پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 30 فروردین 1403, 9 شوال 1445, Thursday 18 April 2024
کد خبر: 10270
منتشر شده در یکشنبه, 10 آذر 1398 00:10
تعداد دیدگاه: 0
ایران با «دیپلماسی گردشگری» اثر تحریم را کاهش می‌دهد

سفرهای مکرر و البته برنامه‌ریزی شده وزیر گردشگری به کشورهای مشخص طی دست‌کم دو ماه اخیر از نوعی دستور کار ناگفته در دولت برای مقابله متفاوت با تحریم‌های آمریکا حکایت دارد. وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشورمان طی هفته‌های گذشته به کشورهای مختلفی سفر کرد و در آخرین ماموریت خود، آخر هفته گذشته در اجلاس وزرای فرهنگی و گردشگری کشورهای عضو مجمع تمدن‌های کهن حضور پیدا کرد.  

 
زبان جدید مذاکره با کشورها

نوع پیشنهادهایی که نماینده ارشد دولت ایران در این سفرها به طرف‌های مذاکره و همچنین مسوول دولتی کشور میزبان ارائه می‌کند، نشان می‌دهد: دولت برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهایی که می‌توان در دوره تحریم از تعامل با آنها بهره برد، مذاکره با زبان جدید -با آنها- را در پیش گرفته است. بر این اساس، «دیپلماسی گردشگری» قرار است زمینه گفت‌وگو با کشورهای هدف‌ را فراهم بیاورد. ظرفیت‌هایی که بازار گردشگری ایران برای تقویت مناسبات بین‌المللی بابت دور زدن تحریم‌ها دارد،‌ مطابق پیشنهادهایی که علی‌اصغر مونسان در سفر به کشورهای هدف تشریح می‌کند شامل «حوزه گردشگری سلامت، نمایشگاه‌های مشترک عرضه محصولات صنایع‌دستی، فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک در زمینه مرمت آثار تاریخی و در عین حال تسهیل حداکثری شرایط سفر گردشگران دو کشور» است. مونسان در آخرین سفر خارجی خود، پایان هفته گذشته به چین سفر کرد و با وزرای کشورهای چین، ارمنستان و یونان -که در اجلاس مجمع تمدن‌های کهن به میزبانی چینی‌ها شرکت کرده بودند- درباره ۷ موضوع همکاری دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگو کرد.

وزیر گردشگری از سرمایه‌گذاران چینی خواست در بازار گردشگری ایران به شکل احداث سایت‌های مراکز تفریحی و اقامتی سرمایه‌گذاری کنند. برای جذب خارجی‌ها قرار است زمین با کاربری گردشگری-رفاهی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. ایران همانطور که تابستان امسال «روادید» را برای سفر توریست‌های چینی به کشورمان لغو کرد، اکنون از طرف چینی خواسته است شرط «اخذ ویزا» را دست‌کم برای سفرهای گروهی توریست‌های ایرانی به چین حذف کند تا جریان سفر گردشگران بین دو کشور به شکل تعادلی افزایش پیدا کند. وزیر گردشگری کشورمان همچنین به وزرای گردشگری و فرهنگی سه کشور چین، ارمنستان و یونان پیشنهاد داد: موزه‌های مشترک در چهار کشور ایجاد شود و نمایشگاه‌هایی از انواع آثار فرهنگی و صنایع‌دستی به مناسبت‌های مختلف و متناسب با روزهای ملی و خاص کشورها در این چهار کشور برگزار شود. طرف‌های خارجی در این مذاکرات به شکل مشترک نگاه ویژه‌ای به «فرش ایرانی» داشتند و از نماینده کشورمان در حاشیه اجلاس خواستند نمایشگاه عرضه فرش ایرانی در آن کشورها برگزار شود.

مونسان همچنین از وزرای کشورهای حاضر در این اجلاس خواست از ظرفیت حوزه درمان ایران استفاده کنند و توریست‌های درمانی این کشورها، بیمارستان‌های ایران را در اولویت سفرهای سلامت خود قرار دهند. او خطاب به وزرا اعلام کرد: هزینه درمان در بیمارستان‌های ایران برای توریست‌های سلامت با توجه به نرخ دلار به مراتب ارزان‌تر از کشورهای اروپایی است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌هایی که موجب می‌شود گردشگران مکانی را به‌عنوان مقصد توریستی خود تعیین کنند وجود تمدن کهن در یک کشور است و همین امر موجب‌شده وزرای گردشگری کشورهای عضو «مجمع تمدن‌های کهن» با هدف معرفی مجدد کشورهایی با تمدن و قدمتی چند هزار ساله به توریست‌های جهان به منظور جذب بیشتر گردشگر گردهم آیند. به همین منظور برای سومین بار «اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو مجمع تمدن‌های کهن» آغاز شد. در این گردهمایی که در هتل بین‌المللی پکن چین برگزار شد کشورهای چین، ایران، هند، عراق، مصر، ارمنستان، ایتالیا، بولیوی، پرو و یونان که عضو «مجمع تمدن‌های کهن» هستند، شرکت داشته‌اند.

علی‌اصغر مونسان؛ وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران در حاشیه «اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو مجمع تمدن‌های کهن» در «نشست گردشگری ایران و چین» که در «هتل مارکوپولو پکن» برگزار شد شرکت کرد. او در این نشست که آژانس‌های گردشگری ایرانی و چینی نیز حضور داشتند، گفت: گردشگری ابزاری برای صلح، گفت‌و‌گو، تفاهم و تعامل مسالمت‌آمیز ملت‌ها است و چون ماهیت انسان به گونه‌ای است که میل به برقراری ارتباط با دیگران دارد؛ گردشگری می‌تواند موجب شناخت عمیق و بی‌واسطه ملت‌ها از یکدیگر شود این ارتباط را تسهیل و تشویق ‌کند. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران عنوان کرد: در حال‌حاضر برای جذب گردشگران چینی در ایران مشکلاتی از جمله نبود شناخت کافی از ایران و مقصدهای گردشگری، کمبود رستوران، کمبود غذاهای چینی در منوی رستوران‌ها و کمبود راهنمایان مسلط به زبان و فرهنگ چینی وجود دارد که برای رفع چنین مشکلاتی قصد داریم با مشارکت بخش خصوصی به حوزه‌هایی همچون آموزش سرآشپزان، راهنمایان تخصصی و توسعه مقاصد جدید گردشگری بستر لازم برای جذب گردشگران چینی را در ایران فراهم کنیم. علاوه بر آن در این راه نیازمند کمک دوستان چینی نیز هستیم.

در «نشست گردشگری ایران و چین» رئیس آکادمی گردشگری چین نیز عنوان کرد: تاکنون ۸۵درصد گردشگران چینی از سفر به ایران رضایت کامل داشته‌اند و ایران را غیرقابل تصور معرفی کرده و طبق نظرسنجی انجام شده همه گردشگران چینی که به ایران سفر کرده‌اند از امنیت کامل در ایران سخن گفته‌اند و اغلب این توریست‌‌ها دو شهر اصفهان و شیراز را جزو زیباترین شهرهای توریستی دانسته و میدان نقش جهان و مسجد نصیرالملک را هم شگفت انگیز قلمداد کرده‌اند. وی خواستار اقدامات تسهیلی برای گردشگران چینی در ایران شد و گفت: استفاده از راهنمای چینی‌زبان برای گردشگران چینی و فراهم شدن زیرساخت‌های رزرو هتل از طریق اینترنت و پلتفرم‌های آنلاین می‌تواند نقش مهمی در افزایش تعداد گردشگران چینی در ایران داشته باشد. در حال‌حاضر میزان گردشگران ایرانی که چین را مقصد سفر خود قرار می‌دهند ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و در حال بررسی این موضوع هستیم که کجا کوتاهی کرده‌ایم تا آن را اصلاح کنیم. رئیس آکادمی گردشگری چین با انتقاد از سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا در منطقه عنوان کرد: نه‌تنها ما موافق سیاست‌های یکجانبه‌گرایی آمریکا و تحریم‌هایی که اعمال می‌کند، نیستیم بلکه با این اقدامات مخالف نیز هستیم.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار