رئیس جشنواره ملی خبر ایران با رویکرد پرونده خبری در آیین رونمایی از پوستر این جشنواره که با حضور اساتید و دست اندرکاران این رویداد ملی و اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: موضوعات خبری و سوژه ها با ارزیابی به نتیجه می رسد.

به گزارش اقتصاد بازار، دکترسید محمد موسوی افزود: هدف ما از برپایی جشنواره، رویکرد تقریباً موضوع محور و هدف دار است برای مثال در بخش‌های فنی سبک خبر مورد توجه ویژه است، سبک‌هرم وارونه سبکی قدیمی است که منجر به ریزش مخاطب شده است.

این استاد دانشگاه  ادامه داد: بسیاری از مخاطبان در سبک های خبری شاید بیشتر سبک‌ شنی را دوست داشته باشند و در سبک‌ مصاحبه خبری سبک‌ ها بیشتر یکنواخت شده اما نگاه ما براساس ذائقه مردم نگاهی حاشیه ای است.

دکتر موسوی با اشاره به اینکه در حوزه رسانه گفتمان سازی مورد توجه است، اظهار کرد: برای مثال پس از انقلاب اسلامی خدمات زیادی در کشور انجام شده اما بعضا همه آنها مورد نیاز مردم نبوده است و اگر رسانه ها در این خصوص بررسی کافی داشتند شاید این اتفاقات نمی افتاد پس سبک و فرمت پرداختن به موضوعات باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جشنواره ملی خبر ایران با بیان اینکه بحث خبر در منطقه ایران یک بحث کهن است گفت: ویژگی مردم خاورمیانه در بحث خبر  و رسانه ویژگی خاصی است که از روی نگاهی که به شعرا و شاعران گذشته داریم پی می بریم که به موضوع خبر و اطلاع رسانی دقت نظر شده است.

وی با بیان اینکه در تحلیل محتوایی اخبار در ایران و به خصوص اصفهان یک ‌ویژگی خاصی وجود دارد افزود: این جشنواره ملی با رویکرد پرونده خبری دارای سه هدف ایجاد رقابت استاندارد، گسترش مطالبه گری و تقویت ارزش و اهمیت خبرنگاران حرفه ای است.

موسوی ادامه داد: در این جشنواره پرونده خبری در خصوص مشکلات  در حوزه های مختلف و نیازهای مردم در قالب طنز، یادداشت، گزارش، مقالات و مصاحبه ها مورد بررسی قرار می گیرد تا یک پرونده کامل و به حل مشکل نزدیک شود.

رئیس جشنواره ملی خبر ایران با اشاره به اینکه داوران این جشنواره اعضای هیئت علمی هستند گفت: سبک ‌نگارش اخبار و نگاه راهبردی در این جشنواره دارای امتیاز است و امتیاز ویژه جشنواره برای آثاری است که مشکلات جامعه را برطرف می کنند.

وی در خصوص بخش دوم جشنواره که خبر خوب هست نیز عنوان کرد: خبر، داستانی از مسائل و چالش های خبری است که به عنوان خبر خوب در همه حوزه ها نوشته می شود که باید در جامعه امید بخش باشد.

موسوی تاکید کرد: اخبار خوب به عنوان اخبار توسعه شامل اخباری در حوزه عمران و شهرسازی، گردشگری و هنری است و اخباری است که در زمینه اخبار پیچیده شفاف سازی می کند.

وی با بیان اینکه موضوعات جشنواره باید با شعار سال یعنی پشتیبانی و‌مانع زدایی ها همخوانی داشته باشد گفت: شعار سال صرفاً بحث اقتصادی نیست بلکه در همه ابعاد مختلف باید پشتیبانی شود.

موسوی با بیان اینکه در این جشنواره حقوق شهروندی یکی از مطالبات مهم است که باید به آن پرداخته شود افزود: گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، سبک زندگی و جمعیت و محیط زیست و کشاورزی از موضوعاتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دکتر فائزه تقی پور یکی دیگر از سخنرانان مراسم رونمایی پوستر جشنواره ملی خبر ایران با رویکرد پرونده خبری گفت:  با توجه به تغییرات  شبکه های اجتماعی و فضای مجازی خبر طی چند سال گذشته تغییر کرده است.

دبیرکل سومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران ادامه داد: در حال حاضر شبکه های اجتماعی و توسعه روزنامه نگاری شهروندی پیشرفت کرده، دریافت اصل موضوع پدیده ای پیچیده نیست و آنچه اهمیت دارد این است  که مخاطب از منبع موثقی بفهمد و بداند چرا و چگونه این اتفاق افتاده است.

تقی پور ادامه داد: در پرونده خبری به دنبال این هستیم که روابط عمومی و رسانه ها یک‌ موضوع را پیگیری کنند تا پاسخ های خبری دریافت شود و در بحث خبر با شهروند و کاربری سر و کار داریم  که سه نقش مخاطب رسانه، شهروند و شهرهای واقعی و مجازی به عنوان شهروند مجازی و واقعی را برعهده دارند.

مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با تاکید بر اینکه امروزه با یک خبر کوتاه به نتیجه نمی رسیم و نیازهای خبری در جامعه تغییر کرده است گفت: به دنبال این هستیم که خبرها و تولید محتواها کدام است تا نیازسنجی شود.

رئیس هیات علمی سومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران با اشاره به اینکه امروزه رویکردها و اصول نگارش نیز در خبر اهمیت دارد تصریح کرد: هم اکنون قواعد و سبک روزنامه نگاری تغییر کرده و برای مثال سبک دایره از سبک هرم وارونه بهتر جواب می دهد.

این روزنامه نگار و استاد دانشگاه ادامه داد: امروزه مخاطبان بیشتر به دنبال حاشیه خبر و جنبه جذاب خبر  هستند و باید همگام با فضای مجازی بتوانیم در این فضا حکمرانی اطلاعاتی و ارتباطاتی ایجاد کنیم.

رئیس شورای سیاست گذاری سومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران در حاشیه رونمایی از نخستین جشنواره ملی خبر اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ اولین کنفرانس ملی را به صورت خودجوش در اصفهان شروع کردیم و تاکنون دو دوره از این جشنواره به صورت ملی برگزار شده است.

دکتر عباس زمانی، با اشاره به اینکه این دوره به همت دپارتمان ارتباطات و اطلاعات اصفهان و تعامل با موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو برگزار می شود، افزود: در دوره دوم این جشنواره روابط عمومی خلاق و ثبت ایده های خلاق روابط عمومی را داشتیم که به صورت ملی برگزار  شد.

زمانی با تاکید بر اینکه روابط عمومی و رسانه دو بال پرواز ارتباطات و توسعه هستند، گفت: هدف از برگزاری جشنواره این است که پرونده خبری که به نتیجه رسیده و خبرهای خوب مورد بررسی داوران قرار گیرد.

مدیرگروه علوم ارتباطات موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو ادامه داد: هدف کلی از برگزاری این رویداد در سطح استان اصفهان و کشور این است که اصحاب و متخصصان ارتباطات و کسانی که علاقه به ایجاد حرکت و تغییر اجتماعی دارند شناسایی و هم افزایی شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هیچ بودجه دولتی تا این لحظه در اختیار کنفرانس قرار نگرفته است، بیان کرد: تلاش ما این است که این رویداد به صورت خودجوش و با استفاده از نیروهای متخصص و توانمند و امکانات موجود برگزار شود.

زمانی با بیان اینکه این اولین کنفرانس است که با مجوز آی اس سی و خودجوش در حوزه علوم ارتباطات استان اصفهان برگزار می شود، اضافه کرد: علاقه مندان به شرکت در بخش های مختلف کنفرانس و جشنواره های جنبی به ویژه بخش پژوهشی تا پایان دی ماه سال جاری فرصت دارند آثار و مقالات ارزنده خود را به این کنفرانس ارسال کننند.

نایب رئیس دپارتمان ارتباطات و اطلاعات اصفهان در خصوص جشنواره ایده های خلاق روابط عمومی نیز تصریح کرد: از دیگر برنامه های این کنفرانس، برگزاری دومین جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی است که به زودی رونمایی می شود.

این پژوهشگر علوم ارتباطات در پایان ابراز امیدواری کرد تا با همکاری نمایندگان کنفرانس در سایر استانها و دیگر علاقه مندان و همکاران کنفرانس در استان اصفهان و کشور، شاهد برگزاری یک رویداد ماندگار و موثر در این حوزه باشیم.