رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست عملکرد شرکت فولاد مبارکه در سال 96 و بررسی برنامه‌های سال 97 این مجموعه، گفت: فولاد مبارکه به منظور حضور منسجم در بازارهای جهانی، باید متناسب با آینده بازار فولاد محصول تولید کند. مهدی کرباسیان در این نشست که در محل شرکت فولاد مبارکه برگزار شد، عنوان کرد: تولید متناسب با بازار دنیا بحث جدی صنعت فولاد است از همین رو باید برنامه ۱۵ تا ۲۰ سال آتی را برای موضوع بازار مد نظر قرار داشت. به گفته وی، نفت و گاز مشتری ثابت تولیدات لوله‌های صنعت نفت و گاز این شرکت هستند اما رشد تولیدات این بخش نیاز به حمایت دارد.

ضرورت به‌روزآوری فناوری
رئیس هیات عامل ایمیدرو به‌روزآوری فناوری را روش مناسبی برای کاهش هزینه‌های تولید دانست و اعلام کرد: اگرچه فولاد مبارکه در این حوزه اقداماتی انجام داده اما موضوع کاهش قیمت تمام‌شده، باید به‌صورت طرحی جامع پیگیری شود. کرباسیان گفت: این شرکت زنجیره کامل تولید را در اختیار دارد که اهمیت بالایی دارد و اکنون سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سال‌های قبل، به شرکت برگشت داده شده است. وی افزود: ورود شرکت فولاد مبارکه به برنامه اکتشاف اقدامی مفید و موثر در زنجیره فولاد است. توصیه می شود مبارکه با بکارگیری فناوری جدید، معادن عمیق را در اولویت کاری خود قرار دهد.

تکمیل پروژه کنسانتره
وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی کنسانتره‌سازی سنگان مبارکه به 66 درصد رسیده است، گفت: تکمیل طرح کنسانتره سازی‌سنگان شرکت فولاد مبارکه اولویت خاصی برای تامین خوراک صنعت فولاد دارد. وی با بیان اینکه تسریع در اجرای فاز دو فولاد هرمزگان در اولویت بالا قرار گیرد، گفت: توسعه ظرفیت حمل ریلی به‌ویژه در محدوده سنگان، نیاز اساسی توسعه زنجیره فولاد است.
کرباسیان افزود: اقدامات فولاد مبارکه برای کاهش مصرف آب قابل تقدیر است اما به موازات این امر باید تمرکز بیشتری روی استفاده از پساب‌ها داشت. وی افزود: ثبات مدیریتی در فولاد مبارکه سبب ارتقای جایگاه این شرکت شده است. این امر در شرکت مس هم دیده می‌شود. رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری اظهار کرد: رشد تولید و اشتغال سبب از بین رفتن هجمه‌های سنگین ناامیدی می‌شود که امروزه در جامعه دامن زده شده به همین دلیل نیاز است با سرعت در اجرای طرح‌ها امید نزد مردم زنده نگه داشته شود.

۱۰۰ ميليون تن تولید
در ادامه این نشست مديرعامل شرکت فولاد مبارکه به ارائه گزارشي از اين عملکرد این شرکت در سال گذشته و برنامه‌های آن برای سال پیش‌رو شرکت پرداخت. بهرام سبحاني خاطرنشان کرد: توليد فولاد مبارکه از ابتدا تا پايان سال گذشته، از ۱۰۰ ميليون تن گذشت. وي در ادامه خاطرنشان کرد: مجموع اشتغال مستقيم و غيرمستقيم فولاد مبارکه ۳۵۰ هزار نفر است. همچنين فولاد مبارکه قرار است در سال جاري ۳/۹ ميليون تن توليد کند. اين فولادسازي در سال گذشته ۸ ميليون و ۶۰۰ هزار تن توليد کرد.
سبحانی در پاسخ به سوال کرباسیان مبنی بر همکاری در حوزه دانش بنیان گفت: تا چند سال پیش کاتالیست‌ها وارداتی بودند، اما از سال‌های اخیر با ایجاد شرکت های داخلی، تمامی کاتالیست‌ها را از بازار داخلی می خریم. نکته اساسی این است که برای حمایت از تولید داخل، در این حوزه قراردادهای بلندمدت می‌بندیم. وی با بیان اینکه توافقی با دانشگاه صنعتی اصفهان منعقد کردیم و درصدد راه‌اندازی پژوهشگاه صنعت فولاد هستیم، عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه تعهد کرده 500 میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه‌تمام دولت، هزینه می‌کند که در این مسیر با احداث سد و تونل کوهرنگ، آب در زاینده رود برای همیشه جاری خواهد شد.

بهینه‌سازی مصرف آب در فولاد مبارکه
مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در زمينه آب مصرف اين واحد گفت: مصرف آب فولاد مبارکه براي هر تن فولاد از ۶/۱۶ميليون مترمکعب به ۳/۴ میلیون مترمکعب کاهش يافت که نشانه کاهش ۷۵درصدي مصرف آب اين شرکت است.
سبحاني افزود: تا پايان سال، يک سوم مصرف آب فولاد مبارکه از پساب شهرهاي اطراف تامين مي‌شود. اين شرکت ۳۵۰ ميليارد تومان براي اين برنامه سرمايه‌گذاري کرده و به تازگي نخستين پساب تصفيه شده وارد کارخانه شد. وي ادامه داد: اين شرکت ۱۰ پروژه در امور مسئوليت اجتماعي اجرا کرده که شامل ساخت ورزشگاه، مصلا، بنياد امور بيماري‌هاي خاص، احداث کنار گذر، کمک به زلزله‌زدگان و... در استان بوده است. سبحاني خاطرنشان کرد: ۲۵درصد مشتري فولاد مبارکه، صنايع لوله و پروفيل و ۲۲ درصد نوردکاران هستند. ۲۵ درصد توليدات مبارکه در سال ۹۶ صادر شد.
وي همچنين يادآور شد: برنامه سال ۹۸ و ۱۴۰۴ شرکت فولاد مبارکه به ترتيب، رسيدن به ظرفيت ۱۲ ميليون تن و ۲۵ ميليون تن است. برنامه امسال براي فروش داخلي ۸/۵ ميليون تن است که معادل ۷۶درصد توليدات به شمار مي‌رود و ۸/۱ميليون تن صادرات خواهيم داشت. همچنين يک ميليون و ۱۵۰ هزار تن از توليدات کيفي(۷۷درصد) به بازار داخلي اختصاص مي‌يابد و ۳۵۰ هزار تن صادر خواهد شد. سبحانی درباره سود سهام شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد:‌ سود هر سهم شرکت فولاد مبارکه از 686 ریال سال 96 به 772 ریال در سال‌جاری می‌رسد.

طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه
لازم به یادآوری است که مهمترین طرح‌های توسعه‌ در حال احداث گروه فولاد مبارکه در این جلسه به شرح زیر عنوان شده است:
- کنسانتره سنگ آهن سنگان با ظرفیت ۵ میلیون تن همراه با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی
- فولادسازی، ریخته‌گری فولاد سپیددشت با ظرفیت یک میلیون تن همراه با ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی
- نیروگاه مقیاس کوچک سبا با ظرفیت ۲۵ مگاوات همراه با ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی
- شبکه تصفیه فاضلاب شهرهای مجاوری با ظرفیت ۴۵۰ لیتر بر ثانیه
- تکمیل ساخت کارخانه الکترود گرافیتی اردکان همراه با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی
- نورد گرم شهید خرازی با ظرفیت ۳ میلیون تن در حرحله شروع عملیات اجرایی
- توسعه فولاد هرمزگان از ظرفیت ۵/۱ به ۳ میلیون تن در مرحله پایانی قرارداد

برنامه فروش محصولات فولاد مبارکه در سال ۹۷:
- کل محصولات شرکت در بازار داخلی به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن که ۷۶ درصد را به خود اختصاص می‌دهد.
- کل محصولات شرکت در بازار صادرات که یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن که ۲۴درصد را به خود اختصاص می‌دهد.
- محصولات ویژه در بازار داخل یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن که معادل ۷۷درصد است.
- محصولات ویژه در بازار صادراتی ۳۵۰ هزار تن که معادل ۲۳ درصد است.

برنامه فروش محصولات گروه فولاد مبارکه
- برنامه فولاد هرمزگان جنوب بازار داخلی به میزان ۵ میلیون و ۸۰۰هزار تن که معادل ۷۶درصد است.
- برنامه فولاد هرمزگان جنوب بازار صادراتی به میزان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن که معادل ۲۴درصد است.
- برنامه خودرو چهارمحال بازار داخلی ۲۱۰ هزار تن که معادل ۸۸درصد است.
- برنامه خودرو چهارمحال بازار صادراتی ۳۰ هزار تن معادل ۱۲ درصد است.
- برنامه امیرکبیر کاشان بازار داخلی ۱۲۰ هزار تن که معادل ۸۶ درصد است.
- برنامه امیرکبیر کاشان بازار صادراتی ۲۰ هزار تن که معادل ۱۴درصد است.
- برنامه ورق‌های پوشش‌دار تاراز برنامه داخلی ۱۵۶ هزار تن معادل ۸۷ درصد است.
- برنامه ورق‌های پوشش‌دار تاراز برنامه صادراتی ۲۴ هزار تن معادل ۱۳درصد است.

منبع: نوسان