شهردار اصفهان گفت: متاسفانه در حوزه گردشگری بسیار فقیر هستیم و فقط شعار می‌دهیم اما تاكنون کاری انجام نداده‌ایم.
مهدی جمالی‌نژاد با بیان اینکه دوران پساتحریم شرایط بسیار مطلوبي را براي توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري فراهم كرده‌است، اظهار کرد: متاسفانه با وجود چنين شرايطي جاي نگراني وجود دارد زيرا اگر از اين فرصت به خوبي استفاده نشود و همه تلاش نكنيم در گردشگري با مشكل رو به رو مي‌شويم. وی با اشاره به اینکه با اطمينان مي‌گويم در آينده نزديك با سيل ورود گردشگران روبرو خواهیم شد؛ افزود: متاسفانه در حوزه گردشگری بسیار فقیر هستیم و فقط شعار می‌دهیم اما کاری انجام نداده‌ایم، شهرداری خودش نمی‌تواند در این حوزه تصدی گری کند و قرار هم نیست تصدی گری کند زیرا ورود شهرداری به این حوزه با وجود فعالیت بخش خصوصی بی فایده است و شهرداری تنها باید بسترسازی کند و این موضوع بارها از سوی شهرداری اصفهان مطرح شده است.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه امروز برای گردشگری دیگر نیازمند بازارگرمی، بازارسازی و بازاریابی نیستیم، تصریح کرد: در حال حاضر مردم جهان و به ویژه کشورهای غربی ایران و اصفهان را هدف قرار داده‌اند، اکنون وقت آن است که بخش خصوصی وارد شود و زیرساخت‌های لازم را برای این موضوع ایجاد کند؛ برای مثال اگرچه امروز هتل سازی‌هایی در اصفهان انجام می‌شود اما متاسفانه این ساخت و سازها در حد و اندازه‌های گردشگر بین‌المللی نیست.
شهردار اصفهان اضافه کرد: یکی از مدیران یونسکو پس از اقامت در هتل عباسی می‌گفت که این هتل از نظر زیبایی، معماری، ساختمان و امکانات یک هتل 5 ستاره است اما خدماتی که در آن ارایه می‌شود به اندازه هتل یک ستاره است؛ این موضع بسیار بدی است و نشان می‌دهد برای ایجاد زیرساخت‌ها نباید منتظر میراث فرهنگی یا شهرداری بود زیرا این ارگان‌ها وظایف ذاتی دیگری هم دارند و نمی‌توانند به طور کامل روی گردشگری تمرکز داشته باشند.
جمالی نژاد با بیان اینکه در حوزه گردشگری شهرداری مي‌تواند پیش‌زمینه‌ها را آماده کند اما شهروندان نيز بايد در اين عرصه وارد شوند اظهار کرد: شهرداري اصفهان تمام سرمایه گذاران مطرح اصفهان و کشور را دعوت به همكاري كرده و اصفهان نخستين شهري است كه همایش سرمایه گذاری در پساتحریم را برگزار مي‌كند؛ براي اين منظور تمام سرمایه گذاران خارجی و داخلي به اصفهان دعوت شده‌اند.
وی اضافه کرد: متاسفانه با الفباي سرمایه گذاری آشنا نيستيم و اصفهان دير به فكر جذب سرمايه گذار افتاده است؛ امروز اگر سرمایه گذار وارد اصفهان شود من به عنوان شهرداري كدام نقطه را بايد به او نشان دهم؟ کدام امکانات برای سرمایه گذاری فراهم شده و آيا بسترها براي اين منظور آماده شده است؟
شهردار اصفهان با اشاره به لزوم هم‌افزايي دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي اصفهان در بخش گردشگري گفت: عدم تقسيم كار در اصفهان موجب شده تا سرمايه‌گذاران با ورود به اين شهر تنها ميان دستگاه‌هاي مختلف سرگردان شوند و لازم است با تعامل بيشتر تمام دستگاه از سرگرداني سرمايه گذاران جلوگيري كنند.
جمالی نژاد با بيان اينكه ادبيات سرمايه گذاري در اصفهان بايد نهادينه شود، تاکید کرد: اصفهان اين ظرفيت را دارد كه در تمام بخش‌هاي صنعت گردشگري فعال شود و اين شهر علاوه بر گردشگری فرهنگی و تاریخی توان توسعه گردشگری مذهبی، اسلامی، سلامت و ورزشی را نيز دارد بنابراين سند گردشگري به منظور توجه بيشتر به ظرفیت‌های فرهنگی فاخر و ظرفیت‌های بومی اصفهان تدوين شده است.
وی افزود: حضور شهرداری در عرصه گردشگری می‌تواند موثر باشد چراکه شهرداری راحت‌تر می‌تواند هزینه و بسترهاي توسعه زيرساخت‌هاي اين صنعت را مهیا کند؛ متاسفانه بخش گردشگري سازمان ميراث فرهنگي بودجه مشخصي براي اين منظور ندارد و به اصفهان به عنوان يكي از مطرح‌ترين شهرهاي گردشگري كشور تنها در حدود 100 میلیون تومان اعتبار اختصاص يافته است در حالي كه شهرداری پنج ميليارد تومان اعتبار به سازمان گردشگری اصفهان اختصاص داده بود.
شهردار اصفهان ادامه داد: قرار نیست شهرداری رقیب بخش خصوصي در صنعت گردشگری شود و يا در بحث هتلداری ورود پیدا کند، بلکه می‌خواهد بسترها را برای هتل‌سازی و هتلداری مهیا کند؛ شهرداری اصفهان تلاش مي‌كند بسترهاي رشد فعالان در اين زمينه فراهم شود و صنایع دستی رونق پيدا كند، زيرا با رونق گردشگي شهرداري نيز از آن منتفع خواهد شد.