پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403, 16 شوال 1445, Thursday 25 April 2024
کد خبر: 10208
منتشر شده در سه شنبه, 05 آذر 1398 00:14
تعداد دیدگاه: 0
محور اخوانی در منطقه فعال‌تر می‌شود

رئیس‌جمهوری ترکیه دیروز دوشنبه به‌منظور مشارکت در نشست کمیته مشترک قطر-ترکیه عازم دوحه شد. او در این سفر با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر هم دیدار کرد. «اوموت اوراس» در گزارش دیروز دوشنبه برای الجزیره نوشت، آنکارا و دوحه متحدان نزدیک منطقه‌ای هستند و در دوره‌های دشوار توانسته‌اند پیوندهای استواری را شکل دهند.  

این در حالی است که رهبران دو کشور هم روابط شخصی و خوبی با یکدیگر دارند. این دو کشور در سال‌های اخیر بر سر برخی مسائل منطقه‌ای مانند جنگ سوریه، مساله فلسطین و کودتای ۲۰۱۳ مصر مواضع نزدیکی داشته‌اند. روابط اقتصادی میان دو کشور هم قوی بوده و به‌ویژه از زمان بحران میان روابط قطر با دیگر کشورهای عرب در سال ۲۰۱۷ یعنی زمانی که عربستان، بحرین، امارات و مصر مبادرت به تحریم قطر و قطع روابط دیپلماتیک کردند روابط دوحه- آنکارا جهش قابل توجهی کرد.

در سال جاری میلادی دو کشور شاهد رشد و توسعه در زمینه اقتصادی بوده‌اند و ارزش صادرات ترکیه به قطر از آغاز سال ۲۰۱۹ تا ماه سپتامبر به ۸۳۸ میلیون دلار رسیده و ۷/ ۸ درصد نسبت به همین محدوده زمانی در سال گذشته میلادی افزایش یافته است. سال گذشته یعنی زمانی که صدها نفر در کودتای نافرجام در ترکیه کشته شدند و در پی آن تسویه‌های گسترده رخ داد، امیر قطر اولین رهبر جهان بود که با اردوغان تماس گرفت و حمایت خود را از او اعلام کرد. با این وجود، قطر در حمایت از عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه هم بیانیه‌ای صادر و حمایت خود از این کشور را اعلام کرد. وقتی آنکارا به مبارزان کرد هم حمله کرد و آنها را از مناطق مرزی عقب راند، قطری‌ها همنوا با آنها، کردها را «تروریست» نامیدند. در همین راستا، روابط ترکیه با عربستان، امارات و مصر هم به تیرگی گرایید و دلیل آن هم تفاوت سیاست خارجی این کشورها در منطقه است به‌ویژه در مورد سوریه، مصر و فلسطین؛ سه حوزه‌ای که آنکارا و دوحه سیاست‌های مشابهی در آنجا اتخاذ کرده‌اند.

پس از مرگ خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه، روابط آنکارا با ریاض رو به وخامت رفت و هنوز نشانه‌ای از بهبود هم دیده نمی‌شود. به گفته «موهیتین آتامان»، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه آنکارا، برخی قدرت‌های منطقه‌ای در خاورمیانه خواهان انزوای ترکیه و قطر برای تنبیه آنها به خاطر سیاست خارجی‌شان هستند. او در مصاحبه‌ای تلفنی با الجزیره می‌گوید: «مصر و اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان در تلاش برای انزوای ترکیه و قطر در منطقه هستند و این حقیقت، این دو کشور را به سوی تقویت روابط و عمیق‌تر کردن ائتلاف‌هایشان سوق می‌دهد». این دو کشور دریافته‌اند که فضای سیاسی فعلی آسیب‌زا و ناپایدار است. در سال ۲۰۱۷ وقتی چهار کشور عربی به محاصره هوایی و دریایی و زمینی قطر پرداختند، این ترکیه بود که هواپیماهای خود را پر از محصولات غذایی – مانند شیر، ماست و گوشت- کرد تا مانع کمبود غذایی در این کشور کوچک خلیج فارس شود. بر اساس آمار، صادرات ترکیه به قطر در سال ۲۰۱۸ به ۱/ ۱ میلیارد دلار رسید و این افزایش ۶۹ درصدی نسبت به صادران ۶۵۰ میلیون دلاری سال قبل‌تر از آن را نشان می‌دهد. «آیهان زیتون اوغلو»، رئیس اتحادیه اتاق‌ها و بورس کالای ترکیه، هفته گذشته اعلام کرد که شرکت‌های ترکیه‌ای پروژه‌هایی به ارزش ۱۷ میلیارد دلار را در قطر در دست انجام دارند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار