نشست خبری نمایشگاه بین المللی متالوژی، فولاد و ریخته گری ماشین آلات و صنایع وابسته با استقبال و حضور بیش از 33 خبرنگار و عکاس از رسانه های استانی و کشوری برگزار شد؛ نشستی که باعث بهت و حیرت اهالی خبر و رسانه های استان از سطح برگزاری آن بود؛ نشست خبری نمایشگاه فولاد؛ در اصفهان، قطب آهن و فولاد کشور بدون حضور حتی یک نفر از بزرگان فولادی برگزار شد. هیچ مقام مسئولی از اتاق بازرگانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، انجمن آهن و فولاد ایران، خانه صنعت و بسیاری از تشکل های صنعتی و انجمن های همگن استان حضور نداشتند؛ حتی مدیرعامل نمایشگاه اصفهان نیز در این نشست غایب و جای خود را به مدیران پایین تر سپرده بود! اما چرا نمایشگاه فولاد در پایتخت فولاد ایران مورد اقبال قرار نمی گیرد؟ آیا بزرگان فولاد، رسانه های اصفهانی را در قامت رویارویی با خود نمی بینند؟ آیا نمایشگاه اصفهان نتوانسته است پتانسیل وجایگاه خود در میزبانی از برگزاری چنین رویدادی را نشان دهد؟ و در نهایت آیا این امر به برند بین المللی نمایشگاه اصفهان آسیب نخواهد زد؟

کارشناسان و فعالان صنعتی، اصفهان را که تولیدکننده 70 درصد فولاد و 65 درصد صنایع ریخته گری است، قطب تولید این صنایع در کشور می دانند و به همین دلیل معتقدند نصف جهان با چنین پتانسیلی باید در حوزه های نمایشگاهی ورود پیدا کند.
به اعتقاد محمود بندرچی مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن، برگزارکننده نمایشگاه های بین المللی در ایران و کشورهای خارجی، "همان طور که کرمان دارای معادن فراوان است و باید برگزارکننده نمایشگاهی تخصصی با چنین عنوانی باشد، جا دارد در شرایطی که اصفهان قطب تولید فولاد و ریخته گری کشور را یدک می کشد، میزبان نمایشگاه تخصصی و شرکت کنندگان این حوزه از سراسر کشور باشد. در این راستا قرار است مرداد ماه امسال دهمین دوره نمایشگاه بین المللی متالوژی، فولاد و ریخته گری ماشین آلات و صنایع وابسته در اصفهان برگزار شود."
نکته قابل توجه اینکه نخستین هدف برپایی این نمایشگاه در اصفهان، بومی سازی صنایع ریخته‌گری و متالوژی است تا با دعوت از صنعتگران، بخشی از بازار را در اختیار بگیرند. به گفته بندرچی، مجری برگزارکننده دهمین نمایشگاه فولاد و ریخته گری، "اصفهان محل عرصه و تولید صنایع ریخته گری ایران به عنوان صنعتی مادر و پایه است و با توجه به اینکه صنایعی چون ریل، سیمان، خودرو و ... به این صنعت وابسته اند، یکی از مزیت های استان اصفهان در این بخش است". او بر بومی سازی صنایع یاد شده در ایران، تاکید دارد و می گوید: بخش هایی همچون هسا، فولاد مبارکه، هفت تیر و ذوب آهن و ... می تواند با حضور در این نمایشگاه و دایر کردن غرفه های خود، محصولات تولیدی شان را به نمایش بگذارند. به طور قطع حضور هفت درصدی مشارکت کنندگان خارجی از کشورهای هند، ترکیه، چین و آلمان در این نمایشگاه می تواند پتانسیل های اصفهان و حتی کشور را در شرایط رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی، در حوزه فولاد و ریخته گری به منصفه ظهور برساند.
اما نکته ای که متاسفانه مشهود است گویا فعالان این عرصه که حتی بومی اصفهانند در سالی که از سوی مقام معظم رهبری "سال حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری شده، برای حضور در این نمایشگاه و حتی برنامه ریزی های آن استقبال چندانی از خود نشان نداده اند و گویا هنوز نگاه خاص برپایی اینگونه نمایشگاه ها در پایتخت، در میان فعالان این عرصه در اصفهان به چشم نمی خورد.

از من سوال فولادی نپرسید!!
در نشست هم اندیشی دهمین نمایشگاه بین المللی متالوژی فولاد ریخته گری ماشین آلات و صنایع وابسته که چهارشنبه هفته گذشته در اصفهان برگزار شد، با وجودی که شرکت نمایشگاه های اصفهان عنوان کرده بود که فعالان صنعت فولاد استان و اتاق بازرگانی و سازمان صمت در آن حضور دارند و در حالیکه خبرنگاران سوالات بسیاری داشتند، محمود بندرچی با صراحت اعلام کرد که "از من سوالی در مورد فولاد و صنایع وابسته و آمار و ارقام این بخش نپرسید؛ اما در حوزه نمایشگاهی هرچه دلتان می خواهد سوال کنید؛ فقط از همین سر در می آورم! " این امر با واکنش خبرنگاران حاضر در جلسه مواجه شد و در پاسخ به آنها در خصوص اینکه چرا هیچ یک از بزرگان فولاد بخش های دولتی و خصوصی، نمایندگان اتاق بازرگانی، نمایندگان سازمان صنعت معدن و تجارت، انجمن ها و گروه های فعال این حوزه در این هم اندیشی حضور ندارند، گفت: "شاید نحوه دعوت ما از نمایندگان این بخش ها درست نبوده است، البته هدف ما نیز نشست خبری نبود و قصد داشتیم در این جلسه، هم اندیشی و تعاملی بین فعالان عرصه خبر و مسئولان ایجاد شود که اینگونه نشد؛ بی تردید اگر وزن و جایگاه نمایشگاهی ما بالا نباشد، آسیب بیشتری نیز خواهیم دید".
صادقیان، مدیر روابط عمومی شرکت نمایشگاه اصفهان نیز با بیان اینکه نمی دانم چرا توفیقی حاصل نمی کنیم، تاکید کرد: " نمایشگاه اصفهان از بسیاری از شخصیت های مطرح کشور دعوت می کند. این کار را برای نمایشگاه صنعت سنگ نیز انجام دادیم، اما توفیقی حاصل نشد". او گفت که ما برای همه دوستان دعوتنامه زدیم؛ احتمال دارد یا نامه را بد زده ایم و یا پیگیری خوبی نداشته ایم و یا به هر دلیل دیگری مهمانان، خود تمایل به حضور در این جلسات ندارند.

شرکت نمایشگاهها؛ نیازمند تغییر سیاست
در شرایطی کنونی که اقتصاد کشور وارد عرصه دیگری از تحریم ها می شود؛ برپایی چنین نمایشگاه هایی و تشویق فعالان صنعت در حوزه دولتی و به ویژه بخش خصوصی می تواند مسیری را پیش پای صنایع مختلف از جمله فولاد و ریخته گری بگذارد؛ چرا که تحریم های تازه به طور قطع بر تولید و صادرات این بخش تاثیری منفی خواهد گذاشت، بنابراین آنها باید در پی یافتن بازارهای جدید داخلی و خارجی باشند. در این فضا تغییر ذهنیت صنایع مختلف و فعالان صنعتی برای حضور در نمایشگاه ضروری به نظر می رسد؛ چرا که در جریان و یا پس از برگزاری نمایشگاه های داخلی، غالباً قراردادهای مهم تجاری و همچنین قراردادهای همکاری اقتصادی به امضا می رسد که در مقیاس وسیعی بر همکاری های بازرگانی و اقتصادی کشورها، تاثیر مثبتی ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر سرمایه گذاری های مشترکی که در طول برگزاری نمایشگاه های بین المللی توسط مشارکت کنندگان صورت می گیرد، آغازی برای تشکیل واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ در داخل کشور خواهد بود و بدیهی است این امر، موجب اشتغال بیشتر و درآمد افزون تر برای تولید و اقتصاد خواهد شد.
به نظر می رسد سیاست شرکت نمایشگاه های اصفهان برای جذب مشارکت کنندگان و بزرگان بخش های مختلف صنعت حتی پیش از برپایی نمایشگاه ها نیازمند تغییر است؛ چرا که امروز نسخه درمان صنعت کشور تنها در یدک کشیدن نام یک نمایشگاه نیست؛ باید سیاستی در پس برپایی نمایشگاه های تخصصی نهفته باشد و با آسیب شناسی نمایشگاه ها در دوره های قبل دلیل عدم حضور بزرگان صنعت و یا مشارکت کنندگان را شناسایی کرد. باید دید چرا فولاد مبارکه به عنوان تولیدکننده 50 درصد فولاد کشور و یا دیگر کارخانه و شرکتهای بزرگ فولادی مانند فولادتکنیک، پرشیا فلز، شهرک فولاد و انجمن های همگن، برای حضور در نشست های هم اندیشی پیش از برپایی این نمایشگاه، رغبتی از خود نشان نمی دهد؟

منبع: نوسان