نوسان. درحال حاضر واردات کاغذ دیواری از کدام کشورها به ایران صورت می گیرد؟ و بیشترین حجم این واردات مربوط به کدام کشور است؟

درحال حاضر بیشترین حجم واردات کاغذ دیواری از کشور چین است. البته سابق براین، از کشورهای اروپایی نیز واردات انجام می شد. اما اکنون به دلیل افزایش قیمت یورو و سخت گیری های گمرکی و مشکلات ثبت سفارش، واردات این محصول از اروپا بسیار کم شده و نزدیک به صفر رسیده است. همان مقدار اندک نیز از کشورهای آلمان و بلژیک و ایتالیا وارد می شود که با توجه به قیمت تمام شده بالایی که دارد، تنها یک قشر خاص توان خرید آن را دارند. از این رو 99 درصد واردات کاغذ دیواری از کشور چین است که قیمت مناسبی دارد. واردات 1 درصد و شاید کمتر از آن نیز، از چند کشور مذکور اروپایی صورت می گیرد.

نوسان. به تفاوت قیمت میان کاغذ دیواری چینی و اروپایی اشاره کردید؛ اگر بخواهیم یک میانگین قیمتی از هرکدام این محصولات دهیم به چه شکل است؟

قیمتها در این زمینه متغیر و متفاوت است؛ اما به طور کل می توان گفت قیمت کاغذ اروپایی از رولی 300 هزارتومان به بالا آغاز می شود تا بالای یک میلیون نیز می رسد. درحالی که کاغذ دیواری چینی از زیر 100 هزارتومان به بالا آغاز می شود.

 

نوسان. با وجود این تفاوت قیمت، آیا میان کیفیت نیز تفاوتی وجود دارد؟ به بیان دیگر آیا کاغذ دیواری ساخت چین کیفیت نمونه مشابه اروپایی این محصول را دارد؟

در پاسخ به این پرسش شما باید بگویم، در بازار، کاغذ دیواری های چینی، در انواع مدل ها و کیفیت ها می توان خریداری کرد و بی شک این اجناس، در بعضی مدل ها می تواند با کاغذهای اروپایی از نظر کیفیت رقابت کنند؛ هرچند که قیمت پایین تر از محصولات اروپایی، مزیت این کاغذها محسوب می شود و جدای از آن درمورد کاغذ دیواری چینی حق انتخاب بیشتری نیز وجود دارد. چون هرآنچه را که بخواهید برایتان تولید می کنند؛ حتی اگربخواهید با مواد اولیه اروپایی و طرحهای اروپایی نیز از شما سفارش می گیرند و برایتان با قیمت مناسب تری از کاغذ دیواری های اروپایی تولید می کنند.

ازسوی دیگر، باید اشاره کنم، بسیاری از تولید کنندگان اروپایی تنها برندشان اروپایی است؛ درحالی که کارخانه آنها در چین است و تنها کار طراحی را در اروپا انجام می دهند. این کاغذهای به نام کشور اروپایی و با قیمت بالا در دنیا عرضه می شود.

نوسان: به افزایش قیمتها و سختگیریهای گمرکی اشاره کردید؛ با این وجود آیا نسبت به سالهای گذشته مصرف کاغذ دیواری تغییر داشته؟

بله، بدون شک! با توجه به اینکه کاغذ دیواری جزو مایحتاج اصلی مردم نیست و رکود اقتصادی موجود از میزان خرید آن کاسته شده است. اما با این وجود همچنان بازار خود را دارد و از آن استقبال می شود.

نوسان: یکی دیگر از محصولاتی که مشابه کاغذ دیواری است و به نظر می رسد از ان استقبال گسترده ای صورت گرفته "پوستر دیواری" است؛ تاجایی که در نمایشگاه امسال نیز بسیاری از غرفه ها این محصول را عرضه کردند؛ در مورد این محصول و دلایل استقبال از آن هم توضیح می دهید؟

همان طور که اشاره کردید، پوستر دیواری یکی از محصولاتی است که به تازگی با استقبال خوبی در بازار ایران روبرو شده است و محصول نسبتا جدیدی است که روزبه روز  بیشتر شناخته می شود و از آن استقبال بیشتری هم می شود.

باید اشاره کنم این محصول توسط دستگاههای خارجی در ایران تولید می گیرد. پیش تر حتی کاغذ خام آن از اروپا و خارج وارد می شد؛ اما اکنون کاغد خام نیز درایران تولید می شود و مشتری ها حق انتخاب بیشتری دارند و  خریداران می توانند از محصول خارجی و ایرانی سفارش دهند. مشتری به راحتی می تواند طرحی را که می خواهد به تولید کننده دهد  و پوسترش را تحویل بگیرد.

اما تفاوت آن با کاغذ دیواری اینجاست که کاغذ دیواری در خانه مصرف بیشتری دارد. زیرا پوستر برای یک دیوار خاص که در معرض دید است نصب می شود؛ در حالی که کاغذ دیواری برای تمام دیوارها قابلیت استفاده دارد. البته در بیشتر موارد، از ترکیب این دو استفاده می شود.