چه کسانی می‌توانند
در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کنند
ثبت‌نام طرح ملی مسکن باید از طریق وب‌سایت em.mrud.ir انجام شود که راهنمای شرایط طرح «اقدام ملی تأمین مسکن» و مراحل ثبت‌نام توضیح داده شده است. محمود محمودزاده، معاون مسکن وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به اینکه در این طرح ٤ شرط بنیادی وجود دارد، به «شهروند» گفت:  «این طرح دارای ٤ شرط است و درصورتی که دارای این شرایط باشید، می‌توانید از این طرح بهره ببرید.» براساس آنچه اعلام شده، واجدین شرایط این طرح از سال٨٤ هیچ واحد مسکونی نخریده باشند و از ابتدای انقلاب تاکنون از هیچ‌یک از تسهیلات دولتی؛ اعم از زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات بانکی استفاده نکرده باشند. تأهل و سرپرست خانوار از دیگر شروط مشخص‌شده  در این طرح است، ضمن اینکه متقاضیان مسکن ملی باید ٥‌سال سابقه سکونت در شهر درخواستی را
داشته باشند.  
پروژه مسکن دولت روحانی
دولت دوازدهم درحالی می‌خواهد با اجرای طرح مسکن ملی تعادل را به بازار مسکن بازگرداند که برخی از کارشناسان مسکن، این طرح را مسکن مهر٢ می‌دانند و می‌گویند این هم بدتر از قبلی است. افشین پروین‌پور، کارشناس حوزه مسکن در این زمینه به «شهروند» می‌گوید: «چنین طرحی به نظر نمی‌رسد توفیق چندان زیادی داشته باشد و بتواند بر عرضه و تقاضا تأثیر داشته باشد؛ چراکه اکنون تعداد خانه‌هایی که ما در ‌سال نیاز داریم، دومیلیون واحد خانه است، برای همین نمی‌تواند باری از دوش بازار مسکن بردارد.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «ما تجربه مسکن مهر را داریم و به نظر نمی‌رسد این طرح بتواند به ثمر برسد.»


قیمت به صورت دقیق مشخص نیست
به گفته وزیر راه‌وشهرسازی، قیمت مسکن ملی مشخص است و به هنگام انعقاد قرارداد با مردم اعلام می‌شود اما به صورت کلی حداکثر قیمت آنها متری ۲.۵ تا ۳.۵‌میلیون تومان است. البته محمودزاده در رابطه با این موضوع توضیح می‌دهد: «دولت احداث نمی‌کند. اعداد و ارقامی هم که به‌عنوان قیمت مطرح می‌شوند، اعداد مثالی است؛ زیرا هر پروژه‌ای در هر شهری از نظر جزییات ساختمان، نوع مصالح، امکانات و... متفاوت با یکدیگر است.  به‌عنوان مثال ساختمان دوطبقه با ساختمان هشت‌ طبقه قیمت متفاوتی دارد، به همین جهت نمی‌توان عدد مشخصی را به‌عنوان قیمت اعلام کرد، به همین جهت این اعداد و ارقام حدودی و فرضی است اما تلاش بر آن است که براساس قیمت تمام‌شده به دست مردم برسد و موضوعی که آقای وزیر به آن اشاره کردند، ٢,٥ تا ٣.٥میلیون تومان رنج قیمتی درمختصات مختلف است، اما ممکن است این قیمت در جایی ارزان‌تر تمام شود که مردم هم همان پول را پرداخت می‌کنند و چیزی اضافه‌تر از آن پرداخت نمی‌کنند.»

برنامه ٢ساله درنظر داریم
اما سوال اینجاست درحالی‌ که کمتر از دو‌سال به پایان دولت دوازدهم باقی مانده است، آیا می‌توان به زمان‌بندی مشخص‌شده در رابطه با اجرای این طرح امیدوار بود؟ معاون وزیر راه‌وشهرسازی هم که به نوعی احتمال بروز تأخیر در روند اجرای طرح را تأیید می‌کند، می‌گوید: «برای این طرح دو‌سال برنامه زمان‌بندی احداث درنظر گرفته شده است، اما طبیعتا برخی از واحد‌ها درجریان احداث ممکن است با مشکلات و مسائل پیش‌بینی‌نشده روبه‌رو شوند؛ به‌عنوان مثال مسائل حقوقی که پیش‌بینی نشده‌اند یا اختلاف بین سازنده و کارفرما و متقاضی که باعث کندشدن این روند می‌شوند. طولانی‌شدن برخی از پروژه‌های مسکن هم  ریشه در چنین مسائلی دارد. او در ادامه توضیح می‌دهد: «در این طرح سعی شده با استفاده از تجربه و توان گذشته مشکلات را به حداقل ممکن رساند و از پیش‌آمدن مشکلاتی از این دست جلوگیری کرد.»

این طرح برای اقشار متوسط تأثیرگذار است
 اگرچه چندی پیش محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی گفت: «سالانه نیاز به ساخت ۴۰۰‌هزار مسکن شهری و ۲۰۰‌هزار مسکن روستایی داریم، اما این طرح شامل ساخت ٤٠٠‌هزار واحد مسکونی است که ساخت ٢٠٠‌هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰‌هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰‌هزار واحد برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. حالا سوال اینجاست که  اجرای این طرح می‌تواند بر  بازار مسکن تأثیرگذار باشد؟» محمودزاده با اشاره به اینکه چنین طرحی بی‌ارتباط به کاهش قیمت بازار مسکن نیست، در این زمینه توضیح داد: «این طرح می‌تواند بر میزان عرضه تأثیرگذار باشد که یکی از عوامل تأثیرگذار در تنظیم بازار به شمار می‌آید، همچنین با توجه به اینکه این طرح به‌گونه‌ای طراحی شده که برای اقشار متوسط و متوسط به پایین است که در این گروه می‌تواند تأثیر بسزایی از خود برجای بگذارد.»
معاون مسکن وزارت راه‌وشهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه در تمامی شهر‌ها امکان ثبت‌نام در این طرح وجود دارد، توضیح می‌دهد: «این طرح در تمامی استان‌ها صورت می‌گیرد اما به صورت مرحله‌ای؛ زیرا ابتدا باید مقدمات احداث مسکن در شهرستان‌ها فراهم شود و سپس ثبت‌نام صورت بگیرد، زیرا در مرحله اول ثبت‌نام می‌شوند که از ابتدای هفته این سامانه برای متقاضیان این طرح باز شده است و امکان ثبت‌نام نیز وجود دارد.»  

رقم دقیق اقساط وام طرح ملی مسکن
بر اساس آنچه اعلام شده، در این طرح قرار است تسهیلات ۷۵ تا ۱۰۰میلیونی به متقاضیان داده شود که در شهرهای بزرگ و کوچک رقم این تسهیلات متفاوت خواهد بود. رقم اقساط وام ۷۵‌میلیون تومانی با سود ۱۸‌درصد و بازپرداخت ۱۲ساله، ماهانه یک‌میلیون و ۲۷۴‌هزار تومان و تسهیلات ۱۰۰‌میلیون تومانی نیز با شرایط مذکور، یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان است.
نرم‌افزار محاسبه اقساط بانک عامل بخش مسکن نشان می‌دهد افرادی که وام ۱۰۰‌میلیون تومانی دریافت می‌کنند، در پایان ‌سال دوازدهم با سود ۱۸درصد، ۲۴۴‌میلیون و ۶۷۰‌هزار تومان بازپس می‌دهند که به عبارت دیگر، فردی که ۱۰۰‌میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کند، پس از ۱۲‌سال، ۱.۵برابر آن را به‌عنوان سود به بانک مسکن بازپس خواهد داد.
آن دسته از متقاضیانی هم که وام ۷۵‌میلیون تومانی با سود ۱۸‌درصد برای ثبت‌نام در این طرح دریافت می‌کنند، در پایان ‌سال دوازدهم، ۱۸۳‌میلیون تومان به بانک مسکن بازپس خواهند داد که ۱۰۸‌میلیون تومان آن، صرفا سود این تسهیلات خواهد بود.