محاسبه مي‌شود. بر اساس آمار ارايه شده در سايت مركز آمار ايران در حالي كه تورم ماهانه املاك مسكوني شهر تهران در مرداد ماه 3.6 درصد بوده اين ميزان در شهريور ماه افت داشته و به منفي 1.2 درصد رسيده است، همچنين ميزان تورم نقطه به نقطه از 33.7 درصد در مرداد ماه به 23.8 درصد و ميزان تورم سالانه (12 ماه منتهي به شهريور ماه) از 75.3 درصد مرداد ماه به 67.3 درصد در شهريور ماه 1400كاهش يافته است.
بر اين اساس در شهريور ماه ١٤٠٠ عدد شاخص قيمت املاك مسكوني شهر تهران بر اساس ماه پايه فروردين ١٣٩٥ به عدد ٧٥٢,٦ رسيد كه نسبت به ماه قبل (٧٦١.٧) ١.٢ درصد كاهش داشته است همچنين تورم نقطه‌اي اين ماه نسبت به مرداد ماه ٩.٩ واحد درصد كاهش يافته است و تورم ماهانه شهريور ماه نيز در مقايسه با ماه قبل كه (٣.٦ درصد)، بود ٤.٨ واحد درصد افت داشته است و نرخ تورم سالانه شهريور ماه ١٤٠٠ در املاك مسكوني شهر تهران ٧.٩ واحد درصد افت را نشان مي‌دهد.
تقاضاي موثري در بازار مسكن ديده نمي‌شود
عباس زينعلي، كارشناس اقتصاد مسكن در اين رابطه معتقد است؛ علت اصلي اين كاهش در شاخص‌هاي مختلف (تورم ماهانه، نقطه به نقطه و تورم سالانه) در قيمت املاك شهر تهران تنها عدم انجام معاملات در اين بازار بوده است، چراكه اين روزها متقاضي در بازار مسكن كم است و فروشندگان حاضرند زير قيمت ملك خود را به فروش برسانند.
اين كارشناس مسكن در ادامه به «اعتماد» گفت: در سال‌هاي گذشته كه قيمت مسكن پايين‌تر بود عمده معاملات مسكن در سه ماهه فصل تابستان و حتي پس از آن در ابتداي پاييز و مهر ماه صورت مي‌گرفت اما به دليل ابهامات در شرايط اقتصادي كشور اين روزها تقاضاي موثري در بازار مسكن ديده نمي‌شود و بازار مسكن نيز در ركود به سر مي‌برد و يكي از عمده‌ترين دلايل براي افت دسته‌جمعي شاخص‌ها مي‌تواند عدم استقبال مردم از خريد مسكن در تهران باشد.
اين فعال حوزه مسكن با بيان اينكه قيمت مصالح ساختماني و ساير اقلام تشكيل‌دهنده ساختمان در شهريور ماه تغييري نداشته است، تصريح كرد: غير از اين موارد دستمزد كارگران هم افتي نداشته و كارفرما هم سودش را كم نكرده است پس تنها موضوعي كه باقي مي‌ماند افت تقاضا در اين بازار است، در حال حاضر بازار مسكن مشتري ندارد و افرادي كه متقاضي فروش ملك هستند براي مشتري منتظر مي‌مانند يا اينكه بايد زير قيمت آن ملك را به فروش برسانند.
انتظار براي كاهش بيشتر قيمت‌ها در اين بازار وجود دارد
زينعلي افزود: زماني كه محصولي متقاضي ندارد چاره‌اي جز كاهش قيمت‌ها باقي نمي‌ماند و بازار مسكن نيز همانند ساير كالاها با كمبود مشتري كاهش قيمت داشته است. انتظار براي كاهش بيشتر قيمت‌ها در اين بازار وجود دارد و مردم منتظرند تا آهنگ رشد قيمت‌ها كندتر شود و حتي پيش‌بيني تورم منفي در ماه‌هاي آتي نيز مي‌شود.او ادامه داد: همواره كاهش قيمت‌ها براي خريد ملك به عنوان يك مشوق مطرح است و ميزان اين كاهش بسيار مهم است اما با اين ارقامي كه در سايت مركز آمار ايران اعلام شده اين درصد‌هاي كم محركي براي اين بازار نيستند و همه زير 10 درصد است و توان خريد مسكن براي دهك‌هاي مختلف جامعه وجود ندارد و اين فاصله هميشه ميان سطوح درآمدي و پس‌اندازها و رشد قيمت‌ها و تورم در بازار وجود داشته و اين گپ عميق تنها با ارايه امكانات از سوي دولت و تسهيلات مالي قابل ملاحظه پر مي‌شود.
اين كارشناس بازار مسكن در پاسخ به اين پرسش كه آيا اخبار مربوط به ساخت سالانه يك ميليون واحد مسكوني روي قيمت‌ها تاثيرگذار بوده است؟ خاطرنشان كرد: هر چند اين موضوع مي‌تواند آثار رواني بر بازار داشته باشد، اما اين دست از تجربه‌ها در ايران كم نبوده و اعلام اين اعداد و ارقام چندان تاثيري بر بازار مسكن نمي‌گذارد و تنها در صورتي كه بازار حس كند كه مسيري‌هايي كه از قبل اعلام شده از سوي دولت طي مي‌شود خود يك نشانه خوب براي مهار و كنترل گران شدن مسكن است، البته دولت بايد هم‌اكنون با تهيه زمين و مصالح ساختماني و... قول‌هايي را كه داده عملياتي كند.

ساخت 4 ميليون مسكن
اثر چنداني بر قيمت‌ها ندارد
زينعلي ادامه داد: مردم كاملا آگاهند كه ساخت 4 ميليون واحد مسكوني طي 4 سال به رقم قابل توجهي سرمايه و جمع‌آوري دارايي نياز دارد و زمانبر نيز هست و به نظر نمي‌رسد بتواند در كوتاه‌مدت اثرگذار باشد هر چند آثاري در پي دارد اما آن هم در بلندمدت است نه در كوتاه‌مدت.اين كارشناس بازار مسكن با اشاره به خريد ملك از سوي ايراني‌ها در كشورهاي ديگر نيز گفت: اين روزها شاهد آنيم كه به دلايل عمدتا اقتصادي آمار خريد ملك از سوي ايراني‌ها در كشورهاي همسايه رشد يافته است و بخشي از مردم كشور سرمايه‌هاي خود را به سمت خريد ملك در تركيه و قبرس و ... برده‌اند و علت آن اين است كه گاهي كمتر از ميزاني كه در داخل ايران مي‌توانند ملك بخرند در اين كشورها و با امكانات بهتري مي‌توانند خريد كنند.اين كارشناس بازار مسكن با اشاره به مباحث مربوط به خشكسالي كه براي شهر تهران در سال‌هاي آينده مطرح مي‌شود نيز گفت: قطعا اين اخبار باعث دلهره مردم و خروج سرمايه‌ها از كشور مي‌شود و مسائل و مشكلات مربوط به بي‌آبي، مردم را تشويق مي‌كند تا به سرزمين‌هايي مهاجرت كنند كه پرآب‌تر هستند البته اين مهاجرت‌ها مي‌تواند به سمت شهرهاي پرآب‌تر در داخل كشور هم صورت گيرد.