گفت‌وگوی دونالد ترامپ با فاکس‌نیوز نخستین مصاحبه جنجالی رییس‌جمهوری آمریکا نیست اما با توجه به اهمیت پرسش‌ها، یکی از مهم‌ترین مصاحبه‌های او در طول ماه‌های گذشته بوده است. غروب یکشنبه گذشته به وقت آمریکا برنامه پربیننده «فاکس‌نیوز‌ساندی» برگزار شد؛ برنامه‌ای که مجری آن، کریس والاس، خبرنگار صاحب‌نام آمریکاست. مهمان این هفته، دونالد ترامپ بود. موضوع مصاحبه سه محور مهم را شامل می‌شد: بحران کرونا، ارزیابی از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر و همچنین موضوع نژادپرستی.
ترامپ در این مصاحبه نیز همچون سایر مصاحبه‌ها متوسل به اظهارات و ادعاهایی شد که دلیل و شاهدی برای اثبات آن در اختیار نداشت. اما کریس والاس، برخلاف رویکرد بسیار دوستانه شبکه محافظه‌کار فاکس‌نیوز چند بار ترامپ را با پرسش‌های خود به چالش کشید.
رییس‌جمهور آمریکا در این مصاحبه‌ دادن تعهد درباره به رسمیت شناختن هر گونه نتیجه احتمالی در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ در صورت شکست در آن را رد کرد و گفت که شکست خوردن را دوست ندارد. از سوی دیگر با وجود انتشار نظرسنجی‌های آخر هفته در مورد پیشی گرفتن بایدن از ترامپ به علت ضعف مدیریتی او در مهار ویروس کرونا در آمریکا، ترامپ به شدت به بایدن حمله کرد و او را فاقد شایستگی رهبری ایالات متحده دانست.
کریس والاس به عقب ماندن ترامپ در نظرسنجی‌ها از رقیب انتخاباتی‌اش اشاره کرد و از او پرسید در صورت شکست در این انتخابات آیا نتیجه را خواهد پذیرفت؟ ترامپ در پاسخ به این پرسش گفت: نخست اینکه من در این انتخابات شکست نمی‌خورم. من شکست را دوست ندارم. او سپس مدعی شد که نظرسنجی‌های صورت گرفته واقعی نیستند.
رییس‌جمهوری آمریکا گفت: در سال ۲۰۱۶ هم از این نظرسنجی‌های قلابی منتشر کردند. اما تقلب در این نظرسنجی‌ها این بار بیشتر از آن موقع شده است. ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات گفت و مدعی شد که دموکرات‌ها در حال حاضر سرگرم صحنه‌آرایی هستند تا احتمال شکست او را در انتخابات به مردم تلقین کنند. ترامپ همچنین بار دیگر مدعی شد که جو بایدن همراه با حزب دموکرات تصمیم به منحل کردن پلیس دارد؛ موضوعی که کریس والاس آن را رد کرد. مجری برنامه «فاکس‌نیوز ساندی» گفت که در سند حزب دموکرات چنین چیزی مطرح نشده است.


نظرسنجی‌های ساختگی
دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز، نظرسنجی‌هایی را که نشان می‌دهد او پس از جو بایدن قرار دارد، به چالش کشید و گفت این نامزد دموکرات‌ها صلاحیت ریاست‌جمهوری را ندارد و از سوی جناح رادیکال حزبش کنترل می‌شود. او همچنین از اینکه نمی‌تواند در برخی از مناطق کشورش گردهمایی انتخاباتی برگزار کند، شکایت کرد و ایالت‌های تحت کنترل دموکرات‌ها را مقصر دانست که اجازه نمی‌دهند این کار انجام شود.
طبق نظرسنجی شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز، درصد پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر کاهش یافته و در مقابل دیدگاه مردم به جو بایدن تغییر کرده و هم‌اکنون احتمال پیروزی وی در انتخابات بیش از ترامپ است. نتایج نظرسنجی نشان‌دهنده نارضایتی مردم آمریکا از عملکرد دولت ترامپ در دوران شیوع ویروس کروناست.


حمله دوباره به بایدن
رییس‌جمهور آمریکا در این مصاحبه‌ ظرفیت نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ و توانایی او برای انجام چنین مصاحبه سخت و دشواری را زیر سوال برد. دونالد ترامپ گفت: اجازه دهید جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ در مصاحبه‌ای شبیه همین مصاحبه شرکت کند. احتمالا روی زمین خواهد نشست و گریه‌کنان مادرش را خواهد خواست و می‌گوید «مامان، مامان، لطفا مرا ببر خانه»!
ترامپ که مرتبا دقت ذهنی و هوش بایدن را در طول این مصاحبه زیر سوال برد، نتیجه نظرسنجی‌هایی را که نشان می‌دهند بایدن پیشتاز رقابت‌هاست رد کرد و گفت: مردم این کشور در نهایت نمی‌خواهند رییس‌جمهوری داشته باشند که تعطیل است. بایدن از نظر ذهنی تعطیل است!
او اضافه کرد: اجازه دهید بایدن از زیرزمین خود بیرون بیاید و یک دوری بزند. من روزانه چهار یا پنج سخنرانی انجام می‌دهم. من با شما مصاحبه می‌کنم، من با بدترین آدم‌کش‌هایی که از جرات و شجاعت من متنفر هستند، مصاحبه می‌کنم. هیچ چیزی وجود ندارد که آنها بتوانند از من بپرسند و من برای آن پاسخ مناسبی نداشته باشم!
ترامپ بارها در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های از راه دور متعددی که در دوران پاندمی کرونا داشته، از بایدن انتقاد کرده اگرچه در هفته‌های اخیر بایدن تعداد حضورها و سخنرانی‌های عمومی خود را با ظرفیتی محدود و رعایت فاصله اجتماعی افزایش داده است.
ترامپ در پاسخ به اینکه آیا واقعا معتقد است بایدن پیر و سالخورده است یا خیر، گفت: نمی‌خواهم مستقیما این را بگویم. تنها می‌گویم که بایدن برای رییس‌جمهور شدن مناسب نیست. برای رییس‌جمهور شدن، در کنار خیلی چیزهای دیگر باید محکم، قوی و استوار باشید. بایدن حتی از زیرزمین خود بیرون هم نمی‌آید. او اضافه کرد: جو حتی نمی‌داند که زنده است!
ترامپ چالش همیشگی خود برای بایدن را بار دیگر مطرح کرد و از او خواست همانند خودش یک تست شناختی بدهد. والس اشاره کرد که این تست سختی نیست. تنها یک تصویر به شما نشان می‌دهند و شما باید حدس بزنید که آن تصویر چیست. ترامپ مدعی شد: این تست به ویژه پنج سوال آخرش بسیار سخت است. به شما اطمینان می‌دهم که جو بایدن نمی‌تواند به این سوال‌ها پاسخ دهد.
بحران کرونا
در مورد مدیریت کرونا، ترامپ بار دیگر مدعی شد که دولت آمریکا به بهترین شکل عمل کرده و این کشور نازل‌ترین میزان مرگ ناشی از بیماری کووید۱۹ را در جهان دارد.
کریس والاس در واکنش به ادعای ترامپ گفته بود: «نه جناب! این حقیقت ندارد.» مجری برنامه «فاکس‌نیوز‌ساندی» گفته بود آمریکا یکی از آن کشورهایی است که بیشترین میزان شیوع و فوتی ناشی از کرونا را دارند.
بر اساس خبری که نیویورک‌تایمز منتشر کرده، آمریکا یکی از هفت کشوری است که بیشترین قربانی ناشی از شیوع این ویروس را دارند. مجری برنامه به نازل بودن شمار فوتی‌ها در اتحادیه اروپا اشاره کرد و علت آن را از ترامپ جویا شد.
ترامپ در پاسخ گفت که شاید علت آن این باشد که در اروپا به اندازه کافی تست کرونا صورت نمی‌گیرد. رییس‌جمهوری آمریکا پس از آنکه در برابر پرسش‌های والاس پاسخ مناسبی نیافت، بار دیگر به سراغ چین رفت و گفت: «این ویروس از چین می‌آید. آنها نباید اجازه شیوع به آن می‌دادند.»
رییس‌جمهوری آمریکا بار دیگر به اشتباهات سازمان بهداشت جهانی و آنتونی فائوچی مشاور کاخ‌سفید در مقابله با کرونا اشاره کرد و مدعی شد که روزی خواهد رسید که حکایت این ویروس به پایان می‌رسد. ترامپ گفت: «آن موقع همه متوجه خواهند شد که حق با من بوده است.»
سخنان ترامپ در شرایطی مطرح می‌شود که نتایج نظرسنجی جدید نشان می‌دهد از هر ۱۰ نفر، شش نفر از عملکرد ترامپ در بحران کرونا ناراضی است. براساس اعلام دانشگاه جانز‌هاپکینز، بیش از ۷/۳ میلیون نفر در ایالات متحده به کرونا مبتلا شدند و بیش از ۱۴۰ هزار نفر جان باختند.
دونالد ترامپ افزایش اخیر در موارد ویروس کرونا را خاکسترهای سوزان توصیف کرد و گفت افزایش ابتلا در فلوریدا تحت کنترل خواهد بود. او بار دیگر افزایش اخیر در موارد ابتلا به کرونا را به افزایش تعداد آزمایش‌ها نسبت داد؛ ادعایی که کارشناسان حوزه سلامت آن را به چالش می‌کشند. رییس‌جمهوری آمریکا همچنین دکتر آنتونی فائوچی از متخصصان حوزه بیماری‌های عفونی در ایالات متحده را کمی بیش از یک هشداردهنده توصیف کرد و همچنین این اتهام را نپذیرفت که کاخ سفید با راه‌اندازی کمپینی تلاش دارد او را بی‌اعتبار نشان دهد.
زمانی که خبرنگار فاکس‌نیوز درباره انتقادها از فقدان یک طرح ملی برای رسیدگی به بحران کرونا پرسید، ترامپ گفت که او مسوولیت همه چیز را بر‌عهده می‌گیرد و بعد از واکنش برخی از فرمانداران انتقاد کرد!
ترامپ گفت: خب من همواره مسوولیت همه امور را بر‌عهده می‌گیرم چون این نهایتا کار من است. برخی از فرمانداران خوب عمل کردند و برخی هم عملکرد ضعیفی داشتند. بسیاری از کسانی که به کرونا مبتلا شدند، جوان هستند و سریع بهبود می‌یابند! حدس می‌زنم حدود ۷/۹۹ درصد از مردم بهتر شوند و در بسیاری از موارد هم خیلی زود خوب شوند. موارد ابتلا بالاست… بسیاری از موارد اصلا نباید مورد ابتلا می‌شد. موارد بالاست چون ما بهترین نمونه‌گیری را در جهان داریم و بیشترین نمونه‌گیری را انجام دادیم.
ترامپ با اشاره به خسارت‌های اقتصادی بحران کرونا ادامه داد: من بزرگ‌ترین اقتصاد تاریخ را ساختم و اکنون بار دیگر این کار را می‌کنم. به اعتقاد من اقتصاد به زیبایی در حال گسترش و رشد است. حال دموکرات‌ها می‌خواهند تا جایی که می‌توانند جلوی آن را بگیرند چون فکر می‌کنند این کار برای انتخابات خوب است.
خبرنگار فاکس‌نیوز همچنین گفت که ترامپ اشتباهاتی در واکنش به بحران کرونا داشته است. ترامپ در پاسخ به او گفت: فکر می‌کنم همه اشتباهاتی دارند. رییس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت بسته کمکی مرتبط با ویروس کرونا را اگر شامل کاهش مالیات حقوق و دستمزد نباشد، امضا نمی‌کند. ترامپ در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که احتمالا یک لایحه دفاعی مرتبط با تغییر نام پایگاه‌های آمریکایی که به نام افسران ارتش کنفدراسیون در طول جنگ داخلی آمریکا هستند، وتو می‌کند.

 


خشونت پلیس و نژادپرستی
دونالد ترامپ بار دیگر از پرچم کنفدراسیون آمریکا دفاع کرد و مدعی شد که این پرچم ربطی به نژادپرستی ندارد. پرچم کنفدراسیون آمریکا که به درفش ایالات موتلفه آمریکا نیز شهرت دارد، پرچم ۱۱ ایالت جنوب آمریکا در جنگ داخلی این کشور است.
از این پرچم به عنوان نماد برده‌داری یاد می‌شود. با وجود آن ترامپ دلیلی برای منع استفاده از این پرچم نمی‌بیند. ترامپ در مصاحبه جنجالی خود مدعی شد که این پرچم سمبل غرورآفرین ایالت‌های جنوبی آمریکاست.
هواداران ترامپ در ایالت‌های جنوبی آمریکا همچنان در مراسم خود از این پرچم استفاده می‌کنند. ترامپ درباره استفاده از این پرچم گفت: ما نمی‌توانیم همه تاریخ خودمان را خط بزنیم. ما نباید فراموش کنیم که شمال و جنوب آمریکا علیه هم جنگیده‌اند. ما باید این موضوع را به خاطر بسپاریم. در غیر این صورت، یک بار دیگر جنگ رخ خواهد داد.
دفاع تمام‌قد نیکی هیلی از ترامپ
نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گفت اگر جو بایدن رییس‌جمهور شود، «تمامی پیشرفت‌های ما نقش بر آب می‌شود».
سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: اگر جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا شود تمامی تلاش‌های ما در زمینه اسراییل، خاورمیانه و روابط بین آمریکا و اسراییل نقش بر آب می‌شود. به تفاوت بین بایدن و ترامپ نگاه کنید. چه کسی سفارت را به قدس منتقل کرد؟ چه کسی از توافق ایران خارج شد؟ چه کسی به من اجازه داد حماس را برای نخستین بار به سازمان ملل احضار کنم؟ او ادامه داد: آیا شما می‌خواهید بایدنی را انتخاب کنید که به ایلهان عمر و برنی سندرز نزدیک است و تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجی و داخلی انجام دهد؟ بایدن کجا بود که حماس به اسراییل حمله کرد و کسی کاری انجام نداد؟! بایدن کجا بود که از ما خواسته شد تا محل سفارت را تغییر دهیم؟ هیلی ادامه داد: به حرف‌هایی که او می‌گوید، گوش ندهید. عمل بهتر از حرف است. ما اقدامات دو نفر متفاوت را داریم که اختیاراتی داشته‌اند. ما نتایج کار دو فرد متفاوت را دیده‌ایم.
او به روابط بین چین و آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: چین تهدیدهای زیادی را علیه آمریکا انجام داده و بسیاری از روسای جمهوری آمریکا درباره آن بی‌توجهی کرده‌اند که شامل باراک اوباما و بایدن می‌شود. آنها نسبت به این مساله بی‌توجه بودند که چین برای یک مدت طولانی در یک ماموریت استراتژیک بوده است. ترامپ، چین را بابت توافقات تجاری و سرقت مالکیت معنوی بازخواست کرد. در همان زمانی که ترامپ به مساله چین می‌پرداخت، بایدن گفت که چین مساله مهمی نیست و ما باید با این کشور دوست باشیم. وی حتی ترامپ را بابت اعمال ممنوعیت سفر علیه چین مورد انتقاد قرار داد.