آمارها نشان مي‌دهد كه تا پايان روز سه‌شنبه، تعداد مبتلايان به ويروس كرونا در امريكا به بيش از 4 ميليون و 28 هزار نفر رسيده و تعداد جانباختگان از 144 هزار نفر فراتر رفته است. تعدادي از سياستمداران امريكايي سياست‌هاي دولت ترامپ در مقابله با اين بيماري را يكي از عوامل اصلي تشديد بحران در امريكا مي‌دانند و معتقدند اگر تصميماتي نظير قرنطينه و تعطيلي مراكز پرجمعيت اتخاذ شده بود، وضعيت تا اين اندازه حاد نمي‌شد. دولت اما تاكيد دارد ايالات‌متحده نمي‌تواند با تبعات اقتصادي ناشي از تعطيلي مراكز كسب و كار روبه‌رو شود و رييس‌جمهور مي‌گويد عملكرد امريكا در مقايسه با ديگر كشورها بسيار مطلوب بوده است. در ميان اين تنش‌ها، شرايط به جايي رسيده كه دولت ترامپ نيز از برخي سياست‌هاي خود عقب‌نشيني كرده و توصيه‌هايي براي شهروندان ايالات‌متحده دارد.

رييس‌جمهور امريكا در نشست خبري روز سه‌شنبه خود كه با موضوع كرونا برگزار شد، با زباني متفاوت از آنچه معمولا از ترامپ انتظار مي‌رود به مردم امريكا گفت كه «ويروس وحشتناك كرونا» به پيشروي ادامه مي‌دهد و «شرايط پيش آنكه روي به بهبودي برود، بدتر خواهد شد.» ترامپ همچنين كوشيد تا تصويري مثبت از تلاش‌ها و دستاوردهاي دولت خود در زمينه مقابله با كرونا ارايه دهد. رييس‌جمهور امريكا پس از مدت‌ها اصرار متخصصان امريكايي اعلام كرد كه پوشيدن ماسك يك ضرورت است و گفت كه «خودش نيز يك ماسك در جيب دارد.» اين نشست خبري در حالي برگزار شد كه به نوشته آسوشيتدپرس، تعداد جانباختگان بيماري كوويد 19 در طول 24 ساعت بار ديگر به بيش از 1000 نفر رسيده و عدم اتخاذ تصميمات اساسي از سوي دولت امريكا باعث شده كه پزشكان و متخصصان امريكايي از احتمال جدي بدتر شدن وضعيت گزارش دهند. هر چند عقب‌نشيني ترامپ از مواضعي نظير ماسك زدن به اقدامي مثبت تعبير شده اما همچنان ادعاهايي از سوي ترامپ مطرح مي‌شود كه چندان به حقيقت نزديك نيست.

پيش از اين، نشست‌هاي خبري ترامپ با موضوع كرونا تا ماه آوريل به صورت منظم برگزار مي‌شد اما پس از آنكه رييس‌جمهور امريكا در آخرين نشست اعلام كرد «تزريق مواد ضدعفوني به بدن» شايد بتواند كارساز باشد، انتقادات زيادي عليه او مطرح شد و درنهايت ترامپ تصميم گرفت در هيچ كدام از نشست‌هاي خبري كرونايي شركت نكند. او در نشست روز سه‌شنبه نيز حاضر نشد به سوالات اكثر خبرنگاران پاسخ دهد و تنها به چند سوال پاسخي كوتاه داد.

ادعاهاي تكراري و دروغ

ترامپ با اينكه پذيرفته اوضاع پيشروي بيماري كوويد 19 در امريكا خوب نيست و پيش از آنكه خوب شود، بدتر نيز خواهد شد، تلاش دارد تا با مبرا دانستن دولت خود در تشديد بحران كرونايي ايالات‌متحده، مانع از آن شود كه اين موضوع تاثيري جدي روي نتايج انتخابات رياست‌جمهوري در ماه نوامبر بگذارد. از همين رو مطالبي را بيان مي‌كند كه چندان صحيح نيستند. به گزارش خبرگزاري سي‌ان‌ان، دونالد ترامپ در نشست خبري روز سه‌شنبه اعلام كرد كه ايالات‌متحده با انجام دادن تست‌هاي بي‌شمار عملكرد بسيار بهتري نسبت به ديگر كشورها داشته است؛ ادعايي كه چند روز قبل نيز در گفت‌وگو با فاكس‌نيوز تكرارش كرد اما نگاهي به آمار نشان مي‌دهد كه امريكا يكي از كشورهايي است كه بيشترين تلفات را در مقابله با كرونا داشته است.

ترامپ همچنين در نشست خبري با اشاره به سياست دولتش در اعمال محدوديت براي سفر از اروپا و چين به امريكا اعلام كرد كه اتخاذ اين تصميم در اوايل شيوع كرونا سبب شده تا جلوي تلفات بيشتر كرونا گرفته شود و اگر اين اتفاق نيفتاده بود، اوضاع در امريكا بسيار بدتر مي‌شد. اين در حالي است كه بررسي محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي دولت ترامپ براي سفر به امريكا نشان مي‌دهد، استثنائات ذكر شده در اين تصميم به حدي زياد بود كه نمي‌توانست چندان تاثيرگذار باشد. از جمله اين استثناها اين بود كه شهروندان امريكايي از اقصا نقاط جهان مي‌توانستند بدون طي دوره 14 روز قرنطينه به اين كشور بازگردند.از ديگر ادعاهاي ترامپ در نشست خبري كه مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفت، وجود «تجهيزات كافي و فوق‌العاده» در امريكا بود. به نوشته سي‌ان‌ان، ادعاي رييس‌جمهور امريكا در حالي مطرح شد كه گزارش‌هاي زيادي پيرامون كمبود تجهيزات درماني و ظرفيت نداشتن بيمارستان‌ها در امريكا منتشر شده و برخي فرمانداران معتقدند دولت مركزي در حمايت از برخي ايالت‌ها خوب عمل كرده اما بسياري از ايالت‌ها حمايت كافي را ازسوي دولت دريافت نكرده و با مشكلات بسياري از جمله كمبود تجهيزات درماني مواجهند.

دكتر فائوچي: من به نشست دعوت ن شده بودم

از نكات جالب‌توجه در نشست خبري اخير ترامپ مي‌توان به عدم حضور دكتر آنتوني فائوچي، ايمنولوژيست مطرح امريكايي و مدير موسسه ملي آلرژي و بيماري‌هاي عفوني امريكا در اين نشست اشاره كرد. اخيرا كاخ سفيد انتقادات زيادي را نسبت به او مطرح كرده بود و ترامپ نيز فائوچي را يك «هشدار‌دهنده» خوانده بود. آنتوني فائوچي در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان، درباره دلايل عدم حضورش در نشست خبري مي‌گويد: «من به اين نشست دعوت نشده بودم. بعد از مدت‌ها آخر هفته گذشته توانستم رييس‌جمهور را ببينم و در جلسه با او به نكاتي كه بايد دولت درنظر بگيرد اشاره كردم.» او همچنين در پاسخ به انتقادات ترامپ از او گفت كه «خودم را يك واقع‌بين مي‌بينم، نه يك هشداردهنده.» فائوچي همچنين تاكيد كرد كه وقتي بحث احتمالات براي پيشگيري از موج ديگري از ويروس كرونا در پاييز و زمستان پيش مي‌آيد، ايالات‌متحده از نظر فلات و جغرافيا با اروپا تفاوت دارد. اين كارشناس بهداشتي كه همواره مورد انتقاد رييس‌جمهوري امريكاست، افزود: اين واقعا چالشي است كه ما امروز در جولاي با آن مواجه هستيم. اگر بخواهيم به شكل خوبي وارد پاييز و زمستان شويم، بايد آمار را پايين بياوريم كه معني آن كاستن از مبتلايان به ده‌ها و صدهاست، نه ده‌ها هزار تن.آسوشيتدپرس با اشاره به وخامت اوضاع امريكا در مقابله با كرونا نوشته است كه تصميم رييس‌جمهور در ماه آوريل مبني بر بازگشايي بسياري از مراكزي كه به دليل جلوگيري از شيوع بيماري كوويد 19 تعطيل شده بود، يكي از عواملي است كه مردم اين كشور آن را در تشديد بحران موثر مي‌بينند و باعث شده تا ترامپ در نظرسنجي‌هاي انتخاباتي با افت محسوسي روبه‌رو باشد. هر چند كه ترامپ تلاش دارد تا دولت و سياست‌هاي اتخاذ شده از سوي كاخ سفيد براي مقابله با كرونا را سياست‌هايي خوب و موجه نشان دهد، اما تداوم شيوع كرونا و همچنين افزايش تلفات ناشي از اين بيماري مي‌تواند انتخابات ماه نوامبر را تحت‌تاثير قرار داده و كار ترامپ را براي پيروزي در انتخابات بيش از پيش سخت كند؛ مساله‌اي كه رييس‌جمهور امريكا نيز از آن آگاه است و تلاش دارد با تغيير رويه، اوضاع را براي خود بهتر كند.