بازدهی یک‌ساله منتهی به نیمه آذرماه بورس به 13.8 درصد رسیده است. با توجه به محاسبه شاخص کل بورس بر مبنای میانگین وزنی نوسان قیمت سهام، این بازدهی را به‌طور تقریبی می‌توان حاصل صنایع بزرگ دانست. بازدهی شاخص 50 شرکت فعال بورس در این مدت برابر 18 درصد و بازدهی شاخص کل هم‌وزن 9.5 درصد بوده که نشان می‌دهد روند صعودی بزرگان صنایع نفت، فلزات و ارتباطات تعیین‌کننده روند بورس بوده است.
اما در میان 10 شرکت بزرگ بورسی، بازدهی فولاد مبارکه اصفهان به عدد خیره‌کننده 108 درصد در بازه یک‌ساله رسیده است. فولاد مبارکه دومین شرکت بزرگ بورسی است. چنین بازدهی در برابر 10 شرکت بزرگ بورسی از نظر ارزش بازار، عددی قابل توجه است، چه اینکه شرکت «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورسی در یک‌سال اخیر بازدهی تنها 11 درصدی داشته که با حذف سود نقدی پرداختی به سهام، این عدد به 2 درصد تقلیل می‌یابد.
اما فولاد مبارکه چه مسیری را در جهت این بازدهی فوق‌العاده طی کرده است. نگاهی به آخرین‌گزارش‌های مالی رسمی شرکت می‌اندازیم:
1- رشد قیمت فروش محصولات موجب شد شرکت در خلال ارائه ‌گزارش عملکرد شش‌ماهه خود 81‌درصد بر پیش‌بینی سود هر سهم بیفزاید.
شرکت در مقایسه با شش‌ماهه نخست سال 1395 تنها یک‌درصد رشد حجم فروش داشته اما افزایش قیمت محصولات، رشد درآمد فروش را به 43 درصد در همین مقایسه رساند و سود خالص 253 درصد افزایش یافت. این افزایش خارق‌العاده سود خالص حاصل ثبات یا افزایش اندک بسیاری از هزینه‌ها بوده است.
بدیهی است این روند رشد سود که تنها ناشی از نوسان مثبت پرشتاب قیمت فروش محصولات است، از کیفیت بالایی برخوردار نیست و در صورتی که قیمت‌های فروش سیر نزولی به خود بگیرند، چشم‌‌انداز نامناسبی در برابر سودآوری قرار خواهد گرفت و با افت سود، قیمت سهم نیز ناچار از کاهش خواهد بود. از زمان ورود فولاد مبارکه به بورس در یک‌دهه اخیر، چند بار این روند تکرار شده و صعودهای خوب و نزول‌های پرشتاب تجربه شده است.
به هر روی فولاد مبارکه در‌ گزارش جدید خود و بر مبنای سیر عملکرد، پیش‌بینی سود خالص را با افزایش 81 درصدی به
4 هزار و 93 میلیارد تومان رسانده که سودی قابل توجه در میان شرکت‌های بزرگ کشور است.
2- سیر صعودی قیمت ورق فولاد در بازار بسیار چشمگیر بوده و در معاملات اخیر نیز این سیر تداوم یافته است.
فولاد مبارکه محصولات خود را در سه دسته گرم، سرد و پوشش‌دار تولید می‌کند و به فروش می‌رساند. متوسط قیمت فروش هر تن محصول گرم و سرد در سال 95 برابر با 1.641 و 1.933 هزار تومان بوده اما در آخرین پیش‌بینی که هم زمان با ارائه ‌گزارش شش‌ماهه انجام شد، نرخ فروش این دو محصول به‌طور متوسط برای سال 96 به 2.005 و 2525 هزار تومان رسیده است.
جالب آنجاست که نرخ‌های متوسط فروش در آبان ماه به‌ترتیب 2.333 و 2.636 هزار تومان ثبت شده و در آخرین معاملات بورس کالا در آذرماه تا 2 میلیون و 599 هزار تومان برای محصولات گرم و 2 میلیون و 797 هزار تومان برای محصولات سرد، قیمت‌ها پیش رفته‌اند. بنابراین مشخص است که سیر صعودی قیمت‌ها ماه به ماه رشد داشته است.
این روند در صورتی که تا پایان سال‌جاری ثبات داشته باشد، افزایش سودآوری نسبت به آخرین پیش‌بینی‌ها را موجب می‌شود.
3- حکایت صادرات فولاد مبارکه بازتابی بیش از مرزهای صنعت فولاد داشته است.
در‌حالی‌که صاحبان صنایع مصرف‌کننده ورق فولادی نسبت به رویه این شرکت در قیمت‌گذاری ارزان صادرات و نرخ‌گذاری گران داخلی، شکایت بسیاری دارند که بررسی صورت‌های مالی نشان از صحت این ادعا دارد، متوسط نرخ‌های داخلی فروش محصولات گرم و سرد برای سال‌جاری 2.046 و 2.537 هزار تومان پیش‌بینی شده اما متوسط نرخ فروش صادراتی این دو محصول 1.854 و 2.117 هزار تومان برآورد شده است. فولاد مبارکه این روند نرخ‌گذاری را طبیعی و برای حضور بهتر در بازارهای صادراتی می‌داند اما مصرف‌کنندگان داخلی ورق این استدلال را نمی‌پذیرند. مقام‌های مسئول در واکنش به این کشمکش دستور کاهش نرخ تعرفه واردات ورق را صادر کرده‌اند که بخشی از این روند مورد تأیید فولاد مبارکه و بخشی از آن با اعتراض این شرکت روبه‌رو بوده است.
گفتنی است رشد نرخ‌های داخلی و جهانی فولاد سبب شده تا این شرکت در سال جاری عرضه بیشتری در داخل داشته باشد به‌گونه‌ای که سهم 19 درصدی صادرات در درآمد فروش پارسال به 8 درصد در نیمه نخست سال‌جاری تقلیل یافته است. فاصله میان نرخ‌های داخلی و صادراتی نیز در سال‌جاری کاهش داشته است.


فولاد مبارکه اصفهان در یک نگاه
بیشترین بازدهی در میان 10 نماد بزرگ بورسی: 108 درصد در یک‌سال
رشد 253 درصدی سود خالص در نیمه نخست امسال در مقایسه با 6 ماهه اول 1395
رشد تنها یک‌درصدی حجم فروش در مقایسه با 6 ماهه اول سال 1395
رشد 81 درصدی پیش‌بینی سود خالص در آخرین‌گزارش: بیش از 4 هزار میلیارد تومان برای امسال
قیمت‌گذاری گران‌تر محصولات در بازار داخل نسبت به بازارهای صادراتی
رشد ماه به ماه قیمت محصولات: آبان بیش از شش ماهه نخست و آذر بیش از آبان

منبع: جامعه فردا