• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401, 16 شوال 1443, Wednesday 18 May 2022
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • استارتآپ
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
  • دکوراسیون داخلی

آخرین اخبار

تحقق اکوسیستم شهری با اجرای پروژه های بهبود پایداری و هوشمندسازی
اقدامات موثر بهزیستی استان در جهت تحکیم بنیان خانواده
اصلاحات پیش نیاز جراحی اقتصادی
تغییر کانون بورس‌بازان
موسوی لارگانی: واردات خودرو‬⁩ به نام مردم و به کام پولدار بی فایده است
آسیب‌پذیری اقتصاد ترکیه در برابر شوک‌های خارجی
عقب ماندگی نظام بانکی
یارانه‌ها؛ هیاهوی بسیار برای هیچ
رشد 4 هزار واحدی شاخص کل بورس در پایان معاملات + جدول
قیمت نان نباید یک ریال تغییر کنند
جراحی بزرگ
تکانه های شدید اقتصادی درراهند!؛
جراحی بزرگ
دوراهي يارانه و كوپن
چرا پرداخت يارانه معيشتي متوقف خواهد شد؟
دوراهي يارانه و كوپن
نقد وارد است
غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
نقد وارد است
دو متغير تورم‌زا در سال 1401
مركز پژوهش‌هاي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران اعلام كرد
دو متغير تورم‌زا در سال 1401
اقتصاد ایران به کوپن‌های دهه 60 برمی‌گردد؟
نوستالژی دردناک!
اقتصاد ایران به کوپن‌های دهه 60 برمی‌گردد؟
نرخ‌هایی فاقد اعتبار
آیا قیمت غذا در ایران واقعا ارزان‌تر از کشورهای همسایه است؟
نرخ‌هایی فاقد اعتبار

پیشنهاد سردبیر

یارانۀ کشاورزی در اقتصادهای آزاد
یارانۀ کشاورزی در اقتصادهای آزاد
فولادمبارکه
جراحی بزرگ
تکانه های شدید اقتصادی درراهند!؛
جراحی بزرگ
دوراهي يارانه و كوپن
چرا پرداخت يارانه معيشتي متوقف خواهد شد؟
دوراهي يارانه و كوپن
نقد وارد است
غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
نقد وارد است
دو متغير تورم‌زا در سال 1401
مركز پژوهش‌هاي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران اعلام كرد
دو متغير تورم‌زا در سال 1401
اقتصاد ایران به کوپن‌های دهه 60 برمی‌گردد؟
نوستالژی دردناک!
اقتصاد ایران به کوپن‌های دهه 60 برمی‌گردد؟
نرخ‌هایی فاقد اعتبار
آیا قیمت غذا در ایران واقعا ارزان‌تر از کشورهای همسایه است؟
نرخ‌هایی فاقد اعتبار

اخبار ویژه

 یارانه‌ها؛ هیاهوی بسیار برای هیچ
یارانه‌ها؛ هیاهوی بسیار برای هیچ
جراحی بزرگ
جراحی بزرگ
 پرداخت یارانه‌ها از «نقدی» به حالت «تخفیف درخرید کالا» تغییر می کند
پرداخت یارانه‌ها از «نقدی» به حالت «تخفیف درخرید کالا» تغییر می کند
دوراهي يارانه و كوپن
دوراهي يارانه و كوپن
زمان پایان واریز یارانه نقدی
زمان پایان واریز یارانه نقدی
نقد وارد است
نقد وارد است
لیست جدید دهک بندی به سازمان هدفمند سازی یارانه اعلام شد
لیست جدید دهک بندی به سازمان هدفمند سازی یارانه اعلام شد
دو متغير تورم‌زا در سال 1401
دو متغير تورم‌زا در سال 1401
اقتصاد ایران به کوپن‌های دهه 60 برمی‌گردد؟
اقتصاد ایران به کوپن‌های دهه 60 برمی‌گردد؟
برپایی نمایشگاه‌های رنگ و اصفهان پلاست با حضور 80 درصدی تولیدکنندگان
برپایی نمایشگاه‌های رنگ و اصفهان پلاست با حضور 80 درصدی تولیدکنندگان
نرخ‌هایی فاقد اعتبار
نرخ‌هایی فاقد اعتبار
دوگانگي در پرداخت يارانه جديد
دوگانگي در پرداخت يارانه جديد
یارانه 300 تا 400 هزار توماني
یارانه 300 تا 400 هزار توماني
نشان خودباوری بر صنعت فولاد
نشان خودباوری بر صنعت فولاد
 روزانه 250 گرم نان يارانه‌اي
روزانه 250 گرم نان يارانه‌اي
 کانال جدید قرعه‌کشی خودرو
کانال جدید قرعه‌کشی خودرو
انحصارطلبان در کمین بازار ماکارونی
انحصارطلبان در کمین بازار ماکارونی
رتبه اول قطر در بین کشورهاى حوزه خلیج فارس در شاخص آزادی مطبوعات در سال 2022
رتبه اول قطر در بین کشورهاى حوزه خلیج فارس در شاخص آزادی مطبوعات در سال 2022
ضرورت بازسازی ۵۰درصد ناوگان اتوبوسرانی
ضرورت بازسازی ۵۰درصد ناوگان اتوبوسرانی
افزایش پروازها بین ایران و قطر تا 400 پرواز
افزایش پروازها بین ایران و قطر تا 400 پرواز
تراژدي 10 ميليارد دلاري فرار سرمايه
تراژدي 10 ميليارد دلاري فرار سرمايه
پدیده کنسرت‌های رایگان در تهران
پدیده کنسرت‌های رایگان در تهران
کویر در کرخه
کویر در کرخه
کشاورزی به خط پایان رسید؟
کشاورزی به خط پایان رسید؟

اقتصاد کلان

بیشتر
عقب ماندگی نظام بانکی
مصائب عدم انطباق سیستم مالی ایران با استانداردهای بین‌المللی را تحلیل کرد
عقب ماندگی نظام بانکی

هر زمان که حرف از تحریم و روند مذاکرات می‌شود، تصمیم‌گیران عمده نگاه خود را معطوف به افزایش جریان...

انحراف مسیر تجارت به سمت قاچاق
چرخه باطل تورم
غلبه مذاكره بر بن‌بست
حراج تاریخ
عدالت کوپنی!
سردرگمي پس از حذف ارز ترجيحي
توصیه برجامی فرید زکریا
دلیل حذف رضایی از کمیسیون اقتصادی
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
 آسیب‌پذیری اقتصاد ترکیه  در برابر شوک‌های خارجی آسیب‌پذیری اقتصاد ترکیه در برابر شوک‌های خارجی

ایران و ترکیه در یک موقعیت ویژه سوق‌الجیشی و در اقتصاد پیوسته به هم در شریان‌های اقتصادی شوسه‌، آبی حتی هوایی قرار دارند. هم‌اکنون ترکیه و ایران در شرایط تورم افسارگیسخته بالاخص در حوزه کالاهای...

الگوی چینی در خط پایان
تعبير كابوس مسكو
پکن قرنطینه می‌شود؟
نفت ایران در تله روسی
نفس راحت اروپا با پیروزی مکرون
فرمول نجات روبل
پايان عصر نفت تزاري
... تکثیر می‌شوند!
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
قیمت نان نباید یک ریال تغییر کنند
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور:
قیمت نان نباید یک ریال تغییر کنند

معاون اول رئیس جمهور گفت: در حال حاضر بیش از نیاز مردم، روغن، مرغ و تخم مرغ پیش بینی شده و حتی کمتر از قیمت بازار مرغ و تخم مرغ عرضه می‌شود و علت آن فراوانی است. محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور صبح...

آرامش در بازار مرغ حتما خبر خوبی نیست
آرد و قصه قاچاق
تغذیه سالم در خطر
متولیان غذا در دیگ گره‌های اقتصادی
زنانی بدون اثر انگشت
رانتی برای نورچشمی‌ها
نان فعلا گران نمي‌شود
تداوم روند صعودي تورم
بیشتر

بازار

بیشتر
رشد 4 هزار واحدی شاخص کل بورس در پایان معاملات + جدول
26 اردیبهشت 1401؛
رشد 4 هزار واحدی شاخص کل بورس در پایان معاملات + جدول

روند حرکت بازار سرمایه امروز صعودی بود و همه شاخص‌های این بازار سبزپوش بودند.

تکرار رونق تورمی بورس؟
بورس در قله ۱۹ ماهه
تغییر جهت دلار با اخبار جدید
پرواز قيمت‌ها در بازار ارز
عامل ریزش بیت‌کوین
دو مسافر مهم برای دلار
عوامل ایست به رشد دلار
موتور روشن دلار ۴۲۰۰ ؟
بیشتر

گردشگری

بیشتر
ممانعت از ورود گردشگران به خانه معیرالممالک
وضعیت نامساعد اماکن تاریخی زیر نظر اوقاف در بافت تاریخی تهران را بررسی کرد
ممانعت از ورود گردشگران به خانه معیرالممالک

مسجد و مدرسه معیرالممالک از جمله بناهای تاریخی تهران هستند که مالکیت آنها در اختیار اوقاف است. آن‌طور که مردم محله تاریخی سنگلج به «جهان‌صنعت» گفته‌اند اوقاف در سال‌های اخیر این دو بنا را در اختیار...

کارت قرمز به توریسم روسیه
ترمز خرید خانه در ترکیه
منوی مطلوب رستوران‏‌گردها
بازگشت گردشگران ایرانی
مهمان جدید جاده ابریشم
سونامی مهاجرت هنرمندان
مهاجرت بی‌سابقه پزشکان
عاقبت تخریب محیط‌زیست
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
موسوی لارگانی: واردات خودرو‬⁩ به نام مردم و به کام پولدار بی فایده است موسوی لارگانی: واردات خودرو‬⁩ به نام مردم و به کام پولدار بی فایده است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که واردات خودرو‬⁩ به نام مردم و به کام پولدار بی فایده است و دستگاههای متولی باید به نحوی عمل کنند که اقشار متوسط وضعیف جامعه هم توان خرید داشته...

کاهش تعرفه واردات خودرو
اصفهان میزبان نمایشگاه‌های گل و گیاه و تسهیلات ازدواج می‌شود
سرمایه‌گذاری مشترک ایران و لهستان در تولید و صادرات فولاد
ورود خودروهاي وارداتي به بازار از شهريورماه
واردات خودرو آزاد شد
طلبکار گاز
واردات خودرو در ايستگاه آخر
ممنوعیت واردات آیفون تا پایان نیمه اول سال
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 18332
منتشر شده در چهارشنبه, 15 دی 1400 08:34
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
«اکونومیست» راهکار زنده‌ماندن «ببر آسیا» را بررسی کرد

اقتصاد کره‌جنوبی در بزنگاه

توضیحات

المیرا میرابوالفتحی : بسیاری از کارشناسان، کره‌جنوبی را یک الگوی موفق برای توسعه صنعتی کشورها معرفی می‌کنند؛ اما این اقتصاد نیز در دنیای امروز با چالش صنایع بزرگ و آلاینده‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. اکونومیست در گزارشی تاکید می‌کند که ببر آسیا برای عبور از این چالش، چاره‌ای جز بازتعریف صنایع بزرگ خود ندارد و باید شرایط را برای حرکت به سمت اقتصاد سبز میسر کند.

 بیش از نیم‌قرن است که از کره‌جنوبی، به عنوان کشور توسعه‌یافته موفق یاد می‌شود. این در حالی است که صنایع بزرگ این کشور مانند کشتی‌سازی و خودرو‌سازی، جزو مصرف‌کننده‌های بزرگ‌ سوخت‌های فسیلی هستند و تهدید بزرگی برای تغییرات آب و هوایی به حساب می‌آیند؛ موضوعی که کره‌جنوبی را در دوراهی سختی قرار داده است. از یکسو پیوستن به توافق پاریس این کشور را ملزم به حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ می‌کند و از سوی دیگر حذف سوخت‌های فسیلی برای این کشور تبعاتی مانند تعطیلی مراکز صنعتی بزرگ و بیکاری گسترده را خواهد داشت. به نظر می‌رسد «ببر آسیا» برای نجات، راهی جز تن دادن به اقتصاد سبز نخواهد داشت. «اکونومیست» در مقاله‌ای تاکید دارد که کره‌جنوبی برای باقی ماندن در عرصه جهانی به دگردیسی در حوزه صنعت نیاز دارد؛ دگردیسی‌ای که از جنس اقتصاد سبز باشد.

  ساخت انقلاب سبز

«اگر خوب عمل کنیم، کشور نیز خوب عمل خواهد کرد. اگر کشور خوب باشد،  باعث می‌شود که  ما خوب عمل کنیم»؛ این متن روی دیوارهای کارخانه کشتی‌سازی سابق «هیوندای» در شهر گونسان واقع در ساحل غربی کره‌جنوبی نوشته شده که نقل‌قولی از چانگ جو-یانگ، موسس فقید شرکت خوشه‌ای (conglomerates) هیوندای (مجموعه‌ای از شرکت‌های کوچک تحت نظر یک شرکت مادر که در صنایع مختلف فعالیت دارند و سبب کاهش ریسک شرکت مادر می‌شوند) است که به طور موجز و مختصر استراتژی توسعه در کره‌جنوبی را نشان می‌دهد. درواقع، برابری قدرت تولیدی با منافع ملی، سرمایه‌گذاری دولت را به سمت صنایع سنگین هدایت کرد و همین امر موجب ثروتمند شدن کره‌جنوبی شد.

 

چهار سال پیش، کشتی‌سازی هیوندای و شرکت ماشین‌سازی GM در گونسان، به فاصله۱۰ماه از یکدیگر بسته شدند. این تعطیلی به از دست رفتن ده‌ها‌ هزار شغل منجر شد. به نظر می‌رسد در آینده تهدیدهایی از این دست بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر، با اینکه دولت کره‌جنوبی تضمین کرده تا سال ۲۰۵۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را از بین ببرد، غول‌های صنعت این کشور هیچ برنامه مشخصی ندارند. این در حالی است که نحوه انجام این کار نه‌تنها آینده صنایع کره‌جنوبی، بلکه آینده شهرهای صنعتی این کشور را نیز رقم می‌زند.

شهرهای ساحلی کره‌جنوبی یکی از نشانه‌های آشکار صنعتی شدن در کره‌جنوبی هستند. از دهه ۱۹۶۰ در کره‌جنوبی، بنادر متروکه ماهیگیری و تجاری به مراکز صنعتی بزرگ تبدیل شدند که مملو از کارخانه‌های کشتی‌سازی، خودروسازی و فولاد، پالایشگاه‌های نفت و پایانه‌های کانتینری هستند. در این کشور، صنعت ۳۷‌درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد؛ در حالی که متوسط این نرخ در کشورهای پیشرفته ۲۷‌درصد است. علاوه بر این، بیش از ۸۰‌درصد این تولیدات صادر می‌شود. تولید ناخالص داخلی سرانه در اولسان، مهم‌ترین شهر صنعتی کره‌جنوبی، ۷۵‌درصد بالاتر از میانگین ملی است. با پرسه زدن در موزه این شهر می‌توانید نمونه‌های صنعتی‌شدن آن را ببینید و از قصه‌ای که اولسان می‌خواهد از خودش تعریف کند، باخبر شوید. شین هیونگ سوک، مدیر موزه تاکید دارد: «ما از تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر ۱۰۰دلار شروع کردیم و به اینجا رسیدیم.»

با پیوستن کره‌جنوبی به سایر کشورهای جهان برای تلاش در جهت مهار تغییرات اقلیمی، قاعدتا مراکز صنایع سنگین آن از محرک‌های رشد به مراکز بدهکار تبدیل خواهند شد. تکیه آنها بر سوخت‌های فسیلی اولین دلیل قرار گرفتن کره‌جنوبی در جایگاه هفتمین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است. رئیس‌جمهور مون جای‌این، قول داده که تا سال ۲۰۳۰، انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۴۰‌درصد سال ۲۰۱۸ کاهش دهد و کره‌جنوبی تا سال ۲۰۵۰ بدون کربن خواهد بود. این هدف در آگوست سال ۲۰۲۱ در قانون آورده شد. گروه‌های زیست‌محیطی به این نکته اشاره دارند که اهداف رئیس‌جمهور مون، هنوز برای انجام تعهدات کره‌جنوبی ذیل توافق پاریس کافی نیست. دولت کره‌جنوبی نیز اعتراف می‌کند که در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از دیگر کشورهای ثروتمند عقب مانده است. این در حالی است که قوانین و مقررات جدید برای رسیدن به کره‌جنوبی بدون کربن، باعث نگرانی صاحبان صنعت شده است. آنها نسبت به کاهش تولید و از دست دادن مشاغل در مقیاس بزرگ هشدار می‌دهند؛ مگر اینکه به کسب‌وکارها زمان و حمایت بیشتری برای رسیدن به اهداف داده شود.

پارک سنگ-این‌‌‌، اقتصاددانی که در دانشگاه ملی سئول روی موضوع شرکت‌های خوشه‌ای در کره‌جنوبی تمرکز دارد، معتقد است: حرکت به سمت اقتصاد بدون کربن، اگر به طور جدی پیگیری شود، بزرگ‌ترین چالش برای فعالان تولیدکننده از زمان‌گذار از صنایع سبک به سمت صنایع سنگین در دهه ۱۹۷۰ خواهد بود. این واقعیت که کره‌جنوبی خیلی دیر وارد عرصه بازی شده است، کار را سخت‌تر می‌کند؛ زیرا اکنون در مدت کوتاه‌تر باید اصلاحات بزرگی اتفاق بیفتد.

اگر دولت بخواهد به هدفش برسد، صنایع تولید کربن فشرده مجبور خواهند بود انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را در سه‌دهه آینده تا ۸۰‌درصد کاهش دهند (کربنی که هنوز منتشر می‌شود، باید در تاسیسات در حال توسعه، جمع‌آوری و ذخیره شود). صنعت‌‌‌زدایی و حرکت به سمت خدمات کم‌‌‌مصرف انرژی، یکی از راه‌‌‌های دستیابی به این هدف خواهد بود. اما با توجه به اهمیت تولید برای اقتصاد، عواقب آن برای کارگران و مراکز صنعتی که در آنجا زندگی می‌کنند، ویرانگر است و به نظر می‌رسد تنها راه جایگزین، تغییر صنعت است. کنگ سانگ-جین، محقق توسعه صنعتی دانشگاه سئول کره‌جنوبی معتقد است: «ما نمی‌خواهیم نقش این صنایع را در روند رشد اقتصادی از دست بدهیم، بنابراین تغییر آنها بسیار اهمیت دارد.»

  مسیر تغییر اقتصاد

تغییر و گذار چگونه خواهد بود؟ شرکت‌هایی که خودروهای بنزینی و دیزلی می‌سازند، مجبورند به سمت ساخت وسایل نقلیه دارای باتری و وسایل الکترونیکی حرکت کنند. کشتی‌سازی‌ها نیز باید وسایل نقلیه‌ای تولید کنند که با سوخت‌های سبز کار کنند و صنایع پتروشیمی نیز باید تولید این سوخت‌ها را در برنامه کاری خود قرار دهند. کوره‌های فولادی باید با چیزی غیر از کک ساخته شده از زغال‌سنگ کار کنند. علاوه بر این، برق که در حال حاضر برای صنعت و خانوارها عمدتا در نیروگاه‌های زغال‌سنگ تولید می‌شود، باید از منابع تجدیدپذیر تامین شود.

مشابه تغییر از صنعت سبک به سنگین، تغییرات باید در شهرهای صنعتی مشاهده شود. در آینده دولت می‌خواهد شهرهایی مانند اولسان و گونسان را به مزارع بادی بزرگ غیر‌ساحلی وصل کرده و برای تولید برق در این شهرها از پنل‌های خورشیدی استفاده کند. هیدروژن سبز، انرژی کشتی‌‌‌های کانتینری نسل بعدی و کوره‌‌‌های فولادی با کربن خنثی را تامین می‌کند.

  خودت را دوباره تولید کن!

برنامه‌های اخیر دولت حاوی محرک‌هایی است که شرکت‌ها را به سمت این تغییر بزرگ تشویق می‌کند. البته فقدان آمادگی لازم نشان می‌دهد که راه رسیدن به کره بدون کربن پر از دست‌انداز است و صنایع در برابر شوک‌ها آسیب‌پذیر هستند. کره برای رسیدن به انقلاب سبز مشکلاتی دارد که ابعاد مختلف اقتصادی، توسعه‌ای و حتی سیاسی را در بر می‌گیرد. به عنوان مثال، هیچ تضمینی وجود ندارد که تعهدات زیست‌محیطی داده‌شده در این دولت، در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی نیز باقی بماند. یکی از دلایل آن، این است که تغییرات آب‌وهوایی موضوع جدی کمپین‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری این کشور نیست و رئیس‌جمهور آینده ممکن است نیازی به تحت فشار قرار دادن شرکت‌های خوشه‌های برای رسیدن به اهداف زیست‌محیطی قبلی احساس نکند. این به آن معناست که بسیاری از مراکز صنعتی کره‌جنوبی سرنوشتی شبیه گونسان خواهند داشت؛ زیرا سرمایه‌گذاری در بازده فناوری‌های سبز در کشورهای دیگر و تولید بیشتر گازهای گلخانه‌ای باعث منسوخ شدن برخی از صنایع کره‌جنوبی خواهد شد. از سوی دیگر به‌رغم اینکه هزاران نفر گونسان را ترک کرده‌اند؛ اما تلاش‌های دولت برای هدایت کارگران بیکار این شهر به سمت مشاغل جدید نیز به کندی انجام می‌شود. در محل بندر استعماری قدیمی، جایی که مقامات شهری مجموعه‌ای از پروژه‌های بازآفرینی شهری را راه‌اندازی کرده‌اند، بازدیدکنندگان یک موزه بزرگ که شبیه کشتی است، می‌‌‌توانند تجربه تجارت برنج در دهه ۱۹۳۰ را بازسازی کنند. اگر اقتصاد سبز کره‌جنوبی به‌سرعت حرکت کند، موزه شهر اولسان در ساحل مقابل، به‌زودی حال و هوای متروکه‌ای پیدا خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


ارسال
لغو
JComments

تجارت

بیشتر
چشم انداز خوش بینانه بازار بیلت
چشم انداز خوش بینانه بازار بیلت
اخبار بازرگانی 27 مهرماه
اخبار بازرگانی 27 مهرماه
اخبار بازرگانی 26 مهرماه
اخبار بازرگانی 26 مهرماه
اخبار بازرگانی 25 مهرماه
اخبار بازرگانی 25 مهرماه
اخبار بازرگانی 24 مهرماه
اخبار بازرگانی 24 مهرماه
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر
ویژه نامه صنعت دکوراسیون داخلی

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 210
هفته نامه نوسان شماره 210
بیشتر

تحلیل ویژه

پنج مطالبه فولادی از سیاستگذار
پنج مطالبه فولادی از سیاستگذار
روزهای خوش بازار
روزهای خوش بازار
 تناقض تورمي
تناقض تورمي

یادداشت

چرا سهميه‌بندي؟ چرا سهميه‌بندي؟
آخرین میخ‌ها بر تابوت کشاورزی ایران آخرین میخ‌ها بر تابوت کشاورزی ایران
هفت اشتباه مهلك در جراحي اقتصادي ايران هفت اشتباه مهلك در جراحي اقتصادي ايران
توصیه برجامی فرید زکریا توصیه برجامی فرید زکریا

گفتگو

نقد وارد است
نقد وارد است
قدرت برای مردم یا دولت؟
قدرت برای مردم یا دولت؟
مصائب كارگران ايراني
مصائب كارگران ايراني

اقتصاد فرهنگ

ممنوعه‌های مشهد
ممنوعه‌های مشهد
 تعطيلات با طعم مرگ
تعطيلات با طعم مرگ
پولدارهاي ناشاد
پولدارهاي ناشاد

گزارش خبری

اصلاحات پیش نیاز جراحی اقتصادی
اصلاحات پیش نیاز جراحی اقتصادی
 یارانه‌ها؛ هیاهوی بسیار برای هیچ
یارانه‌ها؛ هیاهوی بسیار برای هیچ
قطعی گاز، مراکز تولیدی را دچار مشکل می‌کند
قطعی گاز، مراکز تولیدی را دچار مشکل می‌کند

رادیو نوسان

بیشتر
پیدا کنید پرتقال‌فروش را
پیدا کنید پرتقال‌فروش را
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

پیشخورشدن خبرها
فاجعه در شستا
کانال جدید قرعه‌کشی خودرو
کاسبی ارواح!
جدال سیاسی
چرا اسم من را منتشر كردي؟
اقتصاددانان علیه اقتصاددانان
برداشت 700 میلیون از حساب شهروندان با طراحی سایت جعلی اینترنت بانک
توهم تولید بدون سرمایه
ممنوعیت واردات آیفون تا پایان نیمه اول سال
زيستگاهي به وسعت يك امپراتوري
هند، ایران را دور می‌زند
دلیل حذف رضایی از کمیسیون اقتصادی
قانون‌های محدودکننده در قطر
نان فعلا گران نمي‌شود
ورشکسته‌های خوش‌نشین
تبخیر خاک
پیش بینی نگران گننده درباره اوضاع اقتصادی کشور در ۱۴۰۱
تداوم روند صعودي تورم
موتور روشن دلار ۴۲۰۰ ؟

آخرین اخبار

تحقق اکوسیستم شهری با اجرای پروژه های بهبود پایداری و هوشمندسازی
اقدامات موثر بهزیستی استان در جهت تحکیم بنیان خانواده
اصلاحات پیش نیاز جراحی اقتصادی
تغییر کانون بورس‌بازان
موسوی لارگانی: واردات خودرو‬⁩ به نام مردم و به کام پولدار بی فایده است
آسیب‌پذیری اقتصاد ترکیه در برابر شوک‌های خارجی
عقب ماندگی نظام بانکی
یارانه‌ها؛ هیاهوی بسیار برای هیچ
رشد 4 هزار واحدی شاخص کل بورس در پایان معاملات + جدول
قیمت نان نباید یک ریال تغییر کنند
حضور فعال فولاد مبارکه در نخستین نمایشگاه ازبکستان
کیفیت ورق خودروسازان ارتقا می یابد
کاهش ۸۷ درصدی مصرف آب فولاد مبارکه
چرا سهميه‌بندي؟
جراحی بزرگ
آخرین میخ‌ها بر تابوت کشاورزی ایران
تایید مجدد محصولات ذوب آهن برای صادرات
نحوه اختصاص مواد اولیه بهره‌وری را تحت شعاع قرار می‌دهد
روابط عمومی به دنبال پشتیبانی از تولید است
روکش آسفالت میدان جوان در منطقه ۱۴ اصفهان
پیشتازی ذوب آهن اصفهان در ایمنی و بهداشت حرفه ای با بیش از نیم قرن تجربه
پروژه های مسکونی و جهادی ذوب آهن به عدد ۳۴ رسید
همایش‌تجلیل از جهادگران فاطمی شهرستان لنجان
آرامش در بازار مرغ حتما خبر خوبی نیست
کاهش تعرفه واردات خودرو
الگوی چینی در خط پایان
تکرار رونق تورمی بورس؟
انحراف مسیر تجارت به سمت قاچاق
پرداخت یارانه‌ها از «نقدی» به حالت «تخفیف درخرید کالا» تغییر می کند

تحلیل

پنج مطالبه فولادی از سیاستگذار
روزهای خوش بازار
تناقض تورمي
درآمد 8 میلیون تومانی دولت از مالیات خانه خالی!
هند، ایران را دور می‌زند
چرا اسم من را منتشر كردي؟
پیشخورشدن خبرها
معماي رشد دلالي در اوج ركود
خوش‌بيني به كاهش ركود اقتصادي ايران
کسری سنگین ذخایر آب
يك ميليون فارغ‌التحصيل دانشگاهي بيكارند
بازگشت محدود حقیقی ها
حذف واردات خودرو از بودجه امسال
پایان افزایشی تورم در سال 1400
بالا بردن کف
۳ سناریوی جنگی در اقتصاد جهان
رمز تحرک بازار عموم
دستورهاي بر زمين مانده
مالیات خانه های خالی در بن بست
خودروهاي دپوشده به بازار وارد مي‌شوند؟
مجادله بر سر دليل رشد نقدينگي
کم‌تحرکی بازار پول
حمایت‌های نمایشی
خودرو در برزخ سیاستگذاری
نبرد با ركود
سرازيري اينترنت
بودجه‌اي عجيب اما واقعي
سوء‌برداشت از آمارهای آبی
تورم 17 استان بالاتر از متوسط کشور
شرط تداوم كاهش قيمت در بازار خودرو
پوست‌اندازی سیاستگذاری اقتصادی
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا