پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 17247
منتشر شده در یکشنبه, 21 شهریور 1400 08:20
تعداد دیدگاه: 0
مسیر اعلام واقعیت توریسم به متولی توریسم قطع است؟

 باوجود آنکه نزدیک به بیست روز از آغاز به کار وزیر جدید به عنوان متولی گردشگری می‌گذرد اما مسیر اعلام واقعیت توریسم به متولی گردشگری از طریق جامعه کارشناسی قطع است.   

عزت الله ضرغامی، وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از عهده‌دار شدن پست وزارت طی گفت‌وگوها و نشست‌های خود با فعالان گردشگری نشان داد که مشکل و ایراد اصلی بازار گردشگری ایران را به درستی تشخیص داده است اما روش‌های اصلی حل این مسائل نادیده گرفته شده است.گروه گردشگری «دنیای اقتصاد» که طی دو سال گذشته با بررسی دقیق وضعیت بازار گردشگری ایران و همچنین الگوهای جهانی نجات این بازار از رکود کرونایی، به ارائه راه‌حل‌های کاربردی و اثرگذار برآمده و به‌شدت نگران آینده رو به نابودی صنعت گردشگری ایران است از همان ابتدای آغاز به‌کار وزیر جدید از روابط عمومی وزارتخانه درخواست ملاقات با ضرغامی را داشته تا ضمن گفت‌وگو درباره شرایط اضطراری بازار گردشگری و سناریوی‌های پیش رو، از طریق همفکری برای نجات بازار گردشگری مسیر اصلی حل مشکل عملیاتی شود. یک دیدگاه کاملا اشتباهی نسبت به رسانه در بین برخی مسوولان وجود دارد که تنها وظیفه آنها را اطلاع‌رسانی از عملکرد تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها می‌دانند، این امر منجر به نادیده گرفته شدن جامعه کارشناسی در بین دیدگاه، نظرات و تحلیل‌های علمی و دقیق شده است.

رسانه به عنوان یک نیروی قدرتمند و اثرگذار می‌تواند در کنار بخش دولتی و خصوصی قرار گیرد، به‌ویژه در زمان حاضر که در این دوران بحرانی، بازار گردشگری در آستانه فروپاشی قرار دارد. نادیده گرفتن آن در واقع، نادیده گرفتن بخش اثرگذار جامعه است.

صنعت گردشگری ایران که اکنون در بدترین وضعیت ممکن خود در طول تاریخ قرار دارد و طی سالیان با مسائل و مشکلات بسیاری مواجه شده و همه‌گیری کرونا که ضربه پایانی را بر این صنعت نوپا و منعطف و در عین حال ضعیف وارد کرده است، هشداری مهم برای تمامی فعالان در این عرصه چه در بخش دولتی و در قالب متولی گردشگری و چه در بخش خصوصی متشکل از شرکت‌های بزرگ و کوچک و جوامع محلی بوده است که تا پیش از سقوط کامل این صنعت آن را نجات داده و در مسیر بازیابی و بهبود قرار گیرد. «دنیای اقتصاد» که در دو سال اخیر به‌ویژه پس از بحران‌های اخیر نهایت تلاش خود را برای آگاهی بخشی، اطلاع‌رسانی و در بسیاری از موارد ارائه راهکار جهت ارتباط بخشی بخش خصوصی و دولتی و عبور از بحران کرده و در تمام لحظات و جریانات گذشته، حال و آینده‌ای که بازار گردشگری با آن مواجه است در جهت ارتقای این صنعت تلاش کرده و در کنار تمامی فعالان این عرصه مانده است.

«دنیای اقتصاد» در این راستا از تمامی ظرفیت‌های ممکن چه بررسی تجربه‌ها و عملکردهای دیگر کشورها و چه گفت‌وگو با فعالان گردشگری داخلی استفاده کرده و در نهایت واقع‌گرایی سعی در معرفی صنعت گردشگری به عنوان قطب مهم درآمدزایی و رشد و توسعه اقتصادی ایران کرده است و همیشه با نگاهی موشکافانه و همه‌جانبه‌نگر به نقد مفید و عادلانه و دقیق پرداخته و در بسیاری از موارد به ارائه راهکارهای کاربردی بر اساس الگوهای مطرح جهانی پرداخته است. در این حوزه دنیای اقتصاد پس از همه‌گیری کرونا در سه حوزه گردشگری داخلی همانند سایر کشورها، تغییر سبک سفرها به بوم‌گردی، ناکافی بودن تعطیلات و نظرات کارشناسی با توجه به الگوهای جهانی برای افزایش تعطیلات آخر هفته نسخه‌های کارشناسانه مهمی ارائه کرده و برنامه‌های کاربردی برای بازگشت بازار گردشگری مطرح کرده است.

این موضوع مهم را باید در نظر داشت که: رسانه یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین وسیله ارتباط جمعی در سیاست‌گذاری‌های کلان کشورها محسوب می‌شود که در طول تاریخ توانسته نقش مهم و موثری در جریانات مهم جهانی ایفا کند. در بسیاری از موارد باتوجه به نگاهی عمیق و دقیق و بی‌طرفانه به امور توانسته مهم‌ترین راهکارهای کاربردی را ارائه دهد و در مواقعی که سیاستگذاران اعتبار و اعتمادی نزد عموم نداشتند، رسانه عامل وصل و اعتمادسازی بین حکومت و مردم بوده است. از این رو متولی جدید گردشگری برای نجات صنعت گردشگری ایران و پیش از فروپاشی باید از نظرات تمامی کارشناسان در این حوزه بهره بگیرد و در مسیر اعلام واقعیت توریسم قرار گیرد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید