پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 14262
منتشر شده در چهارشنبه, 09 مهر 1399 10:10
تعداد دیدگاه: 0

بررسی‌های فعالان حوزه توریسم نشان می‌دهد یکی از مباحث مهم برای رونق بازار گردشگری ایران «لغو روادید» است. در واقع این امر می‌تواند ورود گردشگر به یک کشور را تسهیل کند و همین امر می‌تواند مشوقی برای توریست‌های خارجی که قصد سفر به ایران را دارند باشد. علاوه بر آن تقویت مراودات اقتصادی و ایجاد یک دیپلماسی قوی در بازار گردشگری میان کشورهایی که در حوزه توریسم با یکدیگر در ارتباط هستند نیز می‌تواند از دیگر محرکات جذب توریست به کشور و توسعه بازار گردشگری محسوب شوند.

آمارها نشان می‌دهد بازار گردشگری ایران در سال ۹۷ در حوزه گردشگر ورودی با افزایش ۵۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه بود که این امر نشان‌دهنده روند رشد این بازار در کشور بوده است. بنابراین متولیان بازار توریسم به ارزیابی مجدد مقاصد و ظرفیت بازار پرداخته و طرح «لغو روادید» برای برخی کشورهای دوست و توریست‌فرست را تعریف کردند. درحال‌حاضر که به علت شیوع ویروس کرونا با کاهش ورود گردشگر به کشور مواجه بوده‌ایم اجرایی کردن این طرح می‌تواند به جذب بیشتر توریست خارجی کمک کند. در همین راستا رضا جمیلی فعال گردشگری عنوان کرد: با توجه به رکودی که شیوع ویروس کرونا برای بازار گردشگری ایجاد کرده است. اگر مشکلات مربوط به روادید گردشگران ورودی تا حداکثر دو ماه آینده برطرف نشود، کسب‌وکارهای گردشگری که روی توریست ورودی کار می‌کنند از بین خواهند رفت. درحال‌حاضر که با شروع دوباره درخواست‌های سفر به ایران از سوی کشورهایی مانند عمان، قطر، کویت و امارات برای درمان و از کشورهای اروپایی برای سیاحت مواجه هستیم نیازمند تصمیم‌گیری سریع در این خصوص هستیم تا راه ورود را برای گردشگران خارجی تسهیل کنیم.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده از شرکت‌های مختلف گویا اختلاف‌نظرها و مشکلاتی میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت امورخارجه وجود دارد که برای برطرف کردن آن اقدام جدی صورت نگرفته است و تاکنون متولیان بازار گردشگری کشور تنها با وعده به فعالان بخش‌خصوصی آنها را در این حوزه حفظ کرده‌اند که همین امر موجب شده بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌های بخش‌خصوصی از بین برود.

هادی شجاری یکی دیگر از فعالان بازار گردشگری در این باره گفت: از سر گرفته شدن سفرهای بین‌قاره‌ای در دنیا، افزایش درخواست ویزا و تولید محتوای دوباره از سمت شرکت‌های گردشگری می‌تواند از نشانه‌های شروع دوباره سفر در جهان باشد. علاوه بر آن شروع برخی کمپین‌های پلت‌فرم‌ها که درسطح شهرها قابل دیدن است نیز می‌تواند بیانگر رونق گرفتن مجدد بازار گردشگری باشد. تعداد توریست‌هایی که به‌منظور انجام خدمات درمانی درخواست سفر به ایران را دارند درحال‌حاضر نسبت به دوران قبل از شیوع کرونا افزایش داشته است. اغلب این گردشگران به‌منظور درمان مشکلاتی همچون چشم‌، قلب، جراحی‌های زیبایی و طب سنتی تقاضای سفر به ایران را دارند. به‌طوری که در یک ماه گذشته هر کدام از شرکت‌های معتبر گردشگری سلامت حدودا ۱۰ بیمار از کشوری همچون عراق داشته‌اند.

وی عنوان کرد: تغییرات مجدد نرخ ارز موجب شده تا ایران برای توریست‌های خارجی ارزان‌تر از قبل شود و همین امر باعث قرارگیری ایران در مقاصد انتخابی گردشگران سلامت شده است. اما یکی از مشکلات مهم در این خصوص بلاتکلیفی روادید است به‌طوری‌که توریست‌های اروپایی نمی‌دانند آیا می‌توانند به ایران سفر کنند یا خیر؟

مجید حسینی‌نژاد رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران به «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: وزارت امورخارجه باید برای تسهیل ویزای توریست‌های ورودی هرچه زودتر تصمیم‌گیری کند، زیرا دیگر بخش‌خصوصی حاضر در بازار گردشگری ایران بیشتر از این نمی‌تواند در رکود فعلی باقی بماند. شکی نیست کسی که در این شرایط قصد سفر بین‌المللی دارد آن‌هم از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپا که توریست‌های مرفه محسوب می‌شوند استانداردهای سلامت و کرونا را به شکل حداکثری رعایت می‌کند. شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی هم که درحال جذب این توریست‌ها هستند از نخبه‌های اکوسیستم استارت‌آپی و فضای گردشگری هستند و ملاحظات داخلی در زمینه پروتکل‌ها را حتما رعایت خواهند کرد.

وی گفت: وزارت گردشگری به‌ویژه پژوهشگاه میراث فرهنگی که وظیفه ارتباط با استارت‌آپ‌ها را دارد باید تحرک بیشتری داشته باشد. زیرا با رویه‌های فعلی تا چند ماه دیگر اگر کرونا از بین هم برود مطمئنا دیگر اثری از گردشگر نخواهید دید. اگر فعالان استارت‌آپی و مستعد این صنعت از گردشگری خارج شوند دیگر به این فضا بازنخواهند گشت.

امین کریمی یکی از فعالان بازار توریسم درخصوص صدور روادید توریست‌های ورودی عنوان کرد: درحال‌حاضر به علت شیوع ویروس کرونا دو کشور چین و هند که از مهم‌ترین مقاصد گردشگری آسیا هستند به شدت آسیب دیده‌اند درحالی‌که وضعیت ایران از این نظر در شرایط فعلی بسیار بهتر از کشورهای گردشگرپذیر دیگر است. اگر دقت کنید درحال‌حاضر هیچ آماری از وضعیت ترکیه در رسانه‌ها وجود ندارد و این کشور به شدت درحال تبلیغات برای جذب توریست است اما متاسفانه در ایران دست به خودتحریمی زده‌‌ایم و درها را روی خود بسته‌ایم تا توریست وارد نشود.

عرفان صالحی یکی از فعالان در حوزه ورودی توریسم عنوان کرد: خیلی دردناک است که در چنین شرایطی یک استارت‌آپ گردشگری از سوی گردشگران خارجی درخواست ورود به ایران را داشته باشد اما به علت عدم صدور ویزا و تعطیلی زیرساخت‌های گردشگری همچون پروازهای بین‌المللی، محدودیت‌های مجوز برای تورها، برنامه‌های گردشگری و... نتواند درآمدی کسب کرده و توریست وارد کشور کند. بدترین شرایط، شرایطی است که کسی در آن تصمیم نگیرد. ما درحال‌حاضر در این شرایط به سر می‌بریم. شرایطی که مسوولان دولتی همه چیز را گردن کرونا می‌اندازند تا از زیر بار مسوولیت‌های خود شانه خالی کنند.

سجاد محسنی یکی از فعالان استارت‌آپ گردشگری تاکید کرد: درحال‌حاضر فعالان گردشگری باید روی یک یا دو موضوع خاص مثل ویزا تمرکز کنند و آن را با جدیت از دولت مطالبه کنند. دولت درحال از دست دادن فرصت احیای بازار گردشگری کشور است و با این وضعیت به مرگ گردشگری ایران نزدیک می‌شویم. در واقع نباید منتظر از بین رفتن کرونا بمانیم، زیرا کرونا تا سال‌ها خواهد بود اما گردشگری توان و طاقت ماندگاری در آن سطح را ندارد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید