشور نیز حضور دارند.


سهم صنعت خودروسازی
در تولید ناخالص داخلی بیش از 33 درصد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت خودروسازی با دارا بودن سهم
۳.۵ تا چهار درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور، همچنین سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدی اشتغال بخش صنعتی کشور، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردار است.
به گزارش ایرنا، «محمد شریعتمداری» در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران افزود: باید با حمایت از صنعت خودروسازی در جهت حمایت از مردم گام برداریم.این مقام مسئول با اشاره به حضور حدود 1300 قطعه ساز در اقصی نقاط کشور، آن را نشانه خوبی از حرکت در عرصه خودروسازی کشور برشمرد. وی گفت: هرچند همه آنچه که امروز در صنعت خودرو کشور تولید می‌شود، از سوی مردم مصرف می‌شود، اما با کیفیت‌ها و استانداردهای روز جهان فاصله داریم؛ بر این اساس افزایش رضایتمندی مردم هدف اصلی ماست.


خصوصی سازی، صنعت خودرو را نجات خواهد داد
مدیرعامل شرکت ایران خودرو با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی موجب نجات صنعت خودرو کشور خواهد شد، خواستار آن شد تا در راه خصوصی‌سازی این صنعت در کشور موانع برطرف شود.
به‌گزارش ایرنا، «هاشم یکه زارع» در این همایش افزود: چنانچه امروز سه سرمایه‌گذار صندلی‌های مدیریت ایران‌خودرو را در اختیار گرفته و سه سرمایه‌گذار دیگر صندلی‌های مدیریت سایپا را در اختیار بگیرند، به نفع کشور خواهد شد.
یکه زارع پیرامون این موضوع که ایران‌خودرو و سایپا مخالف ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشورند، توضیح داد: هیچ مخالفتی با قطب سوم نداریم و چنانچه بتوانیم کمک می‌کنیم، زیرا به نفع کشور است. وی یادآور شد: برای تأسیس ایران‌خودرو و سایپا و قرار گرفتن آنها در شرایط کنونی سال‌ها زمان اختصاص یافته و یک شبه نمی‌توان قطب سوم ایجاد کرد و نباید دچار شعارزدگی شویم. یکه زارع خاطرنشان کرد: امروز خودروسازی ایران از نظر تولید در رتبه پانزدهم جهان قرار داشته و از نظر رشد تولیدی در سال 2017 در رتبه نخست جهان قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: سال 2017 با 16 درصد افزایش تولید خودرو در ایران، کشورمان به رتبه نخست رشد تولید دست یافت.
وی اضافه کرد: تشکیل کنسرسیومی ده‌جانبه برای طراحی پلت‌فرم جدید و ساخت 23 محصول جدید در شرکت ایران خودرو سال 2020 پیش‌بینی شده و براساس افق 1404، سه میلیون دستگاه خودرو باید در کشور تولید شود که 60 درصد آن از سوی ایران خودرو ساخته می‌شود.


8 میلیارد دلار ارزش فروش صنعت قطعه‌سازی کشور در سال گذشته
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: صنعت قطعه‌سازی کشور سال گذشته موفق شد قطعات و مجموعه‌های تولیدی خود به ارزش هشت میلیارد دلار را در بازار داخل به فروش برساند. «محسن جهرودی» در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو کشور در محل سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد افزود: ارزش فروش صنعت خودرو در جهان سالانه بیش از سه هزار میلیارد دلار و معادل 4 درصد مجموع تولید ناخالص داخلی جهان است. به‌گفته این مقام مسئول، زنجیره تأمین و قطعه‌سازی به‌عنوان محرک اصلی صنعت خودروسازی همواره جایگاه
رو به رشدی در جهان داشته و در سال 2015 سهم قطعه‌سازان و تأمین‌کنندگان خودرو از ارزش خودروها به 83 درصد افزایش یافته است.وی با اشاره به جایگاه پانزدهم ایران در خودروسازی و تولید خودرو، یادآور شد: امروز هزار و 200 قطعه ساز در زنجیره تأمین داخلی حضور دارند و سالانه پتانسیل تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در ایران وجود دارد. این مقام مسئول با اشاره به برخی دستاوردهای این گروه خودروسازی خاطرنشان کرد: در فعالیت مشترک با خارجی‌ها همواره انتقال فناوری و صادرات مدنظر است و رکورد روزانه سه هزار و 200 دستگاه خودرو در روز در این شرکت به ثبت رسیده است.
فرصت‌های شغلی رنو‌ در ایران 10 برابر
مدیر منطقه‌ای رنو در ایران گفت: با عملیاتی شدن دور جدید همکاری‌های رنو در ایران، فرصت‌های شغلی حدود 10 برابر خواهد شد، همچنین حجم کل سرمایه‌گذاری رنو در ایران به 800 میلیون یورو می‌رسد.«پاسکال فلتن» در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو گفت: 14 سال حضور بدون وقفه در ایران اکنون به ما این امکان را داده که با قدرت به جلو برویم.وی درباره برنامه‌های آتی رنو در ایران گفت: خودروهای آینده ما در ایران آلایندگی کمتر، کیفیت و ایمنی بیشتر و قیمتی رقابتی‌تر خواهند داشت.

شاسی بلند جدید پژو در ایران
قائم مقام خاورمیانه و آفریقا پژوسیتروئن گفت‌: در سال ۲۰۱۷ عملیات گسترده‌ای در ایران داشتیم و در سال ۲۰۱۸ نیز یک خودروی شاسی بلند جدید وارد بازار ایران خواهد شد.به گزارش ایسنا، کریستوف کومار در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران گفت: خوشحالم امروز برای پنجمین بار در این کنفرانس بزرگ در خدمتتان هستم.وی با بیان اینکه گروه پژوسیتروئن یک بار دیگر می‌خواهد نشان دهد که شریک مورد اعتماد صنعت خودروی ایران است، خاطرنشان کرد: بازار ایران سهم بسیار بزرگی در سبد محصولات پژوسیتروئن دارد.قائم مقام خاورمیانه و آفریقا پژوسیتروئن ادامه داد: فعالیت مشترک سایپا و سیتروئن در سال ۲۰۱۷ آغاز شده و در ماه دسامبر نخستین سیتروئن در کاشان تولید شد.