این برنامه در سال 2001 آغاز شد که پس از 9 سال و انتخاب 32 شهر کوچک همراه با دهکده‌هایشان در سال 2010 بهبود یافته و مجددا اصل برنامه، احیا شد. دولت نیز در این مدت منابعی را برای حمایت از اقتصاد محلی افزوده است و با اختصاص بودجه به هر شهر، علاوه بر حفظ سنت‌ها و جشنواره‌های هر شهر و روستا به بهبود زیرساخت‌ها، ارائه محصولات و تجربه‌های خود پرداخته است. در سال 2012 در مجموع 83 شهر و روستا در 31 ایالت به گروه دهکده‌های جادویی پیوستند که درحال‌حاضر حدود 120 دهکده به عضویت طرح درآمدند. این برنامه منجر به ایجاد اعتماد به‌نفس و شناخت بیشتر شهروندان محلی از خود و استراتژی متنوع‌سازی برای فرهنگ و سنت‌های مکزیک شد. ترویج این برنامه فرصت بیشتری را برای شهروندان فراهم کرده است تا از طریق گردشگری امرار معاش کنند و این امر نه تنها به اقتصاد دهکده، بلکه کل مناطق کشور کمک قابل‌توجهی کرده است. درآمدهای حاصل از ورود گردشگران منجر به تحرک در توسعه مشاغل شده که در شهرهایی که بیشترین نیاز اقتصادی را دارند بسیار حائز اهمیت است. دهکده‌هایی که تنها 5هزار نفر جمعیت دارد در آخرهفته‌ها بیش از 20‌هزار بازدیدکننده دارد. اگرچه در سال 2018 به‌دلیل عدم حمایت دولت این برنامه لغو شد اما در سال 2019 مجددا از سر گرفته شد.

برنامه دهکده‌های جادویی با 7 هدف اساسی شکل گرفته است که براساس آن این طرح به دنبال ایجاد یک مقصد جدید و متنوع گردشگری در داخل کشور برای مناطقی با ویژگی‌های مهم تاریخی و فرهنگی است. تنوع در گردشگری کشور، ایجاد و ترویج صنعت‌گری و حمایت از جشنواره‌های سنتی، حفاظت از سنت‌های محلی، فرهنگ، آداب و رسوم قومی و غذاهای منحصر به‌فرد، ایجاد محصولات توریسم همچون ماجراجویی، اکوتوریسم، ورزشی، رویدادها، غذاهای محلی و ماهی‌گیری از دیگر اهداف این برنامه به‌شمار می‌آید. همچنین این برنامه منجر به تحکیم و تقویت جاذبه‌های گردشگری این شهرهای کوچک می‌شود که گزینه‌های جدید و متفاوتی را برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده گردشگران ملی و بین‌المللی نشان می‌دهد که نتیجه این امر ایجاد شغل و کاهش فقر و شناخت نیروی کار محلی از ثروت‌های فرهنگی و تاریخی خود است.

برای انتخاب مقاصد جدید شاخص‌هایی نیز تعریف شده است که براساس آن برای واجدشرایط شدن این برنامه‌ شهرها باید حداقل 5 هزار نفر جمعیت داشته باشند و حدود 300 کیلومتر یا معادل 3 ساعت سفر زمینی از یک شهر بزرگ با بازار مناسب فاصله داشته باشد. همچنین این دهکده‌ها باید دارای ویژگی خاصی باشد تا مورد توجه قرار گیرد. شهرداری‌ها با همکاری مقامات ایالتی باید شرایط درخواست برای پیوستن به این برنامه و ارزیابی پتانسیل‌های خود را به‌وجود آورند. همچنین یک کمیته متشکل از نمایندگانی از شهروندان دهکده‌های جادویی ایجاد شده که به تدوین قوانین و توافق‌نامه‌هایی جهت دستیابی به توسعه گردشگری، رشد اقتصادی محلی، مدیریت بر عملکرد فعالان گردشگری، سرمایه‌گذاری و ایجاد جذابیت‌هایی برای جذب گردشگر بپردازند.

مکزیک بیش از ۲۵۰۰ شهرداری دارد که سالانه صدها نفر اقدام به پیوستن به این طرح می‌کنند که تنها تعداد محدودی انتخاب می‌شوند. این برنامه توانسته برای ساکنان محلی مزایای بسیاری همچون ایجاد اشتغال و رفاه اقتصادی فراهم کند. اگرچه برخی دولت‌ها درصدد حذف این برنامه بودند، اما به‌دلیل شهروندمحور بودن و تمرکز بر توانمندسازی جوامع همچنان ادامه یافت. براساس آمارهای جهانی برنامه دهکده‌های جادویی بر ارزش اقتصادی مکزیک افزوده و برای جوامع خود ایجاد اشتغال کرده است. این برنامه درحال‌حاضر در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده و به‌عنوان الگویی موفق و معتبر در جامعه جهانی مطرح است.