حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نشست رسانه ای خود بمناسبت 23 دی ماه، سالروز افتتاح این شرکت از جایگاه فولاد مبارکه در جمع 25 شرکت برتر دانشی و پیشران در فرآیند تحول دیجیتال خبر داد.

به گزارش اقتصاد بازار، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گرامیداشت سالروز افتتاح فولاد مبارکه گفت: در سال های آینده حرکت توسعه ای این مجموعه هرگز متوقف نخواهد شد و با توجه به اهمیت تحول دیجیتال در ایران، بعنوان یک شرکت پیشرو در این زمینه و عضو "کلوپ باشگاه فانوس دریایی" به سمت هوشمندسازی فولاد مبارکه از سنگ تا رنگ پیش می رویم.

کاهش سهمیه گاز، زیان به تولید در فولاد مبارکه

وی با اشاره به مصرف روزانه 10میلیون مترمکعب گاز در فولاد مبارکه اصفهان، الزام به مصرف 5میلیون متر مکعب گاز و کاهش سهمیه فولاد مبارکه بدلیل فصل سرما را موجب زیان برای تولید عنوان کرد و افزود: در برخی از واحدهای نیروگاهی، امکان سوخت جایگزین وجود دارد ولی در این مجموعه، بدلیل آنکه از گاز طبیعی در احیای مستقیم و نه صرفا برای حرارت، استفاده می شود، امکان مصرف سوخت جایگزین نیست و کاهش مصرف گاز منجربه کاهش تولید شده است.

تحقق جهش تولید و بی اثر شدن تحریم ها

عظیمیان با صحبت از اجرای برنامه توسعه این مجموعه که شامل ۱۲ طرح است، آن را گام موثری در تحقق جهش تولید در عرصه صنعت فولاد کشور و بی‌اثر کردن تحریم‌ها دانست و گفت: امسال، قصد ما براین است که هفت و 2دهم رشد تولید را رکورد بزنیم. وی با اشاره به 25میلیون تن تولید فولاد در کشور، مصرف را 16میلیون تن (ورق) اعلام نمود و بازار آشفته در این عرصه را حاکی از عدم مدیریت مصرف و اختلال در بازار را نگران کننده توصیف کرد. وی یادآور شد: ما تولیدکننده هستیم و محصول از طریق بورس در اختیار خریدار قرار می گیرد. لذا زمانیکه محصول از این مجموعه خارج و در بازار وارد می شود، در حیطه مسئولیت ما نیست و چنانچه کارخانه ای ورق در بازار بفروشد، کنترلی برآن نداریم.

عظیمیان، تصمیم گیری در مورد قیمت ورق را صددرصد تابع تصمیمات دولت عنوان کرد و گفت: تمام دستورات وزارت صمت در این زمینه را اجرا کردیم ولی کاهش قیمت حاصل نشد. مجلس شورای اسلامی نیز طرحی را برای آرامش فولاد درنظر گرفته است و چنانچه تنظیم بازار هر بخش به نقش آفرینان اصلی آن واگذار شود، آنها در کنترل بازار موفق تر خواهند بود. پیشنهاد ما این بوده که تنظیم بازار فولاد به مجموعه فولاد مبارکه واگذار شود که هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

بومی سازی هزاران قطعه در مجموعه فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در تشریح طرح بومی سازی ساخت اسلب(تختال) فولادی گاز ترش اظهار کرد: این پروژه توسط معاونت بهره برداری شرکت طراحی گردید و بواسطه یک شرکت رومانیایی، کمک وزارت نفت و مجموعه فولاد مبارکه اجرا و در سال گذشته به موفقیت نهایی رسید و توانستیم اسلب مخصوص گاز ترش به ضخامت 300 میلیمتر را با کیفیت تولید کنیم. وی افزود: برای ما تولید اسلب گاز ترش به صرفه نبود ولی به دستور مقاتم معظم رهبری و بعنوان افتخارات فولاد مبارکه بومی سازی تولید این اسلب نیز حاصل شد. همچنین، علاوه بر بومی سازی دانش تعمیر ماشین آلات، بومی‌سازی تولید 3هزار و ۸۵۰قطعه در این مجتمع صنعتی تحقق یافته و فولاد مبارکه جزو طلایه داران بومی سازی در کشور شناخته شده است.

وی با بیان اینکه یک درصد تولید ناخالص داخلی(GDP) کشور و ۵ درصد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت مربوط به فولاد مبارکه است، از ارتباط مستقیم یکهزار کارخانه و ارتباط غیرمستقیم 3هزار کارخانه بعنوان مشتریان این مجموعه سخن راند و افزود: در کشور رقیبی نداریم، زیرا همه حلقه های زنجیره تولید فولاد را داریم. ضمن آنکه در خانواده فولاد به همدیگر به چشم رقیب نگاه نمی کنیم و باید با هم افزایی، برای ارتقای رتبه صنعت کشور گام برداریم.

فولاد مبارکه، دهمین تولیدکننده فولاد در دنیا

حمیدرضاعظیمیان درادامه گفت: اکنون بعنوان دهمین مقام تولید فولاد در دنیا، فقط یک میلیون تن واردات و 4میلیون تن صادرات داریم. 35 میلیون تن ظرفیت نصب گردیده است و امکان صادرات 9 تا 10میلیون تن با همکاری همه فعالان عرصه فولاد در کشور فراهم شده است. وی با اشاره به اندک وقفه در تولید ورق در چندسال اخیر، لزوم تلاش برای احداث نورد گرم2 را یادآورشد.

فولاد مبارکه اصفهان، رکورددار کم مصرفی آب

وی در مورد سهم فولاد مبارکه اصفهان در کاهش آلودگی هوا بیان کرد: این مجموعه در رده واحدهایی است که بصورت انلاین توسط سازمان محیط زیست کشور رصد می شود و ما نیز اطلاعات روزانه خود را اعلام می کنیم. همچنین، سرمایه گذاری های زیادی در این حوزه برای نصب فیلترهای مخصوص شده است. گسترش فضای سبز و اقدامات دیگری در نتیجه تعامل با سازمان محیط زیست باعث شده تا کمترین تاثیر آلایندگی را داشته باشیم.

عظیمیان با اشاره به اختصاص هزینه های بالا برای اجرای طرح های بازچرخانی آب و استفاده از پساب، گفت: فولاد مبارکه با احداث سیستم فاضلاب برای شهرستان های اطراف خود، به بهداشت و تامین آب صنعتی نیز کمک کرده است و رکورددار مصرف بهینه آب بدلیل بازیافت آب در چرخه تولید است. وی در بیان عملکرد آب رسانی از تامین اعتبار 500میلیاردتومانی برای احداث سد تنطیمی کوهرنگ 3 خبرداد و گفت: تاکنون، حدود 200میلیارد تومان پرداخت شده است. همچنین، برای سامانه دوم آبرسانی اصفهان که افزایش امنیت آبرسانی به مردم اصفهان را به همراه دارد، 150 میلیارد تومان لوله های این پروژه را تامین کرده ایم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اجرای طرح های توسعه در مجموعه فولاد مبارکه با توجه به محدودیت های زیست محیطی اصفهان گفت: فقط یک مورد از طرح های توسعه ای 9مجموعه فولاد در استان اصفهان مستقر شده است و بقیه در استان های یزد، خوزستان، چهارمحال، هرمزگان و...واقع شده اند. اکنون واحد نورد گرم2 با ظرفیت 5میلیون تن با کم مصرف ترین آب و سهمیه اندک در آلودگی هوا نیز مربوط به نورد گرم در اصفهان است.

به روز رسانی استاندارد ایمنی در مجموعه فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در مورد استانداردسازی ایمنی کار و به روزرسانی عوامل تولید به خبرنگار ما پاسخ داد: ایمنی پرسنل در فولاد مبارکه از حساسیت های مدیریت است و حتی یک مورد حادثه هم برای ما قابل قبول نیست. چنانچه، اقداماتی بمنظور ارتقای ایمنی کار اجرا شده و در مقایسه با حوادث ناشی از کار در فولادسازی های دنیا، خوشبختانه نرخ حوادث در مجموعه ما بسیار پایین و برخوردار از استانداردهای روز هستیم. وی نکته مهم در مدیریت حوادث را مربوط به سرعت و زمان در جلوگیری و کنترل حادثه عنوان کرد که به کاهش حادثه نیز کمک می کند. حضور کارشناسان عضو هیات های ایمنی کار در این مجموعه نیز در کیفیت ایمنی اثرگذار بوده است.

هوشمندسازی فولاد مبارکه تا 1404

وی از انعقاد قرارداد با مراکز پژوهشی و دانشگاهی کشور در زمینه اهداف توسعه ای فولاد خبر داد و در توضیح طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی فولاد مبارکه گفت: ذوب آهن، نسل دوم و فولاد مبارکه نسل سوم تکنولوژی فولاد در دنیا است. همانگونه که موبایل، نسل چهارم تکنولوژی هوشمند است، فولاد مبارکه نیز در مسیر اجرای طرح تحول دیجیتال از مردادماه امسال به نسل چهارم تکنولوژی که هوشمندسازی است، وارد شده است و این طرح تا 1404 ادامه دارد. اگر سازمانی بصورت هوشمند اداره شود و همه ابعاد خود را هوشمندسازی نماید، می تواند از نتایج کاهش هزینه ها، افزایش درآمدها، شفافیت، سود سلامتی و بهره وری بالا برخوردار گردد.

اشتغالزایی و ایجاد بازار برای استارتاپ ها

عظیمیان در ادامه بحث هوشمندسازی از راه اندازی باشگاه فانوس دریایی برای شرکت های نسل چهارم و عضویت فولاد مبارکه در این باشگاه خبر داد و افزود: طبق قراردادی که با دانشگاه اصفهان منعقد کرده ایم، رهبران این مجموعه، از دوره های آموزشی برای پیاده سازی پروژه هوشمندسازی برخوردار می شوند. همچنین، مرکز تحول دیجیتال و فناوری مشترک فولاد مبارکه و تهران تا پایان سال با فضاسازی تخصصی آماده می شود و از اینطریق، شرکت های استارتاپی برای بخش آی تی(IT) و اتوماسیون وارد می شوند و فرصت ارزشمندی برای اشتغالزایی توسط فولاد مبارکه در 5سال آینده فراهم می گردد. وی در بیان مزایای فضای دیجیتال و هوشمندسازی گفت: همه کارها بصورت هوشمند با سرعت و دقت بیشتر انجام می شود. فولاد مبارکه بازار بسیار بزرگی را فراروی شرکت های استارتاپی و کامپیوتری قرار می دهد و در هرزمینه ای که اعلام آمادگی نمایند، قرارداد منعقد خواهیم نمود.

بسوی قله های صعود با تلفیق تجربه و دانش

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در صحبت از انعقاد قرارداد با 122مرکز دانشگاهی، استفاده از پروژه های دکترا و کارشناسی ارشد ازطریق مدیریت دانشگاه ها و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور را یادآور شد و گفت: بدون استفاده از ظرفیت علمی کشورمان نمی توان صرفا به تجربه متکی بود. قطعا در همکاری مشترک کارتجربی و دانش به قله های صعود می رسیم.

توزیع 70تن اکسیژن رایگان در مقابله با کرونا

نقش تاثیرگذار فولاد مبارکه در مقابله با ویروس کرونا، از دیگر مباحث مطرح بود که عظیمیان در این باره گفت: 110میلیاردتومان در قالب تهیه تجهیزات درمانی کمک کردیم که اقدامی بی سابقه است. فروش اکسیژن خود را متوقف و 70تن اکسیژن بصورت رایگان دراختیار بیمارستان های استان اصفهان و استان های همجوار قرار گرفت. همچنین، 1600 تبلت برای دانش آموزان به کمیته امداد بمنظور مسئولیت های اجتماعی تحویل شد.

وی کاهش آمار صادرات را بدلیل سیاست تامین نیاز داخل که ربطی به کرونا یا کاهش تولید ندارد، بیان کرد و افزود: باتوجه به اینکه از 60درصد نقاط کشور بار دریافت می کنیم و بار ما نیز به صددرصد نقاط کشور ارسال می شود، اقدامات سخت گیرانه و پروتکل های بهداشتی بدلیل خاصیت فلز در سرایت ویروس کرونا پیگیری می گردد.

حق پرسش را محفوظ می داریم

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به کاملا بورسی بودن شرکت و اینکه اطلاعات شفاف در بورس مطرح است، در مورد شایعات اخیر، امکان تجزیه و تحلیل آماروارقام توسط سازمان بازرسی و حسابرسی دولتی را مطرح کرد و افزود: امکان کاهش 2میلیون تن تولید از 7میلیون تن، بدون آنکه کسی متوجه نشود، وجود ندارد. زیرا کاهش 2میلیون تنی به معنای 5ماه تعطیلی فولاد مبارکه است و این شایعات را تکذیب می کنیم. البته حق پرسش را محفوظ میداریم ولی اینگونه رفتارها بخصوص در این برهه به نفع کشور نیست.

آمادگی تفحص مجلس و حسابرسی مجدد را داریم

عظیمیان در مورد پرسش نماینده مجلس شورای اسلامی(موسوی لارگانی) درباره تخلفات احتمالی در مجموعه فولاد مبارکه، اظهار کرد: ما آمادگی صددرصد برای تفحص با هزینه مجلس را داریم که یک دوره دیگر عملیات حسابرسی با استفاده از ظرفیت قانونی حسابرسان انجام شود و هر فردی در سطح فولاد مبارکه تخلف مجرمانه ای انجام داده باشد، مقامات مسئول می توانند به بازرسان اطلاع دهند تا رسیدگی لازم انجام شود.

خبرنگار: فرزانه افسرطه