معیارها و اتفاق‌هایی که اینجا در ایران رخ می‌دهد با هیچ‌ جای دیگری در دنیا همخوانی ندارد. اینروزها اتفاق‌های عجیب و غریب تنها مختص حوزه سیاستگذاری و  تحریم  نیست، بلکه شرایط بازار و حوزه گردشگری هم تفاوت‌های اساسی با سازوکار حاکم بر دیگر کشورهای جهان دارد. اردیبهشت فصل گردشگری و خرده بازار اصفهان که حالا با خروش زاینده رود باید خونی تازه در رگ خشکیده خود احساس کند گرفتار دست اندازهای عجیب و غریبی است. ظرفیت تمامی هتل ها، مسافرخانه ها و اقامتگاه های بوم گردی استان کاملا تکمیل شده و امکان رزرو جا حتی از طریق ثبت نام های اینترنتی برای گردشگران وجود ندارد. مسئله ای که یک بار دیگر اهمیت کمبود مقدمات پذیرایی از گردشگران در اصفهان و ضرورت ایجاد زیرساخت های لازم برای این مهم را به مسئولان این شهر یادآوری می کند.

در هفته ای که گذشت، پانزدهمین نمایشگاه بین ‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته روز پنجشنبه درمحل برگزاری نمایشگاه های استان اصفهان گشایش یافت تا ویترین نمایش توانمندی‌های بیش از 70 شرکت داخلی و خارجی را در 6 هزار مترمربع فضای بسته نمایشگاهی و 500 مترمربع فضای باز این مجموعه باشد. هرچند سایه تحریم های بین الملی بر سر این نمایشگاه سنگینی می کرد و جای خالی شرکت های بین المللی در ؛

استمرار تابستانی

زاینده رود صحت ندارد

در روزهای اخیر خبری مبنی بر استمرار جریان آب در زاینده رود تا پایان تابستان امسال شنیده شد که معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان را به توضیح در این خصوص واداشت تا بگوید طبق آخرین جلسه شورای هماهنگی حوضه زاینده‌رود برنامه جریان زاینده‌رود تا 20 خردادماه است و هنوز جلسه‌ای برای تداوم جریان آب تا پایان تابستان برگزار نشده است.

او از کاهش 40 درصدی حجم سد زاینده‌رود نسبت به متوسط درازمدت خبر داد و میزان بارش‌ها را 2166 میلیمتر دانست که نسبت به متوسط درازمدت 61 درصد افزایش داشته است. او شرایط تامین آب شرب در تابستان را بحرانی ندانست و درباره برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه زاینده‌رود تا پایان تابستان 98، جاری خواهد ماند، اظهار کرد: طبق آخرین جلسه شورای هماهنگی حوضه زاینده‌رود برنامه جریان زاینده‌رود تا 20 خردادماه است و برای هرگونه تغییر در این زمان، الزاماً تصمیم‌گیرنده این شورا در وزارت نیرو است. این در حالیست که نماینده مردم اصفهان در شورای عالی استان‌ ها با بیان این که شرایط زاینده رود علیرغم بارندگی ‌های اخیر مناسب نیست، بر تخصیص حق آبه کشاورزان اصفهانی تاکید کرد و گفت دولت نسبت به پرداخت خسارت‌های آنها اهتمام بیشتری داشته باشد.

کمک 12میلیارد تومانی

اصفهانی‌ها به سیل‌زدگان

اصفهانی ها که در کنترل و مدیریت مواقع بحرانی و دشوار سابقه درخشانی دارند و این را می شود از سابقه حضور درخشان آنها در هشت سال جنگ تحمیلی و پیشتازی شان در برپایی و فعالیت انجمن ها و موسسات خیریه دانست، برای کمک به سیل زدگان سیل اخیر هم که موجب بی خانمانی و ایجاد شرایط بحرانی برای جمعیت زیادی از هموطنانمان شد، پیشتاز بودند. در این راستا مدیرکل کمیته امداداصفهان از عزیمت دومین کاروان بزرگ کمک‌های ۱۲ میلیارد تومانی مردم اصفهان، متشکل از ۸ تریلر و کامیون به استان‌های سیل‌زده لرستان و خوزستان خبر داده و گفته این محموله شامل کانکس، مواد غذایی، آب‌معدنی، لوازم منزل، فرش، موکت و اقلام بهداشتی بود که با هشت دستگاه تریلر و کامیون عازم مناطق هدف شد.

او با اشاره به روش انتقال کمک‌های مردم به سیل زدگان هم گفت کمک‌های نقدی به‌ حساب متمرکز کمیته امداد کشور واریز و از آنجا به مناطق سیل‌ زده اختصاص می ‌یابد و کمک ‌های کالایی نیز با تجمیع در مرکز استان و پس از دسته بندی به مناطق هدف ارسال می‌شود.

امتیاز ویژه

صندوق ضمانت صادرات

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران از آمادگی این صندوق برای افزایش سطح پوشش خدمات تا سقف یک میلیارد دلار در سال جاری برای صادرکنندگان اصفهانی خبر داد و گفت: یکی از مهمترین استراتژی‌های وزارت صمت توسعه صادرات به کشورهای همسایه است و در سال گذشته سهم ایران از این بازار بسیار ناچیز و تنها 2.5 درصد بود. افروز بهرامی با معرفی خدمات حمایتی این صندوق برای صادرکنندگان، سهم استان اصفهان در سال گذشته از صادرات ۴۴ میلیارد دلاری کشور تنها 2.66 میلیارد دلار دانست و گفت که اصفهان رتبه ششم صادرات در کشور را داراست. او با بیان اینکه صادرکنندگان و فعالان اقتصادی این استان طی 10سال گذشته تنها ۲۲۱ میلیون دلار از خدمات پوشش بیمه ای صندوق ضمانت صادرات استفاده کرده اند و در این مدت صندوق خسارت ۳۸ میلیون دلار به صادرکنندگان پرداخته است، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر تنها ۳۹ صادرکننده استان با صندوق تعامل دارند. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان هم در همین راستا گفته صنایع استان در سال های گذشته از ظرفیت های خالی بسیاری برخوردار بودند و اگر بازارهای مناسبی ایجاد و تامین مالی درستی برای این صنایع انجام می شد، شاهد استفاده حداکثری از ظرفیت های تولیدی این واحدها و در نتیجه افزایش اشتغال و ارتقاء سطح معیشت شهروندان در استان بودیم. او با بیان اینکه مقرر شده که این بانک ها دست کم بر مبنای نسبت ملی 82 درصد، نسبت به پرداخت تسهیلات در این استان تامین مالی کند، افزود: تامین مالی صنایع و بخش های تولیدی در شرایط تحریم سخت تر و تجارت مستقیم با طرف های تجاری شناسنامه دار محدودتر است، بنابراین هیچ راهی جز توجه به صادرات غیر نفتی و حمایت از صادرکنندگان نداریم.

پمپ بنزین های شلوغ

مسئله گرانی بنزین دیگر رویدادی بود که در هفته اخیر سرتاسر کشور را تحت تاثیر قرار داد و اگرچه بارها از سوی مسئولان تذکیب شد، اما همچون موراد مشابهی که شیوع نگرانی در جامعه موجب بروز رفتارهای اینچنین می شود، بسیاری از مردم را به صف های شلوغ پمپ بنزین ها کشاند. خبر گرانی بنزین که از افزایش قیمت آن تا سقف 2500 تومان خبر می داد باعث شد تا برخی از نمایندگان مجلس هم به گران شدن بنزین واکنش نشان داده و آن را فشار مضاعفی بر دوش مردم در بحبوحه گرانی های اخیر بدانند. مجموعه این واکنش ها موجب شد تا نرخ بنزین تا کنون تغییری نکرده و با افزایش قیمت روبرو نشود.