سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل برگزار خواهد شد.

وی با صحبت از تاثیرات فرهنگی جشنواره فیلم کودک و نوجوان در پیشرفت و توسعه فرهنگی اصفهان، از تربیت نیروی انسانی توانمند و ارزشمندی همچون نسلی از خبرنگاران، عکاسان، تولیدکنندگان آثار هنری و سینماگران که همراه با  این جشنواره رشد کردند و تربیت شدند، ابراز خرسندی کرد.

تابش، صنعت سینما را زنجیر به هم پیوسته ای نامید که بخشی از آن در اصفهان است و افزود: اینکه اصفهان چگونه می تواند به یک شهر خلاق سینمایی تبدیل شود را به شهردار اصفهان ارائه کردیم. اگر هم افزایی بین نیروهای فرهنگی در شهر تاریخی اصفهان تقویت شود، شاهد فعالیت های هنری، تولید، آموزش نیروهای خلاق و بهره برداری موزه جشنواره باشیم. وی تعاملات بین‌المللی خوب اصفهان با شهرهای خواهرخوانده را بعنوان پتانسیلی در ارتقای فعالیت های سینمایی و هنری عنوان کرد.

دبیر جشنواره با اشاره به محدودیت‌های کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی گفت: بخش های برخط و انلاین جشنواره حتی بعد از بازگشایی سینماها به بخش های انضمامی جشنواره تبدیل خواهند شد و همه بچه ها می توانند به برنامه های جشنواره دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در تلاشیم با حفظ امید و نشاط  در جامعه در شرایط تلخ و شکننده فعلی با مردم همراه باشیم، گفت: در ۲ سال گذشته فیلم‌های جذابی برای کودکان و نوجوانان ساخته شده است که از هنرمندان این عرصه تشکر می کنم.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ادامه از ارسال ۵۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره در دو بخش ملی و بین‌المللی خبر داد که در بخش ملی از ۴۳۸ اثر، ۳۹۲ اثر با مقررات جشنواره منطبق بود و در بخش مسابقه مورد بررسی قرارگرفت.

وی خاطرنشان کرد: در بخش وب سری ۱۲ اثر،  پویانمایی کوتاه ۱۲۰ اثر، فیلم کوتاه داستانی ۲۱۵ اثر و  فیلم بلند ایرانی ۴۵ اثر برای ورود به بخش مسابقه بررسی شد و از این تعداد ۱۰ اثر در بخش وب سری، ۱۶ اثر در بخش ویژه کرونا روایت، ۱۵ اثر پویانمایی کوتاه، ۱۷ اثر فیلم کوتاه ایرانی و ۱۸ اثر فیلم بلند به بخش مسابقه راه یافتند.

علیرضا تابش به فیلم‌های بلند سینمایی برای اکران در جشنواره اشاره کرد و گفت: فیلم‌های سینمایی «بلوط» ، «بام بالا»، «برزنگی، «پسران دریا»، «ترانه‌های پدرانه»، «داستان‌های هزار و یک روز»،  «زندگی و زندگی»، «شهر گربه‌ها»، «لیپار»، «یدو»، «پسرم رسول»، «تیام»، «داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بناسان، غول چراغ جادو»، « اشکنه»، «بر لبه پرتگاه»، « پسران دریا»، «خبرنگار»، « راز قلعه»، «سوییپر» و « یکی بود، یکی نبود»  در تهران و اصفهان و همزمان در استان‌های متقاضی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی اکران می شوند.

وی از مهین جواهریان، گلاره عباسی، بهروز شعیبی، سهیل موفق، حامد جعفری، رضا درستکار و بهرام دهقانیان بعنوان داوران بخش ملی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نام برد و گفت: چهار داور از کشورهای شیلی، سوئد، فرانسه و آلمان بخش بین‌الملل فیلم‌های کودکان و نوجوانان را داوری می کنند.

تابش با بیان اینکه جشنواره سی و چهارم بصورت ترکیبی برگزار می‌شود، افزود: پلتفرم های هاشور، تیوا و فیلیمو جشنواره را به صورت مجازی پوشش می دهند و دانش آموزان می‌توانند آثار سینمایی را برخط تماشا کنند. همچنین، همه برنامه‌های برخط جشنواره به خصوص افتتاحیه و اختتامیه را تیوا پوشش می دهد و پلتفرم هاشور علاوه بر فیلم‌ها، کتابخانه و نشست‌ها را هم پوشش می‌دهد. البته، فیلیمو تنها اکران فیلم ها را به صورت آنلاین نمایش خواهد داد.

وی ابراز امیدواری کرد که بچه‌های حاشیه شهر اصفهان از برنامه‌های جشنواره بی‌نصیب نمانند و گفت: امید است امسال با همت شهرداری اصفهان، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان کودکان محروم و حاشیه‌ای شهر اصفهان باشیم.

دبیر سی چهارمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان اظهار کرد: سینما ساحل و مجموعه سینمایی سیتی سنتر میزبان این دوره از جشنواره خواهند بود. همچنین، در جشنواره سی و چهارم حدود ۴۵۰ عنوان فیلم در کتابخانه ویدئویی بارگذاری می‌کنیم که با کاربری تعریف شده، خارجی‌ها آثار مدنظر خود را در کتابخانه انتخاب کنند.

وی با اشاره به برگزاری  کارگاه‌های بخش بین‌الملل و ملی گفت: سه کارگاه با مدرسان بین‌المللی و سه کارگاه ملی داریم. همچنین، در بخش بین‌الملل ۱۰ فیلم خارجی و دو فیلم ایرانی یدو و پسران دریا را داریم که در کنار ۱۰ اثر دیگر رقابت خواهند کرد.

تابش افزود: ۱۳ عنوان اثر کوتاه بین‌الملل داریم که ۳ عنوان از ایران است و آثاری از کشورهای هند، اسپانیا، روسیه، لبنان، کرواسی، لوکزامبورگ، اسلوواکی، استونی، آلمان، روسیه، پرو، ترکیه، ایتالیا و ایسلند در جشنواره اکران می شوند.در جشنواره امسال  برای اکران فیلم ها ۲۳ استان و ۲ منطقه آزاد اروند و ارس اعلام آمادگی کرده‌اند که آثار در این مناطق نمایش داده شود.

وی از فریال بهزاد بعنوان  سینماگر با تجربه نام برد که داور ایرانی  بخش سیفژ خواهد بود و افزود: در راستای تفاهم‌نامه یونیسف با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوران یونیسف هم در جشنواره حضور دارند و جایزه به آثار ایرانی اختصاص خواهند داد.

علیرضا تابش در ادامه از برگزاری نکوداشت منصور نورپور مدیر فقید سینما قدس اصفهان در مراسم افتتاحیه و در اختتامیه هم نکوداشت فرشته طائرپور و محمد ابوالحسنی بعنوان شخصیت های فقید سینمای کودک و نوجوان که بر اثر کرونا امسال از بین ما رفتند، خبر داد.

خبرنگار: فرزانه افسرطه