• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: چهارشنبه 11 تیر 1404, 6 محرم 1447, Wednesday 2 July 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
براي همه يا خواص؟
لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید
برگرد به آفریقای جنوبی
انجمن دانش‌بنیان اصفهان؛ موتور محرکه‌ نوآوری و توسعه
تداوم اقتدار شبکه‌ی تعاون در خدمت‌رسانی به مردم؛ از دوران دفاع مقدس تا امروز
صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه
حراست بندر از اقتصاد
بازارها روی دور تند
نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!
براي همه يا خواص؟
آيين‌نامه اجرايي واردات خودرو ابلاغ شد
براي همه يا خواص؟
اقتصاد در تله نااطمینانی
آثار آتش‌بس شکننده بر اقتصاد ایران بررسی شد؛
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
بازار سهام پس‌از بازگشایی یکسره قرمزپوش شد؛
ترکش به بورس
تورم در مرز ۴۰درصد
تغییرات «بهای سبد مصرف خانوار» در خردادماه را بررسی می‌کند؛
تورم در مرز ۴۰درصد
آتش‌بس در بازارها
واكاوي نوسانات طلا، نفت و رمزارزها در ايران و جهان
آتش‌بس در بازارها
تنفس مصنوعي دولت
نبض كند كسب و كارها در بحبوحه جنگ؛
تنفس مصنوعي دولت

پیشنهاد سردبیر

برگرد به آفریقای جنوبی
برگرد به آفریقای جنوبی
همراه اول
براي همه يا خواص؟
آيين‌نامه اجرايي واردات خودرو ابلاغ شد
براي همه يا خواص؟
اقتصاد در تله نااطمینانی
آثار آتش‌بس شکننده بر اقتصاد ایران بررسی شد؛
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
بازار سهام پس‌از بازگشایی یکسره قرمزپوش شد؛
ترکش به بورس
تورم در مرز ۴۰درصد
تغییرات «بهای سبد مصرف خانوار» در خردادماه را بررسی می‌کند؛
تورم در مرز ۴۰درصد
آتش‌بس در بازارها
واكاوي نوسانات طلا، نفت و رمزارزها در ايران و جهان
آتش‌بس در بازارها
تنفس مصنوعي دولت
نبض كند كسب و كارها در بحبوحه جنگ؛
تنفس مصنوعي دولت

اخبار ویژه

براي همه يا خواص؟
براي همه يا خواص؟
اقتصاد در تله نااطمینانی
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
ترکش به بورس
ترکش جنگ به بورس
ترکش جنگ به بورس
تورم در مرز ۴۰درصد
تورم در مرز ۴۰درصد
افزایش ۵۳ درصدی واردات کالاهای اساسی
افزایش ۵۳ درصدی واردات کالاهای اساسی
آتش‌بس در بازارها
آتش‌بس در بازارها
رصد اقدامات حمایتی
رصد اقدامات حمایتی
تنفس مصنوعي دولت
تنفس مصنوعي دولت
چتری برای نجات تاریخ
چتری برای نجات تاریخ
سرپناه دوباره
سرپناه دوباره
كندي اينترنت در سايه جنگ
كندي اينترنت در سايه جنگ
تهاجم مغول‌وار
تهاجم مغول‌وار
خبر خروج ایران از NPT صحت ندارد
خبر خروج ایران از NPT صحت ندارد
دیپلماسی تعطیل‌بردار نیست
دیپلماسی تعطیل‌بردار نیست
از شیکاگو تا باب‌همایون
از شیکاگو تا باب‌همایون
برگ برنده ايران
برگ برنده ايران
کمبودی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد
کمبودی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد
وضعیت مالی سامان گستر در آینه آمار
وضعیت مالی سامان گستر در آینه آمار
رسوایی پولشویی ۵۳۰‌میلیون دلاری
رسوایی پولشویی ۵۳۰‌میلیون دلاری
پاسکاری قیمت در میدان خودرو
پاسکاری قیمت در میدان خودرو
معرفی سامانه خبرگزاری مزایدات خودرو
معرفی سامانه خبرگزاری مزایدات خودرو
پسران صدیقی در چنگ قانون
پسران صدیقی در چنگ قانون
ماموريت غيرممكن مدني‌زاده
ماموريت غيرممكن مدني‌زاده

اقتصاد کلان

بیشتر
اقتصاد در تله نااطمینانی
آثار آتش‌بس شکننده بر اقتصاد ایران بررسی شد؛
اقتصاد در تله نااطمینانی

اقتصاد ایران پس از آتش‌بس شکننده وارد مرحله‌ای از نااطمینانی مزمن شده که تهدیدی جدی برای...

اقتصاد ایران پس از ۱۲ روز
راهبرد سه‌وجهی ایران
از شیکاگو تا باب‌همایون
ماموریت سیاستگذار در وضعیت جنگی
سازه پنهان تحریم
ماشه دركمين؟
برنامه‌ مدنی‌زاده برای تصدی وزارت اقتصاد چیست؟
بانک‌های ایران، دور از جهان
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
برگرد به آفریقای جنوبی
با بالا گرفتن درگیری‏ها، ترامپ خطاب به ماسک:
برگرد به آفریقای جنوبی

دونالد ترامپ، رئیس‏جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه پیشنهاد داد که وزارت بهره‌وری دولت (دوج) باید یارانه‌هایی را که تسلا، شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک دریافت کرده است، بررسی کند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود....

صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه
خاورمیانه جدید؛ از رویا تا واقعیت
ريزش شاخص‌ها از تل‌آويو تا دوحه
«تنگه هرمز» روی میز است
میلیاردرهای دمدمی‌مزاج
۷ غول بازار انرژی
قدرت‌‌ نمایی طالبان با آب
معماري ماليات در دنياي رمزارزها
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
تورم در مرز ۴۰درصد
تغییرات «بهای سبد مصرف خانوار» در خردادماه را بررسی می‌کند؛
تورم در مرز ۴۰درصد

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه در پایان خرداد باثبت نرخ ۳۹.۴درصد، به بیشترین سطح از آذرماه۱۴۰۲ رسیده است. نرخ تورم ماهانه در این‌ماه معادل ۳.۳درصد بوده که نسبت به ماه قبل افزایش...

تنفس مصنوعي دولت
کلید تامین کالاهای اساسی
کمبودی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد
واحد اکازیون، ویو ابدی، اجاره دلاری!
رویای برق یک میلیارد دلاری
۵۰‌ هزار درخواست و یک ساختار ناکار‌آمد
سمفونی گرانی
دولت بشنود
بیشتر

بازار

بیشتر
نیاز به آتش‌بس فوری در بورس! نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!

ازار سرمایه در سومین روز پس از جنگ ۱۲روزه با افت ۵۶ هزار واحدی و فشار فروش گسترده، نیازمند بازگشت اعتماد و ثبات فوری است.

ترکش به بورس
۳۰ همت نقدینگی ناقابل!
آتش‌بس در بازارها
موقعیت کدالی- جنگی!
روزهای سخت اقتصاد ایران
کوچ بورس‏‏‌بازان به پناهگاه‌های امن ریالی
بورس زير سايه بي‌ثباتي
چراغ سبز بیت کوین برای بازار کریپتو
بیشتر

گردشگری

بیشتر
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
ضرورت واکنش به ادعای پنهان‌سازی اورانیوم در محوطه‌های تاریخی:
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟

کارشناسان میراث فرهنگی به ادعای پنهان‌سازی اورانیوم در آثار تاریخی اصفهان واکنش نشان داده و خواستار حضور ناظران بین‌المللی شدند.

چتری برای نجات تاریخ
آسمان پير ايران
توریسم ایران در سایه رقبای منطقه‌ای
یک افتضاح کامل!؛ با پدیده بیرو چه باید بکنیم؟
سوال کلیدی در توریسم ۲۰۲۵
رتبه ‌بندی ایرلاین‌ها؛ رقابت یا رانت؟
یادگار آریایی‌ها پشت درهای بسته
پيشرفت يا پسرفت در ميان تالاب؟
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
براي همه يا خواص؟
آيين‌نامه اجرايي واردات خودرو ابلاغ شد
براي همه يا خواص؟

اول تير ماه بود كه بخشنامه سازمان توسعه تجارت ايران با موضوع آيين‌نامه اجرايي بند «ر» تبصره ۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ كل كشور (موضوع واردات انواع خودرو) توسط مديركل دفتر مقررات صادرات و...

حراست بندر از اقتصاد
چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
پاسکاری قیمت در میدان خودرو
ترديد چيني‌ها
خودكفايي با طعم شكر و موز
فردا تعرفه‌های اوراسیا صفر می‌شود
درآمد از رسوب کالا
كسر خسارت از درآمد مشمول ماليات
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 18332
منتشر شده در چهارشنبه, 15 دی 1400 08:34
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
«اکونومیست» راهکار زنده‌ماندن «ببر آسیا» را بررسی کرد

اقتصاد کره‌جنوبی در بزنگاه

توضیحات

المیرا میرابوالفتحی : بسیاری از کارشناسان، کره‌جنوبی را یک الگوی موفق برای توسعه صنعتی کشورها معرفی می‌کنند؛ اما این اقتصاد نیز در دنیای امروز با چالش صنایع بزرگ و آلاینده‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. اکونومیست در گزارشی تاکید می‌کند که ببر آسیا برای عبور از این چالش، چاره‌ای جز بازتعریف صنایع بزرگ خود ندارد و باید شرایط را برای حرکت به سمت اقتصاد سبز میسر کند.

 بیش از نیم‌قرن است که از کره‌جنوبی، به عنوان کشور توسعه‌یافته موفق یاد می‌شود. این در حالی است که صنایع بزرگ این کشور مانند کشتی‌سازی و خودرو‌سازی، جزو مصرف‌کننده‌های بزرگ‌ سوخت‌های فسیلی هستند و تهدید بزرگی برای تغییرات آب و هوایی به حساب می‌آیند؛ موضوعی که کره‌جنوبی را در دوراهی سختی قرار داده است. از یکسو پیوستن به توافق پاریس این کشور را ملزم به حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ می‌کند و از سوی دیگر حذف سوخت‌های فسیلی برای این کشور تبعاتی مانند تعطیلی مراکز صنعتی بزرگ و بیکاری گسترده را خواهد داشت. به نظر می‌رسد «ببر آسیا» برای نجات، راهی جز تن دادن به اقتصاد سبز نخواهد داشت. «اکونومیست» در مقاله‌ای تاکید دارد که کره‌جنوبی برای باقی ماندن در عرصه جهانی به دگردیسی در حوزه صنعت نیاز دارد؛ دگردیسی‌ای که از جنس اقتصاد سبز باشد.

  ساخت انقلاب سبز

«اگر خوب عمل کنیم، کشور نیز خوب عمل خواهد کرد. اگر کشور خوب باشد،  باعث می‌شود که  ما خوب عمل کنیم»؛ این متن روی دیوارهای کارخانه کشتی‌سازی سابق «هیوندای» در شهر گونسان واقع در ساحل غربی کره‌جنوبی نوشته شده که نقل‌قولی از چانگ جو-یانگ، موسس فقید شرکت خوشه‌ای (conglomerates) هیوندای (مجموعه‌ای از شرکت‌های کوچک تحت نظر یک شرکت مادر که در صنایع مختلف فعالیت دارند و سبب کاهش ریسک شرکت مادر می‌شوند) است که به طور موجز و مختصر استراتژی توسعه در کره‌جنوبی را نشان می‌دهد. درواقع، برابری قدرت تولیدی با منافع ملی، سرمایه‌گذاری دولت را به سمت صنایع سنگین هدایت کرد و همین امر موجب ثروتمند شدن کره‌جنوبی شد.

 

چهار سال پیش، کشتی‌سازی هیوندای و شرکت ماشین‌سازی GM در گونسان، به فاصله۱۰ماه از یکدیگر بسته شدند. این تعطیلی به از دست رفتن ده‌ها‌ هزار شغل منجر شد. به نظر می‌رسد در آینده تهدیدهایی از این دست بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر، با اینکه دولت کره‌جنوبی تضمین کرده تا سال ۲۰۵۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را از بین ببرد، غول‌های صنعت این کشور هیچ برنامه مشخصی ندارند. این در حالی است که نحوه انجام این کار نه‌تنها آینده صنایع کره‌جنوبی، بلکه آینده شهرهای صنعتی این کشور را نیز رقم می‌زند.

شهرهای ساحلی کره‌جنوبی یکی از نشانه‌های آشکار صنعتی شدن در کره‌جنوبی هستند. از دهه ۱۹۶۰ در کره‌جنوبی، بنادر متروکه ماهیگیری و تجاری به مراکز صنعتی بزرگ تبدیل شدند که مملو از کارخانه‌های کشتی‌سازی، خودروسازی و فولاد، پالایشگاه‌های نفت و پایانه‌های کانتینری هستند. در این کشور، صنعت ۳۷‌درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد؛ در حالی که متوسط این نرخ در کشورهای پیشرفته ۲۷‌درصد است. علاوه بر این، بیش از ۸۰‌درصد این تولیدات صادر می‌شود. تولید ناخالص داخلی سرانه در اولسان، مهم‌ترین شهر صنعتی کره‌جنوبی، ۷۵‌درصد بالاتر از میانگین ملی است. با پرسه زدن در موزه این شهر می‌توانید نمونه‌های صنعتی‌شدن آن را ببینید و از قصه‌ای که اولسان می‌خواهد از خودش تعریف کند، باخبر شوید. شین هیونگ سوک، مدیر موزه تاکید دارد: «ما از تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر ۱۰۰دلار شروع کردیم و به اینجا رسیدیم.»

با پیوستن کره‌جنوبی به سایر کشورهای جهان برای تلاش در جهت مهار تغییرات اقلیمی، قاعدتا مراکز صنایع سنگین آن از محرک‌های رشد به مراکز بدهکار تبدیل خواهند شد. تکیه آنها بر سوخت‌های فسیلی اولین دلیل قرار گرفتن کره‌جنوبی در جایگاه هفتمین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است. رئیس‌جمهور مون جای‌این، قول داده که تا سال ۲۰۳۰، انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۴۰‌درصد سال ۲۰۱۸ کاهش دهد و کره‌جنوبی تا سال ۲۰۵۰ بدون کربن خواهد بود. این هدف در آگوست سال ۲۰۲۱ در قانون آورده شد. گروه‌های زیست‌محیطی به این نکته اشاره دارند که اهداف رئیس‌جمهور مون، هنوز برای انجام تعهدات کره‌جنوبی ذیل توافق پاریس کافی نیست. دولت کره‌جنوبی نیز اعتراف می‌کند که در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از دیگر کشورهای ثروتمند عقب مانده است. این در حالی است که قوانین و مقررات جدید برای رسیدن به کره‌جنوبی بدون کربن، باعث نگرانی صاحبان صنعت شده است. آنها نسبت به کاهش تولید و از دست دادن مشاغل در مقیاس بزرگ هشدار می‌دهند؛ مگر اینکه به کسب‌وکارها زمان و حمایت بیشتری برای رسیدن به اهداف داده شود.

پارک سنگ-این‌‌‌، اقتصاددانی که در دانشگاه ملی سئول روی موضوع شرکت‌های خوشه‌ای در کره‌جنوبی تمرکز دارد، معتقد است: حرکت به سمت اقتصاد بدون کربن، اگر به طور جدی پیگیری شود، بزرگ‌ترین چالش برای فعالان تولیدکننده از زمان‌گذار از صنایع سبک به سمت صنایع سنگین در دهه ۱۹۷۰ خواهد بود. این واقعیت که کره‌جنوبی خیلی دیر وارد عرصه بازی شده است، کار را سخت‌تر می‌کند؛ زیرا اکنون در مدت کوتاه‌تر باید اصلاحات بزرگی اتفاق بیفتد.

اگر دولت بخواهد به هدفش برسد، صنایع تولید کربن فشرده مجبور خواهند بود انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را در سه‌دهه آینده تا ۸۰‌درصد کاهش دهند (کربنی که هنوز منتشر می‌شود، باید در تاسیسات در حال توسعه، جمع‌آوری و ذخیره شود). صنعت‌‌‌زدایی و حرکت به سمت خدمات کم‌‌‌مصرف انرژی، یکی از راه‌‌‌های دستیابی به این هدف خواهد بود. اما با توجه به اهمیت تولید برای اقتصاد، عواقب آن برای کارگران و مراکز صنعتی که در آنجا زندگی می‌کنند، ویرانگر است و به نظر می‌رسد تنها راه جایگزین، تغییر صنعت است. کنگ سانگ-جین، محقق توسعه صنعتی دانشگاه سئول کره‌جنوبی معتقد است: «ما نمی‌خواهیم نقش این صنایع را در روند رشد اقتصادی از دست بدهیم، بنابراین تغییر آنها بسیار اهمیت دارد.»

  مسیر تغییر اقتصاد

تغییر و گذار چگونه خواهد بود؟ شرکت‌هایی که خودروهای بنزینی و دیزلی می‌سازند، مجبورند به سمت ساخت وسایل نقلیه دارای باتری و وسایل الکترونیکی حرکت کنند. کشتی‌سازی‌ها نیز باید وسایل نقلیه‌ای تولید کنند که با سوخت‌های سبز کار کنند و صنایع پتروشیمی نیز باید تولید این سوخت‌ها را در برنامه کاری خود قرار دهند. کوره‌های فولادی باید با چیزی غیر از کک ساخته شده از زغال‌سنگ کار کنند. علاوه بر این، برق که در حال حاضر برای صنعت و خانوارها عمدتا در نیروگاه‌های زغال‌سنگ تولید می‌شود، باید از منابع تجدیدپذیر تامین شود.

مشابه تغییر از صنعت سبک به سنگین، تغییرات باید در شهرهای صنعتی مشاهده شود. در آینده دولت می‌خواهد شهرهایی مانند اولسان و گونسان را به مزارع بادی بزرگ غیر‌ساحلی وصل کرده و برای تولید برق در این شهرها از پنل‌های خورشیدی استفاده کند. هیدروژن سبز، انرژی کشتی‌‌‌های کانتینری نسل بعدی و کوره‌‌‌های فولادی با کربن خنثی را تامین می‌کند.

  خودت را دوباره تولید کن!

برنامه‌های اخیر دولت حاوی محرک‌هایی است که شرکت‌ها را به سمت این تغییر بزرگ تشویق می‌کند. البته فقدان آمادگی لازم نشان می‌دهد که راه رسیدن به کره بدون کربن پر از دست‌انداز است و صنایع در برابر شوک‌ها آسیب‌پذیر هستند. کره برای رسیدن به انقلاب سبز مشکلاتی دارد که ابعاد مختلف اقتصادی، توسعه‌ای و حتی سیاسی را در بر می‌گیرد. به عنوان مثال، هیچ تضمینی وجود ندارد که تعهدات زیست‌محیطی داده‌شده در این دولت، در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی نیز باقی بماند. یکی از دلایل آن، این است که تغییرات آب‌وهوایی موضوع جدی کمپین‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری این کشور نیست و رئیس‌جمهور آینده ممکن است نیازی به تحت فشار قرار دادن شرکت‌های خوشه‌های برای رسیدن به اهداف زیست‌محیطی قبلی احساس نکند. این به آن معناست که بسیاری از مراکز صنعتی کره‌جنوبی سرنوشتی شبیه گونسان خواهند داشت؛ زیرا سرمایه‌گذاری در بازده فناوری‌های سبز در کشورهای دیگر و تولید بیشتر گازهای گلخانه‌ای باعث منسوخ شدن برخی از صنایع کره‌جنوبی خواهد شد. از سوی دیگر به‌رغم اینکه هزاران نفر گونسان را ترک کرده‌اند؛ اما تلاش‌های دولت برای هدایت کارگران بیکار این شهر به سمت مشاغل جدید نیز به کندی انجام می‌شود. در محل بندر استعماری قدیمی، جایی که مقامات شهری مجموعه‌ای از پروژه‌های بازآفرینی شهری را راه‌اندازی کرده‌اند، بازدیدکنندگان یک موزه بزرگ که شبیه کشتی است، می‌‌‌توانند تجربه تجارت برنج در دهه ۱۹۳۰ را بازسازی کنند. اگر اقتصاد سبز کره‌جنوبی به‌سرعت حرکت کند، موزه شهر اولسان در ساحل مقابل، به‌زودی حال و هوای متروکه‌ای پیدا خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

بازارها روی دور تند
بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
آزمون بورسی مدنی‌زاده

یادداشت

لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید
جنگ مستقیم ایران و اسرائیل جنگ مستقیم ایران و اسرائیل
تعرفه ها شمشیر دولبه تعرفه ها شمشیر دولبه
آیا زمان خداحافظی با GDP فرا رسیده؟ آیا زمان خداحافظی با GDP فرا رسیده؟

گفتگو

خاورميانه در نقطه جوش
خاورميانه در نقطه جوش
تهاجم مغول‌وار
تهاجم مغول‌وار
تحصيلِ حاصل قبل از توافق
تحصيلِ حاصل قبل از توافق

اقتصاد فرهنگ

ترکش جنگ به بورس
ترکش جنگ به بورس
دلجویی دولت از خانواده «الهه»
دلجویی دولت از خانواده «الهه»
«سووشون» تازه ترين قرباني مميزي
«سووشون» تازه ترين قرباني مميزي

گزارش خبری

«خودرو» در سایه جنگ
«خودرو» در سایه جنگ
۲۵ دستورکار برای اقتصاد جنگی
۲۵ دستورکار برای اقتصاد جنگی
سرپناه دوباره
سرپناه دوباره

رادیو نوسان

بیشتر
گامی به‌سوی آتش‏‏‏‏‌بس
گامی به‌سوی آتش‏‏‏‏‌بس
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

ريزش شاخص‌ها از تل‌آويو تا دوحه
ترديد چيني‌ها
ماشه دركمين؟
خاورميانه در نقطه جوش
آسمان پير ايران
ماموريت غيرممكن مدني‌زاده
بانک‌های ایران، دور از جهان
برگ برنده ايران
بورس زير سايه بي‌ثباتي
توریسم ایران در سایه رقبای منطقه‌ای
تعرفه ها شمشیر دولبه
برنامه‌ مدنی‌زاده برای تصدی وزارت اقتصاد چیست؟
چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
افشاگری همتی از پشت پرده استیضاح
میلیاردرهای دمدمی‌مزاج
پسران صدیقی در چنگ قانون
تهدید اقتصادی خشکسالی
معرفی سامانه خبرگزاری مزایدات خودرو
داستان غم‌انگیز رفاه
رویای برق یک میلیارد دلاری

آخرین اخبار

جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
براي همه يا خواص؟
لطفا «لاتاری» بورس را متوقف کنید
برگرد به آفریقای جنوبی
انجمن دانش‌بنیان اصفهان؛ موتور محرکه‌ نوآوری و توسعه
تداوم اقتدار شبکه‌ی تعاون در خدمت‌رسانی به مردم؛ از دوران دفاع مقدس تا امروز
صعود چین به جمع بزرگ‌ترین تاجران اسلحه
حراست بندر از اقتصاد
بازارها روی دور تند
نیاز به آتش‌بس فوری در بورس!
اقتصاد در تله نااطمینانی
ترکش به بورس
خاورمیانه جدید؛ از رویا تا واقعیت
ترکش جنگ به بورس
«خودرو» در سایه جنگ
تورم در مرز ۴۰درصد
چراغ سبز ترامپ به صادرات نفت نخواستن يا نتوانستن؟
۳۰ همت نقدینگی ناقابل!
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
۲۵ دستورکار برای اقتصاد جنگی
اقتصاد ایران پس از ۱۲ روز
افزایش ۵۳ درصدی واردات کالاهای اساسی
آتش‌بس در بازارها
رصد اقدامات حمایتی
موقعیت کدالی- جنگی!
آزمون بورسی مدنی‌زاده
تنفس مصنوعي دولت
خاورميانه در نقطه جوش
ريزش شاخص‌ها از تل‌آويو تا دوحه

تحلیل

بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
نبرد پولی بانک مرکزی
رشد ظرفیت انرژی خورشیدی
وعده‌های بزرگ، واقعیت‌های تلخ
داستان غم‌انگیز رفاه
تهدید اقتصادی خشکسالی
مقاومت نسخه‌نویسان سنتی در برابر فناوری‌
متهم بی‌برقی کیست؟
طومارمان درهم پیچیده می‌شود
بازی پانزی با اوراق دولتی
سقوط رشد در زمستان سال گذشته
فاصله کیلومتری اهرمی‌ها با دیگر صندوق‌ها
نجات مسكن از كانال بورس؟
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
مالیات بر دارایی‌؛ آری یا نه؟
ایران چگونه به مهد بازارهای عجیب‌وغریب تبدیل شد؟
سال رکود خودرو
شکاف آمار و واقعیت
وام‌های پوشالی مسکن در گردباد تورم
گزارشات کدال زیر ذره‌بین
روزهای سخت در انتظار «استارلینک»
ثبات يا نوسان؟
مرگ خاموش صنعت
سلطه دلار
تصویر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴
فرصت میلیارد دلاری «عراق روشن»
آغاز روزهای سخت تعیین مزد
چاي «دبش» محصول ارز چند نرخي است
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا