اقتصاد بازار: شهردار اصفهان با بیان این که در شهر، بیرق فرهنگی و خلاقانه به اهتزاز درآمده است، گفت: منشور علمی شهر اصفهان به عنوان سند راه دست یابی به دانایی، خلاقیت و مهارت جهت برقراری تعامل با مجامع علمی و اندیشمندان و بهره مندی از مدیریت دانش بنیان، فراهم شده است.
مهدی جمالی نژاد در مراسم بیستمین سال تأسیس شهرک علمی و تحقیقاتی شهر اصفهان و رونمایی از چند دستاورد علمی و پژوهشی که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در کاخ موزه چهلستون برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ ترین مسائلی که در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده مسئله دانش‌محوری و توجه به علم و دانش است؛ و اصفهان ظرفیت مناسبی در زمینه علم و فناوری دارد که با توجه به آن باید به یکی از محورهای اصلی توسعه و تولید دانش تبدیل شود. وی ادامه داد: برای اینکه شهر اصفهان به یک شهر دانایی محور تبدیل شود، نیاز به همکاری و همراهی همه دستگاه ها و ارگان ها برای ایجاد گفتمان دانش بنیان می باشد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه دانش و خلاقیت دو کلید واژه بسیار مهم در برنامه‌ ریزی شهر اصفهان است؛ گفت: در برنامه‌ریزی‌های اخیر در شهر اصفهان سعی بر آن شده تا این شهر به سمت صنایع دانش‌بنیان هدایت شود.
وی افزود: به یقین چشم‌انداز ترسیم شده برای اصفهان در افق برنامه ۱۴۰۰، با همت یک دستگاه محقق نخواهد شد و برای دستیابی به این هدف نیازمند همراهی، هم دلی و هم افزایی دستگاه‌های مختلف، حمایت دولت مردان و از همه اینها مهم‌تر پشتیبانی و دلگرمی مردمی هستیم.
شهردار اصفهان با بیان اینکه ما باید رویكرد و گفتمان نوینی را در شهر برنامه ریزی كنیم كه البته ورود به این فضای جدید نیاز به گام جدید دارد؛ تصریح کرد: تبادلات جهانی، دیپلماسی خلاق و نوین شهری و توجه به نخبگان و هنرمندان به عنوان موتورهای محركه شهر باید برای پیاده سازی شهر دانش محور در دستور كار قرار بگیرد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه شهر اصفهان به عنوان نخستین شهر کشور مرکز علمی و فناوری را راه‌اندازی کرده است، گفت: اتمسفر شهری اصفهان به اتمسفری دانشی، فرهنگی و خلاقانه تغییر کرده است و از این رو در حال حاضر شهرداری اصفهان بیرقی را دست گرفته و گفتمانی نوین را آغاز کرده است.
جمالی‌ن‍ژاد با اشاره به اینكه نخبگان،‌ هنرمندان، كارآفرینان، فن آفرینان، فرهنگسراها، مراكز جذب ایده و دیپلمیاسی علمی و فناوری از شاخصه‌های شهر دانش محور است، ابراز داشت: در حال حاضر باید با استفاده از این ظرفیت نسبت به تحقق شهر دانش محور در اصفهان اقدام كنیم.
وی با تأکید بر اینکه گفتمان دانش‌ محوری، جنس شهر و فعالیت‌های شهری را تغییر می‌دهد، اضافه کرد: در این شهرها واژه‌های جدید نوآوری، بازآفرینی و فن‌آفرینی معنا می‌یابد و موتور توسعه شهری با این نوع سوخت حرکت می‌کند.
وی افزود: با قرار دادن موتور توسعه شهرها بر محور نوآوری و آینده‌پژوهی و با تولید فکر و اندیشه می‌توان شاهد طراحی فضاهای جدید در شهر و حل بسیاری از چالش‌های فعلی باشیم.
شهردار اصفهان با بیان اینکه برای دست یابی به دانایی، خلاقیت و مهارت نیاز به ادراک جدید برای برقراری تعامل با مجامع علمی و اندیشمندان و بهره مندی از مدیریت دانش است؛ تصریح کرد: از این رو منشور علمی شهرداری اصفهان برای تحقق این امور تهیه شده است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با رویکردهای نوین در مدیریت شهری اصفهان بتوانیم با پشتیبانی کلیه دستگاه های علمی و پژوهشی نظیر شهرک علمی و تحقیقاتی، پارک های علم و فناوری، دانشگا ها، وزارت علوم و کلیه دستگاه های ذی صلاح که در حوزه دانش و پژوهش فعالیت می کنند، همکاری نماییم تا گفتمان جدید شهر اصفهان اجرایی شود.