ساماندهی موسسات غیرمجاز، کاهش نرخ بهره و اختصاص معادل ریالی یک و نیم میلیارد دلار برای توسعه اشتغال روستایی از مهم ترین اقدامات 100 روزه دولت است

گرچه در حوزه اقتصاد، دریک دوره زمانی 100 روزه نمی‌توان عملکرد اقتصادی یک دولت را ارزیابی کرد، اما دولت دوازدهم در ادامه برنامه‌های دولت قبل مهم‌ترین معضلات اقتصادی کشور را هدفگیری کرده که شامل دو هدف عمده می‌شود. نخست ریشه کن کردن فقر مطلق در طول دولت دوازدهم، ایجاد عدالت، کاهش نابرابری‌ها بین دهک‌های پایین وبالا و هدف دوم ایجاد رونق اقتصادی است.
با وجود اینکه اقتصاد ایران با مجموعه تلاش‌های دولت یازدهم دوران دشوار رکود تورمی را پشت سر گذاشت و در مسیر رونق غیرتورمی قرار گرفت، اما همچنان مواجه با چالش‌های اساسی و ساختاری در حوزه‌های منابع آب، محیط‌ زیست‌، صندوق‌های بازنشستگی، بودجه دولت، نظام بانکی و بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. در حوزه رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیز چالش‌های احتمال ناپایداری رشد اقتصادی با اتمام ظرفیت‌های خالی اقتصاد با توجه به‌سرمایه‌گذاری‌های ناکافی سال‌های گذشته، نامناسب بودن فضای کسب‌ و کار با وجود بهبود رتبه جهانی فضای کسب‌ وکار در سال‌های اخیر، بالا بودن هزینه‌های تولید بویژه هزینه‌های تأمین سرمایه و تنگناهای مالی وجود دارد که باید در دولت دوازدهم حل شود.


مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی 100 روزه دولت
در راستای هدف نخست یعنی ریشه‌کنی فقر در سال ۹۶ مستمری اقشار آسیب پذیر که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد بودند به بیش از ۳ برابر افزایش یافت و تا پایان دولت دوازدهم به ۵ برابر افزایش می‌یابد. برهمین اساس طراحی خواهد شد که همه افرادی که از حداقل استانداردهای زندگی برخوردار هستند ثبت‌نام شوند تا از آنها حمایت صورت گیرد. برای رونق اقتصادی یکی از مسائل مهم اشتغال است، از سال ۸۵ تا ۹۲ اشتغال خالص صفر بوده است. از سال ۹۳ تحرک خوبی در زمینه اشتغال آغاز شده است. متوسط اشتغال خالص از پاییز ۹۳ تا تابستان ۹۶ سالانه به طور متوسط ۶۸۵ هزار بوده است که این رقم نسبت به‌ بیکاری موجود و نیروی فعالی که وارد بازار کار می‌شود همچنان کم است.
برهمین اساس باید رقم اشتغال به بالای ۹۰۰ هزار نفر برسد. در همین باره ارائه و تصویب لایحه دولت به مجلس برای استفاده ۱.۵ میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی و معادل آن از منابع بانکی برای اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر دردستور کار قرارگرفت. در حال حاضر آمار اشتغال در تابستان امسال نسبت به‌ تابستان سال گذشته بالای ۷۰۰ هزار نفر است اما در عین حال ما عقب هستیم و هنوز بیکاران فراوانی وجود دارد. در این 100 روزه نسبت به متوسط سه سال گذشته، رشد قابل توجهی داشته‌ایم. همچنین نرخ بیکاری از ۱۲.۷ در سال‌ جاری به ۱۱.۷ کاهش یافته است.
دربخش یارانه‌ها نیز دولت دوازدهم سعی کرده است تا یارانه‌ها را به‌‌صورت هدفمندتر توزیع کند. درهمین راستا یارانه‌ها به‌ صورت غیرنقدی در بخش‌هایی افزایش یافته است،به‌عنوان مثال در بخش کشاورزی طی ۴ سال اخیر پول خرید تضمینی گندم را به ۲ برابر رسانده است.
نرخ تورم همانند سال‌های گذشته در دولت دوازدهم نیز تک رقمی باقی خواهد ماند همان وعده‌ای که در 100 روز نخست دولت عملی شد. در موضوع رشد اقتصادی در سال 95 رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم و برای نخستین بار طی سالیان اخیر به رشد دو رقمی رسیدیم و امسال رشد در سه ماهه اول با نفت 6.5 و بدون نفت 7 درصد رسید.
بنابراین هدف دولت این است که رشد اقتصادی بالای 5درصد در دولت دوازدهم به ثبت برسد.
در 100 روز دولت دوازدهم، ۲۵ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی اختصاص یافته است که این بودجه پرداخت شده و تا پایان سال رقم بودجه عمرانی قابل ملاحظه خواهد بود.


دستاورد دو گانه دولت در بازارپول
کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفت‌ و‌ گو با «ایران» درپاسخ به این سؤال که مهم‌ترین دستاورد اقتصادی دولت در 100 روز ابتدایی دولت دوازدهم چه بوده است؟ گفت: به اعتقاد من در حوزه بازارپول دولت دو دستاورد مهم داشت که یکی حل معضل مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و دیگری کاهش نرخ بهره بود.
این عضو هیأت علمی پژوهشکده پولی و بانکی افزود: درحالی که قانون ساماندهی بازارغیرمتشکل پولی مربوط به مؤسسات غیرمجاز مربوط به سال‌های گذشته است ولی اوج اقداماتی که دراین زمینه صورت گرفت درفاصله تابستان امسال تاکنون بوده است. به گفته وی دراین مدت دولت توانست مشکل بسیاری از مؤسسات و تعاونی‌های اعتبار بدون مجوز را حل و ساماندهی کند که تأثیر زیادی در اقتصاد و نظام بانکداری دارد. ندری ادامه داد: در خصوص دستاورد دوم باید گفت، بخشنامه هشت‌بندی بانک مرکزی در رابطه با تثبیت نرخ‌های سود خوشبختانه هم‌اکنون با درصد بالای اجرای این بخشنامه مواجه هستیم.
وی افزود: درواقع این بخشنامه باعث کاهش قابل توجه نرخ‌های سود سپرده‌های بانکی شده است. علاوه براین اقدام دولت در کاهش نرخ سود اوراق بدهی نیز یکی از دستاوردهای مهم دولت دراین دوره به شمار می‌رود.


تورم تک رقمی حفظ شد
حسین سلیمی مسئول کمیته سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌ و‌ گو با «ایران» درباره دستاوردهای دولت در 100 روز ابتدایی دولت گفت: مهم‌ترین دستاورد دولت در این دوره حفظ تورم تک رقمی بود که همچنان تداوم دارد و موجب جلوگیری از افزایش هزینه بنگاه‌های اقتصادی شده است. وی افزود: در بخش جذب سرمایه خارجی پس از برجام شاهد استقبال بسیار بالایی از سوی کشورهای خارجی بودیم و دراین زمینه تفاهمنامه و قراردادهای بسیاری منعقد شد،هرچند که با حضور ترامپ در کاخ سفید امریکا و تهدیدهای آن علیه ایران برخی از سرمایه‌گذاران بالقوه با احتیاط عمل می‌کنند.
این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در بخش بانکی نیز بسیاری از مشکلات مانند گشایش ال سی و روابط کارگزاری از طریق بانک‌های کوچک و متوسط خارجی برطرف شده است. به گفته وی همچنین کاهش نرخ بهره بانکی یکی از اقدامات مثبت دولت دراین دوره تلقی می‌شود ولی مشکلی که دراین بخش باقی مانده این است که فعالان اقتصادی که پیش از این از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند همچنان باید بازپرداخت اقساط را با نرخ‌های قبل انجام دهند درصورتی که هم‌اکنون نرخ سود تسهیلات 18 درصد شده است.

برش
کرباسیان: تخصیص اعتبارات عمرانی 60 درصد رشد کرد
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون 250هزار میلیارد ریال برای سرمایه گذاری‌های عمرانی دولت تخصیص داده شده که نسبت به پارسال 60 درصد رشد دارد. به گزارش ایرنا، «مسعود کرباسیان» پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که تخصیص این منابع بتواند اثر خوبی بر اشتغال کشور داشته باشد. وی درباره مهم‌ترین اقدام در 100 روز دولت دوازدهم در وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از سیاست‌های محوری دولت دوازدهم در سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» پیگیری همین، استمرار رشد تولید و اشتغال است که بارها مورد تأکید رئیس جمهوری نیز قرار گرفته است. کرباسیان خاطرنشان کرد: یکی از این زمینه‌ها تأمین اعتبار مالی از بازارهای خارجی و خطوط اعتباری است که توانستیم در 100 روز نخست دولت دوازدهم از کشورهایی چون چین، کره، دانمارک و اتریش این منابع را جذب کنیم. وی با یادآوری اینکه پیش از این نیز فاینانسی از روسیه جذب شده است، اظهار داشت: در این مدت 23میلیارد دلار تأمین منابع خارجی کرده‌ایم تا به طرح‌هایی برسد که علاوه بر داشتن توجیه اقتصادی به تصویب شورای اقتصاد نیز رسیده باشند. وزیر اقتصاد جذب سرمایه‌گذاری را از دیگر روش‌های تأمین منابع مالی مورد نیاز کشور برای تولید و اشتغال برشمرد و گفت: در دولت دوازدهم انجام 57 سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به مبلغ بالغ بر 5میلیارد و 400میلیون دلار به‌تصویب رسیده که بسیاری از آنها در حوزه طرح‌های دانش بنیان است. وی از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به 15 درصد از دیگر رویدادهای مهم بانکی در 100 روز نخست دولت دوازدهم نام برد و اظهار داشت: با این کار اکنون سود در بازار بین بانکی به 16 تا 17درصد کاهش یافته که اثر مثبتی در سرمایه‌گذاری داشته است.