به گزارش نیویورک‌تایمز، اندی کیم، نماینده دموکرات نیوجرسی و مدیر پیشین امور عراق در شورای امنیت ملی در زمان باراک اوباما گفته است: «سناریوی احتمالی که سال‌ها من در مورد آن فکر کرده بودم، این است که ممکن است شرایط به خشونت و هرج‌ومرج کشیده شود، شرایطی که ما ناامیدانه تلاش کرده بودیم خود را از آن دور نگاه داریم. ساعت‌ها و روزهای پیش ‌رو بسیار تعیین‌کننده و مهم خواهند بود.»

چگونه مقابله آمریکا و ایران تشدید شد؟
بر اساس گفته نانسی پلوسی دموکرات، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، این حمله «بدون مشورت کنگره» صورت گرفته است. خانم پلوسی در بیانیه‌ای گفته است: «بزرگ‌ترین اولویت رهبران آمریکا، حفاظت از جان و منافع آمریکایی‌هاست. اما ما نمی‌توانیم با اقدامات نامناسب و تحریک‌آمیز جان دیپلمات‌ها و نیروهای نظامی بیشتری را در معرض خطر قرار دهیم. حملات هوایی امشب، احتمال افزایش خشونت‌ها را بیشتر کرد.»
با این حال اما قانون‌گذاران جمهوری‌خواه با تمجید از این اقدام ترامپ می‌گویند، رئیس‌جمهوری عدالت را برای شماری از خانواده‌های نظامیان آمریکایی به ارمغان آورد. مقامات آمریکایی، ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، را مسئول جان صدها سرباز آمریکایی در جریان جنگ عراق و همچنین رفتار به گفته آنان «خصومت‌آمیز» ایران در خاورمیانه می‌دانند.
سناتور مارکو روبیو، جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا، در توییتر گفته است که ترامپ به خوبی عمل کرد و خطوط قرمز و عواقب عبور از آنها را به روشنی نشان داد.»
او همچنین نوشته است که «سپاه قدس» کاملا مسئول و مقصر شرایط خطرناک به وجودآمده در حال حاضر است.
دموکرات‌ها اما نگران تبعات این حمله هوایی هستند. ست مولتون، دموکرات و نماینده ماساچوست، ژنرال قاسم سلیمانی را یک «دشمن آمریکا با دستانی خونین از خون آمریکایی‌ها» نامیده است. او در بیانیه‌ای گفته است: «اما سوالی که سالیان دراز در عراق گریبانگیر ما بوده، این است که چطور باید بیش از آنکه تروریست‌ها را می‌سازیم، تروریست‌ها را بکشیم. این یک سوال بزرگ است که برای پاسخ آن باید منتظر واکنش ایران به اقدام ترامپ باشیم. واکنشی که می‌تواند جرقه جنگی منطقه‌ای را بدون وجود هیچ استراتژی از سوی دولت، بزند.»
سایر قانون‌گذاران نیز مثل تام اودال از نیو مکزیکو، ترامپ را به این ‌متهم کرده که  کشور را «در آستانه یک جنگ غیرقانونی با ایران» قرار داده است.
 اودال در بیانیه‌ای گفته است: «چنین اقدامات بی‌پروایی به احتمال زیاد نقض گسترده قدرت کنگره در تصمیمات مربوط به جنگ است- ‌دقیقا همان‌طور که توافق ما با عراق را نقض می‌کند- باعث می‌شود که جان نیروهای آمریکایی و شهروندان ما به خطر بیفتد.» اودال همچنین در این بیانیه گفته است که این اقدام «به احتمال زیاد ما را به جنگ ویرانگر دیگری در خاورمیانه می‌کشاند که مردم آمریکا به هیچ‌وجه به دنبال چنین چیزی نیستند و از آن حمایت هم نخواهند کرد.»
 اودال به‌عنوان بخشی از یک گروه میان‌حزبی از قانون‌گذاران ‌سال گذشته تلاش زیادی کرد تا قطعنامه‌ای را به تصویب برساند که ترامپ را پیش از هر اقدام جنگی علیه ایران، مجبور می‌کرد تا از کنگره اجازه بگیرد. اما از آنجا که این قطعنامه نیازمند امضای خود ترامپ بود، در سنا کنار گذاشته شد.
رو خانا، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا، می‌گوید: «کسانی که به قانون اختیار دفاع ملی رأی داده‌اند، الان دیگر حق ندارند از ترامپ انتقاد کنند و بگویند او ما را به جنگ دیگری در خاورمیانه می‌کشاند. کنگره ما بار دیگر کشور ما را ناکام کرد؛ چراکه نتوانست در مقابل جنگ با ایران بایستد و با ترامپ مقابله کند.»
    منبع: نیویورک تایمز

وزارت نفت عراق از خروج کارکنان آمریکایی از شرکت‌های نفتی خبر داد

وزارت نفت عراق با تکذیب خروج تمامی کارکنان خارجی بخش نفتی از عراق، اعلام کرد که فقط کارکنان آمریکایی از این کشور خارج شده‌اند. خبرگزاری رویترز دیروز از خروج تمامی کارکنان خارجی از این تأسیسات خبر داده بود که وزارت نفت عراق با تکذیب این خبر، اعلام کرد که فقط کارکنان آمریکایی به درخواست دولت‌شان از عراق خارج شده‌اند.
وزارت خارجه هلند نیز با صدور بیانیه‌ای به شهروندان خود که  در عراق هستند، هشدار داد هر چه سریع‌تر از این کشور خارج شوند. دولت هند از شهروندانش خواست، در پی ترور و شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به وسیله نظامیان تروریست آمریکایی در بغداد، هر چه سریع‌تر عراق را ترک کنند.